Čtvrtá GP sezony – Velká cena Španělska

Prvním evropským podnikem světového šampionátu je španělská Grand Prix na okruhu v Jerezu, kde se jede již třicátým rokem. Pro všechny jezdce ze Španělska je to velice motivující událost, při níž se chtějí ukázat a domácímu publiku předvést maximální výkony. Samozřejmě Španělé tam nejsou sami a jejich soupeři jim rozhodně nic neulehčí. O to bude nadcházející víkend zajímavější a napínavější. Čtvrté kolo sezony 2017 odstartují v pátek první volné tréninky na - Gran Premio Red Bull de España.

Kapitoly článku

Jerez, Andalusie (SPA)

Závodní okruh ve španělské Andalusii (Autonomní společenství Andalusie) má vysoké postavení v historii závodění Španělska. Zajímavostí je, že název regionu pochází z arabského Al Andalus, protože právě tato část Pyrenejského poloostrova byla nějakou dobu pod arabskou nadvládou. Blízkost afrického pobřeží přináší dobré povětrnostní podmínky pro testy i závodění. Okruh v Jerez de la Frontera byl postaven v roce 1986 a už o rok později přivítal světový šampionát. Dnes moderní závodní dráha nabízí také možnosti celoročního testování což je především parketa pro týmy nižších kubatur mistrovství světa. Jihošpanělský okruh je proto pro většinu jezdců dobře známou dráhou.

Okruh v Jerezu má dráhu dlouhou 4423 metrů, nejširší místo má 11 metrů a nejdelší rovinka má 607 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 13 zatáčkami – 5 levými a 8 pravými.

Nabídka výrobce Michelin pro Velkou cenu Španělska je v případě předních hladkých pneumatik ve směsích – měkká, střední a tvrdá. Pro zadní pneumatiky jsou určeny směsi měkká (symetrická), střední (asymetrická) a tvrdá (symetrická). K dispozici budou přední a zadní pneumatiky do deště ve směsi – měkká a tvrdá.

Rekordy a informace MotoGP – Jerez, Andalusie (SPA)

Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'37,910
Rekord okruhu – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'38,735
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) – 1'37,910
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 295,9 Km/h

Délka závodu MotoGP - 27 kol (119,4 km)
Velká cena Španělska – MotoGP 2016:
Stupně vítězů – 1.Rossi (Yamaha), 2. Lorenzo (Yamaha), 3.Márquez (Honda)
Pole position – Valentino Rossi (Yamaha) – 1'38,736 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu - Valentino Rossi (Yamaha) – 1'40,090 sekundy

MotoGP – Preview

V pozici vedoucího jezdce šampionátu do Jerezu přijíždí Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), devítinásobný mistr světa. Proč je to tolik nečekané? No protože se italskému jezdci vůbec nedařilo v předsezonních testech a nebylo to nejlepší ani v trénincích na úvodní Grand Prix. Nicméně konzistence je jeho silnou zbraní stejně jako ten správný tah na branku. Je momentálně jediný, kdo bodoval v každém dosud odjetém závodu umístěním na stupních vítězů. Rossi zatím nevyhrál, ale byl jednou třetí a dvakrát druhý, což mu dává celkem 56 bodů. Vzhledem k tomu, že závody dokončuje, má nyní náskok v podobě šesti bodů. V Jerezu už vyhrál sedm závodů královské kubatury, takže je nejúspěšnějším jezdcem jihošpanělské dráhy.

Na domácí půdě se poprvé představí v barvách tří ladiček Maverick Viñales (Movistar Yamaha MotoGP). Španěl měl neuvěřitelnou sérii, když od listopadového testu ve Valencii 2016 nepoznal až do Texasu soupeře. Tam v závodu spadl a to znamenalo, že přišel o vedení v šampionátu. Tím, že jeden závod nedokončil ale nic nekončí, naopak, Viñales je silně motivovaný na svůj letos první domácí závod a samozřejmě bude jeho cílem porazit týmového kolegu Rossiho. Pokud snahu přežene, nemusí to dopadnout dobře, ale dá se předpokládat, že si tentokrát už bude dávat větší pozor.

Do Texasu přijížděl Marc Márquez (Repsol Honda Team) s jen třinácti body, nicméně na Okruhu Amerik slavil už popáté vítězství v kvalifikaci a závodě. To je až k nevíře, ale v Austinu je Márquez jednoduše neporazitelný. Jerez je pro Márqueze jednak domácím závodem, což je silně motivující záležitost, ale také tam bodoval pouze umístěními na stupních vítězů, takže bilance velmi slušná. Loni přijel do Evropy jako lídr, letos ztrácí na prvního osmnáct bodů. Prostor pro další chyby už příliš velký nemá.

Ital Andrea Dovizioso (Ducati Team) zahájil sezonu druhým místem v Kataru. V Argentině nezískal žádný bod potom, co jej poslal k zemi Aleix Espargaró a naposledy v Texasu si na konto připsal deset bodů, což mu teď stačí na čtvrté místo. Na Márqueze ztrácí osm bodů, na prvního Rossiho bodů šestadvacet.

Nejlépe postaveným jezdcem soukromého týmu je pátý v pořadí průběžného hodnocení Cal Crutchlow (LCR Honda). Britský závodník v Kataru nebodoval, ale chuť si spravil už hned v dalším kole v Argentině, kde skončil třetí. Body za čtvrté místo v cíli si připsal naposledy v Texasu a díky tomu ztrácí na čtvrté místo jen jeden bod, devět mu jich chybí na třetího Márqueze.

Španěl Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) jel první závod královské kubatury v roce 2006 právě v Jerezu, kde tehdy zaznamenal úžasné druhé místo. Jezdec tovární Hondy by rozhodně rád zajel sezonu, která by znamenala přelom v jeho cestě za titulem, čímž je myšleno jeho celkové vítězství v soutěži, které mu stále chybí. Abychom byli přesní, Dani Pedrosa získal tři tituly mistra světa, ale zatím ani jeden z MotoGP.

Nejlepším nováčkem je v tuto chvíli Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3). Francouz nasbíral dvaadvacet bodů za dvě pátá místa, což je rozhodně výborný vstup do šampionátu a stejně tak do třídy MotoGP. Dvojnásobný mistr světa Moto2 je v královské kubatuře rozhodně vidět, má ostré lokty, což už si vyzkoušelo pár jeho soupeřů a to včetně Valentina Rossiho. V Texasu došlo ke kontaktu obou závodníků a Rossi vyjel mimo trať, aby, jak později uvedl, zabránil pádu obou jezdců. Následovala Italova časová penalizace za získanou výhodu, což nakonec výsledky nijak neovlivnilo, nicméně Rossi po závodu Zarca za jeho počin napomenul. Zarco si ale z toho velkou hlavu dělat nebude a třeba hned v Jerezu bude stejně ostrý, jaký byl doteď. Ne-li víc.

Víkend v Jerezu je speciální pro Jorge Lorenza (Ducati Team), jenž se tak před domácím publikem poprvé představí v barvách italského výrobce a navíc přesně dnes slaví své jubilejní třicáté narozeniny, takže o to větší motivace a odhodlání zajet perfektní výsledek. Španěl je s dvanácti body průběžně třináctý, dva body za Bautistou, pět za Petruccim a devět za hranicí první desítky. Pokud na jihu Španělska zabere a na konto si připíše nějaký dvouciferný bodový příděl, může předvést zajímavý skok v pořadí.

Sedmnáctý v pořadí je český závodník Karel Abraham (Pull&Bear Aspar Team), který si v Texasu prožil hodně náročný víkend. Už první den tréninků ho k zemi poslal jeho týmový kolega Bautista, což se neobešlo bez následků. Jednak tím přišel o motorku a zároveň došlo k nalomení kosti v kotníku, který mu do druhého dne silně natekl. Do závodu se kvalifikoval, ale hned ve druhém kole po startu pro něho mise v Austinu skončila. Po týdenní přestávce je tu první Grand Prix v Evropě a pro Abrahama další šance jak si bodově polepšit. Prozatím má na kontě osm bodů, což je stejný počet bodů, na které dosud dosáhl také osmnáctý Tito Rabat (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS Racing) a Hector Barbera (Reale Avintia Racing).

Chybět bude o víkendu Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR), který si v Austinu zlomil pádem ve třetím tréninku loketní a vřetenní kost levé ruky a musel na operaci. Jeho zranění představuje léčbu v horizontu šesti až osmi týdnů, takže poměrně dost dlouho. V Jerezu tak za Rinse nastoupí zkušební jezdec Suzuki Takuya Tsuda. Právě dnes, tedy ve čtvrtek, bylo rovněž potvrzeno, že v Le Mans pojede s továrním týmem Suzuki Francouz Sylvain Guintoli, který je jezdcem japonské značky v britském šampionátu BSB.

Začátkem týdne testovali v Le Mans jezdci továrních týmů. Test organizoval Michelin, protože potřebovali vyzkoušet nový povrch okruhu Bugatti, ale počasí bylo celkem proti, takže se toho moc nenajelo. Výrobci Aprilia a KTM strávili ve Francii tři dny a zejména Rakušané pracovali na nové pohonné jednotce jejich litrového prototypu, kterou chtějí nasadit ve Francii.

MotoGP – Stav po GP Texasu:

1. Valentino ROSSI ITA Yamaha 56 bodů
2. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 50
3. Marc MARQUEZ SPA Honda 38
4. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 30
5. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 29
6. Dani PEDROSA SPA Honda 27
7. Johann ZARCO FRA Yamaha 22
8. Jonas FOLGER GER Yamaha 21
9. Scott REDDING GBR Ducati 21
10. Jack MILLER AUS Honda 21
11. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 17
12. Alvaro BAUTISTA SPA Ducati 14
13. Jorge LORENZO SPA Ducati 12
14. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 10
15. Andrea IANNONE ITA Suzuki 9
16. Loris BAZ FRA Ducati 9
17. Karel ABRAHAM CZE Ducati 8
18. Tito RABAT SPA Honda 8
19. Hector BARBERA SPA Ducati 8
20. Alex RINS SPA Suzuki 7
21. Pol ESPARGARO SPA KTM 2
22. Bradley SMITH GBR KTM 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist