bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Teplota motoru
31.7.2023 v 19:21
Dobrý večer koupil jsem pegaska pri jízdě se teplota vody pohybuje okolo 70 stupnu koukal jsem na novy termostat a u nej je psano ze otvira pri 70 stupnu je ta teplota normalni? Nema nekdo prirucku v cestine? Dekuji za odpovedi

Teplota motoru

31.7.2023 v 22:28 | Nahoru | #1
Je to správně, ale pro motor to možná není úplně dobře - 80°C obecně dělá motorům líp z důvodu kondenzace vodní páry. Aprilia tehdy držela u svých motorů teploty nízko, Rotax jim to dovolil, a možná k tomu měli nějaký důvod, třeba kvůli chlazení té pětiventilové hlavy. Stejný motor na BMW F650 GS, čtyřventil, má pracovní teplotu 85°C.

Teplota motoru

31.7.2023 v 22:31 | Nahoru | #2
Na mojem VFR mám běžnou teplotu při jízdě 78 stupňů, když jsou hice tak 83-85 a to má ta mašina blbě řešené chlazení, takže bych řekl že tvoje teplota je v pořádku ;)

Teplota motoru

1.8.2023 v 06:11 | Nahoru | #3
Třeba motory Ducati mají otevírání termostatu napsaných 68 stupňů, neřeš.

Teplota motoru

1.8.2023 v 06:52 | Nahoru | #4
Tak všem moc děkuji

2 reakcí na tento příspěvek Teplota motoru

3.8.2023 v 10:05 | Nahoru | #5
Já jsem s tím musel začít laborovat po tom, co jsme přemapovali mýho monstera( otvírá kolem 73°C). Tim že se nabohatil šla teplota poměrně dost dolů. Když ukazoval displej pod 80°C mapa byla ještě bohatší. Takže jsem normálně, podle řešení našich dedů a otců ze stopětek, zastínil chladič z 1/3 koženou dečkou. Jen opravdu v nejvetších pařácích ji musím odrolovávat. Ten motor znám dobře...už 85tkm a mám vypozorovaný, že teprve kolem 90°C začne jít úplně hladce a o dost jinak než kolem 80, nebo nedej bože níž.
Tím chci říct, že nastavení termostatu může být dost kompromisní mezi jistotou neuvaření motoru a prostředím při kterým pracuje...

(reakce na) Teplota motoru

3.8.2023 v 10:17 | Nahoru | #6
t_freedom> Dečku? Super. Když jsem s tím laboroval já a použil termostat z Gilery co otvírá ve stendardnich 83 stupních,tak jsem v koloně vařil. Tak jsem se pokorně vrátil k originálu. Zkoušel jsem hledat termostat od Ducati co otvírá později,ale nenašel. Alespoň ne v tom provedení co potřebuju.

Teplota motoru

3.8.2023 v 15:50 | Nahoru | #7
Nechal jsem si z kůže vyseknout tvar před chladič, kterej drží jen z boku chladiče... a je na tobě kolik toho odroluješ směrem od středu chladiče... mě to po tom přemapování kromě července nevylezlo přes 85st... a mimo to sotva lezlo přes 75... a žralo nesmysl...
Od tý doby co mám (krom extra pařáků) 1/3 chladiče zastavěnou, jde motor pod 90st daleko líp ... mapa tolik nežere a když jsem ve městě, v koloně...tak to odhrnu ke straně a uchladí se to bez vetráku

Naposledy editováno 03.08.2023 19:28:42

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru

4.8.2023 v 14:59 | Nahoru | #8

t_freedom píše: Já jsem s tím musel začít laborovat po tom, co jsme přemapovali mýho monstera( otvírá kolem 73°C). Tim že se nabohatil šla teplota poměrně dost dolů. Když ukazoval displej pod 80°C mapa byla ještě bohatší. Takže jsem normálně, podle řešení našich dedů a otců ze stopětek, zastínil chladič z 1/3 koženou dečkou. Jen opravdu v nejvetších pařácích ji musím odrolovávat. Ten motor znám dobře...už 85tkm a mám vypozorovaný, že teprve kolem 90°C začne jít úplně hladce a o dost jinak než kolem 80, nebo nedej bože níž.
Tím chci říct, že nastavení termostatu může být dost kompromisní mezi jistotou neuvaření motoru a prostředím při kterým pracuje...



Teplota, při které otevírá termostat, nemá s jistotou neuvaření motoru žádnou souvislost. Termostat, který otvírá třeba při 60 - ti stupních a termostat co otevírá při 80 - ti stupních, budou oba při teplotě 100 a více stupňů už dávno naplno otevřeny. Jistota neuvaření motoru spočívá v dostatečně velkém chladiči a při pomalé jízdě nebo stání, v dostatečně výkonném a funkčním ventilátoru chladiče.
Termostat, co otevírá kolem 70 - ti stupňů, je jistota, že hlavně v zimě bude motor stále nedostatečně ohřátý, vím to z vlastní zkušenosti, po namontování teploměru jsem zjistil, že jezdím v zimě s motorem na 60 - ti stupních, po výměně termostatu z nějakého Suzuki Jimny (Wahler 88 °C), za pár korun už má motor 82 stupňů, ať je léto nebo zima, bez zakrývání chladiče. Ještě jsem musel předělat hadičku od vyhřívání tělesa škrtící klapky, aby neústila do chladiče, ale rovnou k vodní pumpě, i tou malou, šestkou hadičkou se motor zbytečně chladil ještě před otevřením termostatu. Samozřejmě se to při stání a pomalé jízdě ve velkém hicu ohřeje i ke stovce, ale potom se zapne ventilátor a uchladí to.

(reakce na) Teplota motoru

5.8.2023 v 07:50 | Nahoru | #9
Maxipes_Fík > já to vyřešil dečkou. Světe div se, funguje to... jsem furt na 80°C ... když topím tak na 90°C... a opravdu, dá se vypozorovat z chodu motoru( ani nemusím koukat na teploměr) že je kolem 90°C kde funguje nejlíp.

Naposledy editováno 05.08.2023 08:50:20

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru

5.8.2023 v 08:46 | Nahoru | #10
Maxipes_Fík> "žadnou" bych nepsal, ale tuším kam míříš.
Soudím, že když právě zkombinuješ menší účinnost chladiče a horší prostup vody kanály + např hodně zatěžovanej motor... může bejt teplota otevření termostatu jedním z faktorů, kterej přehřátí může pomoc.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru

5.8.2023 v 12:34 | Nahoru | #11
t_freedom> A obráceně, viz. možná tvůj případ - předimenzovaný chladič (na 100 kW při 40°C), velké průřezy hadic a kanálů, velký a rychlý termostat umístěný daleko od motoru. Když otevře, studená voda z chladiče proletí motorem, termostat zavře, ve velkém chladiči se stihne stát z teplé vody studená ... a tak to pořád osciluje pod teplotou, kdy termostat teprve začíná otevírat. Řešením je právě ta dečka a není to nic, co by patřilo do počátků motorismu, když je to efektivní cesta k uregulování teploty motoru.
U aut se dnes dávají dva termostaty, druhý na vstup do motoru, ale to vede taky k větší složitosti a když to přestane kvůli tomu druhému termostatu chladit, někteří nejsou schopní ho najít.
Nějaký Nissan cca 2008 se dvěma termostaty:

(reakce na) Teplota motoru

5.8.2023 v 18:06 | Nahoru | #12
Kohlstein> ...na S4RS je to přesně jak píšeš...než se zavře termostat, má hlava motoru na vodě 75...a hadice jak od LIAZky...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru

5.8.2023 v 18:14 | Nahoru | #13

t_freedom píše: Maxipes_Fík> "žadnou" bych nepsal, ale tuším kam míříš.
Soudím, že když právě zkombinuješ menší účinnost chladiče a horší prostup vody kanály + např hodně zatěžovanej motor... může bejt teplota otevření termostatu jedním z faktorů, kterej přehřátí může pomoc.



Kdybychom se bavili o tom, jestli použít termostat otvírající při 80 - ti stupních nebo termostat otvírající při 110 - ti stupních (kdyby takový existoval), tak by to vliv mělo. Když je na výběr třeba 70 stupňů nebo 88 stupňů, tak to na přehřátí nebo uvaření nemá žádný vliv, při teplotě dost nad stovkou, kdy začíná vařit chladící kapalina v uzavřeném přetlakovém chladícím okruhu, jsou už dávno oba termostaty (70 nebo 88 stupňů) naplno otevřeny a škrtí průtok naprosto stejně, když budou stejné konstrukce a velikosti, což by měly být, aby se daly použít v jednom motoru.
Nízká teplota otevření termostatu pomůže akorát k podchlazenému motoru při nízké okolní teplotě, pokud bude mít chladič rezervu chladícího výkonu (bude předimenzován), tak bude motor podchlazen i při normální okolní teplotě, může se tomu pomoct zakrytím části chladiče, ale mnohem pohodlnější je, když se teplota motoru udržuje v potřebných mezích i bez šaškování se zakrýváním chladiče.

P. S. ani u stodvacítky jsem nikdy nezakrýval chladič a to bývaly v době, kdy jsem s ní jezdil ještě poctivé zimy. Stačilo namontovat termostat z Favorita, co otvíral při 89 - ti stupních a širší vrtulku do vodní pumpy a topilo to jak v sauně i při jízdách po městě.

Naposledy editováno 05.08.2023 18:16:37

(reakce na) Teplota motoru

5.8.2023 v 21:05 | Nahoru | #14
Maxipes_Fík> Když použiješ termostat s vyšší otvírací teplotou tak samozřejmě zvýšíš provozní teplotu motoru,tím rozhodíš všechno a navíc tam je potom riziko vzniku parních bublin na horkých místech,třeba typicky na válcích na straně v úplavu a vzniku kavitace, to se dá kompenzovat třeba vyšším přetlakem nebo změnou proudění.

1 reakcí na tento příspěvek Teplota motoru

5.8.2023 v 21:45 | Nahoru | #15
Měl jsem dojem, že se bavíme o normálních motorech pro silniční provoz a jejich nedostatečné teplotě a ne o motorech v závodních strojích, které pracují na hranici možností.
Stále trvám na názoru, že je pro motory v běžném provozu lepší provozní teplota 80 až 90 stupňů, ať už v létě nebo v zimě, než 60 až 70 stupňů, kdykoliv. Samozřejmě, pokud se jedná o moderní, kapalinou chlazené motory, s nuceným oběhem, neošizenou vodní pumpou.

(reakce na) Teplota motoru

6.8.2023 v 00:18 | Nahoru | #16
Maxipes_Fík> bavíme se o motoru 999...což není "úplně " tak cestovní motor...ale trvat můžeš na čem chceš.

Proto jsem ti psal, že bych netrval na slově "žadný"... ale nějak ztrácím sílu na podobný debaty...

1 reakcí na tento příspěvek Teplota motoru

8.8.2023 v 18:30 | Nahoru | #17
Nevěděl jsem, že v Pegasu 650 je nějaký ne "úplně" cestovní motor, označený "999" a vyladěný na maximum. Myslel jsem, že je to podobný jednoválec, s podobnými parametry, jako mám v Tenerce 660
Nebo si zakladatel tématu mezitím koupil jiný motocykl?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru

9.8.2023 v 14:57 | Nahoru | #18

Maxipes_Fík píše: Nevěděl jsem, že v Pegasu 650 je nějaký ne "úplně" cestovní motor, označený "999" a vyladěný na maximum. Myslel jsem, že je to podobný jednoválec, s podobnými parametry, jako mám v Tenerce 660
Nebo si zakladatel tématu mezitím koupil jiný motocykl?



děláš ze sebe pouze pitomce... sorry... podívej se na co, koho jsi reagoval ... koho jsi citoval co tam bylo napsáno a na co jsi tedy reagoval...

díky

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru

9.8.2023 v 17:40 | Nahoru | #19

t_freedom píše: děláš ze sebe pouze pitomce... sorry... podívej se na co, koho jsi reagoval ... koho jsi citoval co tam bylo napsáno a na co jsi tedy reagoval...

díky



I když reaguji na nějaký příspěvek v diskuzi, tak se zároveň snažím držet tématu (pokud je to možné), o kterém píše zakladatel vlákna a to bylo v tomto případě o nedostatečně zahřátém motoru u Pegasa (asi Aprilia).

Moje reakce č. 15 o normálních motorech nebyla na tebe, ale na příspěvek od "ŁŁ" o parních bublinách a kavitaci, to zase asi neznají výrobci motorů, když se větrák chladiče spouští při teplotě chladící kapaliny třeba až 105 stupňů (to už by se o parních bublinách asi dalo mluvit, ale při zvýšení provozní teploty ze 60 -ti na 80 stupňů ani ne), například při pomalé jízdě, protože se dostatečně nechladí chladič náporem vzduchu.

O tom, kdo z koho dělá pitomce, by se dalo diskutovat, ale asi by to nemělo smysl, když tady někdo pořád tvrdí, že použití termostatu 70 stupňů, místo termostatu 80 stupňů, zabrání přehřátí a uvaření téhož motoru a ve stejných podmínkách, nejen že je to nesmysl z hlediska fyziky, ale mám to ověřeno i prakticky.

1 reakcí na tento příspěvek Teplota motoru

9.8.2023 v 17:44 | Nahoru | #20
Mam 999 se seriovym sw a s teplotama problem neni. Co se přehřívání tyka, tak tam je vse v režii povestneho italského inzenyringu kdy se kluci opálení rozhodli udelat to jinak nez je bezne a nez to delali do te doby oni sami - rozhodli se vetraky na chladici nespinat pomoci rele ale primo primo ridici jednotkou motoru - bohuzel tam nedokázali dostat dostatecne výkonný spínací polovodič tak dali na chladič vetracky z PC … dal uz si to kazdy domysli

Naposledy editováno 09.08.2023 18:56:45

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru

9.8.2023 v 18:12 | Nahoru | #21

assassin píše: Mam 999 se seriovym sw a s teplotama problem neni. Co se přehřívání tyka, tak tam je vse v režii povestneho italského inzenyringu kdy se kluci opálení rozhodli udelat to jinak nez je bezne a nez to delali do te doby oni sami - rozhodli se vetraky na chladici spinat pomoci rele ale primo primo ridici jednotkou motoru - bohuzel tam nedokázali dostat dostatecne výkonný spínací polovodič tak dali na chladič vetracky z PC … dal uz si to kazdy domysli



Asi mělo být napsáno "nespínat pomocí relé".

(reakce na) Teplota motoru

9.8.2023 v 18:41 | Nahoru | #22
Maxipes_Fík> Minimálně od #13 už ten tvůj guláš stejně nikdo nečte a nesnaží se o jeho pochopení.

1 reakcí na tento příspěvek Teplota motoru

9.8.2023 v 18:49 | Nahoru | #23
Jestli Ti to připadá složité na pochopení, tak se moc omlouvám. Mě tato problematika připadá úplně triviální.

(reakce na) Teplota motoru

9.8.2023 v 18:56 | Nahoru | #24

Maxipes_Fík píše: Asi mělo být napsáno "nespínat pomocí relé".



presne tak, opraveno, diky

(reakce na) Teplota motoru

9.8.2023 v 20:02 | Nahoru | #25
Maxipes_Fík> Pochopení problematiky a pochopení toho, jak ji popisuješ, můžou být dvě naprosto odlišné disciplíny.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Teplota motoru

9.8.2023 v 23:59 | Nahoru | #26
Maxipes_Fík> Pokud má chladící kapalina v termostatu 80 °C a přetlak 0,1 bar, neznamená to, že to tak je na všech místech v motoru a navíc je vhodné aby například okolí spalovacího prostoru bylo chlazeno víc než třeba válec(proto se používají systémy s více termostaty). Měřím a nastavuji u průmyslových motorů pro různý zástavby okruhy chlazení a všechny parametry jsou dané od výrobce a jakákoliv odchylka vždy něco ovlivní (spotřebu,životnost,emise).

(reakce na) Teplota motoru

10.8.2023 v 08:49 | Nahoru | #27
...

Naposledy editováno 10.08.2023 08:58:27

(reakce na) Teplota motoru

10.8.2023 v 14:14 | Nahoru | #28

ŁŁ píše: Maxipes_Fík> Pokud má chladící kapalina v termostatu 80 °C a přetlak 0,1 bar, neznamená to, že to tak je na všech místech v motoru a navíc je vhodné aby například okolí spalovacího prostoru bylo chlazeno víc než třeba válec(proto se používají systémy s více termostaty). Měřím a nastavuji u průmyslových motorů pro různý zástavby okruhy chlazení a všechny parametry jsou dané od výrobce a jakákoliv odchylka vždy něco ovlivní (spotřebu,životnost,emise).



Myslím, že na to jdeš moc vědecky a srovnáváš chlazení velkých motorů s chlazením celohliníkového jednoválce o zdvihovém objemu 650 ccm.
Ale s posledním odstavcem naprosto souhlasím, tím, že jsem zvýšil provozní teplotu mého jednoválce 660 ccm, ze 60 - ti stupňů Celsia na 80 stupňů (hlavně v zimě), tak jsem ovlivnil spotřebu, životnost a emise, ale k lepšímu. Motor má najeto 89000 km a loni byl rozebrán kvůli kolečku v převodovce, které se rozlomilo v místě drážky pro řadící vidličku. U Oulehly jsem nechal pro jistotu přeměřit válec i píst a obojí je v naprostém pořádku, hlava je taky OK, jen jsem zabrousil ventily. To zvýšení teploty proběhlo před asi 70000 km.

edit. překlep

Naposledy editováno 10.08.2023 18:22:45

Teplota motoru

10.8.2023 v 18:47 | Nahoru | #29
Ak sa budeme baviť o tej otázke položenej úplne hore tak je tam možnosť aj inej odpovede. Nepoznám konkrétne ten motor, ale riešil by som tú otázku v dvoch rovinách. Kde je čidlo ktoré ma informuje že jazdím z motorom o teplote 70 stupňov a potom aká je teplota v najviac namáhanej časti toho motora a to je tu asi hlava. Je tam päť ventilov a málo priestoru, ktohovie aké informácie mal ten čo to vymyslel že tam má byť termostat práve na 70 stupňov. A všeobecne, pre bežný motor ak nemá v sebe nejaký inžiniersky hlavolam a normálne dimenzované chladenie je lepšia teplota 80 a máličko plus ... všetko ostatné musí riešiť ventilátor. Ak je všetko v poriadku tak ani stovka v kolóne nemôže znamenať problém, ak ju dokáže ventilátor udržať a mašinka má v poriadku uzáver chladiaceho systému. A dečka ... dobrá, ale to sme už dnes hádam niekde inde.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Výběr levnější motorky [1, 2, 3] Aprilia Pegaso 650 ferokulda 67 26.3.2024 v 06:45 bazin.
Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso 6... [1, 2] Cagiva Canyon 500, Cagiva Canyon 600, Aprilia Pegaso... Slezy28 37 20.3.2024 v 17:19 Demonient
Žárovka Aprilia Pegaso 650 Hondapcx125 6 3.3.2024 v 15:37 kokoška.
Jakou motorku koupit kamarádovi v n... [1, 2, 3] Kawasaki KLE 500, Aprilia Pegaso 650, BMW F 650 berry78 71 5.12.2023 v 19:25 autocross
(Vyřešeno) Seznam náhradních dílů a... Aprilia Pegaso 650 arky 4 3.11.2023 v 00:41 arky


TOPlist