Před Grand Prix Kataru

Dlouhých 154 dnů trvala přestávka mezi posledním loňským závodem ve španělské Valencii a letošním zahajovacím utkáním v katarském Doha. Pojďte se podívat, co nás tenhle víkend při Commercialbank Grand Prix of Katar čeká.

Okruh Losail International Circuit leží nedaleko hlavního města Kataru Doha. Byl vybudován v roce 2004, ve kterém se na něm jelo také poprvé mistrovství světa silničních motocyklů (zvítězili Sete Gibernau, Sebastian Porto a Jorge Lorenzo). Trať měří 5 380 metrů, jeho startovní rovinka je dlouhá 1068 metrů, šířka trati je dvanáct metrů a jezdci během jednoho kola zatočí desetkrát doprava a šestkát doleva. Rekord okruhu zajel v roce 2008 Casey Stoner a má hodnotu 1:55,153 sekundy (nejrychlejší kolo vůbec tady ve stejném roce zajel Jorge Lorenzo – 1:53,927). Stejně jako v minulých dvou letech se i letos pojede v nočních hodinách za umělého osvětlení. Pozdní start se nelíbil jezdcům kubatury MotoGP a tak přišli s požadavkem, aby se posunul o hodinu dopředu. V jedenáct večer totiž už ani v Kataru není zrovna hic a trať ztrácela potřebnou teplotu a samozřejmě i přilnavost. Důkazem byly i pády některých jezdců při posledních katarských testech, kde si ve druhé zatáčce kvůli ztrátě adheze ustlali Hayden, Spies nebo Edwards. Ovšem peníze hýbou světem a tak chlapci mají smůlu, optimální vysílací časy jsou důležitější nežli jejich bezpečnost a bude se startovat v původně plánovaných časech: 125 ccm – 20.00 h (19.00 h u nás), Moto2 – 21.15 h (20.15 h) a MotoGP – 23.00 h (22.00 h). Všechny závody vysílá stanice Nova Sport, kde je ke shlédnutí i sobotní přímý přenos všech kvalifikací (125 ccm – 20.55 h, MGP – 21.55 h a Moto2 – 23.00 h).

Loňské výsledky


Loňský závod byl pořádně zamotaný. Ani ne tak kvůli dramatickým situacím na trati, jako spíš organizačně. Svoji roli sehrálo počasí a silný déšť, kvůli kterému stopětadvacítky odjely jenom čtyři kola, zkrácen byl i závod čtvrtlitrů a piloti kubatury MotoGP si to o body rozdali dokonce až v pondělí! Čtyřkolový sprint stopětadvacítek vyhrál Andrea Iannone před pozdějším mistrem světa Julianem Simonem, Lukáš Šembera dojel na pětadvacátém místě. Ve dvěpade si to o vítězství rozdávali Hector Barbera s velkým překvapením Julesem Cluzelem, Lukáš Pešek si dojel pro třinácté místo, druhý český reprezentant Karel Abraham sice zpočátku jezdil v první desítce, ale poté havaroval a závod nedokončil. Odložený souboj MotoGP se o den později jel už na suché trati a s bezmála osmisekundovým rozdílem dominoval Casey Stoner, který v Kataru vyhrál už potřetí za sebou.

125 ccm                                              250 ccm                                               MotoGP

1. Andrea Iannone                            1. Hector Barbera                               1. Casey Stoner
2. Julian Simon                                 2. Jules Cluzel                                    2. Valentino Rossi
3. Sandro Cortese                            3. Mike Di Meglio                                3. Jorge Lorenzo


Co nás letos čeká?


Ve stopětadvacítkách nezůstal oproti loňské sezóně kámen na kameni. Z první patnáctky odešlo do Moto2 osm jezdců (Simon, Gadea, Ianonne, Olive, Bradl, Corsi, Aegerter a Redding) a ze „zbylé“ sedmičky teď vykrystalizovala silná čtyřka (Marc Marquez, Pol Espargaro, Nicolas Terol a Efren Vazquez), kterou vám už podrobně představil Bosso. Právě tihle čtyři Španělé se během všech letošních testů umísťovali s naprostou pravidelností v čele startovního pole a pokud byl vloni už před zahájením sezóny jasným favoritem Julian Simon, tak letos si na mistra před prvním závodem vsadí jen málokdo. Kromě téhle silné čtyřky totiž na titul myslí určitě i vloni stříbrný Bradley Smith, který dovedl Simona nejednou pěkně prohnat, ale silní budou určitě i Sandro Cortese nebo Esteve Rabat, na svoje celkově třetí místo ze sezóny 2007 rozhodně nechce už jenom vzpomínat Tomoyoshi Koyama, je tu Jonas Folger, Randy Krummenacher, Danny Webb..... Letos je v téhle třídě hromada nováčků, z nich určitě plno jezdců zazáří a všichni doufáme, že hodně vepředu budeme vídat také vítěze loňského Red Bull Rookies Cupu, tedy našeho reprezentanta Jakuba Kornfeila. Ten bude startovat na produkční Aprilii německého týmu Dirka Heidolfa po boku zmiňovaného Koyamy. Kuba s tímhle Japoncem už v loňském roce dojížděl sezónu v týmu Loncin, spolupráci si moc pochvaluje a doufá, že na konci sezóny bude figurovat do osmnáctého místa.


Dvěstěpadesátky jsou minulostí, nastupuje Moto2! Spoustě fanoušků budou čtvrtlitry určitě chybět, navíc použití jednotného motoru je v soutěži téhle úrovně trochu překvapivé. Ale při pohledu do startovní listiny je jasné, že tahle kubatura určitě bude mít něco do sebe a závody budou jako řemen. Nejde jen o čtyři desítky driverů, za kvantitou totiž nepokulhává ani jejich kvalita. Čtyři mistři světa (Julian Simon, Mike di Meglio, Gábor Talmacsi a Thomas Luthi), osm pilotů se zkušenostmi z MotoGP (Alex de Angelis, Toni Elias, Gábor Talmacsi, Yuki Takahashi, Roberto Rolfo, Fonsi Nieto, Anthony West a Niccolo Canepa), do toho ostřílení čtvrtlitráři (Alex Debon, Jules Cluzel, Hector Faubel, Mattia Pasini, Raffaele de Rosa), přestupující špičkoví dvackaři (Simone Corsi, Joan Olivé, Andrea Iannone, Stefan Bradl, Scott Redding) nebo piloti odkojení čtyřtakty (Claudio Corti, Kenny Noyes, Yonny Hernandez). Dvěpade byly skvělou podívanou, ale takovouhle směsici skvělých driverů by nám letos už určitě nenabídly. Mezi touhle bandou budeme mít pochopitelně svoje zástupce a stejně jako vloni ve čtvrtlitrech to budou i letos Karel Abraham a Lukáš Pešek. Nastupují do sezóny v rozdílné pozici, protože zatímco Lukáš se se strojem Moriwaki MD600 spíše seznamoval a v testech figuroval až ve třetí desítce (Jerez – 30 a 28, Valencia - 33) Abaja po osáhaní svého speciálu RSV skončil v závěrečných jerezských testech na samotné špičce a zajel třetí nejrychlejší čas!!! (dále Jerez – 25 a Valencia – 12). Mezi kým se budou hledat největší favorité? Všichni výše uvedení piloti určitě myslí minimálně na vítězství v závodě, ale pro boj o titul v téhle kubatuře se nejvíce favorizují expiloti MotoGP Toni Elias (i přes svoje zranění a omezení v úvodnu sezóny) a Alex de Angelis.

Kubatura MotoGP po předsezónních testech slibuje změny v rozložení sil. Tu silnou čtyřku, o které se tak hovořilo v loňské sezóně možná uvidíme v jiné sestavě, ale stejně tak může být počet elitních pilotů vyšší, nebo se snad počet mušketýrů opravdu sníží na tři? Každopádně Valentina Rossiho, Caseyho Stonera a Jorgeho Lorenza uvidíme na úplné špičce, to je hotová věc. Hlavně první dva jmenovaní si to mezi sebou letos parádně rozdávali, když oba únorové testy opanoval Vale a v Losailu dominoval zase Casey. “Lízátko” to “trošku” přehnal s motivací v přípravě a při crashi na minibiku si zranil ruku, kterou mu museli doktoři trošku zocelit. Je tedy prevděpodobné, že v prvním závodě nebude úplně fit, ale jinak bude určitě patřit k největším kandidátům na titul.


Zato poslednímu jezdci loňského silného kvarteta se letos zatím vůbec nedaří a ve všech testech se Dani Pedrosa doslova trápil. On sám uvádí, že největší potíže má s přechodem na odpružení Öhlins, se kterým se zatím hodně pere a tak letos skončil v testech nejlépe hned v úvodu v Sepangu a to na čtvrtém místě. Pak už to ale šlo z kopce (Sepang - 8 a Losail – 13) a i když Španěl po dvou letech vstupuje do sezóny bez zranění, optimismem rozhodně nehýří. To jeho kolega Andrea Dovizioso profituje z toho, že se tímhle švédským materiálem jezdil už v loňské sezóně a tak si s novým modelem RC212V rozumí o mnoho líp. Dokazem toho je šesté, sedmé a třetí místo a právě on by mohl být tím, kdo bude letos hrát u továrního týmu Hondy první housle. S novou Ducati Desmosedici GP10 si konečně začal rozumět Nicky Hayden, v testech se pohyboval mezi první osmičkou (8, 3 a 5) a tak to vypadá, že se letos nebude s přesilou japonských mašin rvát jenom samotný Casey. Největší pozornost ale bude letos upřena na dalšího amíka. Bude jím megatalent Ben Spies, který dokázal rozdrtit všechny superbajkové soupeře hned ve své první sezóně a nezaostával ani při svých startech na divokou kartu v seriálu MotoGP. Stejně tak se mezi nejlepší zařadil ve všech testech (5, 5 a 4) a i když sám mluví o svých šancích hodně skromně, je jasné, že servítky si před zkušenějšími kolegy rozhodně brát nebude. Ale pozor, je tady ještě jeden bombarďák z jůesej a to už kolikrát odepsaný, ale ještě vícekrát opěvovaný Colin Edwards. Ten na titul už určitě nepomýšlí, ale stejně tak rozhodně neplánuje, že by se “plácal” někde v závěru bodované patnáctky. Taky Loris Capirossi si chce svoji kariéru co nejvíc prodloužit, ale i když se mu zatím letos celkem dařilo, otázkou zůstává, jak moc mu v tomhle odhodlání bude pomáhat jeho mašina. Randy de Puniet vloni dokázal, že toho umí daleko víc, nežli jenom efektně orat únikové zóny a navíc už patří mezi nejzkušenejší piloty této kubatury, bude jeho progres pokračovat? Džípíčkáři mezi sebou přivítají i nejúspěšnější dvaapůlkaře loňské sezóny a bude zajímavé sledovat, kdo si z téhle čtveřice (Hiroshi Ayoama, Hector Barbera, Marco Simoncelli a Alvaro Bautista) zvykne na čtyřtaktní speciál nejlépe. Sedmnáctku doplňují dukatiské Aleix Espargaro a Mika Kallio, ale zatímco těmhle dvěma se v testech celkem dařilo, Marco Melandri se po návratu na Hondu spíše trápil a paradoxně zajel horší testy, nežli s loňskou privátní Kawasaki.
Tak co, tipnete si vítěze prvního letošního závodu, nebo dokonce pozdějšího mistra světa?

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist