8H Oschersleben – Závod vyhrál tým GMT94 Yamaha, titul patří SERT

Poslední závod sezony mistrovství světa vytrvalostních závodů motocyklů jeli poslední srpnový víkend na dráze Německého Oscherslebenu. O titul bojovalo hned sedm týmů a samozřejmě výsledek závodu rozhodoval o tom, kdo z nich nakonec bude úspěšný. Vítězství v závodě slavil tým GMT94 Yamaha, druhý projel cílem SERT a tím získal svůj patnáctý titul mistra světa. Třetí v cíli byli jezdci Penz13.com - BMW Motorrad Kenny Foray a Lukáš Pešek. Závodem v Oscherslebenu skončila sezona 2016, ale už v polovině září odstartuje nový ročník 2016/2017 prvním závodem 24H Bol d’Or.

Kapitoly článku

O titul bojovalo sedm týmů v čele s Team April Moto Motors Events (68b.), SRC Kawasaki (60b.), YART Yamaha Official EWC Team (60b.), Suzuki Endurance Racing Team - SERT (59b.), F.C.C. TSR Honda (56b.), GMT94 YAMAHA (52b.) a Honda Endurance Racing (51b.). Rozdíl mezi těmito týmy činil sedmnáct bodů a ve hře jich bylo stále ještě víc než dost.

Do závodu odstartoval z první pozice tým YART Yamaha Official EWC Team s Australanem Broc Parkesem, ale ještě v průběhu prvního kola se do vedení dostal Gregg Black z Team April Moto Motors Events. Ten pak o něco později spadl v poslední zatáčce, ale motorku dostal zpátky na dráhu a rychle pokračoval v závodu. S BMW týmu Penz13.com - BMW Motorrad Team startoval Kenny Foray, Lukáš Pešek později střídal a závod oba tito jezdci jeli jen ve dvou. Problém měl tým SRC Kawasaki, protože v případě Gregory Leblanca následoval pád po zaseknutí zadního kola. Byl tam problém s motorem a jeden z uchazečů o titul později odstoupil. Po odjetých 44 minutách havaroval po kontaktu s pomalejším závodníkem Gianluca Vizziello (Team Bolliger Switzerland), zůstal ležet ve štěrku únikové zóny a na trať vyjel Safety car.

Po dvou hodinách závodu vedl favorit v boji o titul YART Yamaha Official EWC Team, který měl na svém kontě odjetých 76 kol. Na stejné úrovni byly další dva týmy a to druhý v pořadí Suzuki Endurance Racing Team, který ztrácel 40 sekund a třetí byl tým Lukáše Peška Penz13.com - BMW Motorrad Team, jehož ztráta na vedení představovala 47 sekund. Jedno kolo ztrácel GMT94 Yamaha, Honda Endurance Racing a šestý jel nejlepší z týmů superstockové kategorie Team 3ART Yam'Avenue. Přibližně po 3,5 hodině byl Penz13.com - BMW Motorrad Team na druhé pozici, pak ale museli do boxů a na trať se vrátili čtvrtí.

V polovině závodu, tedy po čtyřech odjetých hodinách, byli u týmu GMT94 Yamaha hodně rádi, že zůstali ve hře. Zrovna jel Niccoló Canepa, když vyjel z dráhy v místě, kde došlo k pádu více jezdců. Projel tam přes trosky motorek a kolem pobíhajících traťových komisařů, aby se vrátil zpátky na trať a pokračoval v závodu. Na špici závodního pole jel rakouský tým YART Yamaha Official EWC, jehož jezdci si vytvořili náskok tří kol, což bylo velmi slušné. Na druhé pozici byl tým GMT94 Yamaha, třetí Suzuki Endurance Racing Team. Co se týče titulu, situace byla v tu chvíli absolutně jasná, protože ten byl na straně YART. Na čtvrté pozici pokračoval Penz13.com - BMW Motorrad Team, jemuž na týmy před sebou scházely tři kola, na lídra pak kol šest. Už dvanáct kol ztrácel pátý Team 3ART Yam'Avenue, šestý Honda Endurance Racing, sedmá česká stáj Lukoil BMW Motorrad CSEU nebo devátý Maco Racing, slovenský tým. V závodu nepokračoval jeden z favoritů F.C.C. TSR Honda, jenž odstoupili kvůli technice.

Po šesti hodinách přišla studená sprcha pro vedoucí tým YART Yamaha Official EWC. Nastaly technické problémy zřejmě s pohonnou jednotkou nebo jejím chlazením. Motorka musela do boxů a to znamenalo ztrátu vedení, protože jakmile se vrátili zpátky na trať jeli na čtvrtém místě. Závod vedl tým Suzuki Endurance Racing, druzí jeli GMT94 Yamaha a na třetím místě byl tým Lukáše Peška Penz13.com - BMW Motorrad. Slovenský Maco Racing se posunul na sedmé místo, český tým Lukoil BMW Motorrad CSEU byl osmý a jezdci obou stáji si vyměňovali pozice.

Po sedmi odjetých hodinách zůstával na špici závodního pole tým Suzuki Endurance Racing, který měl na kontě 268 odjetých kol. Byl to stejný počet jako měli i druzí v pořadí GMT94 Yamaha, ale u Suzuki měli o jednu zastávku v boxech méně, takže ta je čekala a jakmile zajeli do boxů, GMT94 Yamaha převzala vedení. Na třetí pozici jel tým Penz13.com - BMW Motorrad a čtvrtí byli YART Yamaha Official EWC, jejichž ztráta na vedení představovala tři kola. Rakouský tým se dostával do tempa a v jednu chvíli se posunul na třetí místo. V době, kdy jel Broc Parkes, tak zřejmě stejný technický problém výrazně zpomalil Yamahu se startovním číslem #7 a tým YART Yamaha Official EWC 43 minut před koncem závodu odstoupil. Neuvěřitelná smůla pro tým a jezdeckou sestavu, kterým myslím vítězství přál kde kdo. Tolik smůly co měli letos, to už dokáže naštvat. Jenže o tom vytrvalostní závody jsou. Poslední závod jeli jezdci MS při teplotách přes třicet stupňů a to motory prostě nezvládaly. Navíc se na tom všem mohl podepsat dlouhý úsek závodu za safety carem, kdy chlazení prostě není optimální. Kdo ví.

V poslední hodině závodu vedl tým GMT94 Yamaha a v sedle jel David Checa. Francouzi to ale neměli snadné, protože ještě 20 minut před koncem závodu Španěl musel do boxů pro drobet paliva. Vše vyšlo na sto procent a Checa byl zpátky na trati znovu první. Karty byly rozdané a teď bylo důležité prostě posledních patnáct minut odjet tak, aby nedošlo k nějaké zbytečné chybě.

Stejně jako loni, tak také letos vyhrál osmihodinovku v Oscherslebenu tým GMT94 Yamaha, tentokrát v sestavě David Checa, Niccolò Canepa a Lucas Mahias. Na druhém místě projel cílem motocykl v barvách stáje Suzuki Endurance Racing (Vincent Philippe, Anthony Delhalle, Etienne Masson) a třetí je Penz13.com - BMW Motorrad, kde jeho jezdci Kenny Foray a Lukáš Pešek odjeli osmihodinovku jen ve dvou! Slovenský tým Maco Racing je na výborném pátém místě, česká stáj Lukoil BMW Motorrad CSEU obsadila sedmou příčku celkově, šestou v kategorii EWC.

Patnáctý titul šampiona slaví Suzuki Endurance Racing. Vítězství v Poháru konstruktérů získala Yamaha. Prvenství v soutěži jednotlivců slaví Lucas Mahias. Vítězství v soutěži Superstock World Cup získal tým Team 3ART Yam Avenue. Neuvěřitelnou smůlu měl tým YART Yamaha Official EWC, který znovu přišel jen velmi těsně o titul mistra světa. Šéf stáje Mandy Kainz jen řekl: „Nevím co jsme komu udělali, že jsme si něco takového zasloužili.“

Nový formát mistrovství světa vytrvalostních závodů motocyklů nabízí nově sezonu 2016/2017 s tím, že první podnik nové sezony je už za měsíc v termínu 17. až 18.září 2016 jako čtyřiadvacetihodinovka Bol d’Or na okruhu Paul Ricard ve Francii.

8Hodin Oschersleben 2016 - Závod

Sobota, 27.8.2016 - Oschersleben, Německo

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist