Ezpeleta: Plná podpora CRT

CEO Dorny Carmelo Ezpeleta vyhlásil "válku" velkým továrnám a naopak svou maximální podporu chce věnovat už v nejbližší budoucnosti týmům, které se nazývají "Claiming-Rule-Team".

Motocyklový silniční sport se nachází ve slepé uličce. Ve své podstatě totiž všem docházejí peníze. Tovární tým Yamahy jako úřadující mistr světa nenašel koncem roku 2010 žádného hlavního sponzora. U Hondy se sice nechal Repsol přesvědčit k dalšímu pokračování, ale omezil počet svých továrních pilotů ze tří na dva. V případě odchodu tohoto palivového koncernu by ale měla Honda hodně těžkou práci najít druhého peněžního giganta, který by vše financoval. A tak zůstává pouze Ducati, kde ale největší peněžní sponzor není ani uveden na kapotách továrních motorek.
A jinak? U Suzuki dnes nikdo neví, jak to vlastně v budoucnosti bude. Gresini a LCR mají sponzory z Itálie, ale třeba právě druhý jmenovaný střídá sponzory podle teritoria, kde právě závodí - Playboy, Effenbert či třeba Elf. Pramac sice financuje své závodění ze svého, ale tým bude na rok 2012 omezen na jediný motocykl. Energetický nápoj Monster pak financuje stáj Tech-3. Příliv nových sponzorů se nekoná, a tak peníze těmto satelitním týmům dávala v minulých rocích Dorna, aby je podpořila.
To ale nyní skončilo. CEO Dorny Carmelo Ezpeleta chce tento sport změnit, zlevnit a nabídnout divákům lepší show. V budoucnu tak dostanou od Dorny finanční podporu pouze týmy CRT (Claiming-Rule-Team). Ostatně jako první na to reagoval tým Aspar Mapfre. Jorge Martinez si na příští rok nebude leasingovat žádný motocykl Ducati, nýbrž nasadí dva motocykly CR.
Na základě současné hospodářské situace označuje Ezpeleta leasingové sumy továren jako šílené. Nové litrové motocykly na příští rok budu ještě dražší než současné 800-ky. Jedna Honda RC213V přijde přibližně na tři miliony Euro. Jen nová převodovka má cenu 650.000 Euro. Takže se nabízí otázka, co taková převodovka nabídne fanouškovi na tribuně? Naproti tomu kubatura Moto2 ukazuje, jak dokáže být motocyklový sport dramatický za stále ještě akceptované ceny.

"Já osobně vůbec nemusím současné motocykly MotoGP" říká pro španělskou tiskovou agenturu "AS" Ezpeleta a pokračuje: "Máme závodní sérii, kde bláznivě dominuje Honda".

Pokud si zákaznický tým pronajme motocykl od Hondy, Yamahy nebo Ducati, musí ho na konci sezóny kompletně vrátit. Naopak motocykl CR zůstane majetkem týmu.

"V příštím roce nepůjdou od nás těmto privátním týmům žádně peníze, aby si mohly pronajmout prototypové motocykly", říká jasně Ezpeleta k zásadní změně co se týká podpory Dorny týmům MotoGP, nýbrž veškerá podpora bude směřována pro stáje, které pojedou motocykly patřící pod CRT: "V roce 2013 tak ve startovním poli uvidíme maximálně dva z těchto předražených zákaznických motocyklů Honda".
Vysoké ceny zabránily přechodu špičkových jezdců Moto2 do královské kubatury: "Je hodně směšné, že tak skvělý jezdec jako Stefan Bradl má dva a půl milionů Euro od sponzora Viessmann a přesto nemůže přestoupit, neboť jich potřebuje pět", uvádí jako jeden z příkladů Ezpeleta a dodává: "Nyní zasáhnu já svými prostředky. V zásadě jde přece o zábavu a ne o přehlídku závodní technologie".

"Pokud bude na startu pouze šest továrních motocyklů, tak to bude perfektní. Mezi nimi se rozhodne o titulu mistra světa a já se budu starat o dalších 16 motocyklů na startovním roštu", vysvětluje svou vizi do nejbližší budoucnosti kubatury MotoGP CEO Dorny Carmelo Ezpeleta.
Úmysl Ezpelety je úplně jasný: Motocykly Claiming-Rule se mají stát budoucností tohoto sportu a drahé tovární týmy se postupně musí z královské kubatury ztratit: "Je mně úplně jedno, co si o tom myslí Honda", říká o své vizi španělský manažer a vysvětluje dále: "Jde o zodpovědnost. Motocykl CRT stojí na sezónu přibližně jeden milion Euro, na rozdíl od pronájmu za tři miliony. A navíc, a to je hodně podstatné, týmy je nemusí po sezóně vrátit."

Už několik let totiž probíhá diskuse mezi Dornou a továrnami o tom, že ceny prototypových motocyklů by se měly snížit. A jelikož opak je pravdou, tak se nelze ani Dorně divit, že bude upředňostňovat týmy CRT.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist