Devátá GP sezony – Velká cena Německa

Jezdci a týmy motocyklového mistrovství světa uzavřou závodním víkendem na Sachsenringu první polovinu sezony 2015. Pro všechny to bude znamenat jednak krátkou letní přestávku, šanci dobít baterie, doléčit zranění a pro ty, kteří hledají angažmá třeba v jiném šampionátu nebo týmu pro nadcházející sezonu, je tu možnost jak s definitivní platností zahájit jednání s příslušnými manažery. Nicméně než k tomu všemu dojde, je třeba absolvovat páteční tréninky, sobotní kvalifikace a nedělní závody, které jsou po Assenu už v klasickém formátu. Součástí německého víkendu je také seriál Red Bull Rookies Cup, který má na programu celkem dva závody.

Devátá GP sezony – Velká cena Německa

Kapitoly článku

Stejně jako Assen je také okolí Sachsenringu místem s ohromnou motoristickou tradicí. Už od roku 1920 se tam závodilo na silnicích poblíž města Chemnitz a to až roku 1990. S ohledem na vyšší bezpečnost a nároky mezinárodní federace se v roce 1996 rozhodli vybudovat závodní areál Sachsenring, kde přivítali první světový podnik v roce 1998. Od té doby prošel závodní areál řadou úprav včetně radikální změny rozložení dráhy z roku 2001. Letošní Grand Prix bude na německém území celkově sedmasedmdesátou v pořadí a pro českého fanouška je Sachsenring po Brně nejbližším místem, kde může závody motorek sledovat na vlastní oči.

Dráha okruhu Sachsenring patří mezi ty nejpomalejší v celém seriálu, je velmi technická a pro pneumatiky náročná v nepoměru pravých a levých zatáček. V jednom kole jezdci ujedou 3671 metrů po dráze široké 12 metrů s nejdelší rovinkou dlouhou 700 metrů. Okruh má celkem třináct zatáček z toho 10 levých a 3 pravé.

Bridgestone připravil speciálně pro Sachsenrig přední asymetrickou pneumatiku, která bude označena bleděmodrým proužkem. K dispozici bude také symetrická verze přední pneumatiky ve směsi měkká a střední. Zadní hladká pneumatika je asymetrická s měkčí gumou na pravé straně, což by mělo umožnit její rychlé zahřátí v nájezdu do pravé zatáčky.

Bridgestone pro GP Německa:

Přední hladká pneumatika/směs: asymetrická přední, měkká, střední symetrická
Zadní hladká pneumatika/směs: měkká, střední a tvrdá asymetrická
Pneumatiky do mokra/směs: měkká (hlavní), tvrdá (alternativní)

Rekordy a informace MotoGP – Sachsenring, Německo

Rekord okruhu – Dani Pedrosa – Honda (2011) – 1'21,846
Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'20,937
Kvalifikační rekord – Marc Márquez – Honda (2014) – 1'20,937
Maximální rychlost – Dani Pedrosa – Honda (2014) – 295,6 Km/h

Délka závodu MotoGP - 30 kol (110,1 km)

Velká cena Německa – MotoGP 2014:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Pedrosa (Honda), 3.Lorenzo (Yamaha) .. 13.Abraham (Honda)
Pole position – Marc Márquez (Repsol Honda) – 1'20,937 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Repsol Honda) – 1'22,037 sekundy

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2015 !!! - ZDE

 

MotoGP – Preview

Vedoucím jezdcem průběžného hodnocení je Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), jemuž se v Assenu podařilo odrazit útok Jorge Lorenza na vedení v seriálu a navýšit náskok na rovných deset bodů. Italův výkon v Assenu byl z pohledu celého víkendu zřejmě tím nejlepším, co zatím letos předvedl. Rossi byl rychlý od pátečních tréninků, vyhrál kvalifikaci, což se mu naposledy podařilo loni ve Valencii a na konto si připsal první evropské vítězství, když zastavil Lorenzovu sérii čtyř prvních míst v řadě. Nejslabším článkem byly kvalifikace. Po Assenu se zřejmě v tomto směru karta obrací, ale uvidíme až v Německu, zda je tomu skutečně tak. Rossi v Německu naposledy vyhrál v roce 2009 a to za dost podobné situace v tabulce průběžného hodnocení, jak je tomu letos. Tehdy nakonec získal titul, letos teprve uvidíme. Už teď je ale jisté, že alespoň úvod německé Grand Prix bude ze strany médií vůči jezdci tří ladiček patřit různým otázkám, ale se stejným jmenovatelem, čímž bude Marc Márquez a poslední šikana okruhu v Assenu.

Na druhém místě v hodnocení třídy MotoGP je Španěl Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), jemuž na vedení v šampionátu schází rovných deset bodů. Už byl velmi blízko převzetí role lídra, což se mu v Assenu nakonec nepodařilo, ale zcela určitě bude ve svém úsilí pokračovat už tento víkend. V Německu zatím ani jednou nevyhrál, takže pokud se mu podaří porazit minimálně Rossiho s Márquezem, může si s chutí zapíchnout vlajku do štěrku jedné z únikových zón. Lorenzo potřebuje především porazit svého týmového kolegu Rossiho, protože jedině tak může umazat z desetibodového manka. Motivace tak španělskému jezdci rozhodně nechybí a určitě bude s velkým zájmem pozorovat souboj mezi Rossim a Márquezem, který ještě může postupem času gradovat.

Posledním jezdcem, který po osmi závodech sezony překročil hranici sta bodů je třetí Andrea Iannone (Ducati Team). Ital v prvním roce u továrny Ducati předvádí perfektní výkon a spojení jeho temperamentu s temperamentem nové GP15 je skutečně výborný tah ze strany vedení závodního oddělení italského výrobce. Iannone bodoval v každém z úvodních osmi klání, což se dosud podařilo jen šesti jezdcům, a dvakrát už slavil umístění na stupních vítězů. Italovým cílem bude třetí místo udržet co možná nejdéle, ale snadné to mít nebude. Na Márqueze má nyní náskok osmnácti bodů, což není zrovna málo, ale vzhledem k tomu, že je před námi ještě deset závodů, není to ani dost.

Díky bodům za druhé místo v Assenu a rovněž díky výpadku Andrea Doviziosa, je před závodem v Německu na průběžně čtvrtém místě Marc Márquez (Repsol Honda Team). Úřadující mistr světa má letos velmi zajímavou sezonu a to v tom smyslu, že minimálně pro něho samotného se příliš pozitivně nevyvíjí. Po skvělých výkonech z předchozích dvou ročníků již nedosahuje tak stabilních výkonů, což se zákonitě projevilo na jeho bodovém skóre, které k dnešnímu datu čítá 89 bodů. Nový model RC213V Márquezovi nesedl a HRC hledala řešení, jak Španělovi vrátit potřebnou jistotu. Do Assenu přivezli loňský rám osazený letošní pohonnou jednotkou, zadním ramenem a výfukovým systémem. Tato kombinace Márquezovi sedla mnohem lépe, což bylo vidět v samotném závodu, kde udržel krok s Rossim od začátku až do konce závodu. Finále klání v Assenu bylo hodně adrenalinové. Márquez vše vsadil na poslední kolo, poslední šikanu, do níž najel tak razantně, aby závod vyhrál, jenže narazil na zkušeného Rossiho, který něco podobného musel čekat a měl přesně připravený plán co udělat, pokud dojde ke kontaktu. Márquezova motivace to Rossimu vrátit bude blízko sta procent, zároveň to také může znamenat velký prostor pro chyby.

Nejlépe postaveným jezdcem netovárního týmu je šestý Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3). Britský závodník má na kontě 77 bodů, což mu teď stačí k tomu, aby vedl dvacetibodovým náskokem před Calem Crutchlowem (CWM LCR Honda), který v Assenu po dlouhé době bodoval. Cílem Hondy a nově příchozího Crutchlowa byl zisk nejlepší možné pozice a samozřejmě pozice nejlepšího jezdce netovárního týmu. To se zatím nedaří, takže se uvidí, jak si Brit povede v Německu a vůbec druhé polovině roku.

V kategorii Open je vedoucím závodníkem Španěl Hector Barbera (Avintia Racing). Jezdci Ducati Desmosedici se ale v poslední době nedaří, má smůlu na soupeře a především v Assenu měl obrovské štěstí, že z nehody v prvním kole závodu vyvázl bez zranění. V první zatáčce byl totiž torpédován Jackem Millerem (CWM LCR Honda) a Španělova noha zůstala zaseknutá za zadním kolem Australanovy Hondy. To znamená, kde zrovna letěla Open Honda, tam letěl také Barbera. Je skutečně velké štěstí, že k vážnému zranění nedošlo. Jenže pro Španěla to byla druhá nula v pořadí, čehož dokonale využil Loris Baz (Athinà Forward Racing) a dotáhl se na Barberu na rozdíl dvou bodů. V Německu tak budeme svědky souboje o to, kdo první polovinu sezony uzavře v pozici nejlepšího jezdce kategorie Open.

Těsně před víkendem německé Grand Prix vedení Aprilia Racing oznámilo, že skončily vazby mezi nimi a Marcem Melandrim. Italský závodník týmu Aprilia Racing Team Gresini tak ukončil svou krátkou pouť v MotoGP, kde se mu viditelně nelíbilo a především nedařilo. Aprilia pracuje na vývoji prototypu pro rok 2016 a letošní ročník je pro ně víc o přípravě než o závodění. Každému muselo být předem jasné, že nebudou mít natolik energie, aby závodili s nejlepšími. Melandri v poslední době viditelně rezignoval, což dle vedení týmu nebylo dobré, protože to jen demotivovalo ostatní členy týmu, takže ten rozchod musel dříve nebo později přijít. Víc se čekalo, že k tomu dojde v průběhu letní přestávky, ale potom, co Melandri dostal kolo v Assenu, to už zřejmě dál nešlo.

Itala Marca Melandriho od Velké ceny Německa nahradí #70 Michael Laverty, testovací jezdec Aprilie, který má zkušenosti jak s prototypem, tak s pneumatikami Bridgestone. Laverty doteď závodil v britských superbicích, takže uvidíme, možná teď na jeho místo zamíří k BMW John Hopkins, který se právě teď do BSB vrací jako náhradní jezdec za zraněného Jakuba Smrže. Po sourozenecké dvojici MotoGP Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech 3) a Aleix Espargaró (Team Suzuki Ecstar), nastoupí na start další sourozenci Michael Laverty (Aprilia Racing Team Gresini) a Eugene Laverty (Aspar Team MotoGP).

Pravidelných jezdců nám v Německu nepojede víc. Především je to domácí závodník Stefan Bradl (Athinà Forward Racing), který má smůlu, protože na domácí podnik se každý z jezdců nesmírně těší. Němec má zlomenou člunkovou kost v zápěstí, po Assenu mu ji operovali, ale nestačil se dát natolik dohromady, aby mohl závodit. Samozřejmě tato partie těla je pro závodníka na motorce nesmírně důležitá. Za Bradla tak do německého víkendu nastoupí italský závodník Claudio Corti, který v minulosti s týmem Forward Racing závodil jak v kategorii Moto2, tak MotoGP.

V Německu nebude závodit ani český jezdec Karel Abraham (AB Motoracing), jehož operovali po čtvrtém tréninku v Barceloně, kde si pádem vykloubil palec levé nohy. Pro jezdce motocyklu rovněž důležitá část, kterou k jízdě nezbytně potřebuje. Zatím není zranění natolik v pořádku, aby Abraham nastoupil do závodu, takže na Sachsenringu závodit nebude a využije letní přestávku k regeneraci sil pro druhou polovinu roku, kterou odstartuje závod v Indianapolisu. S českým týmem AB Motoracing v Německu pojede japonský závodník Hiroshi Aoyama, jež je oficiálním testovacím jezdcem HRC.

V Assenu jednali o budoucnosti MotoGP pro období let 2016 a 2017. Komise Grand Prix odsouhlasila změny, co se týče úlev pro tovární týmy, které měly možnost čerpat výhod kategorie Open s okamžitou platností a rovněž další změny včetně financování jezdců a týmů s platností od roku 2016. K tomuto tématu se podrobněji vrátíme během letní přestávky v samostatném článku.

Mistrovství světa – MotoGP:

1 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 163 bodů
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 153
3 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 107
4 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 89
5 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 87
6 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 77
7 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 57
8 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 56
9 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 52
10 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 47
11 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 44
12 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 38
13 - Scott REDDING - GBR - Honda - 30
14 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 28
15 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 16
16 - Loris BAZ - FRA - Yamaha Forward - 14
17 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 11
18 - Jack MILLER - AUS - Honda - 11
19 - Stefan BRADL - GER - Yamaha Forward - 9
20 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 8
21 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 8
22 - Eugene LAVERTY - IRL - Honda - 7
23 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 5
24 - Mike DI MEGLIO - FRA - Ducati - 2
25 - Alex DE ANGELIS - RSM - ART - 1

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist