globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
12.12.2014 v 18:46
Zdarec všem. Tentokrát téma tak trochu související se zimou a sice srovnání běžně prodávaných rádobystartkabelů - "zrádců v nouzi" a návod, kterak kvalitní a akdekvátně nadimenzované kabely vyrobit.

Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:












Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.

Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.

Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:







Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:

Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:












Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:







Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:







A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:







Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.

Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.

Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

14.12.2014 v 10:38 | Nahoru | #1
albik> Na ty první zapomeň, cna 189Kč mluví za vše - to bude dost možná ještě větší abfál a podvod na kunčafta, jak to, co uvádím v hlavičce vlákna.
A ohledně těch druhých už Ti z velké části odpověděl knedlo - i když od pohledu vypadají dobře a na samotné jádro kabelu je vidět, stále podle fotky nepoznáš, zda prodejce nelže o tom, že je to opravdu měď a ne poměděná hlína. Je sice vidět přímo na jádro kabelu a nejde tak maskovat tlustou izolací, ovšem poznat skutečnou tloušťku kabelu dobře nejde a cena je dost podezřelá - při délce 4m (8m kabelu) by musel kabel stát 42Kč/m, počítám-li cenu svorek kolem stovky.
A právě ta průhledná izolace může být zádrhel, jelikož 100% to bude nějaký plast, takže kor za nízkých teplot bude tvrdá a časem (a nedivil bych se, kdyby to začalo vcelku brzo) začne praskat (a může zkratovat o kastli). Tvrdý kabel je jednak dost nepohodlný na manipulaci, ale hlavně může být i nebezpečný tím, že díky "pnutí" může kor při otřesu vozidla ve chvíli zapnutí starteru způsobit sesmeknutí svorek z kontaktů baterky a sesmekne-li se plusová a padne někam, kde se dotkne kostry, je o ohňostroj-průser postaráno.
Zkrátka nejlepší je kabel z co nejjemnějších licniček a s gumovou izolací, který i za mrazu zůstane měkký a poddajný. A gumu je dobré čas od času ošetřit sprejem na pneu, nebo natřít glycerinem, zvýší se tak životnost.

knedlo> Tak silnou pájku bohužel nemám, někde se mně sice válí nějaké socialistické 60W, dle vzhledu zřejmě klempířské, ale i když mají vyměnitelný hrot ve formě tyčky cca 8mm v průměru, co jsem je zkoušel, nemají šanci se nahřát tak, aby vůbec tavily cín, natož dokázaly něco letovat. S trafopájkou není šance a s mikropájkou už vůbec. Nejlepší by na toto asi byl PB hořák, jaký se používá třeba na letování měděných trubek, ale ten jsem bohužel též dodnes nepořídil. A na takovéto zacínování oček na kabelu by dost možná byla dobrá i indukční smyčka, ale tu je nesmyl stavět kvůli několika očkům.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

14.12.2014 v 15:36 | Nahoru | #2
J.M.K.> ta 300W pajecka se hodi na hodne veci ja s ni treba opravuju hodne i alternatory nebo startery akorat cekas 15 minut nez se nahreje ten spalek medi mini5





jinak tu starou pajku nikdy nevyhazuj pac tyhle stary vydrzi vsechno ja z tech novych znicim minimalne jednu rocne a to maj vykon kolem 150W pak mam jeste tatovu 100W a ta vydrzela zatim vsechno




Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist