už nějakou dobu pracuju na stavbě "tříkoláku". Samozřejmě, že v průběhu stavby procházím různými problémy spojenými se stavbou. Kromě času, kterého není nejvíc (normálně u toho pracuju) a ne zrovna dostatku financí si stále lámu hlavu zda by o něj vůbec byl zájem u veřejnosti. Předpokladem výsledku je to dostat legálně na silnice, což jak všeobecně známo není u nás vůbec sranda, ale lze to udělat pomocí zahraničí.
Uvítám jakékoliv návrhy a tipy jak na prováděné práce tak v souvislosti s registrací do provozu, stejně tak jako bych uvítal možnost někoho dalšího se na tom společně podílet.
V případě, že se objeví zájem, tak uvedu další podrobnosti o stavbě, konstrukci atd.
Prosím, držte se uvedeného tématu ve svých reakcích, díky.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
bafse píše: assassin> Co máte za letadlo? A je to samonosný kompozit, nebo trubky potažené laminátem? To už to nešlo vydržet, že jsi ten rok nedoklepal A co konstruuješ? A jak bys tedy stavěl Tříkoláka Ty?
Vlastni konstrukce, hornoplosnik, tlacnej motor, jednomistnej samonosnej laminat, cely do negativni formy - ty k tomu byly taky ale nez sme to odvezli tak je ten znamej rozrezal a vyhodil
Se skolou to je na dlouhy povidani a uz se mi v tom nechce moc vrtat :)
Konstruuju kdeco, treba pripravky a nastroje ze strojariny, nebo aktualne i plastovy dily - interiery pro automotive
Jo a vozitko mi prijde nejnstara klasika, ocelovej ram a laminatova skorapka...(nebo alu)
Naposledy editováno 23.08.2014 22:41:00
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
bafse píše: DreitTheDragon> To co máš v hlavě postavil Ferdinad Porsche asi před sto lety pro rakousko-uherskou armádu, byl to automobilový vlak a tahal těžká děla. František Křižík si postavil experimentální vůz jako demonstrátor schopností své firmy ještě před Porchem. A Fisker Karma Ti nic neříká Dobrý pohon se hodí do jakéhokoli vozidla
Fisker Karma, to slyším prvně. Ale co čtu, tak je to přesně to, co bych si představoval. Jen místo Li-ion bych viděl spíš kondenzátory. Ty není problém prudce nabít (rekuperace při brždění by musela dělat divy) a ani vybít (rozjezd v křižovatce, předjíždění). Navíc generátor by měl čas plynule zvednout otáčky (údajně nižší spotřeba, než prudce tahat za plyn).
Když se budu soustředit jen na generátor, tak by mě ještě lákalo postavit dvoutaktní benziňák po vzoru dvoutaktního dieselu - jen snížit kompresi a do hlavy přidat svíčku. Mazání je zvlášť a jako bonus to má přeplňování.
1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku
Mimochodem, kdybys trochu upravil zadní partie, tak z toho můžeš udělat něco na způsob dalšího Chrysleru, co se dokonce i vyráběl.
Jak píšeš, je velká škoda, že ty projekty padly, kdoví s čím bychom teď jezdili. Chybí tu takoví, jako byl třeba František Pudil.
Naposledy editováno 23.08.2014 23:53:45
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
DreitTheDragon píše: Když vybere správně zapalování a naučí startér roztočit se pozadu (neznám konstrukci startérů v autě, kolik práce by to obnášelo), tak není problém. Třeba IMFsoft dělá zapalování pro Velorexy, co se může točit na obě strany.
Když se použije nějaký motocyklový motor, tak tam zpravidla startery mají stator s magnety, takže by stačilo přehodit přívody (aby se přepólovala jen kotva, ne i stator). Horší je, že starter je kostřen do pláště motoru, takže by bylo třeba odpojit ukostřený uhlík a vyvést od něho vývod a reverzní spínání je pak nejsnazší udělat dvěma přepínacími relátky, kde na vývody pohyblivých kontaktů jsou připojeny přívody starteru (přívody od uhlíků) a "klidové" (tj. při odpadlém relátku spojené) kontakty jsou napojené na kostru a "živé" (tj. spojené při přitaženém relátku) kontakty na napájecí napětí. Pak je směr proudu na přívodech starteru určen tím, které relátko přitáhne (když přitáhnou obě, nic se nestane, starter se točit nebude - stejný potenciál na obou přívodech, není mezi nimi rozdíl napětí). Přesně takto, dvěma relátky, jsou skoro vždy ovládány servomotorky oken u auta.
Jen by mohl být problém sehnat přepínací relátka pro požadované proudy.
U automobilového starteru by to bylo o to složitější, že tam by bylo třeba upravit zapojení tak, aby původní stykač spínal proud do vinutí statoru a druhý pól statoru (který normálně vede na jeden z uhlíků) vést na "živé" kontakty relátek. A ta reverzační relátka by tady pochopitelně musela být ještě silnější, než u motocyklového starteru.
Vůbec nejsnazší by bylo použít starší motor BMW, nebo kopie od Uralu a Dněpru (i když Ural je povedenější), které už zpátečku mají. Z moderních ji mívají čtyřkolkové motory, ale ty budou asi všechny příliš slabé a motor GoldWing zase bude zbytečně silný, těžký a drahý.
Už dřív jsem si všimnul že jsi jeden z těch, co to mají v hlavě v pořádku, tvoje názory si vždycky rád přečtu
To přepínání přes relátka znám, na škole nám mistr dal přesně tohle za úkol, prozradil je že stačí dva dvoupolohové přepínače a přijďte na to sami. Trvalo to dlouho, ale nakonec jsem byl stejně první
A ovládání oken u auta jsem nedávno řešil, fakt je to tam stejně.
Já spíš narážel na to, jak se startér připojuje mechanicky ke zbytku motoru, elektricky to samozřejmě "nějak" jít musí. Startéry jsem nikdy nezkoumal, ale slyšel jsem něco o tom, že se po nastartování mechanicky odpojí od motoru.
Zpátečka přes převodovku má alespoň výhodu, že se motor nemusí zastavovat a znova startovat. A pasuje tam naprostá většina zapalování.
Dodatek: Náhodou tyristorem by to spínat nešlo? Pokud by tam byly čtyři, nahrazující čtyři polohy dvou relé. Chápu ale že cenově je to trochu jinde a tím spíš by bylo asi výhodnější stvořit úspornější startér.
Naposledy editováno 24.08.2014 00:16:26
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
2 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
Rozhodně zajímá, nejsem dějepisec, ale tohle by mě zajímalo.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
Klasika je sice v některých případech náročnější na počet drátů, ale v jednoduchosti je síla a spolehlivost.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
bafse píše: Dzgofmann> Díky za příspěvek. Tohle vozidlo vypadá prima. V konstrukci už mám celkem jasno. Samonosná skořepina. A ani z bezpečností to nebude tak špatné. Fakt by Tě to zajímalo více?
zajimalo by me to, vzdy jsem se chtel podilet na necem zajimavem,a v hlave mam uz dlouho plany neco takoveho vyrobit. Posli mi kdyztak info, nebo email do PMbafse píše: coffman> Nemusíš točit motorem, stačí točit jen starterem.
Kdepak, starter nemá zase takový výkon, aby dokázal s vozem couvat na větší dálku a navíc by motor při převalování dost "houpal" a cukal a to je nejen diskomfortní, ale ty rázy jsou kladivem na spojku a všechny převody i zavěšení hnacího kola. A když se točí motorem obráceně, tak saje výfukem a fouká sáním, takže karburátorový (nebo s nepřímým vstřikem) motor takto fungovat nebude. U nafťáku je to jiném, se směs připravuje až ve válci, takže je mu jedno, jestli si vzduch pro spalování natáhne sáním, nebo laufem. Viz třeba:
Mně toto párkrát v práci udělala Desta 3522 po rychlém ubrání plynu. Totéž by dokázal i benziňák s přímým vstřikem do válce, ale tak jako tak čtyřdobý motor s tlakovým mazáním takto reverzovat nelze, jelikož při obráceném chodu běží obrácené i zubovka a mazací okruh by tak byl bez tlaku = motor by nemazal.
Takže by bylo nejlepší použít rovnou motor se zpátečkou, nebo, jak už tu zaznělo, pomocný elektromotor pro couvání. S tím ale zkušenost nemám. Nebylo by od věci dát dva motory do předních kol a ty by mohly při zpomalování rekuperovat energii do akumulátorů, nebo vysokokapacitních kondenzátorů (jsou už k sehnání v bateriích schopných nahradit klasický startovací akumulátor, ale rovněž s tím nemám vlastní zkušenost, tak nemohu jednoznačně doporučovat), ale toto vše znamená váhu navíc. Váhově nejlépe vychází klasická převodovka se zpátečkou. Stejně jako třeba u lokomotiv vychází mnohem lehčí hydrodynamický přenos výkonu (převodovky Voith a Mekydro - např. řada V200), než klasický diesel-elektrický se sériovými stejnosměrnými trakčními motory. Oba způsoby ale mají výhody i nevýhody.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
2 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku
Jmk: motocyklovej motor ma obvykle na starteru volnobezku - pastorek nezajizdi do ozubeni jako u auta - takze roztocit ho obracene by slo - ale tocil by se obracene jen samotny starter.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
assassin píše: Dalnik kolecka vyklapi jen pri zastavovani...
Jmk: motocyklovej motor ma obvykle na starteru volnobezku - pastorek nezajizdi do ozubeni jako u auta - takze roztocit ho obracene by slo - ale tocil by se obracene jen samotny starter.
V tomto případě doplnit ještě jednu volnoběžku elektricky spínanou, ale to již chce úpravy starteru a motoru.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku
PEPAFJR píše: V tomto případě doplnit ještě jednu volnoběžku elektricky spínanou, ale to již chce úpravy starteru a motoru.
Jo tak reseni by se naslo, ja jen ze to nebude "jen" v otoceni chodu starteru
JMK: cece mel bys uz ustoupit z tech staromileckejch pohledu na techniku - technika byla vzdy o pokroku, i ty klasicky slaboproudy obvody urcite byly svyho casu brany jako kurvitko co do motorky nepatri - zlata petrolejka.
Treba to ze ma 3d model v PC = ze elektriku muze zacit tahat uz ted - nepotrebujes fyzicky mit u sebe sasi abys vedel delku dratu.
Stejne tak vstrikovani je jednodussi a spolehlivejsi nez karburator...