Téma: Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?
19.8.2013 v 17:17
Zdravím, objednal jsem si olej s větším rozsahem - syntetiku 10W50, mám Triumph TT600, je to klasická šestistovka, 4 válce, vstřikování, 81KW ročník myslím 2001. Protože už moc nejezdím, pouze sem tam ji projedu v Brně na okruhu tak tam chci mít kvalitní olej. Když jsem však namátkou kouknul do manuálu, výrobce tam vysloveně zakazuje 10W50 a připouští buď 15W50 nebo 10W40 viz přiloženej screenshot z manuálu. Není to trochu neobvyklý? Napadá někoho nějaký důvod proč výrobce nedoporučuje olej s velkým teplotním rozsahem?





Naposledy editováno 19.08.2013 17:19:10
Anketa: Mám ho tam nalít?
určitě jo
20%
2
určitě ne
80%
8
Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 17:25 | Nahoru | #1
anglicky sice moc neumim, ale že by výrobce zakazoval olej s velkým teplotním rozsahem jsem z toho obrázku nevyčetl. Dokonce tam o tom neni ani zmínka.

2 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 17:27 | Nahoru | #2
Jo proč to zakazuje výrobce ti nepovím nepovím ti ani jaký to mám vliv na motor když naliješ novej. Jen ti povím že když sem kdysi hledal olej vhodný do auta a zajímal se o to. Tak sem našel jakési PDF připisované nějake studii na ČVUT podepsané nějakým tamnějším profesorem a znej vycházelo že ze stářím oleje se samozřejmě mění jeho viskozita, ovšem čím byl teplotní rozsah větší tím byla ztráta ideální viskozity rychlejší. Možná je s tím i spojeno i tohle, ale tohle je už jen výkřík do tmy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 17:29 | Nahoru | #3
fajn-tom> Mrkni se pořádně do dolní části obrázku, upozornění v rámečku, kde se mimo jiné píše: "Do not use 10W rated oils whith a hot viscosity rating greater than 40. for example DO NOT use an oil with a viscosity rating of 10W-50."

(reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 17:36 | Nahoru | #4
Koštěbuch> Zajímavá informace, myslím že by to s tím mohlo souviset. Ono většinou 10W50 se lije do strojů kde se i často mění, takže by to klidně mohl být jeden z důvodů.

1 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 19:02 | Nahoru | #5
Zdravím.
Trochu teorie. (Udávám teploty pro ilustraci, přesně si je nepamatuji)
Původní oleje byly bez toho dvojího indexu.
Tak bylo například 10; 20; běžně 30... To číslo udává viskozitu tuším při 20°C
Jenže ten olej je při teplotě 90° v motoru "poněkud" řídkej a moc nemaže. No a při -20°motorem neotočíte.
Tak se začaly hledat přísady které udělají olej za tepla hustější a za zimy naopak tekutější.

No a kvalitu tohoto aditivovaného oleje po stránce viskozity = hustoty začaly udávat dvěma čísly.
První např. 10W značí že za zimy (tuším -5°C) má viskozitu stejnou jako základní olej 10

No a druhé číslo např. 40 udává že při vysoké teplotě má viskozitu jako olej se základní viskozitou 40.

Tak shrnuto nízké dolní číslo, např. 5W Vám říká, že to v zimě lépe nastartujete. Zde je otázka zda to potřebujete.

No a horní zase říká, že když je olej hustější než optimum, máte velké ztráty z odporu a hůř to maže jelikož čerpadlo není sto dodat potřebné množství hustého oleje do potřebných míst.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 20:43 | Nahoru | #6
mihla> Co znamenají ty čísla mi je zhruba jasné, nicméně to stále není odpověď na otázku proč výrobce dovoluje 10W40 i 15W50 ale nikoli 10W50.

(reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 20:51 | Nahoru | #7

x_Casper píše: mihla> Co znamenají ty čísla mi je zhruba jasné, nicméně to stále není odpověď na otázku proč výrobce dovoluje 10W40 i 15W50 ale nikoli 10W50.



prostě je to napsané.nic víc.
motoru je to jedno,viskozita a tepelný rozsah je poměrně málo vypovídající údaj-důležitá je specifikace(kvalita) oleje.

když tam naliješ 10w50 nic se nestane,ale taky ničemu nepomůžeš.

takže nevymyšlej,nalej tam 10w40 a hotovo.

(reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 21:05 | Nahoru | #8

Koštěbuch píše: Jo proč to zakazuje výrobce ti nepovím nepovím ti ani jaký to mám vliv na motor když naliješ novej. Jen ti povím že když sem kdysi hledal olej vhodný do auta a zajímal se o to. Tak sem našel jakési PDF připisované nějake studii na ČVUT podepsané nějakým tamnějším profesorem a znej vycházelo že ze stářím oleje se samozřejmě mění jeho viskozita, ovšem čím byl teplotní rozsah větší tím byla ztráta ideální viskozity rychlejší. Možná je s tím i spojeno i tohle, ale tohle je už jen výkřík do tmy.



Nenazval bych to výkřik do tmy.

(reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 21:19 | Nahoru | #9

x_Casper píše: mihla> Co znamenají ty čísla mi je zhruba jasné, nicméně to stále není odpověď na otázku proč výrobce dovoluje 10W40 i 15W50 ale nikoli 10W50.



Olej s vyšším rozsahem teplot má logicky jiné vlastnosti. Výběr mezi 15W-50 a 10W-40 máš kvůli tomu, abys to mohl přizpůsobit místu, kde žiješ, jiný olej se asi bude lít v Norsku a jiný v Kalifornii. Neřeknu ti, co přesně by se tomu mohlo stát, co přesně na tom vadí ale mohu ti říct, že je škoda zadřít si motor jen kvůli špatnému oleji. Drž se manuálu .

1 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 21:26 | Nahoru | #10
1. 10W-50 je kvalitní olej a 10W-40, přip.15W-50 ne? Blbost, tyhle čísílka o kvalitě oleje, či technologii výroby nevypovídají!

2. Podle mě je důvodem onoho zákazu právě ten zbytečně široký teplotní rozsah a tímádem rychlejší degradace oleje - jak tu máš zminěno.

3. Celkem na ten zákaz čumim - nikdy jsem to neviděl, tak bych se toho radši držel, i kdyz mi to přijde přehnaný...

E: třeba je to jen proto, že doporučujou Mobil a tímpádem i rozsahy který Mobil pro moto vyrábí, ale to jen spekuluju...

Naposledy editováno 19.08.2013 21:29:37

Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 22:05 | Nahoru | #11
V servisu mi do motoru nalili 10W-60, ale presel jsem na 20W-50, hlavne kvuli cene (750 vs 150 za litr) a taky je ten druhej psanej v manualu. Ono 10W zarucuje dobry starty pri -20 stupnich, coz je pro motorku jaksi zbytecny, 20W je dobry do -5 a to uplne staci. Taktez 60 je spis na racing, do vzduchace 50ka uplne staci i ve vedrech. Kazdopadne tohle tema me zajima, protoze jsem taky myslel, ze je nutny zachovat nejaky interval a zvysovani jeho limitu nicemu nevadi.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 22:05 | Nahoru | #12
Dave81>
ad1:
tak jasný, to jsi mě chytl za slovo, to že jsem kupoval 10W50 a né 15W50 nebylo proto že bych si myslel že ten 15W je míň kvalitní, ale spíš že bude o trošku hůř mazat při startu než se zahřeje když bych na moto vyjel třeba na podzim, no především jsem netušil že čím větší rozsah tím rychlejší degradace jak jsem se dozvěděl až tady z příspěvku Koštěbucha.

ad2:
zdá se dost reálný, že to tak bude

ad3:
taky jsem na to čuměl, zatím si to vysvětluju tak, že vzhledem k tomu že motorky určené pro silniční provoz mají ve srovnání např. s motokrosovými motorkami nebo závodními speciály docela dost dlouhý intervaly výměny oleje tak ten 10W50 by tak dlouho nevydržel. Což by ale znamenalo, že bych ho mohl použít pokud bych ho třeba měnil po 10 motohodinách ježdění tak jako na krosce.

Teď by mě teda ale zajímalo jestli vůbec je nějaká 4 válcová silnička, která má od výrobce doporučenej 10W50 olej a jestli jo, tak jakej má doporučenej interval výměny. Já mám třeba 10W50 doporučenej v manuálu od Husaberga, jenže to je právě kroska a tam jsou intervaly výměny krátký.

Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 22:15 | Nahoru | #13
já myslim, že i ta 10W-50 v pohodě vydrží ten rok, co se doporučuje na výměnu. Jsou i oleje s širším rozsahem. Fakt docela koukám na ten výslovnej zákaz. Já jezdim 20W-50 (doporučenej), tak se 15W50 bát asi nemusiš...

(reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 22:17 | Nahoru | #14
x_Casper> Par kluku ti to napsalo dobre...Cim ma olej veci rozsah od sebe tim rychleji olej starne degraduje. Proto ho tam nedoporucuji.
Dej si tam co mas pisle v manualu a smitec.

2 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 22:26 | Nahoru | #15
Doplním.
Jednak s Dave81 souhlasím. teda až na bod 1.
V různých zemích zvolili různé normy značení kvality čehokoliv, tedy i olejů.
Každá norma ale preferuje něco jiného, a tak výrobci pro jistotu uvádí všechny specifikaci podle všech hlavních norem - DIN, SAE, API... Tím je lépe popsáno jaký a k čemu je.
Například u API to druhé písmeno, zde G a nebo H znamená v podstatě kvalitativní skok ve vývoji oleje (něco jako verze programu - 1.1; 1.2;....2.2...)Čím dál v abecedě, tím modernější.
Základní je ale viskozita.
Shrnuji - čím je konkrétní olej teplejší, tím víc teče, má teda menší viskozitu. V grafu, kde je na jedné ose teplota a na druhé viskozita, je průběh přibližně šikmá přímka. Její strmost je dána právě šířkou toho rozsahu. Čím je rozsah širší, tím je ta čára plošší.
A zde už trochu spekuluji.
V motoru jsou mazána místa s různou teplotou a tím je jejich mazání zajištěno olejem s jinou viskozitou. V chladnějších je hustší, v teplejších je řidší. Konstrukce těchto míst s tím počítá. Jestli použijeme olej s velkým rozsahem , je křivka plošší a tím viskozita podle teploty méně kolísá. Ve studených místech je moc řídký a v teplých naopak hustý. S tím už konstruktér nepočítal. U běžných motorů to problém není. U tohoto motoru to asi krapet problém bude (víc jak 12000 ot a koně raději nepočítám ) Proto je asi to omezení. Víc mne nenapadá.

1 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 22:26 | Nahoru | #16
Když už jsme u toho, tak je zajímavý, že výrobce plácne v manuálu nějaký rozsah viskozit, ale neřeší ani lokální klima (třeba Španělsko vs Norsko), ani sezonu, tj. v létě používat třeba 20W-50 a v zimě 10W-40. Přitom právě místní teplota je pro výběr SAE viskozity nejdůležitější.

(reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 22:29 | Nahoru | #17
mihla> Nedokážu si představit, že by olej v motoru cirkuloval natolik pomalu, že by během oběhu výrazně měnil svoji teplotu.
Jinak poguglil jsem na zahraničních webech a kolegové mají pravdu, čím větší rozsah, tím rychlejší degradace kvůli různým aditivům.

(reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 22:30 | Nahoru | #18
mihla> tak zrovna za bodem 1 si 100% stojim! :D nemluvim v něm o ničem jiném, než o teplotním rozsahu, kterej o kvalitě nic nevypovidá.

3 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 22:40 | Nahoru | #19
Dave81 Bod 1 teplotní rozsah je základní kvalitativní parametr už od pravěku. Jak jsem psal, dnes už to nestačí. Vážně tomu můžete věřit.

Redguy. V klikové skříni je nějaká teplota, třeba 80°C, tak i kliková ložiska jsou mazána teplotou 80°
Ojniční ložisko má nějakých 100° například a pístní kroužky 150° Vše je mazáno. A válec a pístní kroužky mají na sobě vrstvu oleje o síle několika mikrometrů. Myslíte že ta vrstva dokáže držet těch 80°?

(reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 22:48 | Nahoru | #20
mihla> Teplotní rozsah o kvalitě nevypovída absolutně nic, je to jen údaj o viskozitě při určitých teplotách. O kvalitě hovoří právě to API, ACEA, JASO, atd., pleteš hrušky s jabkama.

Jak dlouho chladne olej? Hodiny. A ty tu budeš tvrdit, že ztratí 70 stupňů během zlomku sekundy než proběhne z jedné časti motoru do druhé???

(reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 22:49 | Nahoru | #21
mihla> hele koukám, že úvodní příspěvek na kterej jsem původně reagoval je zeditovanej, takže si možná maličko nerozumíme.
Přesto s tebou nesouhlasim, výrobce motorky doporučuje teplotní rozsahy defakto dle venkovnich teplot, jedná se o parametr oleje, ale rozhodně ne o údaj, podle kterého je možné porovnávat kvalitu.

1 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 22:56 | Nahoru | #22
Redguy
Olej je důležitou složkou chlazení vnitřku motoru. Zejména dna pístů je nutné chladit a tam je ten rozdíl teplot značný. Čím více oleje, tím se méně se ohřeje. Jenže v otáčkovém motoru toho oleje moc na písty cpát nemůžete. To znamená velký teplotní gradient.
Dále olej na stěně válce, v drážkách kroužků a pod se mění jen pozvolna. A stále musí mazat.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 22:57 | Nahoru | #23

mihla píše: Dave81 Bod 1 teplotní rozsah je základní kvalitativní parametr už od pravěku. Jak jsem psal, dnes už to nestačí. Vážně tomu můžete věřit.

Redguy. V klikové skříni je nějaká teplota, třeba 80°C, tak i kliková ložiska jsou mazána teplotou 80°
Ojniční ložisko má nějakých 100° například a pístní kroužky 150° Vše je mazáno. A válec a pístní kroužky mají na sobě vrstvu oleje o síle několika mikrometrů. Myslíte že ta vrstva dokáže držet těch 80°?



Jen doplním.Ale nerozporuji. Teplota uvnitř spalovacího prostoru(válce) dosahuje až 3000°C. Stejně jak je důležitá teplota, tak stejně je důležítá energie.

(reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 23:16 | Nahoru | #24
mihla> Řekl bych, že olej, který se vrací do vany, bude jen o pár stupňů teplejší než ten, který zrovna čerpadlo posíla do oběhu. Výrazněji se mění teplota oleje jako celku ale desítky nebo stovky stupňů sem tam během oběhu se mi nezdají reálné.
A písty se IMHO ochlazují více čerstvou směsí vzduch a benzín než olejem. Jinak nejsem žádný motorový guru, ale olej na stěnách válců přece stírají právě ty kroužky při každém pohybu pístu dolů a při každém pohybu nahoru je tam rozstříknutý olej nový, takže o pozvolném měnění nemůže být řeč.

Naposledy editováno 19.08.2013 23:17:13

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 23:18 | Nahoru | #25

AndělČK píše: Jen doplním.Ale nerozporuji. Teplota uvnitř spalovacího prostoru(válce) dosahuje až 3000°C. Stejně jak je důležitá teplota, tak stejně je důležítá energie.



Pokud máš olej ve spalovacím prostoru (4taktu), tak doporučuji rychlou návštěvu servisu

(reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

19.8.2013 v 23:26 | Nahoru | #26

Redguy píše: Pokud máš olej ve spalovacím prostoru (4taktu), tak doporučuji rychlou návštěvu servisu



Mám ho tam, jako 100% spalovacích motorů.

Doporučuji si přečíst nějakou knížku o motorech. A nebo studium na VŠ v oboru.

Naposledy editováno 19.08.2013 23:27:34

1 reakcí na tento příspěvek Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

20.8.2013 v 08:35 | Nahoru | #27
zapomínáte,že každá trošku výkonější motorka má olejový hladič,kde se olej chladí docela dost-o několik desítek °C

to jen k diskuzi o teplotách oleje....

jinak už fakt není co dodat,olej se tady řeší 20x do roka-vysledek vždy stejný:nalít tam to co doporučuje výrobce a hotovo!nic lepšího se nevymyslí,maximálně zkrátit interval výměny...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

20.8.2013 v 09:34 | Nahoru | #28
Dolph-cz> To je taková ovčí metoda, podřídit se tomu co je někde napsaný, jenže ovčí metoda funguje jen pro ovečky zavřené v ohrádce a taková metoda ovšem nereflektuje to, že s motorkou chci jezdit převážně na okruhu a jestli jsi tam někdy byl tak víš, že se tam motor ohřeje ohodně víc než v provozu pro kterej je motorka navržena. Stejně jako jsou ovce víc ohroženy vlkem když utečou z ohrady. Samozřejmě že výrobce ví nejlíp jaký olej je nejvhodnější pro běžný provoz ale jestliže ta motorka má světla a blinkry tak asi není primárně vyrobená pro ježdění po okruhu. Sry za primitivní příměr ale tady to zacpávání huby na fórech mě vždycky točí - diskusní fóra jsou k tomu aby se v nich diskutovalo což stále jak vidnou spoustu lidí nedovede pochopit.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

20.8.2013 v 11:44 | Nahoru | #29

Redguy píše: Když už jsme u toho, tak je zajímavý, že výrobce plácne v manuálu nějaký rozsah viskozit, ale neřeší ani lokální klima (třeba Španělsko vs Norsko), ani sezonu, tj. v létě používat třeba 20W-50 a v zimě 10W-40. Přitom právě místní teplota je pro výběr SAE viskozity nejdůležitější.



Opet souhlas sefe... Kluci v italii na vejlete uz nekolikrat beci ze jim motorka zacne extra zrat olej a vedra... 10w40... 10w50 uz to nedelala...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Má velký rozsah oleje nějakou nevýhodu?

20.8.2013 v 12:34 | Nahoru | #30

z-x-r píše: Opet souhlas sefe... Kluci v italii na vejlete uz nekolikrat beci ze jim motorka zacne extra zrat olej a vedra... 10w40... 10w50 uz to nedelala...



Proto bych asi dodrzoval hlavne minimalni kvalitu podle API a viskozitu bych proste prizpusobil tomu, v jakych teplotach zrovna jezdim. Samozrejme u motorek se spolecnou naplni motoru, spojky a prevodovky to laborovani asi tak jednoduchy nebude kvuli moznemu prokluzu, ale je mi opravdu divny, ze vyrobce nebo aspon distributor nebere v uvahu lokalni klima a placne jedno SAE pro celou planetu na cely rok.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Potřebuju radu s triumphem Triumph Speed Four, Triumph TT 600 silver.wrc 0 25.7.2015 v 19:26 silver.wrc
Přehřívání Triumph TT 600 ChoseHnizdo 5 22.3.2015 v 20:44 piplman
pro a proti Triumph TT 600 pajik000 5 4.6.2014 v 12:41 PetrKlusacek
Snímač ryhlosti Triumph TT 600 PetrKlusacek 2 4.6.2014 v 09:49 PetrKlusacek
Rozvoďák na Triumph TT600/ Speed Four Triumph TT 600 x_Casper 13 1.7.2012 v 19:10 x_Casper


TOPlist