koupil jsem si novou gumu na zadek na R1 a teď přemýšlim,jestli vyvážit nebo ne? Předek vyvažuju,ale co ten zadek?? Má to vůbec smysl?? Díky za každou odpověď
Raaadik>...tak to jsem úplně přesně čekal-je to tak asi 50 na 50! lol
no asi to teda bude jen na mým rozhodnutí
(teda né asi,určitě),jestli vyvážit nebo nevyvážit.
Ale přesto díky!
PS: raději vyvážim-určitě tím nic nezkazím
JA SEM TI TO NAPSAL PODLE ZKUŠENOSTÍ NAJEL SEM BEZ VYVÁŽENÍ ZADKU CCA 30TKM A NEMĚL SEM S TÍM PROBLÉM TAK NEVIDÍM DŮVOD PROČ TO VYVAŽOVAT PODLE RAD NĚKOHO KDO TO VYVAŽUJE PODLE NĚJAKÉ TEORIE ZNIČENÍ LOŽISEK
3 reakcí na tento příspěvek Vyvážení zadního kola
Na tom, že předek je vhodný vyvážit i dynamicky se tu vetšina lidí shodne. Nevyvážený kolo vibruje řidítky apod. Stejně (ne-li hůř, protože je širší) se ale musí chovat i kolo zadní ne? Jen díky tomu, že je uchycený tak jak je, tak se to citelně neprojeví. To ale neznamená, že to celou konstrukci zadního zavěšení zbytečně nenamáhá(cyklický namáhání ložisek, čepů...)
Dawe 02 - když to máš spočítaný, tak schválně...jaký jsou síly od nevývažku řekněmě 15g, umístěnýho 50 mm od roviny středu kola při rychlosti 120 km/h. Nerejpu, jen si chci udělat obrázek a posoudit, jestli je to zanedbatelný nebo ne...Kdybych tomu věnoval pár dní, tak bych to asi taky dopočítal ale musel bych si asi znova přečíst skripta dynamiky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola
Cili dohromady prd, pokud nema soustava zrovna pobliz vlastni frekvenci
Ad dynamicke vyvazovani....jednoduse tu neni treba viz ona zminena dynamika.
vepredu to asi smysl ma, ale tam jsem taky nikdy nezaznamenal problem ..
motorka ma 65tis km a loziska v kolech jsou puvodni...
co se tyce teorie asi nelze jinak nez souhlasit s dawem ...
1 reakcí na tento příspěvek Vyvážení zadního kola
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola
Zasky>Zadek nevyvažuju, předek sem teď nevyvážil poprvý a nepozoruju žádnej rozdíl. Jinak co de týče toho dynamického vyvážení myslím si, že všichni si myslí jak je to důležité z toho důvodu, že to tak dělají v servise Ovšem tam na to mají mašinu a jinak to prostě dělat nebudou i když je to třeba zbytečný.
Pokud se vyvazuje na "masine", neznamena to automaticky ze se vyvazuje dynamicky!
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola
honzabiker>Dawe02> Právě o tu vlastní frekvenci jde. Jak se kmitání začne sčítat, tak se začnou dít věci...viz. nevyvážený kola na autě při 80km/h, 120km/h atd..
Mne je amplitudo - frekvencni cha-ka znama, jen mi neni jasne co tim chces rict? Amplituda budici sily je pri zminenych podminkach velmi mala, jde nesporne o nekriticky tlumene kmitani tak co se ma jako dit? Prosim vysvetli i to "scitani"
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola
Moje verze:
F=-m*omega^2*y, kde y bude pro nás poloměr kola...
Samozřejmě je to síla v jedný ose...
Scitani nebyl správnej pojem...oficiálně to je skládání jde o to, že pokud nevývažek bude mimo rovinu středu kola ( nebo rovinu souměrnosti pneumatiky...nevím jak to říct jinak) tak se k síle přidá ješte moment a ten při vhodnej otáčkách kola odpovídajích vlastní frekvenci soustavy (neodpružený hmoty..?) způsobí citelný vibrace.
Kua...je to složitý bez kreslení...netvrdím, že to co tu píšu je správně. Vždycky jsem byl slabší na věci, který jsem si nedovedl pořádně představit .-) A proto jsem studoval technologii
Naposledy editováno 19.01.2009 21:48:24
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola
Cili potom i velikost Fs' bude harmonicka. Jestli chce, muzes vymenit ten sin za cos ale to je tak vse co s tim muzes delat (pokud jsem se numericky nespletl, coz je mozne, pocital jsem to z hlavy).
Edit> pro uvazovanou Fs' je axialni posuv nevyvazku nepodstatny. Pro vypocet reakci v loziscich ci ulozeni obecne je uz vzdalenost od roviny symentrie podstatna, ale jak bylo psano uz predem, uvedom si geometricke pomery a uvidis ze mala odchylka osy rotace od osy setrvacnosti (to je to co se snazis popsat) nevadi. Reakce budou velice male.
Naposledy editováno 19.01.2009 21:55:14
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola
Třeba jsem zabedněnej ale na tý hmotnosti trvám
Koukám, že jsi z Brna. Já v Brně dělám....co takhle mi to vysvětlit někde na škopku?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vyvážení zadního kola
boš>Dawe02> Selský rozum mi říká, že uvažování pouze budící síly bez uvážení celé mechanické soustavy je tak trošku neúplné...
Samozrejme, toto je pravda, ale puvodni otazka znela pouze na "silu" . Ja ji zodpovedel a definoval ji jako budici silu pricemz je jasne ze zobecnena tuhost, zobecnena hmotnost a tlumeni budou podstatne parametry soustavy! Jen tvrdim ze 6 N amplitudy budici sily ani pobliz vlastni frekvence realne tlumene soustavy nic podstatneho neznamena, coz je potvrzene mnoha case-studiemi.
...že soustava kolo - kyvka - tlumič vyfiltruje právě vlastní frekvenci a dojde ke kmitání netlumenému. ...
Promin ale toto nedava ani trochu smysl.
...Myslím si, že na toto má větší vliv nevývažku na obvodu kola než kmity řetězu (přece jen setrvačné síly kola jsou trošku jinde než síly od řetězu přenášené malým průměrem).
Omyl
honzabiker> kdybych mel cas, tak tvou nabidku prijmu, bohuzel jsem na tom v tomto ohledu blede
Jinak ta hmotnost tam preci je, ty ji nevidis?
To co popisuješ, je natočení souřadnýho systému a řeší sílu od nevývažku v rovině kola...
Nepopisuju natoceni souradnych systemu ale jeden ze zakladnich principu dynamiky teles - jen jsem misto tezko stravitelne formulace jako "eliminace pridavnych momentovych ucinku" pouzil lidstejsi a zavadejici pojem reakce.
...Složitější to ale bude, když nevývažek je mimo tuhle rovinu. Pak vzniknou i axiální síly a to jsou ty, který vibrujou řidítkama...
Ja jsem te pochopil viz muj edit v minulem postu. Axialni sily ktere klepou riditkama tam opravdu nejsou