Šestnáctá GP sezony – Velká cena Austrálie

Z Indonésie šampionát silničních motocyklů míří na jih Austrálie, kde je o nadcházejícím víkendu šestnáctý podnik sezony – MotoGP™ Guru by Gryfyn Australian Motorcycle Grand Prix. O titulech zatím není rozhodnuto v žádné z tříd, takže pokračuje adrenalinová bitva, která slibuje nesmírně napínavou podívanou.

Kapitoly článku

Phillip Island (AUS)

Okruh Phillip Island postavili v roce 1956, ale motorky už na jihu Austrálie závodily od roku 1931. Od roku 1997 je okruh pevnou součástí kalendáře světového šampionátu. Dráha Phillip Islandu měří celkem 4448 metrů, v nejširším místě má 13 metrů a nejdelší rovinka je 900 metrů dlouhá. V jednom kole jezdci projedou celkem 12 zatáčkami – 7 levými a 5 pravými.

Dráha je známa i po výměně asfaltu svým drsným povrchem a pro výrobce pneumatik patří mezi jedny z nejnáročnějších tratí vůbec. Na okruhu jezdci dosahují nejvyšší průměrné rychlosti v kalendáři šampionátu a pneumatiky dostanou zabrat zejména v úseku jedenácté a dvanácté zatáčky, kde se v jejich levé straně generuje rekordně nejvyšší teplota. Nepoměr pravých a levých zatáček pak při chladnějším počasí působí jezdcům problémy.

Problémy s dopravou materiálu

Tři zámořské Grand Prix vyžadují přesné plánování přepravy materiálu z místa na místo a jakákoliv chyba znamená zpoždění. K tomu došlo právě nyní, když materiál z Indonésie měly přepravit čtyři nákladní letadla Boeing 747 na jih Austrálie. Jedno z letadel má být stále ještě na cestě, takže pro promotéra Dornu je to problém, jelikož týmům nedokážou otevřít paddock v termínu. Navíc letadla, která přistanou Melbourne, náklad vyloží a ten je třeba kamiony převést do Cowes (město na Phillip Islandu v regionu Gippsland ve Victorii), což je přibližně tříhodinová cesta. Týmy již obdržely informaci, že v důsledku zpoždění přepravy materiálu se paddock pro týmy MotoGP neotevře ve středu ve 12 hodin, ale až ve čtvrtek v 8 hodin ráno. Zatím je předpokladem, že páteční tréninky zahájí přípravy na Velkou cenu Austrálie v plánovaném termínu. Vše se ale může změnit, jak se to stalo loni v Argentině, kde zrušili páteční tréninky, protože jim dvě nákladní letadla uvízla při cestě z Indonésie v africké Mombase.

MotoGP™ – preview

Rekordy a informace MotoGP™ – Phillip Island (AUS)

Nejrychlejší kolo – Jorge Martin – Ducati (2022) – 1'27,767
Rekord okruhu – Marc Márquez - Honda (2013) – 1'28,108
Kvalifikační rekord – Jorge Martin – Ducati (2022) – 1'27,767
Maximální rychlost – Enea Bastianini – Ducati (2022) – 356,4 Km/h

Délka závodu MotoGP™ - 27kol (120,1 km)
GP Austrálie – MotoGP™ 2022:
Stupně vítězů – 1.Rins (Suzuki), 2.Márquez M. (Honda), 3.Bagnaia (Ducati)
Pole position – Jorge Martin (Ducati) – 1'27,767 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Johann Zarco (Ducati) – 1'29,622 sekundy

Lídrem průběžného hodnocení je po patnácti Grand Prix sezony Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team). Italský závodník už ale status lídra ztratil v Indonésii po sprintu královské kubatury, nicméně štěstí stálo na jeho straně a poté, co jeho hlavní rival Martin nedokončil nedělní závod na plnou vzdálenost, on ten závod vyhrál. Do Indonésie odjížděl s výhodou pouhých tří bodů, po sprintu jich v Indonésii ztrácel na vedení sedm a do Austrálie přijede znovu první s výhodou 18 bodů. To je pro sebevědomí úřadujícího mistra světa jako živá voda. Uvidíme, zda se mu to podaří využít a otočit vývoj šampionátu ve svůj prospěch. Každopádně již nyní je Bagnaia jezdcem, který se zapsal do historie společnosti Michelin, jelikož vyhrál jejich jubilejní 500.závod (500ccm/MotoGP) Grand Prix.

Druhý v pořadí Jorge Martin (Prima Pramac Racing) jede na maximum a po sprintovém klání v Indonésii dokonce poprvé převzal vedení v šampionátu. Stačil mu krok a možná šampionát rozhodl, protože Bagnaia nevypadla, že by byl na koni. Jenže to Martin neudělal. Nedělní závod sice vedl od startu, ale přibližně v jeho polovině spadl a bylo po nadějích. Nyní musí znovu dohánět ztrátu, což mu ale problém nedělá a rozhodně nic nevzdá. Martin chce titul mistra světa a udělá proto maximum. V Indonésii už rozhodl o tom, že Pohár konstruktérů 2023 vyhrála Ducati.

Hodně bolestivý víkend absolvoval v Indonésii Marco Bezzecchi (Mooney VR46 Racing Team). Ital si týden před závody zlomil klíční kost, musel na operaci a krátce poté letěl do Indonésie. Prohlídka u lékaře znamenala zelenou pro první trénink a po něm další prohlídku. Třebaže to měl Bezzecchi s pádem prohlídku absolvoval a pokračoval v dalším průběhu patnácté GP. Ve sprintu dokonce obsadil třetí místo, hlavní závod dokončil pátý. Na kontě má nyní 283 bodů a na prvního mu jich chybí 63.

Čtvrtým jezdcem v průběžném hodnocení královské kubatury je Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing). Jihoafričan neměl v Indonésii nejlepší den, nicméně potom, co mu sprint předčasně ukončil pádem Aleix Espargaró, Binder o den později skončil šestý v hlavním závodě. Navíc musel dvakrát projet dlouhým kolem za nebezpečnou jízdu, takže nebýt penalizací, mohl se dostat daleko výš.

Španěl Aleix Espargaró (Aprilia Racing) přiznal, že jeho pád v sobotním sprintu byla čistě jen jeho chyba. Omluvil se Binderovi za to, že mu zničil závod, nicméně najel na špinavou část okruhu, což se mu později vymstilo ztrátou přilnavosti v tu nejméně vhodnou chvíli. Barcelona byla s 37 získanými body pro Espargara zatím nejlepším závodem sezony. Od tohoto okamžiku až doteď, to znamená z osmi závodů čtyř Grand Prix, získal dohromady 23 bodů.

Jen 12 bodů za Espargarem je jeho týmový kolega Maverick Viňales (Aprilia Racing), jemuž se daří stoupat pořadím a pokud si tento trend udrží, může svého kolegu z Top5 sesadit. Jen 3 body za Viňalesem je sedmý Johann Zarco (Prima Pramac Racing), který to měl v Japonsku za 5 bodů a v Indonésii nebodoval vůbec.

Hodně se nyní hovoří o tom, kdo nahradí Marca Márqueze, který předčasně odejde z továrního týmu Hondy. Nabízí se jezdci jako Iker lecuona nebo Fabio Di Giannantonio, nicméně Honda chce zřejmě jezdce jiného kalibru. Měli oslovit Miguela Oliveiru (Aprilia), který má ale přímo smlouvu s Aprilii, takže by se musel vyplatit. To by pro Hondu ale nebyl problém, jelikož teď ušetří spoustu peněz za plat Márquezovi a navíc on jim zřejmě ještě zaplatí pokutu za předčasné ukončení smlouvy. Nicméně Aleix Espargaró se měl nechat slyšet, že už dál smlouvu nebude prodlužovat, chce skončit, takže Oliveira by nastoupil na jeho místo do továrny Aprilie. Takže rozhodnutí je na portugalském jezdci. Nabídku měl dostat také Maverick Viňales (Aprilia) nebo Jake Dixon z Moto2™.

MotoGP™ – MS po Velké ceně Indonésie:

1. Francesco Bagnaia Ducati Lenovo Team 346 bodů
2. Jorge Martin Prima Pramac Racing 328
3. Marco Bezzecchi Mooney VR46 Racing Team 283
4. Brad Binder Red Bull KTM Factory Racing 211
5. Aleix Espargaro Aprilia Racing 177
6. Maverick Viñales Aprilia Racing 165
7. Johann Zarco Prima Pramac Racing 162
8. Luca Marini Mooney VR46 Racing Team 144
9. Jack Miller Red Bull KTM Factory Racing 135
10. Fabio Quartararo Monster Energy Yamaha MotoGP 132
11. Alex Marquez Gresini Racing MotoGP 108
12. Franco Morbidelli Monster Energy Yamaha MotoGP 79
13. Miguel Oliveira CryptoDATA RNF MotoGP Team 73
14. Fabio Di Giannantonio Gresini Racing MotoGP 70
15. Augusto Fernandez GASGAS Factory Racing Tech3 67
16. Marc Marquez Repsol Honda Team 64
17. Alex Rins LCR Honda CASTROL 54
18. Takaaki Nakagami LCR Honda IDEMITSU 50
19. Raul Fernandez CryptoDATA RNF MotoGP Team 39
20. Enea Bastianini Ducati Lenovo Team 36
21. Dani Pedrosa Red Bull KTM Factory Racing 32
22. Joan Mir Repsol Honda Team 20
23. Pol Espargaro GASGAS Factory Racing Tech3 12
24. Lorenzo Savadori Aprilia Racing 9
25. Jonas Folger GASGAS Factory Racing Tech3 9
26. Stefan Bradl LCR Honda CASTROL 8
27. Michele Pirro Ducati Lenovo Team 5
28. Danilo Petrucci Ducati Lenovo Team 5
29. Cal Crutchlow Yamalube RS4GP Racing Team 3
30. Iker Lecuona LCR Honda CASTROL 0

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist