Stoner opustil paddock Grand Prix

Včera ve 12.45 nasedl dvojnásobný mistr světa královské kubatury společně se svou ženou Adrianou a s dcerou Alessandrou do vypůjčeného auta a z paddocku Grand Prix odjeli společně směrem na letiště.

Během 7 roků závodění v MotoGP vyhrál Casey Stoner celkem 38 závodů královské kubatury, 69x byl odmávnut šachovnicovým praporkem na pozici, která znamenala stupně vítězů. 39x si vyjel Pole position a zajel 29 nejrychlejších kol v závodě. Tolik závodů za toto období nevyhrál žádný jiný pilot MotoGP (Rossi 26, Lorenzo 23, Pedrosa 22).

Hlavně ale dokázal australský výjimečný talent zkrotit divokou Ducati - vyhrál na ní celkem 23 závodů GP a 42x stál na stupních, což nedokázal s tímto motocyklem nikdo a spíše si na něm vylámali zuby takový mistři řidítek jako Sete Gibernau, Marco Melandri a hlavně multišampion Valentino Rossi.
Potom, co Casey Stoner absolvoval v neděli ve Valencii svůj poslední závod MotoGP, tak Dorna nečekala ani chvilku a jmenovala 27-letého Australana legendou Grand Prix. Stoner je tak 20. pilotem v historii, který se stal členem tohoto exkluzivního klubu. Doposavadními členy vybrané společnosti jsou potom tyto legendy motocyklového sportu: Giacomo Agostini, Mick Doohan, Geoff Duke, Wayne Gardner, Mike Hailwood, Daijiro Kato, Eddie Lawson, Anton Mang, Angel Nieto, Wayne Rainey, Phil Read, Jim Redman, Kenny Roberts, Jarno Saarinen, Kevin Schwantz, Barry Sheene, Freddie Spencer, John Surtees a Carlo Ubbiali.

Z jeho závodění si připomeňme několik životních úseků, které také charakterizují jeho kariéru motocyklového profesionálního pilota.
Tvrdé začátky Stonerovy kariéry. "Když mně bylo mezi 12 a 13 roky, tak jsem pomáhal mým rodičům při malování a natírání domů. Chtěli jsme vydělat co nejvíce peněz, než se přestěhujeme do Evropy a já zde budu závodit. Každý prostě musel přispět jak nejlépe dovedl. A ve 14 jsem už byl v Anglii a závodil v britském mistrovství kubatury 125 ccm."

O Stonerovi se dobře ví, že v sezonach 2002, 2003 a 2005 spával společně se svým velkým kamarádem z této doby, Chazem Daviesem v dodávce bez oken. "Byl to přívěs od Alpinestars. Uvnitř byly dvě postele a Playstation", říká Davies a Stoner dodává: "Nebylo to jednoduché období, prostě žádný luxus. Když bylo vedro, tak v dodávce bylo extrémně horko. Když naopak byla venku zima, tak se chladno uvnitř nedalo vůbec vydržet. Ale přežili jsme to oba dva a i díky tomu jsme byli úspěšní".

Vztah Caseyho k otci Colinovi. Ještě v dobách závodění za KTM 125 se otec Colin několikrát ručně "vyjádřil" k tomu, když nebyl spokojen s Caseyho výsledky. Možná i proto mu Casey později odebral práva, že jeho otec už nezůstal jeho manažerem. "U mnoha jezdců dochází k potyčkám s otcem, neboť rodiče se prostě nechtějí srovnat s tím, že syn je dospělý a bude se rozhodovat sám. Chtějí si zachovat kontrolu a myslí si, že rozumí motocyklovému sportu více, než jejich syn. To se nestává před závodem, ale během závodního víkendu", vysvětluje vše, dnes už bývalý jezdec GP Stoner.

Stonerův nepříliš dobrý vztah k médiím. "Na můj první titul na Ducati bych měl být určitě nejvíce hrdý. Ale novináři to zpochybnili tím, že jsem porazil Rossiho jen díky lepší motorce a lepším pneumatikám. Dnes jezdí všichni stejné pneumatiky a také se ukázalo, že s motorkou to bylo úplně jinak. Takže neměli tehdy vůbec pravdu.

Stejně se novináři ke mně nezachovali vůbec objektivně v nejčernějším momentu mé kariéry, v roce 2009, když jsem trpěl sníženou imunitou. Opravdu jsem byl nemocný, ale všichni různě spekulovali, co se za tím skrývá.

A rok 2011 s Hondou, to byla opravdu pohoda. Něco zvláštního. Vše probíhalo bez problémů, skoro fantazie. Pokud bych neměl smůlu, tak jsem pokořil všechny rekordy." ,
vzpomíná Stoner na tři výrazné milníky své kariéry, tedy na dva vrcholy korunované titulem mistra světa a na dobu, kdy nevěděl, jestli ještě bude někdy dál závodit. 
Stoner odmítl nabídku 11 až 12 milionů Euro na další sezonu závodění. "Pokud by Casey naši nabídku v květnu přijal, byl by široko daleko nejlépe placeným zaměstnancem Hondy. Ta mu nabídla daleko více než jakémukoliv pilotovi F1, Jensona Buttona nevyjímaje. Když jsem tuto sumu prezentoval na představenstvu továrny Honda, tak se mě ptali, jestli jsem se nezbláznil. Ale podařilo se mně jim vysvětlit, že se musíme pokusit přesvědčit Stonera, aby jezdil dále. Bojoval jsem o to jako lev a nakonec jsem dostal souhlas. Když jsem to oznámil Caseymu, tak mně bohužel odpověděl, že ztratil náruživost k motocyklovému závodění, že nechce závodit jen pro peníze a že se chce věnovat své ženě Adrianě a dceři Alessandře", říká na toto téma viceprezident HRC Shuhei Nakamoto.

Takovou sumu do té doby nevydělal za rok žádný australský sportovec, Marka Webbera či golfistu Grega Normana nevyjímaje.

"Byla to neuvěřitelná nabídka. Casey má větší vůli než já, já bych nenašel takovou sílu ji odmítnout. Casey by bral v roce 2013 víc než Valentino Rossi", je názoru jeho otec Colin Stoner.

A samotný Casey vše ještě jednou po Phillip Islandu, kdy znovu byla na přetřesu otázka, zda opravdu končí a zda se nerozhodne jinak, okomentoval: "Vážím si této nadídky od Hondy a dokáži ji také ocenit. Ale peníze mě nezajímají, chci vidět růst mou malou dceru".  

Jaká byla kariéra Caseyho Stonera si můžete přečíst zde.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (16x):



TOPlist