Devatenáctá GP sezony – Velká cena Valencie

Nezvykle až v polovině listopadu končí letošní sezona mistrovství světa silničních motocyklů. Důvodem je fakt, že v kalendáři bylo místo osmnácti, celkem devatenáct Grand Prix, takže proto se vše protáhlo. O titulech mistrů světa je v jednotlivých šampionátech rozhodnuto, takže ve Valencii budou jezdci usilovat o zbývající pozice ve snaze být součástí slavnostního vyhlášení nejlepších jezdců roku 2018. Hned příští týden mají jezdci královské kubatury první testy v přípravě na sezonu 2019 a koncem listopadu testují týmy Moto2 poprvé s novými motory Triumph.

Kapitoly článku

Comunitat Valenciana - Ricardo Tormo (SPA)

Závodní okruh postavili v roce 1999 v těsné blízkosti Cheste a dnes nese jméno Ricarda Torma. Španělský závodník jel v seriálu Grand Prix v kategorii do 50ccm, 90ccm, 125ccm a na konto si připsal dva světové tituly z padesátek (1978 a 1981). V prosinci 1998 teprve šestačtyřicetiletý Ricardo Tormo umírá na leukémii s níž řadu let bojoval. Okruh ve Valencii pak na jeho počest přejmenovali na Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo.

Okruh je ve stylu stadionu s minimálním převýšením, ale skvělým rozhledem pro diváky. Dráha měří celkem 4005 metrů, je 12 metrů široká a nejdelší rovinka je dlouhá 876 metrů. V jednom kole jezdci projedou 14 zatáčkami z čehož je 9 levých a 5 pravých.

Jednotný dodavatel obutí MotoGP, francouzský výrobce Michelin, přiveze do Valencie sadu předních a zadních hladkých pneumatik Power Slick v komplet asymetrické konstrukci pro všechny směsi – měkká, střední, tvrdá. V případě řady Michaelin Power Rain do mokrých podmínek, což je pravděpodobná varianta pro nadcházející víkend, se jedná rovněž o obutí asymetrické konstrukce směsí měkká a střední.

Rekordy a informace MotoGP – Comunitat Valenciana - Ricardo Tormo (SPA)

Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo - Yamaha (2016) – 1'29,401
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo - Yamaha (2016) – 1'31,171
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Yamaha (2016) – 1'29,401
Maximální rychlost – Andrea Dovizioso – Ducati (2015) – 335,9 Km/h

Délka závodu MotoGP - 27kol (108,1 km)
GP Valencie – MotoGP 2017:
Stupně vítězů – 1.Pedrosa (Honda), 2.Zarco (Yamaha), 3.Márquez (Honda)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'29,897 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Johann Zarco (Yamaha) – 1'31,576 sekundy

MotoGP – Preview

O titulu mistra světa máme dávno rozhodnuto, takže Marc Márquez (Repsol Honda Team) už bude ve Valencii bojovat o další vítězství, které by bylo jeho letos desátým triumfem. Vítězstvím v Malajsii každopádně rozhodl o prvenství Hondy v soutěži výrobců a ve Valencii se pokusí vybojovat titul pro Repsol Hondu v soutěži týmů. O víkendu Márquez slavil doma s fanoušky, kterých se znovu sešlo na několik tisíc a společně tak oslavili sedmý světový triumf, pátý v MotoGP.

Jistou pozici vicemistra světa má Andrea Dovizioso (Ducati Team). Loni jel do Valencie bojovat o titul mistra světa, letos je situace drobet jiná, sice znovu skončí celkově druhý, ale ztráta na prvního je nyní na 101 bodech! Po závodě v Malajsii došlo k slovní přestřelce s kolegou Lorenzem. Válku slov zastavilo vedení Ducati s tím, že si s oběma jezdci měli promluvit během výstavy EICMA v Miláně. Lorenzo po Valencii odchází z týmu Ducati a přestupuje k Hondě, takže je jasné, že už nyní stříhá metr.

Hodně smolný závod měl v Sepangu Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), který byl nějakou dobu ve vedení než mu motorka podklouzla a on skončil bez jediného bodu. Ital měl šanci snížit ztrátu na druhého Doviziosa a ve Valencii bojovat o titul vicemistra světa. Po pádu je ale druhé místo v celkovém hodnocení pasé a Rossi teď bude muset bojovat o třetí pozici s týmovým kolegou Viňalesem.

Čtvrtý Maverick Viňales (Movistar Yamaha MotoGP) má nyní jen jeden cíl a to ve Valencii porazit týmového kolegu Rossiho a sezonu uzavřít jako celkově třetí jezdec v pořadí. Na Itala ztrácí jen dva body a to samozřejmě není velká ztráta. Příští rok Maverick Viňales pokračuje u týmu Yamahy, takže příliš dravý souboj mezi oběma jezdci tří ladiček bych nečekal.

O celkové umístění v Top5 bude usilovat Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR). Španěl v Malajsii zabodoval druhým místem v cíli a podobný výsledek bude chtít zopakovat na domácí půdě a před domácími fanoušky. Co bude ale muset udělat je, porazit zejména Francouze Zarca, protože to bude pro umístění mezi nejlepšími pěti rozhodující.

Šestý Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3) jede svoji poslední Grand Prix s týmem Tech 3 a rovněž v sedle Yamahy, jelikož bude od roku 2019 jezdcem KTM. Jeho cíle pro nadcházející víkend nejsou malé, protože může sezonu uzavřít v pozici nejvýše postaveného jezdce netovárního týmu a zároveň pokud porazí Alexe Rinse s Italem Petruccim, tak obsadí celkové páté místo, což by byl velký úspěch.

Sedmým jezdcem v pořadí průběžného hodnocení je Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol). Britský závodník stále není fit potom, co si v Austrálii způsobil několikanásobnou zlomeninu kotníku a ve Valencii nebude závodit. Do sedla Hondy LCR usedne podobně jak v Malajsii testovací jezdec HRC Stefan Bradl.

Italský závodník Danilo Petrucci (Alma Pramac Racing), budoucí jezdec tovární stáje Ducati, ztrácí na Top5 jen pět bodů. Ital má ve Valencii o co bojovat a důležité pro něho bude porazit své dva soupeře pokud možno co největším rozdílem, protože jedině tak se může dostat na pozici nejlepšího netovárního jezdce.

Španěl Jorge Lorenzo (Ducati Team) naposledy startoval do závodu v Aragonii a ten ještě ani nedokončil. Se zraněním z Thajsky bojuje až doteď a jeho start ve Valencii zůstává jako ten poslední v Malajsii s otazníkem. Pro Lorenza je to jeho poslední možnost závodit s Ducati, jelikož přestupuje k Hondě s níž by měl příští týden testovat. Vše ale záleží na stavu jeho levého zápěstí.

Španěl Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) jede poslední Grand Prix s Repsol Hondou a pravděpodobně vůbec ve své kariéře. Nicméně potom, co KTM potvrdila Španěla jako jejich testovacího jezdce, nic není nemožné. Závodní kariéra jako taková ale pro Daniho skončí kláním ve Valencii, kde se dočká několika ocenění za přínos motocyklovému sportu.

Co se týče statusu Nejlepší nováček roku 2018, tak tomuto ocenění je prozatím nejblíž Franco Morbidelli (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS), jemuž v této chvíli patří čtrnáctá pozice. Ital ztrácí čtyři body na třináctého Jacka Millera (Alma Pramac Racing), deset na dvanáctého Álvara Bautistu (Ángel Nieto Team).

Podobně jak v předchozích případech nastupuje ve Valencii tým Aprilia Racing Team Gresini ve speciálních barvách v rámci podpory boje s AIDS. Španěl Aleix Espargaró a Brit Scott Redding pojedou v rudě zbarvených prototypech Aprilia a pro Brita to bude zároveň jeho poslední závod v sérii MotoGP. Sedlo pro nadcházející sezonu nezískal u žádného z týmů mistrovství světa a proto se rozhodl závodit v britském šampionátu BSB.

V případě Tita Rabata (Reale Avintia Racing) je jisté, že do závodu ve Valencii nenastoupí. Španěl pracoval velmi intenzivně na tom, aby se tak stalo, ale nakonec uznal, že by mohl být nebezpečný sobě i svým soupeřům. Rabat nebude závodit, ale nastoupí už v úterý do dvoudenního testu MotoGP, kde by již měl sdílet garáž s Karlem Abrahamem (Ángel Nieto Team). Brněnský závodník je v šampionátu dvaadvacátý a rozhodně se už nemůže dočkat až v testech osedlá konkurenceschopnější Desmosedici GP, jelikož již bude členem stáje Reale Avintia Racing.

MotoGP – Stav po GP Malajsie:

1. Marc MARQUEZ SPA Honda 321
2. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 220
3. Valentino ROSSI ITA Yamaha 195
4. Maverick VI?ALES SPA Yamaha 193
5. Alex RINS SPA Suzuki 149
6. Johann ZARCO FRA Yamaha 149
7. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 148
8. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 144
9. Andrea IANNONE ITA Suzuki 133
10. Jorge LORENZO SPA Ducati 130
11. Dani PEDROSA SPA Honda 106
12. Alvaro BAUTISTA SPA Ducati 105
13. Jack MILLER AUS Ducati 91
14. Franco MORBIDELLI ITA Honda 50
15. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 44
16. Hafizh SYAHRIN MAL Yamaha 40
17. Tito RABAT SPA Ducati 35
18. Pol ESPARGARO SPA KTM 35
19. Bradley SMITH GBR KTM 30
20. Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 23
21. Scott REDDING GBR Aprilia 15
22. Karel ABRAHAM CZE Ducati 10
23. Mika KALLIO FIN KTM 6
24. Stefan BRADL GER Honda 3
25. Katsuyuki NAKASUGA JPN Yamaha 2
26. Xavier SIMEON BEL Ducati 1
27. Michele PIRRO ITA Ducati 1
28. Thomas LUTHI SWI Honda  
29. Jordi TORRES SPA Ducati  
30. Mike JONES AUS Ducati  
31. Sylvain GUINTOLI FRA Suzuki  
32. Christophe PONSSON FRA Ducati  

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 8 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 2 Kč
davidmestak přispěl 2 Kč
Sonny přispěl 2 Kč
Marian16 přispěl 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist