Čtvrtá GP sezony – Velká cena Španělska

Letos poprvé zamíří světový šampionát na půdu evropského kontinentu. Jezdce a týmy mistrovství světa silničních motocyklů přivítá španělský okruh v Jerezu, kde většina z nich strávila předsezonní testování. Čtvrtý podnik sezony v Jerez de la Frontera odstartuje evropskou šňůru šesti Grand Prix, která skončí v polovině července v Německu. Španělský závodní víkend zároveň odstartuje Red Bull Rookies Cup, pohárovou soutěž pro mladé začínající závodníky, která je součástí kolotoče Moto GP a kde má Česká republika zastoupení v podobě Martina Gbelce. Celkem tak do bojů na jihu Španělska zasáhnou čtyři Češi, kteří se pokusí získat co nejvíc mistrovských bodů v Gran Premio bwin de España.

Kapitoly článku

Závodní okruh ve španělské Andalusii je ikonou motocyklového závodění Španělska. Postaven byl v roce 1986 a už o rok později přivítal světový šampionát. Moderní areál nabízí kvalitní zázemí jak pro samotné jezdce a týmy, tak pro média a samozřejmě fanoušky. Okruh v Jerezu měl jistou dobu finanční potíže, které ale Španělé vyřešili, protože nikdo soudný by nedopustil, aby region ztratil možnost pořádání tak prestižního podniku. Jako okruh kategorie Grand Prix je Jerez také místem, kde týmy často testují a především nižší kubatury tráví na jihu Španělska většinu své zimní přípravy. Okruh je taky oblíbený u diváků a společně s Brnem mívá jednu z nejvyšších návštěvností v kalendáři seriálu Grand Prix.

Dráha okruhu v Jerezu měří 4423 metrů, nejširší místo má 11 metrů a nejdelší rovinka je dlouhá 607 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 13 zatáčkami – 5 levými a 8 pravými.

Rekordy a informace MotoGP – Circuito de Jerez, Španělsko

Rekord okruhu – Jorge Lorenzo – Yamaha (2013) – 1'39,565
Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'38,120
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'38,120
Maximální rychlost – Dani Pedrosa - Honda (2014) – 295,9 Km/h

Délka závodu MotoGP - 27 kol (119,4 km)
Velká cena Španělska – MotoGP 2014:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Rossi (Yamaha), 3.Pedrosa (Honda) … DNF Abraham (Honda)
Pole position - Marc Márquez (Repsol Honda) - 1'38,120 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Repsol Honda) – 1'39,841 sekundy

!!! Nezapomeňte, tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2015 !!! - ZDE

Bridgestone pro GP Španělska:

Přední pneumatika – směs měkká, střední a tvrdá
Zadní pneumatika – měkká, střední a tvrdá (asymetrická)
Pneumatiky do mokra – hlavní směs tvrdá, alternativou je měkká směs u přední pneumatiky, extra-tvrdá u zadní pneumatiky

MotoGP – Preview

Po trojici mimoevropských závodů přijíždí na jih Španělska v pozici lídra šampionátu Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), jezdec tovární stáje Yamahy. Italův mohutný nástup do sezony zatím slaví úspěch, protože dvoje vítězství a jedno třetí místo ve třech odjetých závodech ani jinak nazvat nelze. Zatím poslední klání v Argentině mělo celkem nečekaný průběh, když Rossi do závodu startoval až ze třetí řady a v době, kdy se posunul na druhé místo už měl Marc Márquez náskok necelých pěti sekund. Rossi ale dokázal vytěžit maximum z extra-tvrdé směsi zadní pneumatiky, dokázal v závěru závodu jezdit nejrychleji ze všech svých soupeřů a tím pádem Márqueze stačil dostihnout jen pár kol před cílem. Následoval souboj tělo na tělo, jenž vyústil v pád jezdce tovární Hondy a Rossiho vítězství. Pro italského šampiona to bylo celkem 199. umístění na stupních vítězů a jubilejní 200. může zaznamenat už tuto neděli v Jerezu. Po třech úvodních závodech je na špici průběžného hodnocení jednotlivců Valentino Rossi, Pohár konstruktérů vede Yamaha a v týmech je prozatím nejlepší Movistar Yamaha MotoGP. Pro tři ladičky parádní vstup do sezony.
Jen šest bodů ztrácí na průběžnou první příčku Andrea Dovizioso (Ducati Team) z tovární stáje italské Ducati. Jezdec prototypu Desmosedici GP15 bodoval třemi druhými místy vřadě a patří mu rovných šedesát bodů. Zatím je to pro Rossiho největší soupeř, protože společně svedli dvě vyrovnané bitvy v Kataru a Texasu. V prvním případě byl úspěšný Rossi, ve druhém Ital Dovizioso. V Argentině projel Rossi závodním polem jako nůž máslem, takže tam k žádné intenzivní bitvě nedošlo, třebaže Dovizioso dlouho udržoval jen minimální rozestup. Jerez Dovizioso označuje jako náročnou trať, ale na základě předchozích zkušeností věří v dobrý výsledek. Po třech druhých místech je jasné, že všichni čekají na okamžik, kdy Ducati po velmi dlouhé době znovu vyhraje závod MotoGP. Možná se dočkají už tento víkend.
Také třetí jezdec v pořadí průběžného hodnocení je z tovární stáje Ducati. Je jím Andrea Iannone (Ducati Team), nováček u továrního týmu, ale ne v prostředí MotoGP. Na svého týmového kolegu ztrácí rovných dvacet bodů a zatím není schopen v závěru závodů udržet stejně vysoké tempo. Po startu často figuruje na pozicích, které znamenají umístění na stupních vítězů, ale s přibývajícím časem dochází k propadu pořadím. Přesto jsou jeho výkony natolik dostatečné, že mu patří třetí pozice v průběžném hodnocení. Samozřejmě je to také způsobeno výpadkem jezdců Repsol Hondy, ale na to se historie neptá a ptát ani nebude. Jasné je, že Andrea Iannone a Ducati našli k sobě velmi rychle správnou cestu. Při pohledu na tabulku průběžného hodnocení vidíme na prvních třech místech Italy, což je pro italský motosport skvělá vizitka.
Po závodu v Texasu oba jezdci Ducati zastavili těsně po projetí cílem a zdálo se, že mají problém s palivem. V tomto případě se nemělo jednat o jeho nedostatek. Palivová nádrž byla totiž nadměrně zahřívána z důvodu nedostatečného chlazení. To byl problém kapotáže, jenž neusměrnila proud vzduchu tam, kde to bylo nejvíc zapotřebí. Jak postupně docházelo k úbytku paliva v nádrži, benzín se nadměrně zahříval až jej nebylo možné v potřebném množství dostat k vstřikovacímu systému motoru.

Tři body na Iannoneho ztrácí čtvrtý jezdec v pořadí Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), který už v Jerezu slavil vítězství skokem do místní vodní nádrže, takže na domácí závod má rozhodně velmi dobré vzpomínky až na to, že jej kombinéza plná vody málem stáhla pod hladinu. Tehdy se psal rok 2011, což už je nějaký ten pátek a od té doby Španěl v Jerezu bodoval jedním druhým, třetím a čtvrtým místem. Letos zatím nedokáže najít potřebný rytmus. Otázkou je proč je tomu tak, když jeho týmovému kolegovi se v této chvíli daří. Ztráta na první pozici představuje devětadvacet bodů, což zatím není nic nepřekonatelného, ale také by nebylo ideální tuto ztrátu již dále navyšovat. To znamená jediné a to, že Lorenzo bude muset závod v Jerezu vyhrát.
Druhým domácím jezdcem je Marc Márquez (Repsol Honda Team) z tovární stáje Hondy. Španěl na rozdíl od předchozího ročníku, kdy vyhrával jednu velkou cenu za druhou, na úvod lehce klopýtl v Kataru a pak pořádně zakopl v Argentině. Španěl jde rád do soubojů, což ostatně jednou předvedl v Jerezu, když s Lorenzem zatočil v poslední zatáčce. Tentokrát narazil na Rossiho, což se mu stalo osudným. Vedení závodu vyhodnotilo vzájemný argentinský souboj jako závodní incident a pro Marca Márqueze byl třetí závod sezony s nulou. To znamená, že na prvního Rossiho teď ztrácí rovných třicet bodů. Motivace pro Jerez byla jasná, vyhrát a zachytit Italův nástup v samotném zárodku. Jenže pak přišel trénink na motorce americké ploché dráhy, pád, zlomený malíček levé ruky a operace. Jak moc toto zranění Španěla ovlivní je prozatím s otazníkem, ale pokud v neděli vyhraje, vše bude zapomenuto. V opačném případě to letos může být ještě hodně zajímavé.
Do španělské Grand Prix měl nastoupit Dani Pedrosa (Repsol Honda), který to chtěl zkusit, ale na poslední chvíli bylo rozhodnuto, že v Jerezu nepojede. Pedrosa začátkem týdne otestoval stav operovaného předloktí jízdou v sedle motorky třídy Supermoto a bylo mu jasné, že to nemá cenu zkoušet a absolvovat páteční tréninky jen proto, aby odstoupil. Jezdec tovární stáje HRC má letošní sezonu pořádně zkomplikovanou a jak tehdy v Kataru prozradil, možná neuváženě, ale stalo se, bude muset načas přerušit závodění. Zatím se odkládá jeho návrat a uvidíme, jak dlouho, protože nový termín návratu je Velká cena Francie, která se pojede za dva týdny. To už bude opravdu vše natolik v pořádku, aby mohl usednout do sedla prototypu RC213V? Za Daniho Pedrosu nastoupí znovu zkušební jezdec HRC Hiroshi Aoyama.
Prvním jezdcem netovárního týmu, ale s tovární specifikací Hondy RC213V je Cal Crutchlow (CWM LCR Honda). Britský závodník ztrácí jen dva body na Marca Márqueze a po závodu v Argentině, kde obsadil třetí místo, je průběžně šestý. Sedmé místo patří Bradley Smithovi (Monster Yamaha Tech 3) a osmý je Aleix Espargaró (Team Suzuki Exstar). Na deváté pozici je Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech 3) a první desítku uzavírá druhý jezdec Suzuki Maverick Viñales (Team Suzuki Exstar).

Nejlépe umístěným jezdcem kategorie Open je čtrnáctý Hector Barbera (Avintia Racing), který v sedle Ducati nasbíral osm bodů. Situace za Španělem je ale poměrně dost vyrovnaná, protože jen dva body ztrácí šestnáctý Jack Miller (CWM LCR Honda), který je zároveň nejlepším jezdcem na Hondě Open. Španěl Barbera ztrácí jen dva body na třináctou příčku, kde je nyní Scott Redding (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS Racing), který pro závod v Jerezu dostane modifikovaný podvozek tovární specifikace RC213V.
Co se týče českého závodníka Karla Abrahama (AB Motoracing), tak ten zatím ani jednou nebodoval. Příprava na závod byla u trojice úvodních Grand Prix poměrně úspěšná, samotné závody už tak úspěšné nebyly a Karel Abraham musel řešit technické problémy, které ho z boje o mistrovské body vyřadily. Tým měl po Argentině vše pečlivě analyzovat a uvidíme, jak si povedou na jihu Španělska. Rozhodně jim letos první mistrovské body všichni fanoušci přejí a první závod v Evropě může být dobrým místem restartu pro úspěšný zbytek sezony.

MS silničních motocyklů – MotoGP:

1 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 66 bodů
2 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 60
3 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 40
4 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 37
5 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 36
6 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 34
7 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 28
8 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 22
9 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 15
10 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 15
11 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 15
12 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 10
13 - Scott REDDING - GBR - Honda - 10
14 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 8 (Top Open)
15 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 6
16 - Jack MILLER - AUS - Honda - 6
17 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 5
18 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 3
19 - Loris BAZ - FRA - Yamaha Forward - 2
20 - Stefan BRADL - GER - Yamaha Forward - 1
21 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 1
.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist