Dobrý den, jmenuji se Martin M. a je mi 15 let. Sami jistě velmi dobře znáte zákony, a tak jistě víte, že řidičské oprávnění kategorie AM si může udělat člověk starší 15ti let, a člověka s tímto řidičským průkazem opravňuje k řízení dvoukolových motorových vozidel do celkového objemu motoru 50ccm a nepřekračujících tkzv. "konstrukční rychlost" do 45km/h. A tato druhá položka, tedy konstrukční rychlost je to, co spoustě lidem vadí. Proč mohly naši rodiče, starší sourozenci a nebo třeba jenom starší kamarádi od 15ti let řídit motocykly, jako například slavné "pionýry" (Jawa 05, 20, 21 a 23), simsony S51 a nebo třeba Jawu 585 mosquito, ale my je dnes, kůli konstrukční rychlosti řídit nemůžeme? Pojďme se tedy podívat, co to tedy ta konstrukční rychlost je. Konstrukční rychlost je rychlost, kterou by stroj neměl překročit. Výrobci však kůli této rychlosti začali do technických průkazů psát 45km/h, jen proto aby si jejich stroje mohli kupovat 15ti letí. Například taková Rieju RS2 Matrix Pro nebo Yamaha TZR 50 Race Replica, to jsou motorky které nemají problém ani s rychlostí přes 100km/h! Zde přidávám odkaz na jejich test http://www.motorkar...ce-replica-3698.html A ptám se Vás tedy, zda by nebylo vhodné zlegalizovat to, aby člověk v 15ti mohl řídit motorku co jede 65km/h, stejně tak jako do bylo u našich rodičů, poněvadž pokuď člověk může jet 100km/h a nemůže 65, tak natom asi není něco v pořádku. A tímto bych chtěl prosím ukončit svoji stížnost na to, jaké jsou nastavené podmínky pro řidičské oprávnění kategorie AM.
S pozdravem Martin M.
Dobrý den,
k Vaší stížnosti na nastavené podmínky řidičského oprávnění Vám sdělujeme následující.
Nejprve uvedeme na pravou míru Váš výklad.
Řidičské oprávnění skupiny B získané do 31.12.2000 opravňuje řídit motocykly M (A/50) do 50 cm3 (harmonizační kód 150), v nových vyměněných řidičských průkazech většinou zapsáno jako A1 150.
Od 1.7.2006 mohou všichni držitelé skupiny B řídit mopedy a malé motocykly AM s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h.
Z uvedeného vyplývá, že generace Vašich rodičů získávala podle tehdejších právních předpisů k řidičskému oprávnění skupiny B automaticky i řidičské oprávnění na motocykl a může skutečně řídit motocykly do 50 cm3
Podle současné právní úpravy zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů řidičské oprávnění skupiny AM opravňuje jeho držitele k řízení mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h. Změna této problematiky se chystá v novele výše uvedeného zákona, která vyjde v platnost 19.1.2013.
S pozdravem
Lenka W.
referent
Oddělení administrativní a operativy
Ministerstvo dopravy
Nábřeží Ludvíka Svobody 12
110 15 Praha 1