Nespokojenost s rozhodnutím Infrontu

Pouze šest kilogramů přidané váhy pro závodní superbikové motocykly Ducati vyvolalo u ostatních zúčastněných továren superbikového šampionátu hodně zlé krve.

Po továrně BMW, jejíž názor ústy Bernarda Gobmeiera jsme přinesli v tomto článku, se ve stejném duchu vyjádřili i ostatní týmoví šéfové či vedoucí superbikových projektů dalších továren.

Důvodem je upřesnění reglementu, kdy Ducati o objemu 1200 ccm musí letos závodit se 6 kilogramy navíc. Je tato nevýhoda dostatečná? Odpověď je jednoznačná: "Není!" Dle názoru odpovědných odborníků jiných soutěžících značek se totiž nedají úspěchy a rychlost měřit výkony Checy či Guintoliho - kteří tradičně na Phillip Islandu jezdí rychle, nýbrž pilotů jako jsou Niccolo Canepa či Maxime Berger, kteří normálně nezávodí na úrovni Jonathana Rey a v Austrálii toho byli schopni.
Český pilot Jakub Smrž k tomuto problému ale říká: "S větší váhou jsme pomalejší a balance motocyklu je proto úplně jiná", a jeho názor potvrzuje jinými slovy i Carlos Checa: "Zvětšená váha má velký význam na funkci brzd, které musíme posunout ještě více dozadu. A já sám musím použít tvrdší pérování na přední vidlici a to o 1 N/mm. Při jízdě je největší rozdíl při brzdění a při akceleraci."
Týmoví šéfové jsou ale úplně jiného názoru a nejdále z nich zašel Gigi Dall´Igna z Aprilie, který doslova hrozí odchodem ze superbikového závodění: "Nová pravidla jsou velkým problémem a 6 kg přidané váhy pro Ducati nic neřeší a je to málo. Je to sice váha navíc, ale nedělá vůbec žádný rozdíl. Musíme změnit pravidla, jinak je to pro továrny se čtyřválci nerovné závodění. A nabízí se tak otázka, zda vydávat nemalé peníze za závodění v šampionátu, který nemá pravidla stejná pro všechny soutěžící. Ovšem myslím si, že odpovědní lidé v superbikovém šampionátu jsou natolik inteligentní, aby to zjistili a zasáhli. Musíme pochopitelně vše řešit krůček po krůčku, nedá se to ale překopat přes noc, hned jak se ráno vzbudíš. Phillip Island byl teprve prvním závodem sezóny, takže ponechejme zatím "kostel ve vesnici" a společně se zamysleme jak dál".
Ronald Ten Kate z týmu World Superbike Honda je podobného názoru: "Udělali jsme chybu už v roce 2008, kdy jsme dovolili účast motocyklů o objemu 1200 ccm. Tehdy jsme měli být opatrnější a zasáhnout hned na začátku. Ovšem opravdu ohodnotit Ducati můžeme až po několika závodech i když, 6 kg navíc pro Ducati není žádný trest, neboť díky elektrickému startéru a k tomu potřebující větší baterii se motocykl stal stejně těžším. I když samozřejmě nevím, jak byla Ducati těžká v loňském roce. Phillip Island ale není tím správným okruhem k určení, zda je Ducati díky objemu 1200 ccm nějak zvýhodněná, neboť zde byla vždy dominantní. A Carlos Checa byl vloni bezkonkurenční, více než letos. Jasné je, že nebude rychlejší než vloni. Ale počkejme si na Imolu, pak budeme vědět více. Myslím si, že v letošním roce bude na špici jezdit více lidí, než vloni. Ale jsem přesvědčen o tom, že v Imole už nebudou na špici samé motocykly Ducati. Takže si ještě nestěžujme a počkejme po Imole."
"Ducati je i přes 6 kg váhy navíc pořád rychlá. Pokud je totiž váha přidána do středu motocyklu, tak to nemá vůbec žádný negativni význam. A to i tehdy, kdyby to bylo deset kilogramů, balanci motocyklů to nezmění. Když totiž váží superbikový jezdec o deset kg víc než jeho soupeř, tak to také nehraje žádnou roli. Tento nový reglement je doslova idiotský. Několikrát už jsme Infrontu vysvětlovali, že jediným řešením je zmenšení průřezu sání o 2 mm a ne přidání váhy. Tedy přidáním funkčního airrestrictoru. Takže podporujeme názor BMW, pokud bychom my přidali 6 kg, tak také nebudeme pomalejší. A navíc, topspeed je pouze jeden faktor! Jezdit rychleji časy na kolo, to jsou daleko rozhodující úplně jiné faktory, a vše záleží na celkovém "balíčku" a to ukazuje Ducati už hodně dlouho. Ve vzájemných soubojích pak hraje topspeed větší úlohu, jinak ale rozhodně ne", je názoru Ichiro Ioda z Kawasaki.
Jediným, který považuje přidaných 6 kg za trest, je Paul Denning ze Suzuki: "Šest kilogramů je hodně a jezdci to poznají především při změně směru. A co se týká reglementu, někdo má výhodu, jiný zase nevýhodu. To neznamená, že bychom si měli lámat nějak hlavu kvůli rychlosti Ducati. Nic nepřinese, jestli budeme uvažovat negativně, zda by se měla Ducati ještě více zpomalit, nebo ne. Podstatné je zabývat se vývojem vlastního motocyklu. A navíc je ještě hodně brzo a teprve začátek sezóny. Pokud se to některým továrnám nelíbí, tak prostě musí postavit V2."

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist