Šestá GP sezony - Velká cena Katalánska

V Mugellu členové týmů motocyklového MS prototypů rychle naložili závodní materiál do kamiónů a po závodním víkendu v Toskánsku a následných testech nižších kubatur rychle vyrazili na cestu do Španělska, konkrétně na okruh Catalunya v Montmeló - Gran Premi Aperol de Catalunya.

Kapitoly článku

Velká cena Katalánska je doma na okruhu závodního areálu Circuit de Catalunya od roku 1995. Motocyklový seriál Grand Prix sice do Montmeló zavítal už v roce 1992, ale tehdy v rámci Velké ceny Evropy. Loni v Barceloně vyhrál Jorge Lorenzo před Danim Pedrosou a Andrea Doviziosem. Kvalifikační rekord tam ale stále patří Australanu Casey Stonerovi, jenž v roce 2008 zajel kolo za 1'41,186 sekundy. Ve stejné Grand Prix nastavil Dani Pedrosa rekord okruhu na hodnotu 1'42,358 sekundy. Rekordní maximálku si v Montmeló drží od roku 2004 Alex Barros. Brazilci tehdy naměřili 339,4 kilometrů za hodinu.

Katalánský okruh měří 4727 metrů, má 12 metrů širokou dráhu a celkem 13 zatáček (8 pravých a 5 levých) s nejdelší rovinkou dlouhou 1047 metrů, což je jedna z vůbec nejdelších v celém seriálu. Je to zároveň jediné místo, kde si můžou jezdci alespoň na malý okamžik odpočinout. To samé se nedá říct o pneumatikách, které musí zvládal obrovské boční zatížení při průjezdu rychlých zatáček na pravou ruku a potom jejich střední část musí odolat rychlé jízdě po rovnice, kde jezdci dosahují rychlostí přes 300 kilometrů za hodinu.

MotoGP – preview

Velká cena Španělska, která se jela začátkem května v Jerezu, byla pro španělské závodníky domácím podnikem, prvním v letošní sezoně. Barcelona je z tohoto pohledu druhým domácím podnikem, ale v očích mnoha jezdců absolutně tím nejprestižnějším. Tak například lídr šampionátu Dani Pedrosa (Repol Honda Team) vyrůstal v Sabadell, jeho týmový kolega Marc Márquez (Repsol Honda Team) v Cerveře a Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing), i když rodák z Mallorky, nyní bydlí v Barceloně. Může být nějaký jiný podnik v kalendáři šampionátu, minimálně pro tuto trojici nejlepších jezdců mistrovství, něčím speciálnější než právě víkendová katalánská Grand Prix? Asi ne. Vyhrát chce každý, ale to jak víme může jen jeden. Kdo to bude, tak na to si musíme počkat do neděle, ale nikdo z katalánských/ španělských fanoušku jistě nepochybuje o tom, že by v neděli hrála jiná hymna než ta jejich.

Po pěti úvodních kolech mistrovství vede tabulku průběžného hodnocení královské kubatury Španěl Dani Pedrosa. Do této chvíle získal 103 bodů a jako jediný překonal hranici sta bodů. Kromě úvodního závodu v Kataru nikdy nechyběl na stupních vítězů. Vyhrál závod v Jerezu a v Le Mans. Naposledy v Itálii nestačil na Lorenza a po poměrně náročném víkendu byl rád za druhé místo a dvacet bodů. V Barceloně Pedrosa naposledy vyhrál v roce 2008, to bylo jeho jediné vítězství v kubatuře MotoGP. Ve čtvrtlitrech tam triumfoval v roce 2005 a v nejnižší kubatuře do 125ccm si tam pro vítězství dojel v roce 2003. Není třeba příliš dlouho spekulovat nad tím, že Pedrosa udělá maximum proto, aby letos doma vyhrál. Už jenom kvůli tomu, že je to jeho 200.Grand Prix kariéry. Šampionát nyní vede s dvanáctibodovým náskokem a plný počet z Barcelony by mohl zahýbat sebevědomím jeho nejbližších soupeřů.
V roli jezdce královské kubatury vyhrál Jorge Lorenzo závod v Katalánsku dvakrát – v roce 2010 a 2012. Španěl v barvách tovární stáje Yamahy slavil vítězství také v poslední Grand Prix na okruhu v Mugellu, takže motivace a hlavně šance podobný výsledek zopakovat také v Barceloně je v jeho případě hodně vysoká. Vítězství v Itálii bylo Španělovým druhým triumfem sezony a pokud má v plánu atakovat vedoucí pozici Pedrosy, jakože určitě ano, musí společně s týmem najít recept jak připravit Yamahu na náročný závod, který většinou doprovázejí vysoké teploty, rozpálený asfalt a nevyzpytatelné opotřebení pneumatik. Katalánsko je šestou Grand Prix sezony, do konce jich zbývá ještě dvanáct, takže se zatím nedá mluvit o nějakém zásadním zlomu, pokud vyhraje ten či onen, ale rozhodně je tu otázka prestiže. Takže i Lorenzo se pokusí porazit Pedrosu s Márquezem, i když není nikde řečeno, že právě tito tři budou jediní, kdo můžou v neděli bojovat o vítězství.
Vítězná bilance Marca Márqueze je v Montmeló spojena s nejnižší kubaturou motocyklového šampionátu, protože pouze tam dokázal v roce 2010 vyhrát. V době jeho působení mezi jezdci Moto2 závod v Barceloně nikdy nevyhrál, takže nyní je jeho pozornost plně zaměřena na víkendový podnik. Márquez má za sebou hodně těžký závod v Itálii, kde celkem dost padal a jednou měl skutečně velké štěstí, když musel seskočit ze sedla své Hondy RC213V, která si to namířila proti betonové zídce lemující cílovou rovinku. V době, kdy Honda s Márquezem opustila dráhu, jeli kolem 338 kilometrů za hodinu. Následoval pád a skluz podél zdi, kde si mladý Španěl poranil bradu a rameno. Alpinestars diagnostikoval telemetrii Márquezovy kombinézy, která má v sobě airbag. Ten se aktivoval už v době, kdy opustil sedlo motocyklu a byl plně aktivní, když absorboval první náraz. Tam došlo k překročení veškerých limitů, protože Márquzovo tělo bylo krátkodobě vystaveno přetížení 25G. Španěl pak nastoupil do závodu, kde mohl zajet na stupně vítězů, ale opět pád ukončil veškeré jeho snažení. Letošní nováček si prožil zkoušku ohněm a je otázkou, jaké stopy to na něm zanechá. On sám tvrdí, že žádné, takže se můžeme těšit, jak si v Barceloně povede.
V letošním roce Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) jezdí skutečně velmi dobře. Bavíme se o jezdci satelitní stáje, to znamená, že nemá úplně stejné vybavení jako jeho kolegové u tovární stáje, ale Yamaha nepřipouští příliš velké rozdíly. Crutchlow to letos několikrát kritizoval, ale tím si rozhodně přátele neudělá. I když je skvělý jezdec, dosahuje velmi dobrých výsledků a pro tým Monster Yamaha Tech 3 získal v posledních dvou závodech pódiové umístění, stále visí ve vzduchu jeho další působení v motocyklovém šampionátu. Yamaha má zájem o Pola Espargara, Crutchlowovi končí smlouva a Bradley Smith podepsal do roku 2014. Podle zákulisních informací měl po italské Grand Prix v Mugellu Crutchlow schůzku s vedením Yamahy Linem Jarvisem a Masahiko Nakajimou. Britský závodník přišel v doprovodu manažera Boba Moora a zprostředkovatelem byl Herve Poncharal, Crutchlowův šéf týmu. Obě strany si vyříkaly, co bylo třeba, ale k zásadnímu rozhodnutí zatím nedošlo. To se očekává až koncem června, začátkem července. Crutchlow chtěl hlavně prodloužit minimálně o další rok. Nicméně jeho prvořadým zájmem je jezdit pro tovární tým, což momentálně možné není, alespoň ne pro tuto chvíli. Zatím tiše, ale začíná se mluvit o tom, že pokud Valentino Rossi nebude v dalších závodech podávat výkony, kvůli kterým se do Yamahy vrátil, je docela možné, že odejde už po skončení této sezony. To by byla šance pro Crutchlowa a Yamaha by tím minimalizovala ztráty. Ale zatím to jsou jen řeči.
Andrea Dovizioso (Ducati Team) se po závodu v Itálii posunul na čtvrté místo, což je velmi dobrý výkon a výsledek pro jezdce, který jede prvním rokem u továrny Ducati. Dovizioso zatím čeká na pódiové umístění, ale vzhledem k jeho talentu a nasazení není vyloučeno, že se mu to v nejbližší době podaří. Možná už pro Barcelonu bude mít k dispozici modifikovanou verzi Ducati Desmosedici GP13, kterou společně s kolegou Haydenem testovali v závěru uplynulého týdne na okruhu v Mugellu. Podle vyjádření obou jezdců není nový stroj nějak výrazně lepší než ten současný, ale kdo ví jak je to doopravdy. Uvidíme v Barceloně.

Nešťastným kontaktem s Álvarem Bautistou skončily v závodu italské Grand Prix veškeré naděje na dobrý výsledek pro Valentina Rossiho (Yamaha Factory Racing). Domácí hvězda skončila v bezpečnostních vacích lemujících trať a bylo skutečně velké štěstí, že nedošlo k žádnému vážnému zranění. Po velmi chudé čtyřbodové misi v Le Mans, byla domácí Grand Prix pro Rossiho skutečná pohroma a díky tomu také přišel o pátou příčku v průběžném hodnocení. Rossi je nyní šestý, na Doviziosa ztrácí tři body, na třetího Márqueze bodů třicet. Co s tím a jak dál? Můžeme být jeho fanoušky nebo ne, ale fakta jsou jasná - Valentino Rossi je devítinásobný šampion motocyklového mistrovství světa. Po celém světě má neuvěřitelný počet fanoušků, kteří navštěvují velké ceny, kupují žlutá trička a sledují MotoGP už jenom kvůli tomu, že je na startu Valentino Rossi. Málokterý sportovec může říct, že je tak výkonným motorem daného odvětví a to nejen po stránce sportovní, ale také marketingové a ekonomické. Jediné, co Rossiho může v MotoGP udržet ještě další rok, je jeho snaha vyhrát jubilejní titul, tedy desátý. Je tu ale varianta, že taky skončí nadobro, což v jeho případě asi nehrozí, takže se nabízí možná cesta k Superbikům. Není třeba dlouho spekulovat nad tím, že by tím šampionát Superbiků jenom získal.
Američan Ben Spies (Pramac Racing) bude v Barceloně chybět kvůli přetrvávajícím problémům s ramenem, které si zranil koncem sezony 2012 v Malajsii. Spies je v průběžném hodnocení šestnáctý a jeho osud je nyní jen těžko předvídatelný. Pro italského výrobce je samozřejmě důležité mít v týmu amerického závodníka, protože trh za oceánem je obrovský, nicméně to za stávající situace asi stačit nebude. Za Američana pojede katalánskou Grand Prix Michele Pirro, testovací jezdec Ducati, jenž bude závodit v sedle motocyklu vývojové verze Desmosedici GP13Lab.

Nejlepším jezdcem kategorie CRT je po pěti úvodních kolech šampionátu Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar). Španěl do této chvíle nasbíral osmadvacet bodů. Celkem dva body ztrácí na devátého Stefana Bradla (LCR Honda MotoGP) a deset na osmého Álvara Bautistu (GO&FUN Honda Gresini). To na CRT opravdu není špatné. Český motocyklový závodník Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) v posledních dvou závodech získal po jednom bodu a je jednadvacátý. Druhý český zástupce Lukáš Pešek (Came IodaRacing Project) dosud nezískal ani jeden bod.
Japonec Hiroshi Aoyama (Blusens Avintia) si v přípravě na Velkou cenu Itálie zlomil palec a natáhl kolenní vazy, takže až první trénink ukáže, jak je na tom. Zraněný malíček má také Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3), který měl po závodě v Itálii absolvovat operaci a dostat kožní štěp, ale vzhledem k rozsahu poškození kůže tato operace neproběhla. Brit má navíc zlomenou člunkovitou kost v levém zápěstí, takže ani on to nebude mít o víkendu snadné.

V pondělním testu v Barceloně by měl v sedle nového prototypu Suzuki testovat Francouz Randy De Puniet, současný člen stáje Aspar, ale zároveň testovací jezdec japonského výrobce. Bude to poprvé, kdy se v paddocku MotoGP objeví nový litrový stroj Suzuki. Ohledně angažmá u Suzuki už také uvažuje jeho týmový kolega Aleix Espargaró.

MS 2013 – MotoGP (5/18):

1 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 103 bodů
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 91
3 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 77
4 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Yamaha - 71
5 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 50
6 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 47
7 - Nicky HAYDEN - USA - Ducati - 45
8 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 38
9 - Stefan BRADL - GER - Honda - 30
10 - Aleix ESPARGARO - SPA - ART - 28
11 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 24
12 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 22
13 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 21
14 - Hector BARBERA - SPA - FTR - 13
15 - Randy DE PUNIET - FRA - ART - 11
16 - Ben SPIES - USA - Ducati - 9
17 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ioda-Suter - 8
18 - Michael LAVERTY - GBR - PBM - 3
19 - Colin EDWARDS - USA - FTR Kawasaki - 3
20 - Yonny HERNANDEZ - COL - ART - 3
21 - Karel ABRAHAM - CZE - ART - 2
22 - Hiroshi AOYAMA - JPN - FTR - 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist