globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
12.12.2014 v 18:46
Zdarec všem. Tentokrát téma tak trochu související se zimou a sice srovnání běžně prodávaných rádobystartkabelů - "zrádců v nouzi" a návod, kterak kvalitní a akdekvátně nadimenzované kabely vyrobit.

Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:












Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.

Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.

Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:







Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:

Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:












Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:







Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:







A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:







Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.

Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.

Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

25.1.2015 v 12:50 | Nahoru | #1
banda1250> Ty rezavé kleštičky budou spíš tak na nabíjení, na startování budou mít malou styčnou plochu a zřejmě i slabé pružiny. Tak silný drát je ve spojení s nimi pro nabíjení zbytečně silný. Ale chce to každopádně vyzkoušet, fungovat by to mohlo. Jen bych ty staré kleště očistil, jde to dobře elektrolyticky. Navíc docela vypadají na to, že jsou rezavé proto, že se na ně dostala kyselina z baterky. I když pro sichr by byli lepší je odstřihnout a dát místo nich ještě druhý pár stejných kleští, jako ty na druhé straně.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

25.1.2015 v 13:01 | Nahoru | #2
J.M.K.> jj,asi to tak udělám.Ještě se tě chci zeptat,jestli ty kabely daj ten startovací proud?Mají v řezu tak 4mm mědi.Myslím ne na auto,ale na motku,tam ty baterky mají tak okolo 170A startovací proud,nebo se pletu?Bylo mi to líto vyhodit,tak jsem myslel jako vyrobit "kvalitní startkabel,žádnýho zrádce v nouzi"
...kdyby někdy náhodou

Naposledy editováno 25.01.2015 13:02:28
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist