1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) NEW Yamaha MT-07
verybusy píše: Abychom byli přesní,tak je to kolem 35 platů,Lada 1200 stála 65.000 a průměrná mzda v tu dobu byla pod dvěma tisíci (lehce nad 2000 hrubého).Ještě je nutné připočít úplatek,aby se dychtivý kupec vůbec dostal na řadu (běžně 5-10 tisíc),takže se dostáváme na 40 platů. To jen v zájmu historicky přesných údajů....
Chtěl jsi to sice zpřesnit, ale bohužel jsi to znepřesnil.
Jaké doby se to má týkat, ta průměrná mzda "pod dvěma tisíci (lehce nad 2000 hrubého)"?
Jednak formulace "pod dvěma tisíci a lehce nad 2000 hrubého" říká, že do toho snad nechtěně mícháš čistou mzdu s hrubou? Ale hlavně ten údaj okolo 2 tisíc hrubého se v ČSSR týká už opravdu hodně dávných let (víš konkrétně, kterého roku?) a i zboží bylo tehdy zase nominálně levnější - Žigulíci/VAZy z Togliatti se k nám začaly importovat už začátkem 70. let, bezmála dvě desetiletí před pádem režimu.
A konkrétně v roce 1989 byla např. průměrná mzda pro někoho možná až překvapivých cca 3.170 Kčs, takže těch mnou uváděných 20 až 25 průměrných platů za "Žigulíka" (rozptyl dle modelu a výbavy) sedí.
P.S.
Co se úplatků týče, zelináři a řezníci si je mohli klidně dovolit a mohli mít novýho Žigula (Ladu VAZ) i do měsíce - jenže ti většinou preferovali spíš tuzexovýho Chryslera. Ostatní se holt zapsali do pořadníku a měli ho za rok, když si moc nevybírali barvu, nebo za dva roky, jak zrovna byla poptávka a stav bartrového obchodu se SSSR. Nebo si koupili dostupnější Škodovku. Zoufalé poměry, kdy např. rodiny v NDR čekaly v 60. a 70. letech na Wartburga nebo Trabanta i deset let, už totiž na konci éry lido-demo režimů dávno neplatily - trh pomalu začínal být auty z produkce východního bloku nasycen.
EDIT:
Jinak obecně - ona ta srovnávání dostupností a vybavenosti domácností výrobky, které podléhají technickému pokroku a růstu produktivity práce, jsou dost ošidná a každý režim s tím může manipulovat dle libosti. Za Husáka např. srovnání dostupnosti a vybavenosti pračkou za 1. republiky a za socialismu. Podobně dneska jiný extrém při srovnání dnešní přesycenost trhu s mobilními telefony s dobou (možnostmi a cenami) před 15 lety. Nebo dokonce před 20 lety, kdy "mobily" byly ještě analogové, oproti dnešním zvládaly pouze fonické spojení, vážily i se zdrojem a anténou dvě tři kila a stály mnoho měsíčních platů, o provozních nákladech nemluvě.
Naposledy editováno 01.04.2014 10:39:57
Rok 1989 už je trošku mimo mísu,to už klasickým Žigulům skoro odzvonilo,to už by spíš chtělo porovnat tehdejší platy s cenou s novýho Favoritu (základní verze stála 90kKčs) a opět budeme na 30 platech a více,protože tvůj údaj je předpokládám v hrubým....
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Rollover ventil odvetrani nadrze Yamaha MT-07, Yamaha XSR 700 | HuSte | 0 | 4.2.2024 v 15:25 HuSte |
POI/Body zájmu - na cenu opravovat Yamaha MT-07 | Ne-uron | 3 | 24.1.2024 v 13:36 Ne-uron |
Kde snížit výkon motorky Yamaha MT-07 | Drediiik | 13 | 12.1.2024 v 07:59 Krautkopf |
Vyhřívané rukojeti MT-07 Yamaha MT-07 | michal629629 | 7 | 2.1.2024 v 19:28 nevo7 |
Skútr 750 nebo moto [1, 2] Honda NC 750X, Yamaha MT-07, Yamaha Tracer 7 / 700, ... | Inkvizition | 40 | 20.11.2023 v 17:56 Ivos |