WSBK 2010 – Na prahu nové sezóny

Už tato neděle sebou přinese jména prvních vítězů 2010 Hannspree FIM Superbike World Championship. Tradičně se začíná v Austrálii, na krásném a technickém okruhu na Phillip Islandu.

Phillip Island - trocha historie

Historie tohoto okruhu sahá do poloviny minulého století, kdy byl jako první okruh v Austrálii vybudován pro mezinárodní automobilové závody Grand Prix. V průběhu let byl několikrát uzavřen a znovu obnoven. Poslední velká rekonstrukce proběhla po změně majitele v roce 1988.
Superbiky se tady prohánějí od roku 1990 a od té doby se stal Phillip Island historicky nejvytíženější tratí pro tuto třídu.

Délka okruhu 4.445 m                   Délka cílovky 835 m                        Pole Position vlevo
Převýšení  57m                               Levých zatáček 7                              Pravých 5
Rádius zat.           min. 23m, max. 207m 
Race distance     22 kol - 97.790 km
Rekord závodu:   Troy Corser       1'31.826 (2007)
Pole:                      Regis Lacconi 1:31.050 (2009)
Průměrná rychlost dosahuje téměř 175 km/h a maximální je přes 300. 

report ze závodů minulých ročníků:  2008 a 2009

Jedno kolo s panem Bayllisem ...
... a s panem Smržem:
„První zatáčka je jedna z nejrychlejších a dá se v ní hodně vydělat. Docela srdcovka, kdy z plné 6 (přes 300 km/h) pouze 2x odřadíte a lehce přibrzdíte, pak najedete a hned plný plyn. Druhá zatáčka je trošku zrádná, protože se lehce láme přes horizont, navíc se mění její rádius.
Vzápětí následuje rychlá levá (turn3), kde vydělá ten, co podrží plyn nejvíc!
Zatáčka čtyři je jedno ze dvou míst, kde jsou důležitý brzdy a zároveň se dobře trefit do stopy. Výjezd je o plynu a dá se tu lehce upadnout na highsider.
Potom plynulý přejezd (turn5) do další levý zatáčky (turn 6), která se mírně zvedá do kopečka a plynule přechází v další rychlou levou (turn 7), z níž je velmi důležitý nájezd do rychlé pravé.
V nájezdu je hrb, kde se drobně přizvedne přední kolo, navíc blbě trefit tu pravou (turn 8) znamená být v horším případě na výjezdu z ní mimo trať anebo mít totálně špatnou stopu do levý (turn 9), která se zvedá do kopce.
To je jedna ze zatáček, kde je strašně důležitá stopa a v centru zatáčky je třeba bejt úplně na vnitřku a dál si i levou stranu držet, přičemž co nejvíce přidávat. To kvůli prudkému brždění z kopce do turn 10, kde se motorka hodně staví na přední kolo a nechce brzdit. Výjezd z ní není možný úplně nalevo, protože přichází přehození motorky do levé zatáčky (turn11), kterou je třeba projet co nejrychleji.
A po ní, to už jsme u zatáčky cílové, co nejvíce držet plyn a co nejmíň ubrat do závěrečné 
(turn 12), která rozhoduje o top speedu a v závodě při boji ve skupině taky mnohdy 
o konečném pořadí.
Phillip Island je krásný a rychlý okruh, kde se střídají pomalý pasáže s těma rychlýma, což dělá závodění úžasným,ale také fyzicky náročným. A navíc je to i velmi rytmická trať, kde je kladen důraz na plynulost a rychlost v samotných zatáčkách!“

(TZ J.Smrže 2009)

Než motory zašeptají

Co můžeme od začínajícího ročníku očekávat?
 Odpověď, jako vždy, není jednoduchá. V Superbicích se budeme muset obejít bez obhájce loňského titulu. Ben Přišel Viděl Zvítězil Spies kormidluje svoji kariéru naprosto neomylně, a proto ho letos budeme vídat tam, kam vždycky mířil, totiž za řídítky v MotoGP. Nám tedy nezbývá něž mu ještě jednou poděkovat za perfektní show 2009 a popřát mu úspěch i v novém angažmá.
Jeho odchod ale neznamená, že se o první místo budou prát jezdi méně schopní. Kandidátů je dost a to slibuje ještě lepší podívanou než kdy jindy. 
Tady se asi nedá nepřipomenout pana Hagu, věčně (už 3x) druhého. Jako jednička tovární Ducati má Nori určitě na to, aby i letos mířil jen na stupeň nejvyšší. Bude mít k dispozici techniku nejslavnějšího výrobce bajkových motorek a neuvěřitelnou hromadu zkušeností. Proti němu se ovšem postaví mnoho silných a chtivých …
Podle poslední konečné tabulky nebude tím prvním nikdo jiný než hádě z vlastního hnízda, týmový kolega Michel Fabrizio. Dozrál chlapec a jeho čas asi přichází. Bude rychlý a bude drzý. 
Dalším adeptem je Max Biaggi na Aprilii. Tahle vloni nová motorka už jednou přivezla Maxe ke zlatému věnci a dá se očekávat, že letos si to Říman zopakuje vícekrát. 


Za ním skončili Jonathan Rea, Leon Haslam a Carlos Checa. Z nich jediný Rea jde do nových bojů na stejné značce jako v minulém roce. V něm, při své první kompletní sezóně v SBK, dokázal dvakrát vyhrát a také on bude jednoznačně chtít pódiová umístění. Haslam nově na Suzuki a  Checa na Ducati jsou jezdci, se kterými se musí počítat minimálně bodově hodně vysoko. 
Někam sem asi bude patřit i Max Neukirchner. Na smolnou prošlou sezónu zlomených kostí snad zapomene a jako jezdec tovární Hondy naváže na své, už ale postarší úspěchy.
Body z top5 budou určitě pravidelně sbírat i další jezdci, Shakey Byrne a určitě i Jakub Smrž, který báječně na Phillip Islandu potrénoval a potestoval. 

A co na to všechno vítězná Yamaha? Vyplouvá s novou posádkou ve složení James Toseland, 2x šampión WSB, a Cal Crutchlow, mistr Supersportů. Oba mají přetěžký úkol, důstojně pokračovat v díle mistra Bena. V tomhle bodě jsem ale trochu skeptik. Oba jsou to skvělí a agresivní piloti s divácky atraktivním, rozuměj - dost neučesaným, stylem, jenže mám trochu obavy, aby to s R1 nebylo jako s džípíčkovou Ducati. Na té taky umí doopravdy jezdit jen jeden ... mimozemšťan. A Yamaze právě takový odešel. A kdo z těch dvou bude lepší? Sázím na Cala. 
Novým jménem je Leon Camier, absolvent a premiant tvrdé britské školy a nový kolega Maxe Biaggiho. Bude se chtít předvést a s Aprilkou se pravděpodobně sžije lépe než vloni Sykes s R1.
Co se týká techniky, zůstává vše při starém. 
Precizní Ducati a osvědčené Hondy jsou léty prověřenou kvalitou, kterou budou pronásledovat hlavně Aprilie, za pouhý rok ostrého nasazení dovedené téměř k dokonalosti. Bohužel to samé se nedá říct o BMW. Jinak skvělé motorce v porovnání s těmi nejlepšími stále něco chybí a její jezdecké obsazení … je na tři tečky. Vedle Corsera, který je pro vývoj nového strojku asi tou nejlepší volbou, měl být někdo jiný. 
Ruben sice umí, ale jen někdy. Jsou závody, kdy toho najezdí víc v kačeru po zadku, něž na Báwu po trati. Ale snad celému týmu nový pan vedoucí Davide Tardozzi zvedne mandle. 
Větší úspěch Suzuki by byl velkým a milým překvapením, stejně tak i u ZX-10. Už výše zmiňovanou Yamahu letos asi tak často na bedně neuvidíme.

V Supersportech, druhé prestižní kategorii, to také bude o známých jménech. 
Lascorz, Sofuoglu, Laverty, Foret, Fujiwara a někde tam určitě i Massimo Rocolli, jezdec královéhradeckého Intermota. Testy se našim povedly, tak uvidíme. 
Překvapivé je, že loňské vítězné nářadí, Yamahu R6 v poli neuvidíme. O body si to tak budou rozdávat jen Kawasaki, Hondy a Triumphy …
V každém případě se máme na co těšit. 


Jízdní řád  (tamní čas) pro český odečtěte 10 hod
pátek

od-do               čas         co
12.45 – 13.45 60’ WSBK FREE PRACTICE
14.00 – 14.45 45’ W SUPERSPORT FREE PRACTICE
15.45 – 16.45 60’ WSBK QUALIFYING PRACTICE
17.00.17.45 45’ W SUPERSPORT QUALIFYING PRACTICE

sobota
09.45 – 10.30 45’ W SUPERSPORT FREE PRACTICE
10.45 – 11.30 45’ WSBK QUALIFYING PRACTICE
13.50 – 14.35 45’ WSBK FREE PRACTICE
15.00 – 15.14 14’ WSBK SUPERPOLE (1)
15.21 – 15.33 12’ WSBK SUPERPOLE (2)
15.40 – 15.50 10’ WSBK SUPERPOLE (3)
 
16.05 – 16.50 45’ W SUPERSPORT QUALIFYING PRACTICE

neděle
09.20 – 09.40 20’ WSBK WARM UP

09.50 – 10.10 20’ W SUPERSPORT WARM UP
12.00 WSBK RACE 1 (22 LAPS KM97.790)
13.30 W SUPERSPORT RACE (21 LAPS KM 93.345)
15.30 WSBK RACE 2 (22 LAPS KM97.790)

Přímý přenos začíná na Eurosportu2 v neděli ve 2.00 

PS: A ještě jedna věc, neodpustím si gratulaci Jejímu veličenstvu královně Martině.  Smekám 




Informace o redaktorovi

Tomas Mysliveček - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist