globalmoto_kveten





Téma: o kolik zvednout vidlice
 
15.3.2012 v 09:39
Ahoj,
řeším to na starší R6, ale problém se týká každé motorky, která má předepsanej rozměr přední gumy 120/60. Sportovní gumy se dneska prodávají prakticky jenom 120/70. To de-fakto říká, že guma je vyšší.

Logický řešení, je vysunout vidlice kousek nahahoru a tím ten rozdíl kompenzovat. Otázka ale je, o kolik. Pokud počítám dobře, tak 120/60 má výšku 120*0.60 = 72mm ; 120/70 -> 120*0.70 = 84mm.

Rozdíl mi vychází 12mm - čili o 12mm bych měl vysunout vidle a motorka by se měla chovat stejně jako s předepsanou gumou (respektive teda úhel řízení bude stejnej).

Mám ten výpočet dobře nebo jsem něco nedomyslel?

Dík moc

2 reakcí na tento příspěvek o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 09:50 | Nahoru | #1
já ti nevím bud jsem úplně blbá a jezdila jsem s gumou ve předu místo 65 na 70 nebo je to jedno.Ale žádnej rozdíl jsem nepoznala

o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 10:02 | Nahoru | #2
Ano,myšlenko-matematický pochod máš o.k.
Supersportovní guma 120/70 má jiný profil který sám markantně ovládámí zlepší
Jen pamatuj ať máš,s větší gumou, dost velkou mezeru pod blatníkem min 6-8mm! Guma v rychlosti "roste" a hlavně sbírá kamímky aj. keré maj na blatník destruktivní účinky
A pro okruhové ježdění potřebuješ mezeru ještě větší,pro pohodlné "nasoukání" nahříváku.

Naposledy editováno 15.03.2012 10:02:28

1 reakcí na tento příspěvek o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 10:02 | Nahoru | #3
Výpočet máš dobře, spíš bych se pídil po tom jestli se mi to vleze pod přední blatník, ovšem vzhledem k tomu, že celkový průměr kola se zvětší o 12mm tak to je tím pádem pod blatníkem rozdíl o 6mm na výšce.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 10:03 | Nahoru | #4

11.5. píše: Výpočet máš dobře, spíš bych se pídil po tom jestli se mi to vleze pod přední blatník, ovšem vzhledem k tomu, že celkový průměr kola se zvětší o 12mm tak to je tím pádem pod blatníkem rozdíl o 6mm na výšce.


o 12mm se zvětší poloměr!!! Né průměr.

(reakce na) o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 10:06 | Nahoru | #5
PETARDAK> jo jokruci máš pravdu díky za opravu

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 10:10 | Nahoru | #6

MichaelaZX636 píše: já ti nevím bud jsem úplně blbá a jezdila jsem s gumou ve předu místo 65 na 70 nebo je to jedno.Ale žádnej rozdíl jsem nepoznala


Ve vší slušnosti ,ale pokud ten rozdíl nepoznáš,pak odpověď zní "ANO".

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 10:15 | Nahoru | #7

PETARDAK píše: Ve vší slušnosti ,ale pokud ten rozdíl nepoznáš,pak odpověď zní "ANO".

Ona se na nic neptala

(reakce na) o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 10:17 | Nahoru | #8

novej píše: Ona se na nic neptala


to je k alternatívě v úvodu jejího příspěvku...

(reakce na) o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 10:21 | Nahoru | #9

MichaelaZX636 píše: já ti nevím bud jsem úplně blbá a jezdila jsem s gumou ve předu místo 65 na 70 nebo je to jedno.Ale žádnej rozdíl jsem nepoznala



No, já jsem teda na prvních 100 metrech poznal i novou gumu od staré - a to byly obě stejnýho rozměru.

Jestli máš R6R (2006+), tak ta má předepsanej vpředu 120/70.

Dík za tu poznámku s blatníkem - to by mě nenapadlo. Nahříváky používat budu.

(reakce na) o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 10:22 | Nahoru | #10
PETARDAK> no tak já ten rozdíl nepoznám ani ve 150km/h v zatáčce na okruhu

edit:měla jsem to na kawasaki tam byla origo 65 a já jezdila na 70

Naposledy editováno 15.03.2012 10:23:03

1 reakcí na tento příspěvek o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 10:32 | Nahoru | #11
No já bych řek, že by jsi vidle měl vysunout o 2×12mm, tedy o 24mm. Nezvětšuje se o 12mm průměr pneumatiky, ale její výška - rozměr od vnitřní hrany po vnějšek (vrchol) pneu. A ten se změní jak nahoře tak dole. Bych tedy řek

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 10:44 | Nahoru | #12

Vasek_13 píše: No já bych řek, že by jsi vidle měl vysunout o 2×12mm, tedy o 24mm. Nezvětšuje se o 12mm průměr pneumatiky, ale její výška - rozměr od vnitřní hrany po vnějšek (vrchol) pneu. A ten se změní jak nahoře tak dole. Bych tedy řek


Tak tady už te myšlenkový pochod poněkud selhává...

(reakce na) o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 10:55 | Nahoru | #13

PETARDAK píše: Tak tady už te myšlenkový pochod poněkud selhává...



Tak to mi vysvětli prosím. Měl jsem za to (netvrdím, že správně ), že rozměr pnetu ... 120/70 ... znamená 120 její šířku v milimetrech a 70 výšku její bočnice v % k její šířce. A rozměr bočnice je pro mě to, co se změří od hrany pneu, která sedne do ráfku pro její vrchol. Tedy když postavím pneu na podlatu, tak výška bočnice je vzdálenost vnitřní hrany pneu od podlahy. Nebo to tak není?

Naposledy editováno 15.03.2012 11:01:42

1 reakcí na tento příspěvek o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 11:01 | Nahoru | #14
vasek... jenze na te "stope" ktera je stezejni pro ovladatelnost motorky a kterou ta vyska pneu ovlivnuje se podili pouze ten prirustek na polomeru, ne na prumeru.

kdyby to melo byt uplne presne tak by se ty vidlice neposunovali o tu vzdalenost o kolik se zvetsi polomer.. vidlice je pod uhlem a tudiz by se to pocitalo pouzitim nejake goniometricke funkce...



osobne bych se na tom nejdriv svezl a pak teprve premejslel jestli je nutny hejbat se stopou...

Naposledy editováno 15.03.2012 11:02:29

(reakce na) o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 11:03 | Nahoru | #15
assassin> Pravda
Chápu To jsem opravdu nedomyslel

o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 11:09 | Nahoru | #16
Pro jistotu se dá změřit stopa před a po, ale z toho obrázku od assassina je jasný že rozdíl mezi posunem v brejlích a vertikálně v ose je malej, hrubým odhadem max 2 milimetry.

1 reakcí na tento příspěvek o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 13:39 | Nahoru | #17
Před chvílí jsem se o tomhle bavil s klukem, kterej se podvozkama docela zabývá.

Není to zase tak jednoznačný, jak by to mohlo vypadat. Změna délky vidlic se může projevit na chování jinak než změna pneu - prostě ty milimetry přidáváte na jinejch místech. Hezky je to vidět na tom obrázku se stopou.

Večer si to asi namaluju pořádně na papír a zkusím spočítat, jak to přesně je. Blbý je, že nevím, jakej přesně má R6 úhel vidlic proti zemi - to budu ještě muset vygooglit - bo bez toho se těžko něčeho dopočítám.

Rada od odborníka "od oka" byla, zvednout to o nějých 6mm a zkusit se projet. Problém je, že jsem na té motorce nikdy nejel s původním pneu - takže budu asi spíš tak nějak ladit a špekulovat.

Jo a taky říkal, že pokud nejezdím Brno pod 2:20, tak rozdíl moc nepoznám. Přiznám se, že 2:20 zatím nejezdím.

No, chtěl jsem sem hlavně napsat, že to není tak jednoduchý - kdyby náhodou někoho napadlo si po přečtení tohoto vlákna ty vidle zvednout.

o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 13:46 | Nahoru | #18
phobos: tak ona seriova geometrie neni zadny dogma, tzn ze by ses musel presne dopocitavat na to jak s tim hnout abys byl na seriove geo. s tou vyssi pneu bude nepatrne vetsi stopa tzn o malinko lepsi stabilita, motorka bude o malinko mene ochotne zatacet.. v tovarne nastavi nejakej kompromis.. tvymu jezdeckymu stylu muze sedet vic to ci ono...

navic oni ty vysky pneu nesedi uplne presne.. tzn jedna pneu 120/70 bude i o nekolik mm vyssi nez druha se stejnym rozmerem...

ja osobne bych to neresil... vozim na motorce i pneu 120/70 i 120/60 a nic nemenim ...

pokud ladis na okruhove jezdeni tak tam se casto vozi popusteny vidlice pro zkraceni stopy a ta nestabilita se resi tlumicem rizeni resp jeho tuzsim nastavenim...

ale tohle je fakt o zkouseni a hledani toho co ti sedne.

(reakce na) o kolik zvednout vidlice

15.3.2012 v 14:43 | Nahoru | #19
phobos>zas v tom nehledej extrémní vědu.Jak sem Ti psal 120/60 je archaická záležitost která se už pár let na nových moto nevyskytuje,už guma 120/70 ti ovládání a kontrolu nad moto markantně zlepší . A na staré R6 se pro okruhovou obratnost stejně vidle vysunují.(jak psal i assassin)
Vyřeš blatník,nahoď 120/70 vysuň vidle těch 12-15mm a běž se svézt budeš nadšenej,hlavně musíš mít slušnou a přesně vyváženou i z.gumu
Jen pro info, dnešní závodní gumy jsou běžně 120/8O a ať celkový průměr kola nepřijemně neroste tak na ráfku 16,5"

Naposledy editováno 15.03.2012 14:45:14

2 reakcí na tento příspěvek o kolik zvednout vidlice

16.3.2012 v 08:26 | Nahoru | #20
No, protože mi ta matematika nedala spát, tak jsem snad konečně vyšpekuloval, jak to doopravdy je.

Takže - vyšší pneu jednak zvedne předek motorky a tím zvětší úhel čízeni (Rake). Zároveň se tím zvětší i trojúhelník kterej vymezuje "trail" (nevím, jak je to česky).

Když popustím vidle zpátky tak, abych vrátil úhel řízení na hodnotu z výroby, tak tím nevyřeším to, že trojúhelník určujíci "trail" bude mít prostě pořád jinej rozměr.

Takže závěr je ten, že buď vyřeším rake nebo trail nebo udělám nějakej kompromis, ale není možný se jednoduše dostat na výrobcem nastavený hodnoty.

Další fakt je ten, že podobnýho efektu se dá dosáhnout jiným nastavením tlumiče - a tam se rozdíly řádově v centimetrech dějou běžně.

No, problém asi vyřešen - jenom jsem to sem chtěl napsat pro případ, že to někoho zajímá

o kolik zvednout vidlice

16.3.2012 v 08:35 | Nahoru | #21
jo uplne presne vsechno sedet nebude to je jasny ale jde o "trail" cesky se tomu rika "stopa" nebo se tusim pouzivam i "zavlek" asi spis u aut a asi i dost prehistorickej termin...

ty jinym nastavenim sklonu vidle prave zmenis tu stopu.. protoze ta je stezejni pro to chovani pri zataceni...

(reakce na) o kolik zvednout vidlice

16.3.2012 v 08:48 | Nahoru | #22
phobos> jestli to chceš mít úplně komplet, tak posouváním ve vidlích trochu hejbeš i s těžištěm, v tomto případě jen dopředu. Dá se to kompenzovat i zvednutím zadku, to pak zachováš úhel i stopu, ale zvedneš světlou výšku a těžiště ...

To je teorie když už ses rozepsal, v praxi bych s tím taky hejbnul ve vidlích o 8-12 mm, podle pocitu jak se to chová. Kdyby to bylo moc, tak to bude hlavně neklidný při tvrdym brždění.

o kolik zvednout vidlice

16.3.2012 v 12:49 | Nahoru | #23
Jen pro info - prumer prednich zavodnich gum se ustalil na 600mm a je vcelku jedno, jestli se oznacuje 120/70, 12/60, 120/600, 125/80 nebo treba 125/80-16,5"

(reakce na) o kolik zvednout vidlice

16.3.2012 v 22:53 | Nahoru | #24
[quote=phobos].

Takže - vyšší pneu jednak zvedne předek motorky a tím zvětší úhel čízeni (Rake). Zároveň se tím zvětší i trojúhelník kterej vymezuje "trail" (nevím, jak je to česky).

Když popustím vidle zpátky tak, abych vrátil úhel řízení na hodnotu z výroby, tak tím nevyřeším to, že trojúhelník určujíci "trail" bude mít prostě pořád jinej rozměr.

Další fakt je ten, že podobnýho efektu se dá dosáhnout jiným nastavením tlumiče - a tam se rozdíly řádově v centimetrech dějou běžně.

quote]

Ahoj. Tuto R6 (99-02) jsem jezdil. Aby ti to zamotalo šišku ještě víc, tak při použití D211GP se zvedne předek (120/70), ale i zadek (190/55). Tak se ta geo trochu "doběhne"
Navíc platí, že přední D211GP 120/70 je vyšší než třeba Pirelli SC 120/70.

Jinak opravdu je potřeba zvednout blatník. Je nepříjemný slyšet najednou od předního kola hluk, když nabere kamínek. A samo je potřeba místo na nahříváky.

Jinak u této moto nejde výška (délka) zadní jednotky ladit (STD.).
Popuštění předku mám někde napsaný. Myslím, že to bylo tak 5-7mm. Pokud vozíš řídítka pod horní brýlí, tak od horní hrany nosníku vidlice to bylo cca 25-27mm. Možná Sejky bude vědět, posílal jsem mu to.
Jen je potřeba dát pozor, aby při plném ponoření předku nedošlo ke kontaktu předního kola s chladičem či spodní brýlí.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist