europ_asistance_2024



Jedem do severní Afriky!

Ahoj motorkáři, motorkářky a všichni příznivci cestování v jedné stopě. Většina z nás má zkušenosti s běžným cestováním po Evropě, ale jak říká Igor Brezovar, jedině v Africe se dá zažít to pravé dobrodružství. A jestli je tomu skutečně tak, to si hodláme ověřit!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Jako každý motorkář, i já mám nějaké zkušenosti s cestováním na motorce po Evropě, od Černého moře až po Atlantický oceán jsem najel přes 120.000 kilometrú, ale nikdy jsem s motorkou neopustil starý kontinent. Důvody jsou prosté, rád se odvezu sám po ose, dovolená začíná a končí u vrat mé garáže a nejsem tlačen časem ani se nemusím na nikoho spoléhat. Ovšem na delší cesty se dovolená stává problémem, protože běžně pracující člověk musí (a také samozřejmě chce) nějaký čas strávit s rodinou tudíž na egoistické radovánky s motorkou, daleko od ženy a dětí, vyjde dovolená někdy sotva na týden.

Dva týdny jsou však objem dovolené, který si může vybrat u zaměstnavatele a jednou za čas také u své ženy (věřím tomu že) každý motorkář. A tak mě a mého parťáka Jakuba napadlo, jestli by se nedala za dva týdny objet nějaká exotická dovolená, nejlépe v arabském světě. S Jakubem se známe ze zdejšího fóra, letos jsme spolu projeli Slovinský TET a okamžitě si padli do noty.

 

A vlastně proč ne zrovna severní Afrika?

A bylo rozhodnuto, i když v dnešní době je možná těžké plánovat takhle dopředu, věříme, že vše klapne. Chceme jezdit písek, šotoliny, zatáčky, asfalt a všechno co nám cesta přinese. Nechceme jezdit dálnice a hlavní tahy. Začátek cesty je o Velikonocích 2022.

Přípravy začaly

Já pojedu na téměř nové KTM 890 Adventure R (2021) a Jakub na staré osvědčené klasice BMW R1150 GS (2000). Tak co myslíte, který stroj to lépe zvládne? V pravidelných příspěvcích vás budeme informovat o naší cestě, a aby to nebylo jenom o opravách a halekání co se nám kde zrovna podělalo, tak je potřeba připravit mašiny. KTM potřebuje pouze malé nezbytné úpravy pro cestování, dvacetileté BMW vyžaduje trochu péče zejména kvůli „co kdyby“ a Murphyho zákonům.

Co je třeba připravit na BMW? Určitě vyměnit gufera motoru a převodovky, ložisko koncového převodu, přemazat spojkové ložisko, pro jistotu vyměníme plynové lanko, které již nejde zlehka. Neopomenu také výměnu palivových hadic, filtru a O-kroužku u čerpadla. Běžný servis jako olej, filtry, nastavení ventilů a synchronizace je samozřejmostí.

KTM je prakticky nová mašina, a tak je potřeba pouze malé úpravy jako vyhřívané rukojeti, fortelný šusplech a bástry, jednu zásuvku, scottoiler (protože po letech ježdění na 1150 GS se mi mazat prostě nechce). Jelikož s KTM nemám zkušenosti, tak jsem přelezl fóra a radši koupil Twin Air filter od Powerparts. Pro jízdu terénem jsem koupil „one-finger-clutch“ a také vyměnil tlumič řízení. Se zkušenostmi se s váma rád podělím, když budou.

Batožina bude minimalizovaná, já na KTM povezu pouze textilní brašny, Jakub pěkně po staru hliníkové Zegy. Všechny pro a proti obou řešení jsou nám dobře známé, které asi obstojí v Africe nejlíp?

Plán trasy

Motorky posíláme do Malagy napřed, my se za nimi přepravíme letadlem, tam bude startovat naše trasa. Trajektem se přesuneme do Maroka, pojedeme přes Alžírsko do Tunisu, tam bude končit Africká část. Naše trasa bude zejména motorkářská, užít si hlavně motorky, jízdu a jinou kulturu. Žádné velké objevování historie, kaváren a hotelů. Chceme se vyhýbat velkým městům, ovšem nijak vehementně, navštívíme kupříkladu Casablancu a třeba Alžír. Poté se přesuneme na pohoří Atlas a jeho vrásnění se budeme držet, pokud to půjde. Trajektem do Palerma začne cesta domů, pravděpodobně pouze silniční přesun nejklikatější cestou domů, spát budeme ve stanech nebo v hotelech nevalné kvality ale příznivé ceny. Po černém kontinentě chceme najezdit kolem 3.500 km a celá trasa bude čítat zhruba 6.500 km (počítaje s cílem v Praze). V případě, že nebude možné projet trajektem přes Gibraltársky průliv, jak je tomu v současnosti, trasu budeme upravovat dle aktuálních možností, cíl se nemění.

Jako na každé motorkářské dovolené bude naším cílem jezdit každý den, od rána do zhruba sedmi večer. Žádné velké lovení kilometrů, chceme fotit a zastavovat tam kde se nám to bude líbit. Tak co myslíte, dá se zvládnout Afrika za 2 týdny?

Informace o redaktorovi

Marek Janoušek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):


TOPlist