Komise Grand Prix představila změny pro sezonu 2016

V Kataru odsouhlasili zástupci Dorny, FIM, výrobců motocyklů MSMA a týmů IRTA změny v technických pravidlech jak s okamžitou účinností, tak především s platností od roku 2016. Jedná se o nový bodový systém v případě čerpání výhod v třídě MotoGP nebo nasazení jednotné elektroniky. Minimální váha motocyklu MotoGP je stanovena na 157 kilogramů, maximální množství paliva je 22 litrů a maximum pohonných jednotek na jezdce a sezonu je celkem sedm bez možnosti vývoje v průběhu sezony. V platnosti ale nadále zůstává možnost výhod pro výrobce, který v období 2013 a 2015 nezískal vítězství na suchém povrchu.

Co se týče jednotné elektroniky 2016, ta bude fungovat na základě letošní verze pro kategorii Open. Ducati, Honda a Yamaha (souhlasili se společným vývojem software řídící elektroniky 2016) mají možnost při jednohlasném stanovisku ovlivnit další programový vývoj. Pokud jednohlasně schválí změny software, ty italský výrobce Magnetti Marelli bude muset udělat, ale na jejich náklady. Naopak pokud změny navrhne organizátor a Ducati, Honda, Yamaha je jednohlasně odmítnou, software zůstane beze změn. Vzhledem k nástupu jednotné řídící elektroniky, která v jistém směru může přispět k vyšší spotřebě, bude maximum paliva pro závod na 22 litrech.

V případě minimální váhy prototypu třídy MotoGP dospěli zástupci Komise Grand Prix pro rok 2016 k hodnotě 157 kilogramů. U motorů je nově stanoven maximální počet sedmi jednotek pro jezdce na sezonu, což je výsledek kompromisu mezi Hondou, Suzuki a Yamahou, jenž trvali na šesti motorech pro sezonu a Ducati s Aprilii, kteří naopak požadovali kolem deseti motorových jednotek. Stejně jak je tomu dnes, vývoj motorových jednotek nebude v průběhu sezony umožněn.

To ale nebude platit pro všechny. Nadále zůstane v platnosti pravidlo úlev pro továrny, které nevyhrály v letech 2013 až 2015 závod na suchém povrchu. To znamená dvanáct motorů na rok a ostatní výhody, jaké dnes mají Aprilia, Ducati (od GP Texasu už místo 24litrů paliva – 22litrů) a Suzuki. V tomto případě zůstává možnost neomezeného testování s jezdci pod smlouvou, měkčí pneumatiky a rovněž je umožněn vývoj pohonných jednotek v průběhu sezony.
Výrobci, kteří jsou na základě výše uvedených pravidel zvýhodněni, můžou také o tyto jednotlivé výhody přijít. K tomu je nyní vytvořen nový bodovací systém “Koncesní body“ - tři body za vítězství, dva body za druhé místo a jeden za třetí. Výrobce, který v roce 2015 dosáhne tří bodů v závodech na suchém povrchu okamžitě ztrácí nárok na 24litrů paliva a pokračuje s 22litry. Co se týče ztráty výhody měkčích pneumatik a neomezeného testování zůstává v roce 2015 hranice tří vítězství v závodech na suchém povrchu.

Na příkladu výrobců Aprilia, Ducati, Suzuki … pokud letos někdo z jejich jezdců nevyhraje závod a v roce 2016 jejich jezdci dosáhnou šesti koncesních bodů, okamžitě ztrácí možnost neomezeného testování s jezdci pod smlouvou a do sezony 2017 nastoupí s celkem sedmi motory na sezonu (max. 20 závodů), omezeným testováním a bez možnosti v průběhu sezony vyvíjet pohonnou jednotku. Naopak výrobce, který v daném roce nezíská jediný koncesní bod (tzn.umístění na stupních vítězů), má v nadcházející sezoně plnou sadu úlev. Pokud se do letošního roku počítaly jen umístění na stupních vítězů v suchých podmínkách, od roku 2016 to budou všechna, to znamená i ta, kterých jezdci dosáhnou na mokré dráze.

V roce 2015 je pole MotoGP rozděleno na kategorii Tovární a kategorii Open. Tovární má pět pohonných jednotek na jezdce bez možnosti vývoje v průběhu sezony, maximum 20 litrů paliva, omezené testování a tvrdší specifikace pneumatik. Kategorie Open disponuje dvanácti motory na sezonu, výrobci mají možnost vývoje v průběhu sezony, maximum je 24litrů paliva, o stupeň měkčí pneumatiky než kategorie Tovární a možnost neomezeného testování s jezdci pod smlouvou. Od roku 2016 již budou jen výrobci s 'úlevami a bez úlev'.

Změny, které Komise Grand Prix představila, předpisy na první pohled nijak zvlášť nezpřehlednily, ale záměr je celkem jasný. Cílem je srovnat závodní pole a zajistit divácky atraktivní závodění, které by mělo být i levnější, ale tady bych si tak jistý nebyl.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist