globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
12.12.2014 v 18:46
Zdarec všem. Tentokrát téma tak trochu související se zimou a sice srovnání běžně prodávaných rádobystartkabelů - "zrádců v nouzi" a návod, kterak kvalitní a akdekvátně nadimenzované kabely vyrobit.

Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:












Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.

Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.

Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:







Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:

Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:












Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:







Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:







A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:







Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.

Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.

Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

25.1.2015 v 14:26 | Nahoru | #1
banda1250> Jestli jádro těch kabelů má cca 4mm v průměru, tak tomu odpovídá průřez drátu přibližně 12.5mm2 a tam při předpokládané délce kabelů 3m (tj. celkem 6m kabelu) a proudu 170A (dle Tvého příkladu) bude na drátech úbytek cca 1.5V. To ale jen teoreticky (výpočet v programu ElectroDroid), v reálu budou nějaké ztráty i na přechodových odporech kleště->svorky baterky. Takže úbytek tam bude cca 2V, což by někdy už mohlo dělat brikule, ale většinou to stačí (starter zpravidla tolik neodebírá, pokud se nejedná o náklaďák). Kámem úrazu ale bude v těch starých kleštích - to jsou fakt svorky na nabíjení, ne na startování, bude to dost velký "špunt v potrubí". takže být Tebou dám ty "velké kleště" i na druhý konec kabelů, s těmi rezavými bych to moc neriskoval.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

25.1.2015 v 16:19 | Nahoru | #2
J.M.K.> OK,díky,vyměním je.
...jo a ještě něco,když jsem kupoval za 32,-Kč ten pár kleští,tak prodavačka v elektrotechně mě ujišťovala že jsou na 200A.To mě přijde jako nadsazenej údaj,když vidím z jakýho staniolu jsou naohýbaný To by ty rezavý železný měly bejt lepší ne?

Naposledy editováno 25.01.2015 16:31:07
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist