globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí
V servisním manuálu pro Benelli BN302 se píše:

Charging system
Voltage setting 14.5 + 0.3 V (5000 rpm 10 A 77°F)

Battery
Model (trademark) YTX9-BS

To znamená, že originální a správně fungující regulátor napětí dává do originální baterky typu AGM 14.5 - 14.8V (naměřil jsem cca 14.6V ), ale já jsem se dočetl, že je to pro AGM baterku moc, a baterka takto rychle odejde.

Řeším to po necelém roce a 24 tisících km od koupi nové motorky, protože to vypadá, že baterka je opravdu skoro hotová, napětí při startování klesá po několika několikavterinových startech třeba i pod 8V, a ačkoli starter točí, tak motorka nechytá.

Co s tím?
1. Napětí je v pořádku, a baterka byla nejspíš vadná z výroby
2. Smiř se s tím a každej rok kup novou baterku
3. Zkus tam dobastlit nějakej jinej neorigo regulátor

V autě mám origo baterku už devátej rok. Sice čekám, kdy klekne, ale zatím se drží statečně a ani v zimě jsem neměl zatím problém, tak mi to přijde trochu v nepoměru.

Naposledy editováno 18.05.2020 13:12:13
Anketa: Kolik let vám vydrží AGM bezudržbová baterie?
1
13%
3
2
4%
1
3
8%
2
4
25%
6
5
0%
0
6
13%
3
7
4%
1
8
13%
3
9
4%
1
10 a víc
17%
4

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

21.5.2020 v 07:29 | Nahoru | #1
assassin> Jo LiFePo4... ty jsou velice výkonné, akorát bacha na ně, při poruše jsou nebezpečnější. A dost těžké, i když stále lehčí než olovo ( v poměru ke kapacitě ) .
Jinak, nabíjecí cykly se počítají u každých článků, i když se nevybíjejí úplně. Pokud vybiješ a dobiješ třeba 10% , BMS by měla zaznamenat 0,1 cyklu.
Koukal jsem na ty odkazy, tam taky doporučují nabíjení CCCV. Nicméně, pravdou je že to snese ledacos. U nás se to řeší hodně, protože se hraje na to, aby baterie zachovala max kapacitu aspoň 4 roky. Stojí od 10 tis. nahoru. Takže hodně záleží na SW a provedení BMS, jak to dovede chránit a řídit nabíjení. Taky musí mít podle dnešních EN zkratovou ochranu odpojením od zdroje , nabíjecí ochrany...

Ale, ty asi modelaříš, takže používáš články (packy) natvrdo ? A funkci BMS nahrazuješ balancerem, ne?
Ty baterky do motorek jsou ale s BMS, předpokládám? Jinak by to bylo docela riskantní, píchnout to natvrdo místo olověné aku. Leda pak do motorky, kde je na to nějak naladěné dobíjení - a nebo teda na klasiku s tím, že BMS to nějak zkoriguje. Srovnat napětí kolísající s otáčkami motoru by měl zvládnout spínaný zdroj, to chápu, ale jak zajistit kolísání proudu, to moc ne. Vývojáři v baterkárnách se tím hodně zabývali jednu dobu kvůli rekuperacím, ale na nic moc se nepřišlo.

Tedy, přišlo se na to, že by se energie dala skladovat v kondenzátorech a při poklesu transformovat a vyhladit tak přísun k nabíjecímu modulu. Dokonce takové vysokonapěťové řešení byly používány v F1, někteří pak šli cestou setrvačníků mechanicky...
Jenže bezpečné napětí pro zařízení která nepodléhají zkušebně a může je opravovat i někdo bez zkoušek je jen 72V stejnosměr a 110V střídavý. Takže žádná vysokonapěťová řešení nepřichází v úvahu pro normální užití ve vozidlech atd... I Kdyby se tam rozumně vešly. A vysoké napětí vyžaduje úplně dokonalou izolaci, to snad v civilních vozidlech ani nejde spolehlivě udělat. Stačí se podívat, jak dlouho vydrží kabely ke svíčkám a tam je minimální proud, jen VN.

Vím že se lionky používají v závodních motorkách, i v okruhovkách. To nevím jak je řešené, ale my jsme z okruhovek vyndávali alternátory vždy, jezdilo se na baterku, dobíjelo nabíječkou. Tam pak ta lionka je jasná volba, je o polovinu lehčí a menší. Ale to bývalo, jak to mají dneska už nevím, jsem mimo hru.

Naposledy editováno 21.05.2020 07:35:22

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) AGM baterie se konstrukčním záměrem přebíjí

21.5.2020 v 08:00 | Nahoru | #2
Kafoholik> V cem spociva to nebezpeci? Mam kamarada co uz jich par odrovnal, vybiti do nuly, prosoupanej clanek o alu podsedlak, ozivovani vybite baterky kabelama z jine moto. Ja jsem ji nabijel rezimem na liion tzn 4,2V jako target pro full nabiti a nic, clanky jen pres ventil upusti pretlak ...

V motorce se v soucasnosti pouziva nejvic reseni kde jsou clanky naprimo a je tam paralelne balancer co pres maly rezistory clanky vybiji na stejnou uroven. Ja davam clanky bez elektroniky, stejne to mela i KTM. Pak je par vyrobcu co maji bms, ja vim asi o dvou baterkach co to maji - bms ktere pusti start proud je draha hracka.

Mam vyvedeny klasicky servisni konektor a jednou za cas to srovnam na modelarske nabijecce, ale v podstate neni treba balancovat,

Ja se kdysi dostal k vyvoji liion aku do auta - jako nahrada olovene, vsichni vyrobci resi hmotnost. Tam je problem s nizkejma teplotama, v mrazu ta baterka neda proud - nenastartuje. U motorek se to resi tak, ze proste otocis motorem pomalu a nechas to 30s, minutu odpocinout, ona se tim odberem baterie prohreje a napodruhe uz startujes normalne. Pripadne pustit na par minut svetla... neco v tom smyslu je i v manualu u KTM. To jsou ale v podstate zavodni motorky - tam tohle muzes napsat. U auta by to neproslo. U auta jsme tudiz meli baterii slozenou z a123 lifepo4 clanku a ze superkapacitoru (proste velkej kondik) tzn prvni odber byl z kondiku a jejich nabijeni soucasne prohralo ty lifepo4 - problem byla cena.

U okruhovek bez altiku se jezdi na klasické modelarske lipol - mas tam kapacitu tak aby utahla na 20min vstrikovani/zapalovani a mezitim mas na modelarske nabijecce dalsi balik a pak je prohodis.

Ccv je closed circuit voltage ne? Tzn ze v posledni fazi nabijeni hlidas napeti. Coz vlastne nabijeci system motorky dela, hlida cca 3,5V na clanek, co je u lifepo4 pod max napetim a tim padem v poho.

Ta aplikace, kdy tu baterku porad drzis na cca 80procent nabitou je dost rozdilna od aplikaci, kdy see snazis do baterky dostat co nejvic energie, pak ji co nejvic dostat ven a u toho celej proces sledovat tak abys mel co nejvetsi zivotnost te aku...

Naposledy editováno 21.05.2020 08:08:09
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Benelli BN302s model olejového filtru [1, 2] Benelli BN 302 ihnaja 45 9.4.2023 v 23:12 radi5
oxford USB 2,1 adaptér-zkušeností s... Yamaha FZ1 Fazer, Benelli BN 302 ihnaja 6 26.3.2023 v 20:55 Kanada21
Zkrácení brzdové hadice - jak na to Benelli BN 600, Benelli BN 600 GT, Benelli BN 302, B... ihnaja 19 3.3.2023 v 23:23 Julip2
Zadní brzda nebrzdí ani po výměně p... [1, 2, 3] Honda CB 1000F, Benelli BN 302 ihnaja 86 7.9.2022 v 16:10 33.petr
Koukám po moto Malorážce [1, 2, 3] Suzuki Inazuma 250, Benelli BN 302, BMW G 310 R, Ben... jira123 72 27.7.2022 v 17:48 Matess727x


TOPlist