globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)
 
4.7.2011 v 22:00
Zdravím motorkáře a chtěl bych požádat, zvláště ty, co již mají zkušenosti, o rady ze života.

O tom, zda je či není vhodná 'tisícovka' pro začátečníka je tady napsáno hodně a nepanuje zrovna shoda názorů zda ano či ne. Pokud přijmeme názor jedné strany že 'pokud to máš v hlavě srovnaný jdi do toho' nebo 'já bych se toho litra nebál', tak potom ale jistě i druhá strana má pravdu v tom, že přeci jen silný stroj přináší daleko větší rizika.

A o ta KONKRÉTNÍ rizika, která přináší silný stroj, zvláště pro začínající, bych chtěl požádat a případně i jak je řešit ( jinak než koupí jiné motorky :) ).

Z mého dosavadního zkoumání jsou to pro začátek tato:

1/ Nedostatečný respekt. Po prvním 1000 km si začátečník myslí že sežral všechnu moudrost a zblbne. Ale tohle platí jistě obecně pro všechny kubatury...

2/ Rychlost - silný stroj jede rychleji a jistě, svádí to, Ale tohle je také obecná věc a je relativní co je vlastně 'rychle'. Někdy je rychle i 40 km/h...

3/ 'Zaklapnutí plynu' - když jsem se ptal zde já, zda ano či ne, byl jsem právě na toto riziko upozorněn: rraol píše: 'Ale silné motorky mají zas jiné záludnosti, co se týče "zavření" plynu. Začátečník na litru bys nebyl ani první, ani poslední. Ale silný motor má oproti těm slabším nadvládu nad třením zadního kola na asfaltu. Na slabé kubatuře zavřeš plyn, a zadní kolo vnutí motoru otáčky od silnice. Silný motor je schopen při zavření plynu velmi intenzivně brzdit, což může dělat horké chvilky třeba při nešikovném nájezdu do zatáčky a "leknutí se", že jsi dlouhej.'

A o přesně takové záludnosti o jaké píše rraol, v oblasti spojení silného stroje a začátečníka, bych chtěl vás zkušenější požádat.

Věřím že se budou hodit nejen mně, ale i třeba dalším..

Všem předem díky.

Možná bych doplnil, že mi jde především o technické a konkrétní věci stylu rraol. Je samozřejmě pravda že 'Největší nebezpečí pro ty co začínají představuje jejich vlastní mozek a pravé zápěstí.' ale skutečně bych rád spíše konkrétní technickou stránku věci. Díky.

Ještě doplním, že mi jde skutečně o prosbou ke zkušenějším o konkrétní pojmenování rizik silného stroje z technického pohledu a pohledu rizik při jízdě oproti strojům slabším.
Děkuji.


Naposledy editováno 05.07.2011 14:27:02

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 22:46 | Nahoru | #31

Kolic píše: Chtěl bych se rozepsat o svých zkušenostech, ale musím si to nejprve srovnat v mojí perforované palici. No v 50ti jsem měl těžkou nehodu, do té doby jsem měl jen odřená kolena a občas i loket.
1. Předpoklad pro mimořádnou událost máš zakódovanou v mozku. Buď to tam máš nebo to tam nemáš zakódované.
2. I když v mozku nemáš zakódovaný předpoklad mimořádné události, musíš nepodlehnout touze něco si dokazovat. Náklony, rychlosti, ukázat tomu hňupovi před sebou svou SPZ... a další věci domyslím...
3. Vždy si uvědomovat skutečnost, že nikdo není robocop - i já se mohu zmrzačit a když půjde dobře tak jezdit na vozíku.



Super k zamyšlení, diky...

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 22:48 | Nahoru | #32
honza511> Sice mam podobne myslenky, zbavit se litru a jit znova do sestky, ale potom si vzdycky pujcim od nekoho sestku a razem vim ze ne.

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 22:49 | Nahoru | #33

-vodník- píše: kolikrát se přistihnu, že myslím na pi*oviny a nepamatuju si poslední dva kilometry jízdy - přičítám to spíš tomu, že spoustu věcí už dělá tělo automaticky a ani k tomu nepotřebuje můj mozek

No to taky znám ale v autě. Jak se říkavalo: to uz kone dojedou sami... Najednou koukas a parkujes pred barakem a pritom jsi chtel jet nanakup do Tesca

2 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 22:50 | Nahoru | #34
představa, že mi něgdo napíše nějaké zasvěcené rady, já si to něgde u stolu přečtu a pak sednu na motku a půjde to jako po másle, je prostě fantastická na to snad ani nemá cenu odpovídat, a proto jdu spát

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 22:55 | Nahoru | #35

Che píše: představa, že mi něgdo napíše nějaké zasvěcené rady, já si to něgde u stolu přečtu a pak sednu na motku a půjde to jako po másle, je prostě fantastická na to snad ani nemá cenu odpovídat, a proto jdu spát



To co píšeš jsem věř mi opravdu neočekával... Pokud jsi to tak pochopil, asi jsem špatně popsal o co v tomto tématu jde. Takže příště se polepším. Chapu že čtením na fóru se jezdit nenaučím, ale nemělo by se teorií začínat? Jsem si vědom že jsem zelenáč co si koupil silnou motorku, proto jsem oslovil ty zkušenější o radu. Ale opravdu nemám pocit že '' si to něgde u stolu přečtu a pak sednu na motku a půjde to jako po másle'' věř mi, není mi 17 ale za pár let skoro půl sta...

Naposledy editováno 04.07.2011 23:09:04

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 22:56 | Nahoru | #36

NickCarter píše: Díky! To je přesně to, o čem jsem doufal, že to tady bude.



Protože určitě najdeš někoho s kým budeš jezdit můžu doporučit aby si byl aktivní a naplánoval cestu ty. Budeš pak ten kdo pojede vepředu a tím pádem budeš určovat tempo podle toho co tobě bude sedět a nebudeš "vlát" za někým vyježděným kdo bude chtít zelenáčovi ukázat jak je dobrej. Spousta lidí se vymele protože nestíhá toho před sebou a než aby si to přiznali a ubrali tak najdou tu hranici kde už to bylo nad jejich síly. Takže nehoň se za nikým. On si dřív nebo později v zrcátku všimne že tě ztratil a počká. Já třeba závodím s motýlama a 100 je rychlost která mě už nebaví. Já se chci kochat a i když bych mohl jet podstatně víc než 100 tak stejně pojedu max 90 protože to je můj styl jízdy a tak mě to baví. Ostatní ať si jedou třeba 200. Však já do cíle taky časem dojedu. Zkrátka nenech si nutit tempo který ti nesedí. Riskuješ a neužiješ si to.

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 22:59 | Nahoru | #37
Nemám pocit, že by jakákoliv mašina byla komukoliv z principu nebezpečná. Spíš mám pocit, že kdokoliv může být nebezpečný sám sobě. Já mám obzvlášť zálibu v rychlých i pomalých autech a rychlých i pomalých motorkách. Leccos jsem už rozsekal a s odstupem, které mi přece jenom dovolují mé šediny, musím říct, že vždycky jsem byl větší či menší idiot. Je to nejspíš o pokoře. Pokud člověk sedne na kilo a ví o sobě, že je kopyto, jede opatrně a nic se mu nestane. Nebo se podělá a už na to nikdy nesedne. Ta mašina sama mu neublíží. Pokud na to má, tak se mu taky nic nestane. Všechny ostatní varianty končí více méně špatně. Můj první kontakt s realitou byl ten, že jako pubescentovi se mi zabil kamarád na fechtlovi. Já osobně jsem vůči jakémukoliv omezování. Tak, jak to bylo za nás. Je ti 18, udělej si papíry, kup si co chceš a jezdi. V autě to tak je, tak proč by to mělo být na motorce jinak. Navíc, dneska skoro každá dváca umí jezdit jako čert a rozsekat se ve 120, 140 nebo 200 už není takový rozdíl. Ve svém věku nevidím ježdění na dváce jako nějakou potupu a někdy se sám divím, co se mi z toho podaří vymáčknout. Vřele doporučuji. Takže můj názor, mysli, mysli a jezdi. Na všem, co ti přijde pod ruku.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 22:59 | Nahoru | #38

Lucky-Luke píše: Já třeba závodím s motýlama.


SUPER, to je krásný, to si nechám napsat na tričko jestli na to nemáš copyright :] a o těch 100km/h to mám úplně přesně stejně nastavené. Zvláště na naháči ;)

Kámoš se kterým plánuji hlavně jezdit je pohodář a nemáme snad ani jeden v našem věku potřebu si honit ego tím ''kdo to má rychlejší''. Jen on je rozumější než já a má Burgman 650...

Naposledy editováno 04.07.2011 23:02:04

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 23:13 | Nahoru | #39
Lucky-Luke> naprostý souhlas,takhle nějak je to i na trochu silnějším SSku,o dvouválu ani nemluvě.
Má rada je jednoduchá-druhá sezona na stejné motce je rizikovější než první.Vidím to kolem sebe,jelikož první rok se s motkou seznamuješ,zkoušíš s respektem,semtam zatáhneš,pak nějaká menší krizovka,pár kilometrů a myslíš si,že ji zvládáš a je tu konec sezony (tedy jak pro koho).Druhý rok na jaře ještě první km máš "ochytávací" a pak najednou myslíš,že jsi tam kdes min.rok ukončil sezonu,že ji máš samo v ruce,že tě nic nezaskočí.A ejhle,ono tomu tak není,první higsider,nedobrždění či špatný odhad a si v kotrmelcích.
Zkrátka druhý rok/sezonu usedáš s pocitem "mám ji už ochytanou" a v tom je kámen úrazu.

Co se týče otázky začínat rovnou na litru či ne - nemám na to vyhraněný názor,je to "kus od kusu".Motky vypsané u mne v profilu ti napoví,že já zvolil jinou (vzestupnou)variantu,ale částečně to bylo podmíněno danou fin.i životní situací a též představou o ježdění,sport/kudla-cestování.

Také si myslím,že je rozdíl,zda jezdíš kolem komína jednou do měsíce nebo každý druhý den,či cestuješ několik dní vkuse po neznámých cestách.Samo že u vyježděného pilota ostříleného několika roky a tisíci najetými km,je situace odlišná.

Jinak už dnešní motky mají "mapy",takže i z litra uděláš během okamžiku beránka

Přeji hodně štěstí a chladnou hlavu i zápěstí a hledat v sobě nejen rezervy,ale i chyby

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 23:17 | Nahoru | #40
Ahoj- za mě je to hlavně o tom jezdit jezdit a zase jezdit! Vlastní zkušenosti ničím nenahradíš ! Samo že rozumná dávka teorie není k zahození.

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 23:18 | Nahoru | #41

NickCarter píše: SUPER, to je krásný, to si nechám napsat na tričko jestli na to nemáš copyright :] a o těch 100km/h to mám úplně přesně stejně nastavené. Zvláště na naháči ;)

Kámoš se kterým plánuji hlavně jezdit je pohodář a nemáme snad ani jeden v našem věku potřebu si honit ego tím ''kdo to má rychlejší''. Jen on je rozumější než já a má Burgman 650...



Nemám na to autorský práva, ale už sem tím docela známej. Jeden kamarád mi vždycky když se projedu píše kolik sem dneska předjel bělásků a jelikož ví že taková Babočka je na mě moc rychlá tak protože ví že já prostě nezrychlím, doporučuje mi abych s Babočkou závodil navečer až bude po celým dnu unavená A Burgman je něco co bych do budoucna chtěl taky vyzkoušet. Teď mám v plánu ale BMW R1100GS abych měl větší rozhled a viděl kam mi ty Babočky zdrhaj

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 23:20 | Nahoru | #42
DusanHaya> Diky, hezky napsano. A toho beránka prodiskutuju za tyden v servisu, kam jedu na preventivni servisni kontrolu. Planoval jsem to od zacatku, kdy jsem se pro tisicovku rozhodl spise na zaklade svych proporci, nez z touhy rosahnout rychlosti svetla... Pokud bude zaskrceni snadne, tak to jen uvitam... ( doufam ze mne nezaskrtí moje zena, nekdy k tomu neni daleko :) )

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 23:25 | Nahoru | #43
DusanHaya> Je to jak říkáš. Druhá sezóna je riziková. Můj táta vždycky říkal. Po první sezóně jsi teprv špatný řidič a když si po deseti letech řekneš že už jsi dobrý tak jsi zase na začátku a jsi zase špatný řidič. Je to o tom že si nikdy nesmíš myslet že už tě nic nepřekvapí.

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 23:26 | Nahoru | #44
NickCarter> těmi mapami jsem myslel nastavení výkonu tlačítkem na řidítku (A,B,C),ne škrcení,ale to je také na začátek zajímavá volba.Ale je to jen o zkušenostech a chladné hlavě,pak nemusíš seškrcovat.Ale pokud si horká krev,raději tedy seškrtit.

není zač

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 23:29 | Nahoru | #45
Lucky-Luke> táta je rozumný
na druhou str.občas překvapení v normě není na škodu,to hned jednoho probere

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 23:38 | Nahoru | #46

DusanHaya píše: Lucky-Luke> táta je rozumný
na druhou str.občas překvapení v normě není na škodu,to hned jednoho probere



Bohužel už tři měsíce není, ale byl to ohromě rozumnej člověk. Miloval motorky, ale nikdy si žádnou nepořídil. Jezdil rally, jezdil se sanitou, jezdil u soudu a taky taxikařil a nikdy sem od něj neslyšel že by byl dobrej šofér. To že překvápko není k zahození je pravda, ale není potřeba si ho přivodit sám tím že "ochabne" moje pozornost protože o překvápka se mi celej život budou starat ty co si myslej že sou už dobrý šoféři

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 23:38 | Nahoru | #47
Jde o to, že jak si budeš myslet, že už jsi vyježděnej tak jsi jednou nohou v hrobě... A nejvíc nehod se stává tam kde to sakra dobře znáš, tam za to taháš víc než tam kde jedeš poprvý...

1 reakcí na tento příspěvek Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

4.7.2011 v 23:53 | Nahoru | #48
To s tim brzdenim motorem je hodne vyznamna vec - jenom pri presednuti z V-Stroma 650 na KMX 125 se vzdycky divim jaktoze do zatacek nalitavam tak rychle - tam kde 650 V2 motorku zbrzdi, tam se dvaca zene dal jakoby ten drobecek pist vubec nekladl odpor

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

5.7.2011 v 00:00 | Nahoru | #49
SirIndy> nic ve zlém,ale s kroutákem kolem +- 140Nm a 200konma,je to větší prdel

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

5.7.2011 v 00:08 | Nahoru | #50
Hlavně neposlouchej svýho trenéra



Jinak s rozumem jdi do čeho chceš, je to jen o pravým zápěstí, jediný omezení je výška a váha moto, pokud jsi ratlík, koukni spíš po lehčím a ovladatelnějším stroji, ale na obsahy absolutně nekoukej, o těch to neni, alespoň u mě ne.

(reakce na) Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

5.7.2011 v 00:09 | Nahoru | #51

DusanHaya píše: SirIndy> nic ve zlém,ale s kroutákem kolem +- 140Nm a 200konma,je to větší prdel



Ja vim, ted se zrovna chystam na litrovej V2, jen rikam ze i u "blbe" 650 se tento rozdil ve srovnani se 125 vyrazne projevi.

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

5.7.2011 v 00:15 | Nahoru | #52
no já furt nevím k čemu ty litry jsou a nechci vědět

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

5.7.2011 v 00:28 | Nahoru | #53
Sry, byl jsem rozepsaný na téma začni na slabší a teď vidím, že už litr máš. Takže jsem post smazal.

Naposledy editováno 05.07.2011 00:40:21

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

5.7.2011 v 01:21 | Nahoru | #54
High side a neb přidání víc plynu v zatáčce Btw. v té americe na tomhle místě spadl snad každý ne?

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

5.7.2011 v 01:26 | Nahoru | #55
Boze to je zase krasne vlakno

A toho moudra... Vliv obsahu? motoru a praveho zapesti budu muset asi jeste nastudovat

Naposledy editováno 05.07.2011 01:59:00

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

5.7.2011 v 01:37 | Nahoru | #56
Jinak k tématu, k čemu ti je na začátek litr? K hov.. protože nevyužiješ ani půlku potenciálu, lepší je koupit nějakou hodnější 600, ale i tak pomalu a s respektem. Jinak jak psal Che to stema lyžema a horolezectvím přesně tak to je.

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

5.7.2011 v 08:53 | Nahoru | #57
Každej začátek je těžkej a o sbírání zkušeností. Ale začínat na něčem silným je dost o hubu. Stačí neopatrně zaklapnout plyn - u dvouválu i třeba při odbočování v křižovatce, nebo vzít neopatrně za heft při studených gumách, nebo na mokru a je krizovka na světě. Může tě někde chytit chcanec, budeš mít zkřehlý prsty a budeš třeba už unavenej po pár desítkách kilometrů - a ovládej pak litra! I na litru se můžeš rozjet a třeba se i bezpečně přepravit z A do B, ale na učení to podle mě není, buď budeš nepřiměřeně riskovat aniž by sis to třeba vůbec pro nedostatek zkušeností uvědomil (jo - možná budeš mít štěstí a vyjdeš z toho se zdravou kůží - všechno je jen o náhodě a statistice), nebo budeš jezdit opatrně, ale tak na 30% potenciálu tý mašiny a stejně se prd naučíš a pojezdí tě někdo i na pětikilu, co z něj dokáže vyždímat 100%. A nakonec - jde o vyježděnost a zkušenosti a to chce alespoň pár desítek tisíc kilometrů (i když se člověk učí celej život a furt ví kulový) a najet je na silný mašině se přeci jen prodraží. Když najedeš za sezónu třeba jen čtyři tisíce kiláků, tak se to, podle mě, nemáš šanci pořádně naučit, navíc přez zimu zas půlku zapomeneš.

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

5.7.2011 v 09:05 | Nahoru | #58
já byl šťastný jak blecha když jsem si přivezl domů litra(po těch letech ježdění).chvíli jsem si na to musel dost zvykat a relativně se znovu učit nový styl ježdění oproti 600.Plyn hodně citliví,váha super(lepší než zzr-215kg)takže ovladatelnost super.nejvíc jsem si užíval ty výjezdy ze zatáček.krouťák a taky to že člověk když potřeboval předjet plechovku tak tam nechal 6ku a jen přidal zlehka plyn.Proč jsem se jí zbavil?asi jen proto že mě už 2x kopla(highsider)a taky hlavně asi o dost dražší provoz oproti 600.Ten spotřebák je o malinko někde jinde.Ale to povezení a zážitek z litru...hmmm chybí mi to.Ale stejně postupem času jsem si uvědomoval že ten výkon na našich silnicích se nedá moc využít.Takže jsem se skrotil a šel raději do pohodlí.

Naposledy editováno 05.07.2011 09:06:12

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

5.7.2011 v 09:36 | Nahoru | #59
....na netu tě nikdo jezdit nenaučí..základ je jezdit na motorce a v provozu a na silnici nebo v terénu a možná konzultace přímo v akci...a jenom praxe a jízda tě "naučí"!...mnoho rad a informací na netu,ti spíše zblbne hlavu a možná i uškodí!

Rizika silného stroje (zvláště pro začínající)

5.7.2011 v 09:45 | Nahoru | #60
Souhlas

Naposledy editováno 05.07.2011 10:02:25
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist