globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!
 
24.1.2009 v 16:45
Zdravím!
Vzhledem k neustále a dokola se zde opakujícím dotazům začátečníků zde na fóru jsem se rozhodl založit toto vlákno, které nám zkušenějším, doufám, ušetří hodně nervů.

Zde je seznam nejčastějších otázek a odpovědí na základě odpovědí uživatelů:

1. Motorka o objemu 125ccm pro začátečníka:
Jedno z nejčastěji omílaných témat. Pro začátečníky se bude hodit vědět, že my motorkáři těmto motorkám říkáme dvácy. Pokud vyjdu z předpokladu, že většina lidí ptajících se na tuto otázku chce jezdit hlavně po silnici, tak z reakcí uživatelů na tomto foru vítězí Honda CBR 125R a Yamaha YBR 125. Oba tyto stroje jsou ideální pro začátečníky. Rozhodně nedoporučujeme kupovat "no-name" motocykly čínské výroby – nízká pořizovací cena těchto strojů se u většiny modelů projevuje na nízké kvalitě zpracování, které může vést nejen k vysokým investicím do oprav, ale také k dopravní nehodě.
Na závěr tohoto tématu provedu hodnocení 2 nejdoporučovanějších mašin:
Honda CBR 125R: Pořizovací cena o něco málo vyšší než u YBRa, lepší jízdní vlastnosti, vyšší maximální rychlost (100-130km/h) i spotřeba (kolem 3-3,5l/100km), vysoká spolehlivost.
Yamaha YBR 125: Nižší pořizovací cena, celkově menší, nižší spotřeba, maximálka kolem 80-90km/h, se spolujezdcem moc nejede, jinak spolehlivá.

Pro začátečníky vyššího věku se obvykle doporučují stroje o objemu kolem 600ccm (slangově šestky) a o výkonu nepřevyšujícím 60kW – ideální je například Honda CB 500 nebo Suzuki SV 650N.

2T vs. 4T:
Opět pro neznalé podotýkám, že se jedná o otázku zda zvolit dvoutaktní nebo čtyřtaktní motor. Odpovědi na tuto otázku bývají subjektivní, proto zde napíši fakta ke každému motoru a na závěr můj komentář (údaje se vztahují na motocykly o objemu 125ccm):
2T: Vyšší výkon (až 22kW = +-160km/h), lepší akcelerace, vyšší spotřeba (+-5l/100km), vyšší pořizovací cena (v případě, že chceme mít motorku otevřenou a zároveň mít 11kW v TP), ne příliš vhodný na delší cesty, nižší hmotnost, snažší opravitelnost, dražší provoz.
4T: Nižší výkon (až 11kW = +-110km/h), nižší spotřeba (+-3,5l/100km), vyšší ceny náhradních dílů, výborný na delší cesty, levný provoz, vyšší hmotnost.

Přes všechna tato fakta doporučuji pro začátečníky 4T motor – motorky s ním bývají snadno ovladatelné, vyjma čínských strojů neporuchové a ideální na naučení se základů jízdy na motorce – nižší provozní náklady hrají do noty mladým lidem, kteří nemají peníze na rozhazování.

Kůže vs. Textil:
Další téma, které je otázkou subjektivity každého motorkáře. Pro začátky na dvácách bohatě stačí textilní oblečení s dostatkem protektorů – rychlosti zde nejsou až tak extrémní, navíc pořizovací cena je oproti koženému oblečení i o víc jak polovinu nižší. Z koženého oblečení se doporučují dvoudílné kombinézy s možností sepnutí spodního a vrchního dílu. Tyto kombinézy jsou vhodné pro stroje s vyšším objemem i výkonem, u kterých se dají očekávat vyšší rychlosti při jízdě. Velké množství protektorů bývá samozřejmostí, kůže se málokdy prošoupe, ale za horkých letních dní v nich bývá docela horko. Pořizovací cena takovéto kombinézy samotné (tj. bez bot a rukavic) se pohybuje v rozmezí 8-20 tisíc korun.

Přestupy na silnější stroje:
Z názoru většiny plyne, že pokud má člověk dostatek rozumu a zkušeností na nižších kubaturách v aktivním provozu, tak by neměl být s přechodem problém. Důležité je si uvědomovat, že život i zdraví máme jen jedno – při jízdě musíme myslet hlavou.

Startování se spojkou nebo bez:
Obecně je názor na toto téma (jako u všech) rozdílný. Jako bernou minci je třeba brát to, co je napsáno v manuálu k danému motocyklu, ale všeobecně se doporučuje startovat se spojkou.

Řazení se spojkou nebo bez:
V běžném silničním provozu není důvod řadit bez spojky. V případě rychlé a sportovní jízdy se dá řadit bez spojky od rychlosti 2 směrem nahoru a to tak, aby při přeřazení nebyl motor v zátahu. Řadit bez spojky směrem dolů je nepřípustné, protože při tom dochází k vážnému ničení motoru.

Vypínání motoru Klíčkem vs. Chcípákem:
Opět je důležité prostudovat návod – tlačítko vypnutí motocyklu v nouzi může být někdy mylně považování za chcípák. Pokud je Váš stroj chcípákem vybaven, tak se doporučuje motor vypínat s jeho pomocí, protože při vypnutí klíčkem dojde pouze k odpojení elektrického proudu, jehož důsledkem je stále se točící alternátor.

Výběr gum:
Gumy jsou považovány za jednu z nejdůležitějších součástí motorky, která mašinu drží na silnici, proto se nedoporučuje na gumách šetřit. Gumy by se měly měnit vždy, když hloubka dezénu je nižší, než zákonem stanovená minimální hranice 1,6mm (pro skútry a mopedy je to 1mm). Ježdění tzv. na plátno (tj. dokud na pneumatice není patrný žádný vzorek) je velmi nebezpečné, zvláště za deště. Pokud nemáte peníze na nové pneumatiky, tak je Vaší dobrou volbou kupovat tzv. okruhovky, což jsou gumy jeté závodně na okruhu – zde je potřeba si dávat pozor na případné poškození pneumatiky a také na skutečnost, že tyto pneumatiky nedrží při extrémních náklonech – pokud tedy chcete pneumatiky na obyčejné ježdění po silnici, tak jsou okruhovky dobrou volbou.

"Gelový" vs. Kapalinový akumulátor:
Kapalinové akumulátory mají tu nevýhodu, že se při reakci olova s kyselinou sírovou po delší době odštěpuje olovo z desek, jež se usazuje na dně baterie a hrozí zkrat. Toto se Vám u gelových baterií nestane - je však nutné upozornit na skutečnost, že ve většině případů se gelovkami mylně označují AGM akumulátory, které se u motorek vyskytují častěji - elektrolyt je v nich vázán na skleněné rouno bránící jeho pohybu. Nabíjení se provádí stejným způsobem jako u gelových baterií speciální nabíječkou, jelikož při nedokončení nabíjecího cyklu nebo při nabíjení větším proudem se akumulátor poškodí. AGM i gelové akumulátory jsou bezúdržbové, což se projeví na jejich vyšší ceně oproti akumulátorům kapalinovým.

Co můžete řídit - !!! EDIT 2015 !!!
Dle zákona jsou vymezeny jasné podmínky pro řízení motocyklů (vícekolová vozidla zde záměrně vynechávám):

15 let – skupina AM: Motocykly a skútry s maximálním objemem 50ccm a maximmální konstrukční rychlostí 45km/h.
16 let – skupina A1: Motocykly o maximálním objemu válců 125ccm, max. výkonu 11kW a maximálním poměru výkonu ku váze 0,1kW/kg.
18 let – skupina A2: Motocykly o maximálním výkonu 35kW nesníženém více než z dvojnásobku této hodnoty a zároveň o maximálním poměru výkon/váha činícím 0,2kW/kg.
20 nebo 24 let – skupina A: Všechny motocykly, včetně motocyklů s postranním vozíkem bez omezení výkonu. Podmínkou pro získání skupiny A ve 20 letech je držení skupiny A2 minimálně po dobu 2 let.

U těchto údajů platí to, co je zapsáno v TP.
Důležitá připomínka ke skupině A2: je nutné si uvědomit, že pokud chcete řídit motorku co má v TP výkon 25kW, tak v TP nesmí být údaj o výkonu původním, pokud byl větší než 50kW!!! Tento údaj je často v dodatku velkého technického průkazu. Rovněž je poměrně problematické řízení stroje, který má v TP uvedený výkon například 35,1kW. Takovou motorku s A2 řídit rovněž nesmíte a úprava výkonu v TP bohužel není vždy snadná ani levná.

Úprava výkonu v TP:
Doba pokročila a oproti dřívějším velmi omezeným možnostem škrcení motorek je dnes možné škrtit prakticky libovolnou motorku na 25kW pomocí sad Alpha technik, které v ČR získaly před pár lety homologaci. Cena škrcení je přibližně 8000Kč včetně zápisu do TP. Tyto sady se montují hned na několika místech v ČR Otázka škrcení motorek od začátku platnosti nové vyhlášky není zcela jasná, informace o škrcení konkrétních modelů Vám jistě podá autorizovaný servis Vaší značky - cena uškrcení se velmi liší v závislosti na značce i použité technologii

Přepisy 2015 - !!! EDIT 2015 !!!
Přepis se provádí v místě pobytu prodávajícího za přítomnosti prodejce i kupujícího. Přítomnost kterékoli smluvní strany může být nahrazena zástupcem, který má od dané osoby úředně ověřenou plnou moc, což se dá zvládnout na CzechPointu, který je např. na každé poště

Před přihlášením je třeba udělat na kupujícího evidenční kontrolu a motorka musí mít v době převodu uzavřené platné povinné ručení. Dále je k přepisu potřeba velký a malý technický průkaz, občanka a správní poplatek (obvykle do 500Kč). Vše by se mělo stihnout do 10 dní od prodeje, jinak hrozí tučná pokuta SPZ zůstává původní i pokud jste motorku koupili z jiného kraje

Pokud Vás ještě napadne nějaké téma, co jsem sem nedal, tak mi písněte PMko a určitě to doplním!

Díky všem za Vaše komentáře a názory!

EDIT: oprava gramatických chyb a interpunkcí + doplňování textu, doplnění skupin dle aktuální vyhlášky

Pro začátečníky, kteří nevědí očem se tu mluví je tady Motorkářský slang

Článek který zodpoví mnoho otázek ohledně technických detailů a běžné údržby motorky


Naposledy editováno 21.05.2015 17:53:08

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:26 | Nahoru | #31
DRN> Víš moje zásada je psát jen to, o čem něco vím - o otevírání motorek se toho tady napsalo hodně, ale vzhledem k tomu, že to není přímo můj "obor", tak jsem to vynechal

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:33 | Nahoru | #32
Slash: tak, pokud jsi ten kdo si myslím, tak ti na to nemá ani cenu odepisovat.

Jinak, YBR = sračka, at si rika kdo chce co chce ... cbr se s ní nemuze rovnat. a XR ? to je uplně neco jineho SS a Enduro ...

To že říkáš, že fazer je sračka, je možná jen závist, nebo tvůj názor, samozdrejme ti ho neberu, aspon nějaké moto než někdo.. a mě stačí.

Ano se 125tkou jsem třísknul a co jako? Stačilo svařit pár plastů, hodit lak a zase se jelo taky záleží jak to "položíš" ...

Raději tě nechám při tvých myšlenkách.

Naposledy editováno 24.01.2009 17:33:46

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:36 | Nahoru | #33

mohhamed>WenCa>Hloubku dezénu pneumatik uprav, ta je 1,6mm u motocyklů a 1mm u mopedů s obsahem motoru do 50ccm...
A k okruhovým gumám ještě jedno, na běžné ježdění vhodné nejsou, protože je nejsi schopen zahřát a kloužou ve všech režimech...

jinak

A k okruhovým gumám ještě jedno, na běžné ježdění vhodné nejsou, protože je nejsi schopen zahřát a kloužou ve všech režimech...

jen bych se zeptal kde jsi takovou picovinu zjistil?



to je zase mystifikace
okruhová guma se zahřeje stejně jako obyčejná guma

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:40 | Nahoru | #34
Benja> Prosím Tě já bych rád udržel alespoň nějákou hodnotu týhle diskuze, když jsem si s tim příspěvkem tak vyhrál Tak prosím hádky někde jinde

Děkuju moc

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:42 | Nahoru | #35
sharkis: jo promin, jen mě někdy udivujou takové sračky co někteří píší, jinak dobrá práce .. v některých se možná trošku nezhodnu a v některých zase si myslím něco jiného, ale každej at si dělá co chce. Jínak Chválím, dobrá práce

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 17:45 | Nahoru | #36
Benja> Děkuju moc

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 18:58 | Nahoru | #37

sharkis>DRN> Víš moje zásada je psát jen to, o čem něco vím - o otevírání motorek se toho tady napsalo hodně, ale vzhledem k tomu, že to není přímo můj "obor", tak jsem to vynechal


jasný, já jen ze je tu toho taky dost

a jeste tenhle odkaz
tuten myslim

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 19:00 | Nahoru | #38
DRN> K čemu mi je stránka plná odkazů na příslušenství a ND?

Naposledy editováno 24.01.2009 19:02:33

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 19:09 | Nahoru | #39

sharkis>DRN> K čemu mi je stránka plná odkazů na příslušenství a ND?


hodi se

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 19:11 | Nahoru | #40
ehm stačí že je v diskuzi, ale dávat ho tam nebudu, aby mi to vlákno nesmazali za reklamu

Naposledy editováno 24.01.2009 19:17:50

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 19:19 | Nahoru | #41
1.
CBR 125 je snad nejhorší motorka na trhu. Hraje si na sporťáka (R na konci, stejnej název jako větší modely), ale je to vydechlá ludra, vzadu guma jak od horskýho kola... to už radši nějakou čínu.
YBR ještě jakž-takž jo, ta si aspoň na nic nehraje.
Zapoměls úplně zmínit 2T (mito, NSR, Planet/monster ..., endurka...), které jsou MNOHEM lepší než 4T. Když už fakt 4T tak max do nějakého skůtru nebo choppera.

2.
U 2T narozdíl od 4T nemusíš řešit ventily a rozvody, takže servis a údržba nákladnější není. Proto vítězí 2T.

3.
chcípákem/klíčkem je úplně jedno, alternátor je stejně k baterce připojený pořád

4.
zapomněl jsi napsat že okruhové gumy (slicky) nejsou homologovány pro silniční provoz a v případě nehody se to může pěkně prodražit - pojišťovna odmítne plnit, bo vozidlo nebylo způsobilé k provozu atd. A krom za to můžou pičovat fízlové.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 19:24 | Nahoru | #42
Číkus> Je to Tvůj názor a já Ti ho samozřejmě neberu, ale jak to tady vysvětluju každýmu - tohle NENÍ můj výmysl, nýbrž pouhé shrnutí toho, co si tu myslí většina lidí přispívající k tématům obsaženým v článku. Pokud tvrdíš že CBR je nejhorší na trhu tak Ti mohu jen doporučit, abys vyhledal odbornou pomoc

EDIT: evidentně ale neumíš číst - je tam jasně napsáno snažší opravitelnost, což plně podporuje to, co o 2T říkáš, jenže do provozu motorky se počítá nejen servis a opravy, ale také spotřeba, olej, náplně, brzdové desky, pneu - to vše odchází u 2T mnohem rychleji než u 4T právě kvůli výkonu - takže všechno co tam k tomu napsáno je pravda

Naposledy editováno 24.01.2009 19:33:11

FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 19:39 | Nahoru | #43
gifgj

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 19:42 | Nahoru | #44
sharkis> a co je na CBR125RRR pozitivního? Vždyť je to mrňavý, rádoby-sportovní, ale přitom extrémně líný. Jediná výhoda je, že to můžeš parkovat před jednotou v držáku na jízdní kola. A to i zadním kolem.

třeba olej měníš ve 2T méně často než v 4T

A pokud na to nemáš, tak nejezdi

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 19:48 | Nahoru | #45
Číkus> Co máš za problém s CBR125R? Jako že se to snaží vypadat sportovně, ale vlastně to ss není? Ale to mladý chtěj, aby to vypadalo hezky. A v 16ti jim stačí mrňavá motorka a zadní guma jak od litru jim bude taky víš k čemu...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 19:56 | Nahoru | #46
Číkus> Právě to, jaká ta motorka je je jedno velký pozitivum Ujedeš na tom klidně 10 000km jen s výměnama oleje, občas prasklý žárovky, vůbec se nemusíš starat o nějáký ventily a doveze tě to vždy a všude Vypadá hezky a kdo chce ať si tam klidně dá širší gumy jako jsem to udělal já A to že je to mrňavý - to bude asi tim, že je to určený pro lidi, co maj řidičák na A1, tzn. ta motorka nediskriminuje ani začínající slečny, je lehounká, snadno ovladatelná a docela hezká
Přemejšlim, jestli na ní nadáváš z vlastní zkušenosti nebo prostě jen proto, že když jsi začínal ty, tak nic takovýho nebylo Ale jak říkám - je to názor většiny tady, klidně si projdi diskuze typu jakou moto do 125 ccm

Naposledy editováno 24.01.2009 19:58:41

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 20:01 | Nahoru | #47
sharkis> já začínal v 16 na MZ 250 a CBR125 vám fakt nezávidím

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 20:04 | Nahoru | #48
Číkus> Jj ale tak myslim si že většina začínajících chce začít legálně s tim co řídit smí a né to hned v šestnácti přepálit o 100% povolenýho objemu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 20:27 | Nahoru | #49
sharkis> papíry jsem dělal v 18

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 20:30 | Nahoru | #50
Číkus> no vidíš to Tys začal v 18ti na MZ 250 Já (když nepočítám illegální ježdění od 5ti let) tak v 16ti na CBRu a teď mám GSX-R Upřímně si myslim, že si nemůžeš udělat opravdu objektivní obrázek o CBRu, když jsi na něm nic nenajel

Naposledy editováno 24.01.2009 20:31:19

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 21:18 | Nahoru | #51
sharkis> v 16 na MZ 250, v 18 jsem udělal papíry a pořídil ZZR 600. Na CBR 125 jsem nejel ale stačí mi papírový hodnoty a to jak jsem ho párkrát viděl na živo.

1 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 21:18 | Nahoru | #52
To byly věci,který mi nebyly moc jasný,teď už ano,takže díky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 21:49 | Nahoru | #53
Číkus> Jj takže jsi vlastně ty 2 roky jezdil nelegálně, což je přesně ten důvod, proč v 16ti drtivě vítězí CBRo nad MZ 250

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 21:50 | Nahoru | #54
kešu> Neni zač

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 22:33 | Nahoru | #55
sharkis> kdybych chtěl jezdit legálně, pořídím třeba NSR

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

24.1.2009 v 22:35 | Nahoru | #56
Číkus> Jj tak pak se ale nesmíš divit, že se tu s tebou budu hádat o údajích v tom článku Je přece jasný, že tohle má sloužit k legálním začátkům

2 reakcí na tento příspěvek FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 00:38 | Nahoru | #57
Text pěkný , proto myslím, že by stálo za to opravit tu část o baterkách

třeba takhle nějak:
Baterie (přesněji akumulátor)
ve všech novějších motorkách se používají uzavřené akumulátory s vázaným elektrolytem určené pro použití v motorkách, protože díky vázanému elektrolytu zvládají různé polohy. Často se všechny tyto akumulátory lidově označují jako gelové, ale skutečně gelových akumulátorů, které mají elektrolyt ve formě gelu je minimum. Většinou se jedná o akumulátory typu AGM (Absorbent Glass Mat) kde je elektrolyt vázán ve skleněném rounu a to brání volnému pohybu elektrolytu.
Pokud je elektrická soustava motorky v pořádku nevyžadují tyto akumulátory žádnou speciální údržbu. V případě jejich nabíjení je vhodné použít nabíječku určenou k nabíjení uzavřených akumulátorů - při nabíjení větším proudem a při neukončení nabíjení při dosažení plné kapacity může dojít k poškození akumulátoru.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 00:46 | Nahoru | #58
Honza-TA> No konecne me nekdo podporil.Dik Doufam , ze bude uz jasno a ze nebudou vzkazy :
dedek new> jsi asi zaspal dobu ne?..... nezaspal

Naposledy editováno 25.01.2009 00:52:39

(reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 10:18 | Nahoru | #59
Honza-TA> Okok ještě jsem to poupravil ...ale stejnak jsem tam ty gelový ponechal - určitě existujou lidi, co jí tam maji (jako například já)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) FAQ - aneb vše pro začátky na motorce!

25.1.2009 v 10:45 | Nahoru | #60

dedek new>Honza-TA> No konecne me nekdo podporil.Dik Doufam , ze bude uz jasno a ze nebudou vzkazy :
dedek new> jsi asi zaspal dobu ne?..... nezaspal



Já teda nevím, ale gelovky se opravdu taky používaji Vím i o dalších lidech co jí maji, nejen já
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist