Osmý podnik sezony MS – TT Assen

Slavný okruh v Assenu přivítá osmý podnik sezony mistrovství světa silničních motocyklů, který do Holandska přijíždí v kompletní sestavě tříd MotoGP, Moto2, Moto3 plus navíc pojedou dva závody jezdci Red Bull Rookies Cupu. Jak už bývá zvykem holandský závodní víkend startuje už ve čtvrtek prvními volnými tréninky, pátek je dnem kvalifikací a sobota je dnem závodů - Motul TT Assen.

Kapitoly článku

Assen je součásti světového šampionátu od jeho vzniku v roce 1949, když ještě v Holandsku závodili na klasických silnicích. Závodní okruh TT-Circuit Assen vybudovali v roce 1955. V roce 1999 došlo na modifikaci včetně nové hlavní tribuny, řídící věže, tiskového střediska a boxových stání. Poslední změna nastala přelomem let 2005 a 2006, protože to okruh v Assenu zkrátili na současných 4542 metrů. Dráha je 14 metrů široká a v jednom kole jezdci projedou celkem 18 zatáčkami – 12 pravými a 6 levými.

Jediný úsek, kdy jezdci MotoGP řadí jedničku je mezi čtvrtou a pátou zatáčkou (66Km/h). Naopak na šestku jedou v úseku mezi pátou a šestou zatáčkou a pak v úseku mezi dvanáctou a třináctou zatáčkou. Dvanáctou zatáčku jedou na pětku rychlostí kolem 241 kilometrů za hodinu.

Vzhledem k předpokládaným nízkým teplotám je u přední pneumatiky k dispozici extra-měkká směs. Přestože má Assen kombinaci rychlých a pomalých zatáček, patří k nejméně náročným okruhům co se týče zatížení předních pneumatik. U zadní pneumatiky je k dispozici asymetrická varianta vzhledem k nepoměru pravých a levých zatáček. Kvůli nižší přilnavosti mokré trati je u pneumatik do deště jako hlavní směs určena měkká, tvrdší varianta je možnou alternativou.

Bridgestone pro TT Assen:

Přední hladká pneumatika/směs: extra-měkká, měkká a střední
Zadní hladká pneumatika/směs: měkká, střední a tvrdá (asymetrická)
Pneumatiky do mokra/směs: měkká (hlavní), tvrdá (alternativní)
 

Rekordy a informace MotoGP – Assen, Nizozemsko

Rekord okruhu – Dani Pedrosa – Honda (2012) – 1'34,548
Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'33,462
Kvalifikační rekord – Casey Stoner - Honda (2012) – 1'33,713
Maximální rychlost – Marc Márquez – Honda (2014) – 313,4 Km/h

Délka závodu MotoGP - 26 kol (118,1 km)

TT Assen – MotoGP 2014:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Dovizioso (Ducati), 3.Pedrosa (Honda) … 14.Abraham (Honda)
Pole position – Aleix Espargaró (NGM Forward Racing) – 1'38,789 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Repsol Honda) – 1'34,575 sekundy

!!! Nezapomeňte, tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2015 !!! - ZDE

!!! DNEM ZÁVODU JE SOBOTA !!!

MotoGP – Preview

Vedoucím jezdcem šampionátu je po sedmi odjetých závodech Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), který dosud nasbíral 138 bodů a zatím ani jednou nechyběl na stupních vítězů. Na kontě má dvoje vítězství, dvě druhá místa a tři třetí. Takto parádní sezonu měl italský devítinásobný šampion naposledy v roce 2009, tedy v roce, kdy získal svůj zatím poslední titul mistra světa. Tehdy měl po sedmi závodech sezony 131 bodů a Jorge Lorenzo ztrácel bodů pět. Dnes je rozdíl v tom, že je Rossi ještě o sedm bodů lepší, ale lepší je také jeho týmový kolega, který ztrácí pouhý jeden bod. Pro Valentina Rossiho je plán pro Assen poměrně jasný. Pokud chce zůstat na špici průběžného hodnocení šampionátu, bude muset zapracovat na kvalifikačním kole, získat dobrou pozici na startu, v závodu si nenechat Lorenza ujet a především závod dokončit před ním. Kartami může zamíchat počasí, ale třeba i Marc Márquez, který bude chtít odčinit výpadek z posledních dvou závodů.

Španěl Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) je druhým mužem průběžného hodnocení, který má za sebou úspěšnou evropskou misi čtyř vítězných Grand Prix. Jen co mu u Yamahy vyjádřili podporu, Lorenzo otočil o sto osmdesát stupňů a je to naprosto jiný jezdec než jakého jsme viděli na startu závodu v Kataru. Díky maximálnímu přídělu bodů z posledních čtyř závodů je nyní jen jeden bod za vedoucí pozicí, kde je shodou okolností jeho týmový kolega Valentino Rossi. Dvojice Rossi – Lorenzo v období let 2008 až 2010 je úplně jiná historie, protože současná týmová dvojice Rossi – Lorenzo je už o něčem jiném. Rossi po dvou letech u Ducati dokáže ocenit kvality týmu i svého kolegy a Lorenzo jezdecky i lidsky dozrál. Teď již oba dokážou jednak jeden z druhým vyjít, ale také díky svým schopnostem dostat Yamahu čím dál tím výš. Po Barceloně absolvovali privátní testy v Aragonii, kde testovali nový podvozek, který by měl M1 ještě víc zlepšit a to znamená, že už od poloviny sezony může být Yamaha nedotknutelná, pokud konkurence nezareaguje. Každopádně co se týče Assenu, tak tam je Yamaha skutečně nejúspěšnějším výrobcem éry MotoGP, kde získala celkem sedm prvních míst. Lorenzo teď překonal rekord v počtu po sobě jdoucích kol, které strávil ve vedení závodu, což je nyní na hodnotě 103 a to je přímo neuvěřitelná věc, když si uvědomíme, že od Jerezu vyhrává závody stylem start-cíl. Otázka zní, zastaví Lorenza letos vůbec někdo?

Třetí jezdec v pořadí Andrea Iannone (Ducati Team) ztrácí na první dva závodníky 43 bodů a on sám zatím v průběžném hodnocení nepřekročil hranici sta bodů, jak je to v případě jezdců Yamahy. Každopádně Iannonemu to až tolik vadit nemusí, protože je to on, kdo je v této chvíli nejlepším z jezdců Ducati a i přes všechny zdravotní problémy s ramenem je jedním z šesti jezdců, kteří letos pravidelně bodovali v každém ze sedmi úvodních závodů sezony. Navíc nikdy nedojel hůř než šestý a to jede prvním rokem u továrny Ducati, která jeho výkony jistě ocení, třebaže někdy musí jeho temperament krotit.

Ital Andrea Dovizioso (Ducati Team) je čtvrtý a jak dobře mu sezona začala, tak teď je to tak trošku mírně řečeno horší. V úvodních třech závodech byl pokaždé druhý, to znamená, že si do Evropy přivezl šedesát bodů. Teď máme po čtyřech evropských závodech v Jerezu, Le Mans, Mugellu a Barceloně a Dovizioso z nich dokázal vytěžit jen třiadvacet bodů. To je málo a to také znamená, že může docela snadno letos prohrát souboj s novým týmovým kolegou, co se týče celkového umístění v šampionátu. Loni byl Dovizioso v Assenu druhý, to samé by minimálně rád zopakoval letos, ale rovněž by rád, kdyby to byl on, kdo pro italského výrobce získá už tak dlouho očekávané vítězství v závodě.

Pátá pozice patří Marcu Márquezovi (Repsol Honda Team), obhájci titulu, který již podle všeho neobhájí. Samozřejmě stát se může cokoliv, ale těžko si představit, co by to tak asi mohlo být. Marc Márquez v úvodu sezony v jednom z rozhovorů uvedl, že rád jezdí pod tlakem, protože je to takové napínavější. Někdy je třeba skutečně si dávat pozor na přání, protože osud je nevyzpytatelný a některá z nich rád splní. To že teď jezdí pod tlakem je jasné, jasné je také to, že to není ideální situace, protože produkuje chyby, jako naposledy v Barceloně, kde závod ukončil dřív než vlastně vůbec začal. Honda pracuje na technice, protože letošní model španělskému jezdci příliš nesedí a právě v Barceloně potřebovali vyzkoušet podvozek z loňského roku s komponenty letošní sezony, jako je zadní rameno a pohonná jednotka, protože motory 2014 se použít nemůžou. Aby smůly nebylo dost, stačili zajet jen pár kol a začalo pršet. Assen Márquezovi sedí, vyhrál tam závod ve všech třídách, slavil tam také loni, takže ideální místo pro obrat k lepším výkonům. Rozhodně ještě neřekl své poslední slovo.

Šestý Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3) je nejlépe postaveným jezdcem netovárního týmu. Britský závodník je talentovaný jezdec, který ale na svém talentu musí tvrdě pracovat a za ty roky dřiny si toto postavení rozhodně zaslouží. Také on bodoval v každém z úvodních sedmi závodů, ale ani jednou zatím nestál na stupních vítězů. Smith je nyní dokonce o jednadvacet bodů lepší než jeho krajan Cal Crutchlow (CWM LCR Honda), který je sedmý, nebodoval v posledních třech závodech a zřejmě se sám sebe ptá, kde se stala chyba. Každopádně Bradley Smith společně s Polem Espargarem (Monster Yamaha Tech 3) pojedou v červenci slavnou osmihodinovku v Suzuce, takže na oba čeká perný měsíc testování v Japonsku, závodění v Evropě a pak znovu v Japonsku.

Nejlepším jezdcem kategorie Open je patnáctý Hector Barbera (Avintia Racing), nicméně už jen tři body ztrácí na Španěla šestnáctý Loris Baz (Athinà Forward Racing), který se stačil v novém prostředí zorientovat a od domácího podniku ve Francii si na konto připsal jedenáct bodů. Pokud bude pokračovat podobným tempem, bude lepší než týmová jednička Stefan Bradl (Athinà Forward Racing), jemuž se ale vůbec letos nedaří. Možná poslední výsledek v Barceloně, kde byl osmý, bude tím bodem obratu, ale kdo ví.

Český motocyklový závodník Karel Abraham (AB Motoracing) v Assenu bude přítomen, ale kvůli zranění z Barcelony nebude závodit. Pádem ve čtvrtém tréninku katalánské Grand Prix si vykloubil palec levé nohy a musel na operaci. Za českého závodníka měl jet holandský jezdec Michael van der Mark z týmu Hondy WSBK, kterého v tomto směru jeho tým podpořil a pro byli také u HRC. K dohodě s českým týmem ale nakonec nedošlo, protože jak uvádějí zahraniční média, nebyla shoda v otázce financování této akce. Zatím to vypadá bez náhrady, otázkou je, jak na tom bude Karel Abraham zdravotně pro Německo, protože to už by asi jel testovací jezdec HRC Hiroshi Aoyama.

V úterý mělo brněnské zastupitelstvo odsouhlasit mimořádnou dotaci 50 milionů korun pro záchranu Velké ceny v Brně. K hlasování vůbec nedošlo, protože mezi jednotlivými zastupitely nepanovala shoda, zda tuto částku pro tyto účely uvolnit. Na výsledek hlasování ale čekal promotér šampionátu Dorna a protože není zaplacen zalistovací poplatek za loňskou ani letošní Grand Prix, bude to zřejmě znamenat konec Velké ceny České republiky. Automotodrom Brno v úterý odpoledne zastavil předprodej vstupenek s tím, že 29.června, což je příští pondělí, zveřejní definitivní stanovisko o konání Grand Prix České republiky 2015. To znamená po jednání v Assenu. Těžko teď tuto situaci nějak komentovat. Rozhodně k tomu ještě bude prostor. Každopádně všichni ti, kteří na jihu Moravy uspořádali vůbec tu historicky první Grand Prix a tím zahájili tuto slavnou éru, to dělali s láskou, nadšením, velkým odhodláním udělat něco pro tuto zemi, pro lidi, kteří v ní žijí. V době, která nebyla snadná, byli ve svém úsilí úspěšní. Ono všechno jde, když se chce a je všeobecná ochota něco udělat pro dobrou věc.

MS silničních motocyklů – MotoGP:

1 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 138 bodů
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 137
3 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 94
4 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 83
5 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 69
6 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 68
7 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 47
8 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 46
9 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 45
10 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 39
11 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 39
12 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 31
13 - Scott REDDING - GBR - Honda - 27
14 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 26
15 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 16
16 - Loris BAZ - FRA - Yamaha Forward - 13
17 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 11
18 - Jack MILLER - AUS - Honda - 11
19 - Stefan BRADL - GER - Yamaha Forward - 9
20 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 8
21 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 8
22 - Eugene LAVERTY - IRL - Honda - 7
23 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 5
24 - Mike DI MEGLIO - FRA - Ducati - 2
25 - Alex DE ANGELIS - RSM - ART - 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist