paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Článek o Jawě 350 Four v ČMN
2.10.2013 v 11:01
3.10.2013 si kupte ČMN







1 reakcí na tento příspěvek Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 17:56 | Nahoru | #1
Proboha co je na teto jawe retro!!!!!
Je to stejne retro jako kazda skoda favorit.
A kurva reknete mi kdo z vas by si koupil noveho favorita !!!
Z tech vajich nostalgickych kecu po jawe se mi chce uz blit

(reakce na) Článek o Jawě 350 Four v ČMN

3.11.2013 v 23:28 | Nahoru | #2
Padají zde zajímavé názory, ale tak nějak strašně moc se odchylují od reality tehdejší doby.
Jeden příklad za všechny - to, že Jawa přišla o motorárnu a motory se bouchali v ČZM víme.
Povídky o know how atd. jsou ale zcela z cesty! Jaký potenciál měla naše strojírensky vyspělá republika nám odpověděl vznik nové MOTOznačky Praga!
Jak vlastně tedy vznikla Praga? Protože v podniku Technometra se "našlo" tuším 400-650 dokončených a součástková záklana na dokonce snad až 2000 vyrobených dílů motorů pro JAWU. Obsah 250ccm, vodník, přívěra....oddělené mazání.
Jawa měla vymyšlenou cestu nového budoucího modelu "250 vodník" dávno před rokem 1989. Samozřejmě proběhla homologace.
Následovalo výběrové řízení na výrobu série těchto motorů a posloupnost dodávek. Tohoto výběrového řízení se mělo zúčastnit na počátku DĚVĚT podniků s. p. a dále v užším výběru PĚT! (Někde možná nejsem úplně přesný, ale jde mi jen celkový obrázek).
Výběrové řízení vyhrála pražská firma původně tuším na polovodiče Technometra. TA TAKÉ TYTO MOTORY VYROBILA - respektive vyráběla!
Co s tím?
Nic více a nic méně, než-li, že tato naše země měla v 80.tých letech potenciál přinejmenším DEVÍTI podniků schopných také kapaistně vyrobit na objednávku a za nadiktovanou cenu sérii moderních motorů (nicasil, klapka, přívěra...)!
Takových motorů, které - když se po cca 10 letech porevolučního blázince "našly zaprášené na půdě Technometry" - byly stále konkurence schopné.
Kdyby někdo pochyboval pak tato Praga ED 250 respektive 280 skončila v rukou amerického dealera (dříve Jawa+ČZ) ve vytrvalostním mistrovství na 2. místě celkově! Myslím, že novinářští kluci Čejchanů s ním dokonce udělali rozhovor s výslenou myšlenkou dealera = "škoda, že stroj nemá na nádrži logo v USA dobře známé známé a před časem populární značky ČZ"! Pod značkou Praga prodal tento dealer snad jen 10 strojů.

Takže tvrdit, že jsme neměli technologie je přežívající demagogie.
S Jawou jednali také Japonci od Hondy a dokonce byla postavena zkušební série čtyřtaktní 250 už někdy v roce 1991 - sám jsem potkal naživo před OD Kotva tuto motorku a anketu jak by se tato nová Jawa líbila a žel jak by se líbila také cena cca 75 000,-Kčs.
Japonce nakonec odradil vládní diletantismus a kecy typu, že nebudeme japonskou montovnou .

Mimochodem - našel jsem nyní také dávno zapomenutou, ale v tí době popisovanou situaci okolo strakonické ČZM.
Tam byla situace také "pekná" - Taliáni nejen, že se zavázali v průběhu roku 1992 zahájit výrobu série čtyřtaktní 180ccm (motor původní strakonický, verze CHOPPER bude kombinací Cagiva Blues a srdce ČZ, druhá verze již výhradně strakonická měla být cestovní klasika 180ccm BAGPIPER ("Dudák" = strakonický)a třetí vezce také strakonicko-československo/dodavatelská celokapota 180ccm SPRINT), kdy homologace těchto motocyklů proběhla z části již v roce 1989 a z části 1990.
ONA MĚLA BÝT V ONOM ROCE 1992 ZÁVAZNĚ TALIÁNY REALIZOVÁNA PŘÍPRAVA VÝROBY TAKÉ ČTYŘTAKTNÍ ČZ 400ccm STRADE, jednoválec vyvinutý v ČZM, celokapota, 20kW. Opět motocyklu již homologovaného s předpřipravenou dodavatelskou sítí nejen v hladině Strakonice/Protivín/Březnice.
Za českou stranu činila investice 200 mil. do realizace série 180ccm a další 0,5 miliardy do zbyktku společného podniku ČZ-Cagiva.
Podle všeho česká strana podmínky dodržela - italská nikoli. Posléze česká strana bez boje nepochopitelně odepsala jak investice tak motocyklovou výrobu (možná i přes odlužení IPB = čert ví = nezjišťoval jsem to, ale směrovalo by to jak k Technometře, tak Jawě, Voj.stavbám a tedy také Charouzovi).
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Dovoz jawy 350 ze zahranici [1, 2] Jawa 350/634 krystofvelecky 38 20.5.2024 v 11:13 JAVR
Sidecar Velorex [1, 2] Jawa 350/634, Velorex 562, Velorex 563, Velorex 565,... Krautkopf 46 21.3.2024 v 13:26 TomasNBK
Jawa 350/634-7 a karburátor Z 640 Jawa 350/634 panelák 8 14.3.2024 v 19:26 Pabol
pretočenie valcov na jawa 350 /632 ... Jawa 350/634, Jawa 350/632 sadimil 12 24.10.2023 v 11:03 kokoška.
Kterým směrem se otáčí náhon tachom... Jawa 350/634 YettiBob 18 7.8.2023 v 10:23 kokoška.


TOPlist