Michal Filla: Co ještě nevíte třeba o Le Mans

Šlapanický Michal Filla získal letos titul světového vicešampiona Endurance v kategorii Superstock 1000. Ale jak vypadá takový závodní víkend zakončený vytrvaleckým závodem na 24 hodin a jak se na něho dá připravit v "českých" podmínkách? To vám v exkluzivním rozhovoru pro náš web řekne právě sympaťák Michal Filla.

Český jezdec Michal Filla získal v letošním roce titul světového vicešampiona Endurance v kategorii Superstock 1000. Ačkoliv v posledním závodě v katarském Losailu obsadil po technických problémech (došel mu benzín) až 7. místo, když zde jel ve formaci s Gregorym Fastrem a Arie Vosem za tým Von zone Boenig Motorsportschool manažera Rico Penzkofera, tak byl Michal jediným jezdcem, který s tímto týmem absolvoval všechny letošní závody. Na motocyklu BMW S1000RR a s pneumatikami Pirelli získal v sezoně podium na 24. Bol d´Or a vítězství v 8h Albacete.
Celkové výsledky Světového poháru Endurance:
1 TEAM MOTORS EVENTS BODYGUARD AMT
BOCQUET Vincent
GINES Mathieu
2 VAN ZON BOENIG PENZ MOTORSPORTSCHOOL PENZ13 RT
FILLA Michal
3 ATOMIC MOTO SPORT
LALEVEE Michael

Využili jsme tradiční brněnské autogramiády a Michala požádali o rozhovor, jaké to vlastně je závodit na motorce 24 hodin. Michal Filla našemu webu ochotně vyhověl a tak vznikl následující rozhovor.
Je velký rozdíl mezi vytrvaleckým závodem MS a třeba 250-kami při GP, které jsi jel před několika lety v Brně s wild card?
Michal Filla: "To je určitě velký rozdíl. To se skoro nedá srovnávat."

A v čem?
"Ve vytrvaleckém závodě jedete sice rychle a v tempu, ale v hlavě máte pořád zapsáno, že pojedete dalších X hodin a každý pád by stál hodně času. Navíc nejedete sami za sebe, ale za celý tým."

Když bych to vzal %, tak vytrvalecký závod se jede na kolik procent maximální rychlosti? Aspoň tedy přibližně! 90%, 92%, 95%, 98%?
"Řekl bych tak na 90%. Je to pořád hodně, protože jedete třeba 10x a únava je znát.. Důležitý je ale rytmus jízdy."

Dá se speciálně na takový závod připravit? Tedy po fyzické a také po psychické stránce?¨
"Já se připravoval. Snažil jsem se celou fyzickou přípravu směrovat více na vytrvalost a tím se asi člověk připravuje i psychicky."

 A co je důležitější? Fyzička nebo psychika?
"Když jsem začínal se závoděním, myslel jsem si, že fyzička. Teď ale vidím, že je to minimálně 50 na 50."
Jak probíhá celý závodní víkend, psal jsi ve své TZ, že v úterý na noc jsi jel z Brna do Le Mans a pak dále co?

"Přestože je to vytrvalecké MS, tak až do samotného závodu toho moc nenajedete. Hlavně z důvodu tří jezdců na jednom motocyklu. Ve čtvrtek je první volný trénink, odpoledne kvalifikace a večer noční trénink. V pátek už jen kvalifikace. V sobotu Warm up a ve tři startuje závod na 24h. V neděli ve tři je konec. Nadšení z dokončení takového závodu bohatě přebije únavu a celý tým se baví až do večera. V pondělí brzo ráno budíček a jede se domů..."

Je tam rytmus, každé 3 hodiny jsi v zátahu, co děláš mezi tím? Dá se na to připravit?
"Většinou si zajdu do sprchy, posadím se a relaxuju. Pak si nachystám věci a 20min. před jízdou už jsem zase v kombinéze. Určitě by se dalo vymyslet nějaké tréninkové kolečko na přípravu v obdobných časových intervalech, ale já to nedělal."

Která doba závodění je během těch 24h nejhorší?
"Noc je blbá tak od jedenácti až do svítání. Hlavně kvůli zimě a nad ránem taky kvůli únavě. Svítání je pak super, to už víte, že jste kousek od cíle..."

Dá se před tím nějak dopředu nějakou hodinu naspat?
"Samozřejmě by asi nebylo nejlepší noc před závodem někde ponocovat. Já jdu spát normálně, až jsem unavenej. Dřív bych stejně neusnul."
Cyklisté jezdící 6-Days od 20 hodin večer do 3 hodin do rána se na to připravují třeba tím, že tento režim zachovávají už měsíc před zahájením sezóny. Co Ty?
"Jsou to blázni, já si to myslel! Ale ne, já jsem na Bol d´Or spal asi 40min. a na Le Mans asi 20. Na to by se mi asi těžko připravovalo. Tady je to jediný den, kdy do toho dáte všechno, ve srovnání s cyklisty je to vlastně jednorázový výkon. Pak záleží, jak dlouho se z toho budete vzpamatovávat. Já byl asi připravený docela dobře, protože hned od úterý už jsem zase jezdil na motorce.

A co strava před závodem a během něho?
"Kolem poledne si dám normální porci těstovin a v závodě už jen občas banán, izotonický nápoj a energy gely. Mám kolem sebe výborné lidi na doplňky stravy."

Máš k dispozici fyzioterapeuta, resp. lékaře?
"Na první 24hodinovce nebyl, ale v Le Mans ano a byla to velká výhoda. Za těch 24hodin jsem byl asi 4x na masáži. Celkem jsem tam objel 9hodin čistého času."
Sleduješ během Tvé "nečinnosti" Tvé kolegy, resp. stav závodu a soupeře?
"Sleduji, jak jim to jde a co se děje. Celý závod stojí hodně energie, tak mi záleží i na výsledku."

Kolik dní potom Ti trvá, než se zase dostaneš do normálního denního režimu?
Jak už jsem říkal, letos jsem na nějaký relax měl jen pondělí a to je celé na cestu domů."

Není problém po takovém závodě jet opět "normální" závod, tedy na 100%?
"Řekl bych že ne. My jsme chtěli v každém závodě vyhrát a to by nešlo, kdybychom tam 24hodin jen kroužili. Normální závod je pak ten správný sprint, kdy musíte jet od začátku až do konce na plno a s tím do toho jdete. Normální závody mě rozhodně baví víc."

Děkuji za rozhovor a do příští sezony přeji zlepšení o jedno místečko!

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist