globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Způsob měření vůlí ventilů a ovalita vaček
Ahoj. Chopil jsem se servnisního manuálu, odmašlil motorku, sundal víko a zmerčil vůle ventilů.
Dle servnisního manuálu se vůle měří při HÚ čtvrtého a dále prvního pístu. Naměřil jsem hodnoty 0,05; 0,8; 0,15; 0,11; 0,05; 0,07; 0,13 a 0,12 mm. Vůle mají mít správně 0,08-0,18 mm, čili něco na výměnu, ale žádné drama.

NICMÉNĚ, po přečtení příspěvku zde na fóru, kde byla zmíněna možná nepravidelná ovalita vačky, mi to nedalo, a změřil vůle vícekráte. Viz tabulka...






Tam mě celkem vystrašily hodnoty na výfukových ventilech prvního a čtvrtého válce.

Je to normální? Napadlo mne, jestli nebude špatná vačka, ale nevím, jak to ověřit...
Podezřelé vůle jsem znovu několikrát proměřil, meření by mělo být +- 0,01 mm přesné.

Naposledy editováno 29.08.2013 14:43:34

1 reakcí na tento příspěvek Způsob měření vůlí ventilů a ovalita vaček

Skvělá odpověď, děkuji! 28.8.2013 v 18:16 | Nahoru | #1
Cim jsi to meril? Merkama? tam setinu tezko poznas. Ten uhel nastaveni vacek kdy jsi meril vule byl presny na vsech? Bezne se meri vule kdyz pist je v horni uvrati kdy valec je ve vybuchu. Kolik ten motor ma najeto?

Naposledy editováno 28.08.2013 18:20:26

1 reakcí na tento příspěvek Způsob měření vůlí ventilů a ovalita vaček

Skvělá odpověď, děkuji! 28.8.2013 v 18:46 | Nahoru | #2
Já když dělal ventilové vůle na ZR7, tak jsem na tom byl obdobně. Nejdříve jsem je změřil dle rady kamaráda automechanika - podle střihu, napodruhé jsem změřil podle návodu v manuálu. První metoda byla, když vačky jsou jakoby od sebe na každém válci, viz
Není správný formát url.
//img.motofotky.cz/upload/images/forum/2011/22/20688_OTISrozvody.jpg
-takže měřím vždy jen výfuk a sání na 1 válci a to vše 4x - pro každý válec. U měření podle manuálu se měří vždy 4 ventily najednou - takže na 2x. Oboje naměřené hodnoty byly jiné, tudíž se mi potvrdilo co si psal - nepravidelná vačka z výroby, vzhledem k tomu, že ZR 7 je rozpočtovka. Vůle jsem nastavil podle postupu měření v manuálu, ovšem když bych to u ZR 7 dělal znovu, tak bych to měřil 2x a seřizoval podle té nebezpečnější naměřené hodnoty.

(reakce na) Způsob měření vůlí ventilů a ovalita vaček

28.8.2013 v 19:06 | Nahoru | #3
Zx-10RCarlos> Spárovou měrkou s listama 0,02, 0,03; 0,04; 0,05; 0,06; 0,07; 0,08; 0,09; 0,10; 0,15 mm a více. Ten úhel otočení vaček (kliky) je jen orientačně - od oka. Přesně byla vždy jen HÚ válců 1+4 a 2+3 (podle značky na senzoru klikovky).

Na výfukovém ventilu na čtvrtém válci jsem při těch 135° (viz červené hodnoty v tabulce) při opětovném (kontrolním) měření nevrazil ani 0,02 mm list měrky, asi jsem to měl pootočené o pár stupňů jinak... u těch výraznějšíh odchylek hraje roli každý stupeň, no.

EDIT: Motor ma 51tkm dle tacho. Nejsem první, ani druhý majitel, takže těžko soudit. Naposledy byly ventily kotrolovány/seřízeny v servisu (údajně) a to před 14tkm.

Naposledy editováno 28.08.2013 19:16:39

(reakce na) Způsob měření vůlí ventilů a ovalita vaček

28.8.2013 v 19:12 | Nahoru | #4
biker_john> Asi to tak udělám. Zkusím poměřit vždy s vačkama na jednom válci od sebe a podle těchto hodnot vyměnit podložky... a uvidíme

Naposledy editováno 28.08.2013 19:14:01

Způsob měření vůlí ventilů a ovalita vaček

28.8.2013 v 22:23 | Nahoru | #5
Já bych to změřil s vačkama od sebe, ale i podle manuálu a pak porovnal ty 2 hodnoty a podle toho, která by byla víc mimo toleranci to měnil, jestli mi rozumíš... Protože na 1 ventilu při těchto 2 měření byl rozdíl díky nepravidelnosti vačky poměrně velký.

Taky jsem z toho měl hlavu docela v pejru, ale nakonec jsem to zmáknul. Některý podložky jsem vyměnil, pár jsem si jich na magnetce přebrousil a bylo hotovo. U ZRX to bylo trochu lepší, protože tam jsou vahadla, takže není potřeba sundávat vačkový hřídele, ale zase je tam 2násobek ventilů a asi to majitelé předemnou moc neřešili, takže to bylo téměř vše mimo tolerance.

Způsob měření vůlí ventilů a ovalita vaček

28.8.2013 v 22:23 | Nahoru | #6
Kdyz jsme delali ventilove vule na Liazce a momentalne nebyly merky po ruce delali se na pasku vodnich hadic. Jezdilo to. Ty setiny se hure odhaduji

Naposledy editováno 28.08.2013 22:24:08

Způsob měření vůlí ventilů a ovalita vaček

29.8.2013 v 07:46 | Nahoru | #7
Ještě jsem vyčetl z manuálu tyto zajímavé informace...







Konkrétně...

Camshaft Journal, Camshaft Cap Clearance
Standard: 0.100 - 0.141 mm (0.0039 - 0.0056 in.)
Service Limit: 0.23 mm (0.009 in.)

Camshaft Runout
Service Limit: TIR 0.1 mm (0.004 in.)

Nedokážu si představit, jak se vůle 0,23 mm v uložení vačky může projevit do vůli ventilů, ale předpokládám, že v nějaké míře ano... A odchylka 0,10 mm na samotné vačce asi také může mít vliv.

Faktem je, že ty dvě "chybějící vůle" na výfukové vačce jsou přesně v protikladných momentech: vačka stláčí první ventil -> chybí vůle na čtvrtém ventilu. A naopak: Vačka stláčí čtvrtý ventil -> na prvním ventilu chybí vůle (obdobné zmenšení vůlí v patřičných momentech lze pozorovat i na 3. a 4. ventilu).

Takže jsem to už celkem pochopil. Ale stále si nejsem úplně jistý tím, jestli si můžu dovolit "nehledět" na ty chybějící vůle. Nebude mi to pak v nepatřičných momentech trochu přiotvírat ventily?

Naposledy editováno 29.08.2013 07:47:24
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Pohraničí západních a jižních Čech... [1, 2] Kawasaki ZR 7 Luci444 41 13.5.2024 v 05:38 Bremse
Mitas Touring Force - vaše zkušenosti Kawasaki ZR 7 soccer 3 19.3.2024 v 09:12 xb
Kryt Alternatoru Kawasaki Zr7 Kawasaki ZR 7 Binkeee 3 23.9.2023 v 08:48 krokoš
Píchlé kolo [1, 2, 3] Kawasaki ZR 7 1155 63 16.9.2023 v 14:51 Firecracker
Zbláznila se elektrika ? [1, 2, 3] Kawasaki ZR 7 m.z. 65 9.6.2023 v 18:23 Čouda112


TOPlist