Šestá GP sezony - Velká cena Velké Británie

Po týdenní přestávce a dvou oficiálních testech královské kubatury MotoGP v Barceloně a Aragonii je tu závodní víkend na britských ostrovech – Hertz British Grand Prix. Silverstone patří mezi nejmodernější a nejdelší závodní okruhy v kalendáři motocyklového šampionátu.

Kapitoly článku

Závodní dráhu Britové postavili v roce 1948 na místě bývalého vojenského letiště, odkud v době druhé světové války startovaly spojenecké bombardéry. V průběhu let areál postupně modernizovali a loni v květnu slavnostně otevřeli ´Silverstone Wing´, zbrusu nový komplex se zázemím pro jezdce, týmy, média a diváky.

V jednom kole, které měří celkem 5902 metrů, projedou jezdci osmi levými a deseti pravými zatáčkami. Nejdelší rovinkou okruhu je 800 metrů dlouhá ´Hangar Straight´ a i když je počet pravých a levých zatáček poměrně vyrovnaný, přesto Bridgestone přiveze na jih Anglie upravené zadní asymetrické pneumatiky ve směsích střední-měkká, střední. U předního obutí bude tentokrát výběr pouze z nové konstrukce pneumatik, které jsou dostupné v měkké a střední specifikaci.

Nejrychlejší kolo okruhu v Silverstonu loni zajel Australan Casey Stoner, jenž vyhrál kvalifikaci s časem 2'02,020 sekundy. Rekord okruhu patří od roku 2010 Jorge Lorenzovi. Španělovo nejrychlejší kolo v závodu britské Grand Prix bylo za 2'03,526 sekundy. Ze stejného roku je také rekord v maximální rychlosti, který v sedle prototypové 800ccm Hondy zaznamenal Dani Pedrosa. Španělovi tehdy naměřili 323,9 kilometrů za hodinu.

!!! V průběhu britského závodního víkendu věnujte pozornost časovému harmonogramu, protože dochází nejen ke změnám v časech jednotlivých tréninků, ale také v pořadí závodů všech tří kubatur. Den závodu zahájí třída Moto2, druhý závod patří MotoGP a poslední tentokrát odstartují jezdci Moto3 !!!

MotoGP

V pozici lídra průběžného hodnocení královské kubatury přijíždí na jih Anglie španělský jezdec Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing). Rodák z Mallorky má od začátku sezony s třemi vítězstvími a dvěma druhými místy velmi dobrou výsledkovou bilanci. Zatím jako jediný ani jednou nechyběl na stupních vítězů, na kontě má sto patnáct bodů a náskok na druhého jezdce v pořadí rovných dvacet bodů. Loni byla situace podobná. Lorenzo tehdy deštivý závod v Británii nedokončil, Stoner převzal vedoucí pozici a tu si udržel až do konce sezony. Španěl ale podobný scénář nebude chtít připustit a protože v úterý Yamaha oznámila prodloužení smlouvy s Lorenzem o další dva roky, všichni se nyní můžou stoprocentně koncentrovat na vítězství v letošním ročníku.

Po víkendu v Katalánsku absolvoval Casey Stoner (Repsol Honda Team) jednodenní test v Barceloně, ale do Aragonie už nikdo z tovární Hondy testovat nejel, což zdůvodnili tím, že tam neměli možnost vyzkoušet nové přední pneumatiky, které se právě od Británie stávají standardním obutím pro litrové prototypy. Nová konstrukce jim působí jisté problémy, které se projevují vibracemi při brzdění a z toho není nikdo u HRC nadšený. Z toho důvodu lze v přípravě na Velkou cenu očekávat jisté technické komplikace, které se technikům Hondy nemusí podařit do nedělního závodu stoprocentně vyřešit. Loni tam Casey Stoner slavil vítězství po startu z pole position a samozřejmě další plný počet bodů by v cestě za obhajobou titulu potřeboval jako sůl. V této chvíli je Australan druhý a také on nemá sebemenší problém se plně zaměřit na zisk třetího titulu.
Deset bodů za Australanem je na třetím místě jeho týmový kolega Dani Pedrosa (Repsol Honda Team). Španěl po testu v Barceloně kritizoval výměnu předních pneumatik za novou konstrukci, což je logické, protože z nějakého důvodu právě tovární Hondy mají s jejich používáním největší problémy. Do této chvíle Španěl využíval starší specifikace, ale to již nebude možné. Pedrosa nevyhrál ani jeden z úvodních pěti závodů a vzhledem k tomu, že na prvního Lorenza už ztrácí třicet bodů, musí vynaložit veškeré úsilí k tomu, aby závod dokončil před svým krajanem. Loni v Anglii chyběl, protože si léčil zlomenou klíční kost a v premiérové Grand Prix na Silverstonu obsadil v roce 2010 osmé místo. Jedno je jisté už nyní, tento víkend nebude pro Daniho Pedrosu snadná záležitost.

V Katalánsku získal Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech 3) své první umístění na stupních vítězů v sedle Yamahy. Ital si s litrovou M1 velmi dobře rozumí a s každým dalším najetým kilometrem je to na jeho výkonech znát. Po testech v Barceloně a Aragonii si M1 velmi chválil, což znamená, že je před víkendem na jihu Anglie dobře motivovaný. Má k tomu také velmi dobrý důvod a tím jsou dvě druhá místa z posledních dvou ročníků motocyklového šampionátu. Na třetího Pedrosu nyní Ital ztrácí pětadvacet bodů a má velkou šanci tuto ztrátu snížit. Předpověď počasí hlásí na víkend déšť a Dovizioso takových podmínek umí využít ve svůj prospěch.
O víkendu bude středem pozornosti Italův týmový kolega Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3). Pro Brita je šestý závod sezony domácí Grand Prix a proto může počítat s výraznou podporou místních fanoušků. Crutchlow má na kontě padesát šest bodů, takže bude útočit na průběžnou čtvrtou příčku, protože na Doviziosa ztrácí jen čtyři body. Silnou stránkou jezdce z Coventry jsou kvalifikace, protože do této chvíle už třikrát startoval z první řady. Můžeme se tak těšit na další pokračování zajímavé bitvy satelitních YZR-M1, kterou snad oba jezdci francouzské stáje zvládnou bez ztráty desítky. Zatím jim to vychází, ale pro ostatní členy týmu představují některé jejich manévry skutečně nervydrásající okamžiky.

Pět bodů za Crutchlowem je průběžně šestý Ital Valentino Rossi (Ducati Team). Jezdec tovární stáje italského výrobce Ducati má stejně jak loni jedno umístění na stupních vítězů z Le Mans a navíc body z každé z posledních pěti Velkých cen. Po katalánské Grand Prix s týmem testoval novinky z Boloně a s výsledky zkoušek byl spokojen. Teď bude důležité, zda se tato zlepšení projeví už tento víkend, ale pokud bude v den závodu pršet, Rossi z toho opět vytěží maximum.
Sedmého Álvara Bautistu (San Carlo Honda Gresini) a osmého Stefana Bradla (LCR Honda MotoGP) dělí jen dva body. Oba jezdci byli jedinými zástupci z řad prototypů RC213V, kteří testovali v Aragonii, což jim přišlo vhod, protože letos závodí v sedle Hondy poprvé a potřebují získávat zkušenosti. Rozhodně teď společně bojují minimálně o sedmé místo, ale rovněž je v jejich silách ohrozit postavení Valentina Rossiho, na kterého teď třeba Bautista ztrácí šest bodů.

Nicky Hayden (Ducati Team) je s čtyřiceti body devátý a také on může myslet na posun o něco blíž předním příčkám. Bude záležet na tom, jak mu to na jihoanglickém okruhu letos půjde, protože z posledních dvou závodů si odvezl body za dvě čtvrtá místa, takže šanci si polepšit rozhodně má. Pokud Ducati zapracovala tím správným směrem, Američan může zaznamenat zlepšení. Zlepšit si výsledkovou bilanci je také cílem desátého Héctora Barbery (Pramac Racing Team), jemuž se většinou daří víc v trénincích než v samotných závodech.
Jedenácté místo patří Benu Spiesovi (Yamaha Factory Racing), což je samozřejmě velké překvapení, protože Američan měl figurovat na předních příčkách a tím vedení Yamahy dokázat, že si místo u tovární stáje zaslouží. Momentálně to ale nevypadá moc dobře, protože na týmového kolegu Lorenza ztrácí devadesát jedna bodů a to je dost. V Katalánsku byl Američan velmi dobře připraven, ale stačila jedna chyba v úvodu závodu a bylo po nadějích ...

Nejlepším jezdcem kategorie CRT je dvanáctý Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar). Španěl do této chvíle získal patnáct bodů a patří ke skupině jedenácti jezdců, kteří dokázali bodovat v každém z posledních pěti závodů. První čtyři body do průběžného hodnocení získal závodem v Barceloně Karel Abraham (Cardion AB Motoracing), který je nyní sedmnáctý a je na tom bodově stejně jak Colin Edwards (NGM Mobile Forward Racing). Český jezdec si pádem v testu zlomil malíček, ale ve středu přesto do Velké Británie odcestoval. Zda nastoupí do šestého závodního víkendu sezony se rozhodne až po konzultaci s týmem a lékaři přímo na místě.
Silverstone, Velká Británie
MotoGP

Nejrychlejší kolo: 2011 Casey Stoner (Honda) 2'02,020
Rekord Okruhu: 2010 Jorge Lorenzo (Yamaha) 2'03,526
Maximální rychlost: 2010 Dani Pedrosa (Honda) 323,9 Km/h

Výsledek závodu z roku 2011 – MotoGP (déšť)

1. Casey Stoner (Repsol Honda Team) Honda 47'53,459
2. Andrea Dovizioso (Repsol Honda Team) Honda + 15,159
3. Colin Edwards (Monster Yamaha Tech 3) Yamaha + 21,480

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist