FIM EWC 2024 – Zahajovací podnik sezony 24 Heures Motos

Závod 24 Heures Motos, který je naplánován na 20. až 21. dubna na okruhu Bugatti ve francouzském Le Mans, je jedním z nejznámějších podniků motocyklových závodů. Pořadatel závodu je Automobile Club de l'Ouest, promotoérem vytrvalostního šampionátu pak společnost Warner Bros. Discovery Sports, která v této pozici zahajuje svoji jubilejní desátou sezonu.

FIM EWC – rozdělení do tříd

Závodní pole pro 24H Motos je rozděleno do tří tříd - Formula EWC (FIM Endurance World Championship), Superstock (FIM Endurance World Cup) a Experimental. Vytrvalostní závody jsou jednou z mála disciplín, ve kterých si týmy mohou volně vybírat pneumatiky pro mistrovství světa, takže mezi výrobci pneumatik i týmy panuje zdravá konkurence. Pro třídu Superstock je výhradním dodavatelem společnost Dunlop.

Formule EWC / bílé startovní číslo na černém pozadí

  •    světlomet s bílým světelným paprskem
  •    minimální hmotnost: 175 kg
  •    do 1000ccm pro tříválce a čtyřválce
  •    do 1200ccm pro dvouválce

Jedná se o hlavní, královskou kategorii MS vytrvalostních závodů silničních motocyklů. Vidlice, tlumiče, kyvné rameno, brzdy, chladič a výfuk mohou být vyměněny, pokud celkový vzhled odpovídá homologovanému stroji. Určitá volnost je udělena pro zvýšení výkonnostní úrovně motoru. Tyto stroje jsou vybaveny systémem rychlé výměny kol. Týmy mají vybrané stroje ze seznamu schválených modelů v rámci mistrovství světa Superbike.

SUPERSTOCK / bílé startovní číslo na červeném pozadí

  •     světlomet se žlutým světelným paprskem
  •     minimální hmotnost: 168 kg
  •     do 1000ccm pro tříválce a čtyřválce
  •     do 1200ccm pro dvouválce
  •     výhradní dodavatel pneumatik je Dunlop

Tyto motocykly jsou velmi podobné sériovému modelu. Úpravy jsou omezené, zejména pokud jde o mapování elektronických jednotek vstřikování paliva. Motor musí zůstat v původní konfiguraci. Povoleno je zesílení spojky a výměna vzduchového filtru, tlumiče výfuku, vnitřních částí vidlic, jednotky zadního odpružení, řetězového kola protiběžného hřídele a řetězového kola zadního kola, stejně jako montáž tlumiče řízení a zařízení pro rychlé doplňování paliva. Musí být použity originální upevňovací prvky kola. Proto je při výměně kol při zastávkách v boxech zapotřebí dobrá strategie a koordinace.

Ve Formuli EWC i třídě Superstock je palivová nádrž zvětšena na 24 litrů a je přidáno zařízení pro rychlé plnění.

EXPERIMENTÁLNÍ / bílé startovní číslo na zeleném pozadí

  •     světlomet se žlutým světelným paprskem
  •     minimální hmotnost: 165 kg
  •     600 až 1000ccm u čtyřválcových modelů
  •     750 až 1200ccm pro tříválcové modely

V této kategorii může být motor, hlavní rám nebo odpružení zcela odlišné od původního provedení. Experimentální stroje se objevují v celkové klasifikaci závodu, ale nezapočítávají se do bodů mistrovství světa ve vytrvalostních závodech. Mohou se zúčastnit závodu, pokud výběrová komise považuje stroj za inovativní a technicky zajímavý. Do této třídy můžou být přihlášeny i elektrické stroje.

FIM EWC 2024 - změny

  • počet jezdců, které může tým přihlásit do každého kola mistrovství světa FIM Endurance, závisí na kategorii a délce závodu
  • v zásadě se každý tým Formule EWC skládá ze tří jezdců s možností nominovat čtvrtého jezdce jako rezervu pro 24hodinové závody – 24 Heures Motos a Bol d'Or
  • týmy Superstock mohou přihlásit tři jezdce a jednoho náhradníka do osmihodinových závodů - 8 hodin Spa Motos a Suzuka 8 Hours. Nová pravidla pro rok 2024 umožňují, aby za týmy Superstock závodili ve 24hodinových soutěžích čtyři jezdci.
  • všichni jezdci se musí kvalifikovat a trénovat ve dne i v noci

Vítězné týmy v posledních pěti letech:

2023: F.C.C. TSR Honda France (Josh Hook, Mike De Meglio, Alan Techer) 827 kol
2022: Yoshimura SERT Motul (Gregg Black, Xavier Siméon, Sylvain Guintoli) 840 kol
2021: Yoshimura SERT Motul (Gregg Black, Xavier Siméon, Sylvain Guintoli) 855 kol
2020: F.C.C. TSR Honda France (Josh Hook, Freddy Foray, Mike De Meglio) 816 kol
2019: Team SRC Kawasaki France (Jérémy Guarnoni, David Checa, Erwan Nigon) 839 kol

Závod FIM EWC: 24 HEURES MOTOS

Kde: Bugatti Circuit
Kdy: 18. až 21.dubna 2024
Délka trati: 4185 metrů
Délka závodu: 24 hodin

Rekordy:

Kvalifikace: Yamalube YART Yamaha EWC Official Team - Karel Hanika, 1'34,878s (2022)
Závod: BMW Motorrad World Endurance Team - Illya Mykhalchyk, 1'36,751s (2023)

Yamalube YART Yamaha EWC Official Team (Yamaha)

Úspěšný rakouský tým má letos jedničku na kapotě a pokračuje se stejnou jezdeckou sestavu, s níž loni získal svůj druhý titul mistra světa FIM Endurance (EWC). Jedinou změnou je příchod bývalého jezdce Maxe Neukirchnera, který v týmu nahradil šéfa posádky Andrewa Pitta. Australan se soustředí na roli šéfa týmu Jonathana Rea v továrním týmu Pata Yamaha Prometeon ve WorldSBK.

YART Yamaha zahájil letošní sezonu ve velkém stylu, když v březnu jeli závod Daytona 200 v USA. Jejich premiéra měla ohlas, jelikož Karel Hanika skončil pátý a Marvin Fritz šestý, přestože závodili v sedle R6. Niccolo Canepa musel závod vynechat kvůli nehodě v tréninku, při které si vykloubil pravé rameno.

Tým YART Yamaha má v Le Mans dobrou bilanci a po druhých místech z posledních dvou ročníků bude usilovat o třetí pódium v řadě. Český závodník Karel Hanika je držitelem rekordu EWC na okruhu Bugatti, když v roce 2022 zajel v kvalifikaci kolo za 1'34,878 sekundy.

BMW Motorrad World Endurance Team (BMW)

Ředitel BMW Motorrad Motorsport Marc Bongers angažoval k již osvědčené dvojici Ilja Mykhalchyk a Markus Reiterberger, zkušeného Francouze Sylvaina Guintoliho, který je součástí jejich testovacího týmu WorldSBK. „Po velmi úspěšné sezóně 2023 s pódiovými umístěními ve všech třech 24hodinových závodech a třetím místem v celkovém hodnocení pro BMW Motorrad World Endurance Team jsme nyní připraveni bojovat o titul," řekl Bongers. „V Markusovi a Illyovi máme dva osvědčené stálé jezdce BMW Motorrad World Endurance Teamu, kteří jsou součástí projektu od počátečních fází vývoje a mají významný podíl na dosud dosažených úspěších. Sylvain je perfektním novým přírůstkem. Jen málo jezdců přináší tolik zkušeností na mezinárodní scéně a, což je rozhodující, ve FIM EWC. Díky svému působení v testovacím týmu BMW Motorrad Motorsport je také obeznámen se všemi detaily BMW M 1000 RR.“

Honda Viltaïs Racing

Loni skončil tým Honda Viltaïs Racing jako nejlepší soukromý tým FIM EWC a v celkovém hodnocení obsadil pátou pozici. Také letos vsadili na již osvědčené jezdce, jakými jsou Florian Alt, Leandro Mercado, Steven Odendaal a James Westmoreland, jenž je náhradním jezdcem. „V roce 2024 zůstává tým věrný svým hodnotám a ambicím a obnovuje důvěru ve stejné kvarteto jezdců. Součástí týmu je již osmým rokem Němec Florian Alt, kterého opět doplní Jihoafričan Steven Odendaal a Argentinec Leandro Mercado. Ve spolupráci s francouzskou pobočkou Hondy se tým zúčastní tohoto vysoce konkurenčního šampionátu na nejnovějším modelu CBR1000RR-R s pneumatikami Pirelli,“ píše se v týmovém prohlášení.

Maco Racing (Yamaha)

Slovenský tým Maco Racing nastupuje do své dvaadvacáté sezony MS vytrvalostních závodů silničních motocyklů. Tým Martina Kuzmy angažoval jezdce Martina Choye z Bulharska a Takeshiho Ishizuka z Japonska, kteří se připojili k Chorvatovi Martinu Vugrincovi, který již za Maco Racing loni závodil ve dvou kolech FIM EWC. Tým s technikou Yamaha chce bojovat o stupně vítězů a umístění v první pětce. Loni skončili jako šestý nejlepší netovární tým a v celkovém pořadí byli osmí.

Uniserv Moto82 (Kawasaki)

Tým Uniserv Moto82 měl letos v březnu v Kazachstánu, kde sídlí jejich titulární sponzor Uniserv, prezentaci před médii, když místo, kde byli, zasáhlo zemětřesení o síle 5,3 stupně. vše se naštěstí obešlo bez zranění. Uniserv Moto82 nastoupí ve své druhé sezoně FIM Endurance (Superstock) dvaatřicetiletého Karla Peška, šestatřicetiletého Martina Vašulína a dvaačtyřicetiletého nováčka Dmitrije Priskoka z Kazachstánu.

Legenda TT Michael Dunlop (Honda)

Legenda TT Michael Dunlop nastoupí do závodu vytrvalostního mistrovství světa poté, co podepsal smlouvu s týmem TRT27, který jede kategorii Superstock. Severní Ir ma na kontě pětadvacet vítězství v závodech TT na ostrově Man a letos bude usilovat o nejúspěšnějšího jezdce historice tohoto závodu.

Kromě nové posily Dunlopa podepsal tým TRT27 smlouvu s Benem Luxtonem, britským šampionem kategorie 600 Superstock pro rok 2020, který se připojil ke stávajícím jezdcům Tomu Oliverovi a Tomu Wardovi.

Časový harmonogram 24 Heures Motos 2024

Náš tip

Live Timing

Čtvrtek, 18.dubna 2024 (SEČ)

10.00-12.00 – volný trénink

16.00-16.20 – 1. kvalifikace (jezdec-modrá)
16.30-16.50 – 1. kvalifikace (jezdec-žlutá)
17.00-17.20 – 1. kvalifikace (jezdec-červená)
17.30-17.50 – 1. kvalifikace (jezdec-zelená)

20.30-22.00 – noční trénink

Pátek, 19.dubna 2024 (SEČ)

10.20-10.40 – 2. kvalifikace (jezdec-modrá)
10.50-11.10 – 2. kvalifikace (jezdec-žlutá)
11.20-11.40 – 2. kvalifikace (jezdec-červená)
11.50-12.10 – 2. kvalifikace (jezdec-zelená)

Sobota, 20.dubna 2024 (SEČ)

10.30-11.15 – Warm-up

15.00 Start závodu 47.ročníku 24 Heures Motos ... TV přenos Eurosport 2 (živě)

Neděle, 21.dubna 2024 (SEČ)

15.00Cíl závodu 47.ročníku 24 Heures Motos

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist