globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Článek o Jawě 350 Four v ČMN
2.10.2013 v 11:01
3.10.2013 si kupte ČMN







(reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN

4.10.2013 v 18:12 | Nahoru | #31
ČMN jsem koupil, přečetl a vyhodil.
Přestože je článek o Jawě na celé jedné stránce, nic se z něj člověk nedozví. Podle mě nechal majitel mašiny redaktora svézt se někam pár set metrů tam a pár set zpátky, on to nafotil a udělal z toho "test". Přesně takhle článek vypadá, o odkazech na minulost toho nakecá spoustu a o motorce neřekne skoro nic.
Škoda, motorka je to pěkná, Mates Moto dělá krásné věci. Má můj obdiv a cena? Musíte si uvědomit, že to je kusová výroba na míru. Jawa slibuje, že podobnou brzo nabídne za šedesát, originála přímo z Týnce!
Před článkem o Jawě je dvoustrana o "Sportsteru" od Yamahy, a to je mnohem lepší čtení, přestože mi nevysvětlilo, proč bych si takovýhle stroj neměl koupit od H-D.
Pak je tam povídání o přestavbách, pojaté jako základní informace, pro někoho, kdo se chce to stavby pustit. Prakticky nic nového z něj člověk nezjistí, leda že by šlo o někoho, kdo neví o motorkách vůbec nic, jde náhodou okolo novinového stánku a koupí si ČMN. Takových lidí asi moc není. Zaujal mě akorát reklamní text našich dodavatelů software pro vstřikování od Tábora, nevěděl jsem, že tu máme takovéhle šikuly.
Nejlepší z celých novin je sloupek Jardy Šímy na str. 2, ten mě pobavil a přesně vystihl pocity člověka, který se vrací z odněkud z ciziny.
Po pročtení ČMN si lépe uvědomuji, jak je tobře, že máme tyhle stránky, třeba zdejší testy motorek jsou ve srovnání s ČMN většinou na lepší úrovni.
Takže díky do redakce

Naposledy editováno 04.10.2013 18:19:39

1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN

4.10.2013 v 19:05 | Nahoru | #32
a co tam je o novým stromíkovi ??

(reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN

4.10.2013 v 19:46 | Nahoru | #33
Che> Ucelená informace o technických datech nového stroje, zmínka o bohatém příslušenství + informace o dvou nových skůtrech. Je to poměrně zeširoka, slušná porce informací.

Článek o Jawě 350 Four v ČMN

7.10.2013 v 15:55 | Nahoru | #34
Dal jsem text toho článku na JAWATESTY

Článek o Jawě 350 Four v ČMN

29.10.2013 v 23:19 | Nahoru | #35
Píše se 16. týden památného roku 1990 a v časopise Svět motorů v ceně 3,50-Kčs vychází poměrně obsáhlý článek mapující situaci tuzemského výrobce motocyklů, historii a důvody, proč se dostal do situace (roku 1990) a také různé návrhy a směry jak a kam se dále ubírat.

Vědět autoři, zaměstnanci podniku Jawa, ad. v té době - kam se dostaneme/dopracujeme po téměř 24 letech = všechny dojednoho by nutně musel trefit šlak!












Naposledy editováno 29.10.2013 23:20:17

1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN

30.10.2013 v 09:12 | Nahoru | #36
nemáš nějaký lepší scan celého článku, díky moc

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN

30.10.2013 v 15:09 | Nahoru | #37
Bert-Jawatesty> Já ten SM mám doma, jen ho nemůžu najít. Pokud se mi to podaří a Franky to sem nedá, zkusím to čitelně okopírovat a dát to sem.

(reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN

30.10.2013 v 22:21 | Nahoru | #38
milan1963: Taky ho někde mám. Blbé je, že skener mám jen A4 a SM měl větší formát, takže leda fakt kvalitně nafotit digitálem nebo zkusit nějak přeložit a seskládat.

Článek o Jawě 350 Four v ČMN

30.10.2013 v 23:01 | Nahoru | #39
Já si s tím nějak pohraji / se světlem a s digitálem, aby to bylo čitelné a pověsím to sem. Scaner mám také jen A 4.
Ony tyhle články z historie se dobře čtou, protože už víme budoucnost, což pro ně tedy byl list čistého papíru.
Pro nás je to zase zajímavé také tím, že fabrika byla v této době plná lidí, provázanost na subdodavatele a všichni věděli jak fungovat ve staré době, A tahle "armáda" měla zájem makat, jít kupředu a houšť fungovat také v době nové.
Nakonec připravili a uvedli do života především model "RD 350" tedy 640, pak 250 vodníka, 350 Chopera a Trampa, připravili 300 vodníka "ala Dominátor", a..650. To vše za 10 let nové doby.

Zcela nelogicky to z mého vnějšího nezasvěceného pohledu vypadá tak, že po roce 2000 platí = čím větší dotace / tím větší úpadek podniku.

Článek o Jawě 350 Four v ČMN

31.10.2013 v 08:45 | Nahoru | #40
Dotace vždy znamená úpadok

1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN

2.11.2013 v 14:33 | Nahoru | #41
Slíbené pojednání - je to sice velké, ale zase čitelné :



















































































































1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 06:37 | Nahoru | #42
Pamatujete si na dvě dražby motorek? První byla když padly Strašnice a druhá v Týnci. Prodávaly se tam různý motky včetně prototypů a kdo to viděl, tak má jasno v tom, že problém rozhodně nebyl v tom, že by konstruktéři nedovedli postavit motorku.
Na otázku kdo za ten úpadek může mám celkem jednoznačnej názor - je to parta politiků nevalných morálních kvalit v čele s Klausem, kteří mají rozhodující zásluhu na tom, že v tomto státě byla zlodějna povýšena na systém. Fabrika v Týnci měla přes všechna negativa popsaná v uvedeném článku více než dostatečný potenciál na to, aby situaci ustála a rychle zahájila výrobu konkurenceschopných strojů.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 08:11 | Nahoru | #43
Che: Potenciál měla, stejně jako škodovka. A stejně tak potřebovala silného investora, který by tam něco nového rozjel. Ten ve zdejších krajích nebyl a ze zahraničí se nenašel a i proto to dopadlo, jak to dopadlo.

Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 10:01 | Nahoru | #44
Uvidíme na Pražské výstavě Jawu 1000 a snad to bude k světu...

Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 11:10 | Nahoru | #45
Jawa by měla koupit licenci aspoň na tento motor, pořád by to byl pokrok....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 12:01 | Nahoru | #46

1100Virago píše: Che: Potenciál měla, stejně jako škodovka. A stejně tak potřebovala silného investora, který by tam něco nového rozjel. Ten ve zdejších krajích nebyl a ze zahraničí se nenašel a i proto to dopadlo, jak to dopadlo.



mám silný pochybnosti o kladech toho, co vw "rozjel" v boleslavi - na nákup první várky motorů vhodných z použití do mírně upraveného stávajícího rámu by se v nerozkradené fabrice peníze určo našly

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 12:47 | Nahoru | #47
Che: Škodovka se rozhodně díky VW zbavila pověsti šuntu z Východu, její výrobky se prodávají velice dobře po celém světě, získala silnou síť zastoupení a servisů, bez které žádná značka nemůže fungovat.
Jawě by motor nepomohl - beznadějně zastaralý podvozek byl v prostředí otevřené konkurence neprodejný. Jawa potřebovala moderní výrobní technologii a know-how. Ani jedno se bez balíku peněz pořídit nedalo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 12:53 | Nahoru | #48

1100Virago píše: Che: Škodovka se rozhodně díky VW zbavila pověsti šuntu z Východu, její výrobky se prodávají velice dobře po celém světě, získala silnou síť zastoupení a servisů, bez které žádná značka nemůže fungovat.
Jawě by motor nepomohl - beznadějně zastaralý podvozek byl v prostředí otevřené konkurence neprodejný. Jawa potřebovala moderní výrobní technologii a know-how. Ani jedno se bez balíku peněz pořídit nedalo.



co konkrétně bylo na podvozku zastaralé a znemožňovalo použití 4taktního motoru o výkonu kolem 25kW? chyba tedy nebyla v tom, že majiteli jawy se po zpackané privatizaci stali lidé, kterým nešlo o to zvednout fabriku nahoru ale o to ji rozkrást ??

Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 16:46 | Nahoru | #49
chyba byla v tom, že lidi chtěli aspoň 73 kw... Podvozek 350 jako celek mohl být moderní v šedesátých letech, ne že rám by byl úplně hin, ale celek jo, tedy s vídlí a kyvkou a tlumiči. Všechny tahle komponenty byly "basic", dnes zákaznicky zajímavé asi jako takové kolo . To už nepřesvědčíš ani desetileté děcko, že je dobré, přesto ho občas někdo asi koupí....

(reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 17:29 | Nahoru | #50
Franky> diky,pocetl jsem si

(reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 17:43 | Nahoru | #51
Che: Jak píše laďa-prášil - ten rám nemá nijak extra tuhost a v kombinaci ze subtilní kyvnou vidlicí a nic moc tlumiči se motorka ve vyšších rychlostech vlní, že je to jak jízda na hadovi. Ani těžiště není kvůli vysoké stavbě žádná sláva.

Jasně, že 25 kW motor do toho bez problémů zastavět jde, však se kombinace s čínským čtyřtaktem prodávaly. Ale otázka je, jaká by byla prodejnost. Jawa těžila ze socialistických trhů, kde skoro neměla konkurenci a po rozpadu RVHP mohla těžko do světa s tímhle poloveteránem. Mohla by konkurovat jedině čínskou cenou, ale to by se nesměla vyrábět u nás.

A samozřejmě že chyba je, že se vlastníky stali hrobaři. To je chyba u každé fabriky. Ale žádný Čech v té době neměl peníze na rozjetí pořádné výroby. Proto jsem taky uvedl tu škodovku, kterou VW dokázal do světa vytáhnout - sehnat pro Jawu někoho takového (a ne Italy, jako Cagivu pro ČZ), mohly se u nás dneska sekat zajímavé motorky a už mohl fungovat i nějaký vlastní vývoj.

1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 17:56 | Nahoru | #52
Proboha co je na teto jawe retro!!!!!
Je to stejne retro jako kazda skoda favorit.
A kurva reknete mi kdo z vas by si koupil noveho favorita !!!
Z tech vajich nostalgickych kecu po jawe se mi chce uz blit

1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 22:22 | Nahoru | #53
koupil bych si nového favorita, kdyby stál 70 tisíc, proč ne...

Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 22:36 | Nahoru | #54
Tady se ale často píše, jak v jawě makali na prototypech, i ve fabrice... Měli odby, pracovali spokojeně asi, vzpomeňme, že vymýšleli věci, co se nějak moc neujaly a to co bylo potřeba, trvalo velmi dlouho a často k tomu bylo potřeba pomoc někoho z RVHP... U nás byla továrna na budíky, pracovalo tam 2000 lidí, pak je prostě nikdo nechtěl vymysleli budík, co šel naopak... taky ho nikdo nechtěl, ono podnikat v kapitalismu (asi) chce vidět aspoň dvě generace dopředu, spíš tři. Něco vyrábíš, něco připravuješ do výroby, něco připravuješ konstrukčně a něco jako vize. V jawě nic takové nebylo, ostatně málokde. Že bude jawa v tržním prostředí prosperovat, je utopie. Podle mého chyba se stala v době, kdy byl začal velký zájem o endura a jawa vyhrávala šestidenní, ale nic nevyužila.

(reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 23:28 | Nahoru | #55
Padají zde zajímavé názory, ale tak nějak strašně moc se odchylují od reality tehdejší doby.
Jeden příklad za všechny - to, že Jawa přišla o motorárnu a motory se bouchali v ČZM víme.
Povídky o know how atd. jsou ale zcela z cesty! Jaký potenciál měla naše strojírensky vyspělá republika nám odpověděl vznik nové MOTOznačky Praga!
Jak vlastně tedy vznikla Praga? Protože v podniku Technometra se "našlo" tuším 400-650 dokončených a součástková záklana na dokonce snad až 2000 vyrobených dílů motorů pro JAWU. Obsah 250ccm, vodník, přívěra....oddělené mazání.
Jawa měla vymyšlenou cestu nového budoucího modelu "250 vodník" dávno před rokem 1989. Samozřejmě proběhla homologace.
Následovalo výběrové řízení na výrobu série těchto motorů a posloupnost dodávek. Tohoto výběrového řízení se mělo zúčastnit na počátku DĚVĚT podniků s. p. a dále v užším výběru PĚT! (Někde možná nejsem úplně přesný, ale jde mi jen celkový obrázek).
Výběrové řízení vyhrála pražská firma původně tuším na polovodiče Technometra. TA TAKÉ TYTO MOTORY VYROBILA - respektive vyráběla!
Co s tím?
Nic více a nic méně, než-li, že tato naše země měla v 80.tých letech potenciál přinejmenším DEVÍTI podniků schopných také kapaistně vyrobit na objednávku a za nadiktovanou cenu sérii moderních motorů (nicasil, klapka, přívěra...)!
Takových motorů, které - když se po cca 10 letech porevolučního blázince "našly zaprášené na půdě Technometry" - byly stále konkurence schopné.
Kdyby někdo pochyboval pak tato Praga ED 250 respektive 280 skončila v rukou amerického dealera (dříve Jawa+ČZ) ve vytrvalostním mistrovství na 2. místě celkově! Myslím, že novinářští kluci Čejchanů s ním dokonce udělali rozhovor s výslenou myšlenkou dealera = "škoda, že stroj nemá na nádrži logo v USA dobře známé známé a před časem populární značky ČZ"! Pod značkou Praga prodal tento dealer snad jen 10 strojů.

Takže tvrdit, že jsme neměli technologie je přežívající demagogie.
S Jawou jednali také Japonci od Hondy a dokonce byla postavena zkušební série čtyřtaktní 250 už někdy v roce 1991 - sám jsem potkal naživo před OD Kotva tuto motorku a anketu jak by se tato nová Jawa líbila a žel jak by se líbila také cena cca 75 000,-Kčs.
Japonce nakonec odradil vládní diletantismus a kecy typu, že nebudeme japonskou montovnou .

Mimochodem - našel jsem nyní také dávno zapomenutou, ale v tí době popisovanou situaci okolo strakonické ČZM.
Tam byla situace také "pekná" - Taliáni nejen, že se zavázali v průběhu roku 1992 zahájit výrobu série čtyřtaktní 180ccm (motor původní strakonický, verze CHOPPER bude kombinací Cagiva Blues a srdce ČZ, druhá verze již výhradně strakonická měla být cestovní klasika 180ccm BAGPIPER ("Dudák" = strakonický)a třetí vezce také strakonicko-československo/dodavatelská celokapota 180ccm SPRINT), kdy homologace těchto motocyklů proběhla z části již v roce 1989 a z části 1990.
ONA MĚLA BÝT V ONOM ROCE 1992 ZÁVAZNĚ TALIÁNY REALIZOVÁNA PŘÍPRAVA VÝROBY TAKÉ ČTYŘTAKTNÍ ČZ 400ccm STRADE, jednoválec vyvinutý v ČZM, celokapota, 20kW. Opět motocyklu již homologovaného s předpřipravenou dodavatelskou sítí nejen v hladině Strakonice/Protivín/Březnice.
Za českou stranu činila investice 200 mil. do realizace série 180ccm a další 0,5 miliardy do zbyktku společného podniku ČZ-Cagiva.
Podle všeho česká strana podmínky dodržela - italská nikoli. Posléze česká strana bez boje nepochopitelně odepsala jak investice tak motocyklovou výrobu (možná i přes odlužení IPB = čert ví = nezjišťoval jsem to, ale směrovalo by to jak k Technometře, tak Jawě, Voj.stavbám a tedy také Charouzovi).

1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN

4.11.2013 v 00:26 | Nahoru | #56
Franky-dobře napsáno a to poslední jméno hovoří za vše.

Článek o Jawě 350 Four v ČMN

4.11.2013 v 02:35 | Nahoru | #57

1100Virago píše: Che: Jak píše laďa-prášil - ten rám nemá nijak extra tuhost a v kombinaci ze subtilní kyvnou vidlicí a nic moc tlumiči se motorka ve vyšších rychlostech vlní, že je to jak jízda na hadovi. Ani těžiště není kvůli vysoké stavbě žádná sláva.

Jasně, že 25 kW motor do toho bez problémů zastavět jde, však se kombinace s čínským čtyřtaktem prodávaly. Ale otázka je, jaká by byla prodejnost. Jawa těžila ze socialistických trhů, kde skoro neměla konkurenci a po rozpadu RVHP mohla těžko do světa s tímhle poloveteránem. Mohla by konkurovat jedině čínskou cenou, ale to by se nesměla vyrábět u nás.

.



Ten rám má tuhost docela slušnou, protože se jedná o dvojitý prostorový rám - čínské čtyřtakty byly použity v rámu jednoduchém rovinném. Navíc se nabízí použít trubky se silnější stěnou a tuhost dále zvýšit - technologii výroby rámu měla fabrika zvládnutou a rozjetou - V roce 90 měla jawa rázem po odbytu ALE měla odladěnou motorku schopnou zástavby čtyřtaktního motoru kolem 400, po minimálních úpravách i 500 ccm - dvojitý prostorový rám měl navíc evropsky velké rozměry - nabízelo se použít třeba motor ze suzy gs 500, popřípadě několika dalších vzduchových dvouválců z Japonska. Motocykl by byl prodejný, klad by byl i v tom, že nabízená konkurence měla většinou menší rozměry a jezdce evropské postavy by nepochybně oslovil. Další cestou bylo podobný motor obšlehnout a začít jej vyrábět v česku - místo toho následovalo úplně něco jiného

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN

4.11.2013 v 09:50 | Nahoru | #58
Vlasťák1973> Naprosto souhlasím.
Pořád je tady diskuse o rámu Jawy 350. Jawa ale vyráběla i 650, rám je vlastní výroby,nekroutí se, je opravdu pevný, do toho by šel jakýkoliv motor. Chci jen napsat, že Jawa rámy umí !!
Dodatek: kdo to neví, tak Jawa vyrábí rámy i pro některé motocykly BMW (tuším 650 a 800 !)
BMW tedy není tak úplně německá...

(reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN

4.11.2013 v 10:40 | Nahoru | #59
Franky: O tom, jaké by měla Jawa šance, svědčí zrovna příběh pragovek. Kde je ta značka teď? Neudržela se, a to vycházela z podstatně modernějších komponent než měla Jawa.

Já taky neznám nikoho, kdo by v 90. letech po otevření trhů toužil po nové Jawě. Všichni mí kámoš a známí slintali po ojetých japoncích, které byly kvalitativně úplně jinde. Ty motorky na cestě seděly, jely, brzdily a vypadaly. Na startování se mačkalo tlačítko místo kopání do páky, do nádrže se lil jen benzín bez nutnosti přimíchávat olej - to byly tehdy splněné sny. Jawa by tehdy i s novým a kvalitním modelem musela bojovat s pověstí komunistického šuntu a související nedůvěrou.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN

4.11.2013 v 11:52 | Nahoru | #60

laďa-prášil píše: koupil bych si nového favorita, kdyby stál 70 tisíc, proč ne...

ale ta Jawka stoji 250tis.
urcite za Favorita nedas 250tis.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Sidecar Velorex [1, 2] Jawa 350/634, Velorex 562, Velorex 563, Velorex 565,... Krautkopf 46 21.3.2024 v 13:26 TomasNBK
Jawa 350/634-7 a karburátor Z 640 Jawa 350/634 panelák 8 14.3.2024 v 19:26 Pabol
pretočenie valcov na jawa 350 /632 ... Jawa 350/634, Jawa 350/632 sadimil 12 24.10.2023 v 11:03 kokoška.
Kterým směrem se otáčí náhon tachom... Jawa 350/634 YettiBob 18 7.8.2023 v 10:23 kokoška.
Kryt řetězu Jawa 350/634, ČZ 350/472 honzaza 3 2.8.2023 v 12:08 Zdenalbenal


TOPlist