Superbiky míří na "území" Carlose Checy

Dějištěm šestého závodu letošního superbikového šampionátu je americká trať Miller Motorsports Park ležící nedaleko Salt Lake City. Na této trati pojede tradičně pouze kubatura superbiků a nekorunovaným králem tohoto okruhu je úřadující superbikový mistr světa Carlos Checa.

Kapitoly článku

Na tomto americkém okruhu se pojede teprve popáté v historii, ale už dopředu můžeme říci, že největším favoritem zde bude jednoznačně úřadující mistr světa Carlos Checa s motocyklem Ducati týmu Althea. A pokud bude panovat počasí jako vloni, tak bez šance na podiová umístění nejsou ani ostatní jezdci s motocykly Ducati, včetně loňských dvou protagonistů první jízdy z českého týmu Liberty Racing, Čecha Kuby Smrže a Francouze Sylvaina Guintoliho.

Závod na okruhu Miller Motorsports Park, který je vzdálen 35 minut jízdy od hlavního města Utahu Salt Lake City, se jede tradičně v pondělí, neboť 28. května je v celém USA federální svátek "Memorial Day", dříve známý jako "Decoration Day". Je zasvěcený všem mužům a ženám, kteří kdy položili během vojenské služby život za svou vlast.
V tento den jsou v celém USA navštěvovány hřbitovy a vojenské památníky a americké vlajky zůstavají až do poledne vztyčeny pouze na "půl žerdi".

Mimochodem město Salt Like City je centrem mormonů ve státě Utah, tedy sídlem ústředí "Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů".

Zvláštností okruhu Miller dlouhého 4,907 km je - kromě 23 zatáček! (13 levých a 10 pravých) - tedy velkého množství změn směru jízdy během jednoho absolvovaného kola, také vysoká nadmořská výška 1350 metrů, která klade velké nároky na výkon motoru. Cílová rovinka je dlouhá přes 1.000 metrů.

Světové superbiky se zde jely poprvé v roce 2008 a dvakrát zde vyhrál Španěl Carlos Checa, tehdy ještě s motocyklem Honda. O rok později zde trumfoval domácí pozdější mistr světa Ben Spies s Yamahou a v roce 2010 rovněž pozdější mistr světa - Max Biaggi s Aprilií. Tradice mistrů světa jako dvojnásobných vítězů zůstala ostatně zachována i vloni, když double připadl Carlosi Checovi.

Ten je ostatně kromě svých čtyř vítězných závodů i velkým smolařem na tomto okruhu, když porucha motocyklu Ducati připravila předloni Carlose Checu o zasloužený double, když dvakrát suverénně vedl a ani jeden závod pro závodu na elektronice svého motocyklu nedokončil. Vloni si ale španělský pilot vše vynahradil, dařilo se ovšem i oběma jezdcům českého týmu Liberty Racing, kteří zde slavili v první jízdě podiový double.

Jak probíhal loňský závodní víkend v USA

Pouhých 5 stupňů Celsia, déšť na trati a na kopcích ležící čerstvý sníh - to byly třeba podmínky druhé kvalifikace na okruhu Miller Motorsports Park 2011.

Neuvěřitelně dramatický byl průběh závěrečných okamžiků Superpole. Když už bylo téměř jisté, že český jezdec Jakub Smrž získá po Misanu 2009 své druhé Pole position, tak zkušený Carlos Checa musel sáhnout až na samé dno studnice svých bohatých zkušeností a v posledním úseku tratě Miller Motorsport Park o pouhých 0,075 sekundy tuto krimikvalifikaci nakonec rozhodl pro sebe.

1. loňská jízda Miller Motorsports Park

Nepříliš podařený start od Kuby Smrže z 2. místa na startovním roštu, až 9. místo na prvním úseku, naopak skvěle odstartovali Corser a také Haga s Guintolim. Vzápětí spadli ve 12. zatáčce prvního kola Biaggi a Rea.
1. kolo: Na čele Corser před Hagou a Guintolim. Dále Checa, Camier a Laverty. Smrž jel po prvním kole 7.
2. kolo: Checa předjel Guintoliho a byl třetí.
3. kolo: Havaroval Xaus a vzal s sebou i Fabrizia, jinak žádná změna na předních místech.
5. kolo: Checa předjel Hagu a byl tak už druhý.
6. kolo: Checa se dostal před Corsera na špici závodu.
7. kolo: Checa vedl o 1.651 před Corserem
8. kolo: Haga předjel Corsera a byl rázem druhý. Vzápětí se před Australana dostal i Guintoli. Pořadí bylo následující: Checa, Haga, Guintoli, Camier, Laverty, Corser a jako sedmý Smrž
9. kolo: Guintoli se dostal na 2. místo se ztrátou 3.276 na Checu, třetí Camier a dále Laverty, Haga, Corser a Smrž.
10. kolo: Po jezdecké chybě se Camier propadl na 7. místo a jelikož Smrž předjel Corsera, tak byl po polovině závodu jako 5.
11. kolo: Checa vedl o 5.019 před Lavertym a o 5.204 před Guintolim. Haga byl čtvrtý (+7.708) a pátý Smrž (+8.015).
12. kolo: Smrž předjel Hagu a byl aktuálně už čtvrtý, ovšem velký souboj se odehrával mezi Lavertym a Guintolim o druhé místo.
13. kolo: Camier se propracoval dopředu a byl opět 5. Francouz Guintoli jel druhý s náskokem 0,8 na Lavertyho.
14. kolo: Kuba zaútočil na Lavertyho a aktuálně se dostal na třetí místo.
15. kolo: Checa vedl o 4.693 před Guintolim a o 5.403 před Smržem
16. kolo: Velký souboj mezi dvěma jezdci Effenbert Liberty Racing Guintolim a Smržem o 2. místo, a také o místo čtvrté mezi Lavertym a Camierem.
18. kolo: Checa o 4.363 před Guintolim a o 4.473 před Smržem
19. kolo: Smrž předjel Guintoliho a rázem byl druhý.
21. kolo - konec závodu: Hattrick pro Ducati, zvítězil Checa před Smržem a Guintolim. V Top 5 dojeli ještě Camier a Laverty a elitní desítku vloni dokompletovali Sykes, Badovini, Haslam, Haga a také Melandri.

2. loňská jízda Miller Motorsports Park

Nejlépe do ní odstartoval muž z Pole position Carlos Checa a vedl před Camierem, až 10. začal z první řady startující Smrž...
1. kolo: Checa před Camierem a Lavertym. 9. Guintoli, 11. Smrž
2. kolo: Kubu předjel Xaus, takže Smrž byl aktuálně 12.
3. kolo: Spadli dva bývalí ex-kolegové od BMW Corser a Xaus, a také Haga
To ale znamenalo, že Guintoli byl najednou 6. a Smrž 9. Na špici žádná změna: Vedl Checa před Camierem, Lavertym, Biaggim a Melandrim
4. kolo: Smrž se propadl na místo 10., když ho předjel Sykes
5. kolo: Biaggi předjel Lavertyho a jel třetí.
6. kolo: Checa vedl o 4.019 před Camierem a Biaggim, 6. Guintoli a 10. Smrž
8. kolo: Kuba předjel Sykese a byl 9.
10. kolo: Checa vedl o 5,512 před Camierem a o 7.394 před Biaggim. Dále Laverty, Melandri, Guitoli, Fabrizio, Rea, Smrž a Sykes, to bylo aktuální Top 10.
11. kolo. Fabrizio předjel jak Guintoliho, tak Melandriho a to znamenalo 5. místo.
13. kolo: Melandri předjel Guintoliho (7.) a Smrž (8.) Reu, náskok Checy byl 6.1 sekundy
14. kolo: Rea se dostal nazpět před Smrže (9.)
15. kolo: Kuba opět jako osmý, tedy za svým týmovým kolegou Guintolim
16. kolo: Náskok Checy 6.784 sekundy před Camierem a 9.527 před Biaggim. Guintoli 7. (+21.296), Smrž 8. (+24.471)
17. kolo: Žádná změna, tento druhý závod byl proti tomu prvnímu hodně nezáživný a souboje se v podstatě omezily pouze na boj o 9. místo mezi Badovinim, Sykesem a Reou.
21. kolo - konec závodu: Zvítězil Checa a slavil tak druhý loňský double (po Phillip Islandu opět tedy v zámoří) před Camierem a Biaggim. Dále Laverty, Fabrizio, Melandri a jako sedmý Guintoli před osmým Smržem, když Badovini a Sykes pak dokompletovali Top 10.

Historie časů, rekordů a vítězů

Nejrychlejší kolo:
2010 Checa Carlos Ducati 1'47.081
Rekord Superpole: 2010 Checa Carlos Ducati 1'47.081
Rekord v závodě: 2010 Checa Carlos Ducati 1'48.045

Vítězové - nejrychlejší kola
2011 Checa Carlos Ducati - závod 2 Checa Carlos Ducati 1´48.827
2011 Checa Carlos Ducati - závod 1 Checa Carlos Ducati 1´49.779
2010 Biaggi Max Aprilia - závod 2 Checa Carlos Ducati 1'48.148
2010 Biaggi Max Aprilia - závod 1 Checa Carlos Ducati 1'48.045
2009 Spies Ben Yamaha - závod 2 Spies Ben Yamaha 1'48.768
2009 Spies Ben Yamaha - závod 1 Spies Ben Yamaha 1'48.965
2008 Checa Carlos Honda - závod 2 Checa Carlos Honda 1'49.703
2008 Checa Carlos Honda - závod 1 Checa Carlos Honda 1'50.091

Pole position
2011 Checa Carlos Ducati 1.58.315 - mokré Superpole
2010 Checa Carlos Ducati 1'47.081
2009 Spies Ben Yamaha 1'48.344
2008 Checa Carlos Honda 1'48.193 - jiná charakteristika tratě

Dosavadní průřez sezónou 2012

Na čele šampionátu je italský ex-mistr světa Max Biaggi, který jednou vyhrál a dvakrát dojel druhý. Ovšem jako jediný bodoval doposud Říman ve všech 9 odjetých jízdách a sbírá tedy pravidelně bodík k bodíku. S 5 bodovou ztrátou je druhý Brit Tom Sykes, ten jednou vyhrál (ovšem jen za 50% body), dvakrát skončil druhý a třikrát třetí. Na třetím místě - o 20,5 bodů za Biaggim - je nevyzpytatelný Jonathan Rea, šťastný vítěz posledního závodu v Doningtonu. Až čtvrté místo patří obhájci titulu Carlosu Checovi, který sice třikrát vyhrál, ale má na svém kontě i nebývalý počet "0", tři z devíti jízd. Top 5 pak kompletuje první historický vítěz s motocyklem BMW, vicemistr světa Marco Melandri.

Šestý je Leon Haslam, sedmý nejlepší jezdec českého týmu Effenbert-Liberty Sylvain Guintoli a osmý Eugene Laverty. Top 10 kompletují nejlepší "Rookie" Davide Guigliano a náš Kuba Smrž.

Ital Michel Fabrizio, stále se lepšící Brit Leon Camier, velké zklamání letošní sezóny Japonec Hiro Aoyama, Francouz Maxime Berger a další z Italů Ayrton Badovini jsou posledními jezdci v Top 15.

         

Okruh Miller Motorsport Park by měl být místem návratu Johna Hopkinse se Suzuki (23.- 8 bodů) a také druhým startem pro Lorise Baze za tovární tým Kawasaki (22.- 8 bodů). 

S wild card zde pojede 44-letý Shane Turpin, pocházející přímo ze Salt Lake City, tedy opravdový LOKALMATADOR. V případě účasti Johna Hopkinse pak uvidíme na startu celkem tři Američany, neboť místo Marka Aitchisona, který se rozešel s týmem Grillini, pojede s motocyklem BMW S1000RR domácí jezdec Jake Holden (29 let). Naopak po zranění se vrací jezdec satelitního týmu Kawasaki Pedercini David Salom ze Španělska.

Stav šampionátu kubatury SBK - Top 15

01- Max Biaggi – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 128,5 bodů
02- Tom Sykes – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 123,5
03- Jonathan Rea – Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 108
04- Carlos Checa – Althea Racing – Ducati 1198 – 105,5
05- Marco Melandri – BMW Motorrad Motorsport – BMW S1000RR – 97,5
06- Leon Haslam – BMW Motorrad Motorsport – BMW S1000RR – 89
07- Sylvain Guintoli – Team Liberty Racing – Ducati 1198 – 85
08- Eugene Laverty – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 65
09- Davide Giugliano – Althea Racing – Ducati 1198 – 50
10- Jakub Smrž – Team Liberty Racing – Ducati 1198 – 44,5
11- Michel Fabrizio – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – 35
12- Leon Camier – Crescent FIXI Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 34,5
13- Hiroshi Aoyama – Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 30,5
14- Maxime Berger – Team Liberty Racing – Ducati 1198 – 29,5
15- Ayrton Badovini – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – 29

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist