O Gladiátorech s gladiátorem Martinem Koreněm

Gladiátoři letos oslaví plnoletost a my jsme si na Kavčáku popovídali s jedním z gladiátorů, který během akce létá vzduchem, ale zrovna tak s vysílačkou po place. Ostřílený FMX jezdec Martin Koreň se totiž výrazně podílí na organizaci akce od samých začátků, ovšem stihá u toho nasadit přilbu a dávat jeden trik za druhým.

Kapitoly článku

Martine, freestyle motokros už děláš nějaký ten pátek, a to platí také o pořádání Gladiátorů. Jak to všechno začalo a kdy jsi pořádal první freestylovou akci?

Freestyle motokros pro mě začal někdy v roce 2000, kdy jsme klukama nejdřív zkoušeli triky na lavicích a pak jsme si postavili i vlastní rampu. To potom zjistil organizátor a zakladatel Gladiátorů  Marek Rejman  a dal nám příležitost se ukázat v holešovické hokejové hale na první FMX akci. Zalíbilo se mi to a zjistil jsem, že se tím dá přivydělat, na rozdíl od normálního motokrosu, který je žumpou na peníze. Studoval jsem business management na university New York of Prague a díky FMX jsem si školu mohl sám platit. Vždycky mě lákala organizační činnost, takže jsem občas organizoval menší  vlastní letní akce, jako Horsfeathers FMX Jam, nebo s Liborem Podmolem R´n´R a později také  s bratry Kuklíkovými.  Tyto zkušenosti jsem mohl uplatnit při organizaci Gladiátorů a letos mě čeká už šestnáctý ročník.

Při náročné organizaci tak velké FMX show musí být jezdec v roli organizátora k nezaplacení? Asi musíš řešit spoustu věcí, které by člověk „nejezdec“ nedokázal dobře vyřešit?  

Na ploše freestylové ploše je několik detailů, které člověk bez zkušeností na motorce nemůže vycítit, takže je jezdec v roli organizátora jednoznačně výhodou.  Je hodně znát, když přijedeme na akci a tam takový člověk v realizačním týmu není, protože pak není například dost místa na rozjezd, dobrzdění  a podobně. Když potom do toho začne mluvit čtrnáct zúčastněných jezdců a každý si prosazuje své, je to hodně těžké. Většinou je na přípravy a stavbu skoků málo času a musí se rychle reagovat a zde jsem opět u toho, že zkušenosti jezdce v roli organizátora jsou opravdu velice cenné. 

Kdy s realizačním týmem  začínáte s přípravou na další ročník a co je nejdůležitějším faktorem?

Vlastně už na afterparty se začíná řešit, co příště udělat lépe a dále v průběhu celého roku se vše řeší. Pochopitelně koukáme na světovou scénu, co funguje a co chceme do Prahy přitáhnout. Zakladatel akce Marek Rejman je hlavou celé show a právě on přichází se zásadními nápady entertainmentu a zábavy a snaží se pro diváky připravit co nejlepší show. Gladiátoři jsou snad jedinou akcí, co mají tak velikou vizualizaci a ledkové plochy. Také se snažíme poskládat jezdecké složení, aby si všichni v zákulisí sedli a jeli na stejné vlně.  Někdy se na závodech potkají jezdci, co se zrovna nemusí a to potom není nic příjemného. Prostě potřebujeme kluky co jsou v pohodě a dokážou vytvořit skvělou atmosféru.

Za dobu, co se Freestyle motokrosu věnuješ, se tento sport rychle vyvíjí a k vidění jsou opravdové šílenosti. Z mého pohledu už to není punková záležitost, jako ve svých začátcích,ale vrcholný sport.

Když jsem s FMX začínal jako úplný amatér, tak jsem si myslel, že když budu hodně trénovat, mám nějakou šanci se dostat mezi top jezdce. Na rovinu říkám, že bych dneska s freestylem nechtěl  začínat. Ten sport je technicky strašně složitý a začíná fungovat to, že jezdec nemůže za tři, čtyři roky udělat díru do světa. Může přijít zranění a to všechno zabrzdí na dlouhou dobu. Proto si dnes začínající jezdec musí dráhu kariéry důkladně rozplánovat v horizontu pěti až sedmi let. Kromě toho se musí naučit dobře fungovat se svou hlavou, dobře se stravovat a také se udržovat fit. Určitě musí mít akrobatické myšlení a musí perfektně zvládat techniku na motorce. Dnes už je to hodně komplexní sport a možná bych ho srovnal s bojovým uměním, kdy záleží na maličkostech. Dříve stačilo mít motorku, postavit skok a být dostatečně šílený… to stačilo, aby diváci stáli na nohou. Dnešní freestylista musí být dokonalým akrobatem s vytrvalostí a zároveň musí mít štěstí, aby se vyvaroval těžkým pádům.

Co je na Gladiátorech nejtěžší pro jezdce a co pro organizátora?

Pro jezdce, který půjde do soutěže head to head a chce vyhrát, bude nejobtížnější to, že si svou jízdu bude muset hodně promyslet. To proto, aby postupoval dále každé kolo a stále měl velkou zásobu triků do finále. Letos jsme totiž změnili pravidla v soutěži head to head. Samozřejmě tam bude hodnocení obtížnosti a variace triků. Postupující jezdec nesmí v dalším kole trik opakovat a také díky tomu diváci uvidí hodně široké spektrum neuvěřitelných  triků. Zároveň jezdec musí taktizovat, protože když to nejtěžší vytáhne na začátku, nebude mít pak dost triků, aby to potom vyhrál. My jsme si tento systém zkoušeli v rámci R´n ´R a skvěle se nám to osvědčilo.

Pro organizátory je asi nejtěžší to, že máme v hlavě sestavení show, ale až potom v reálu vidíme, jestli to opravdu funguje. Prostě před akcí není bohužel čas a prostor, abychom si vyzkoušeli, jestli vše funguje. Proto musíme jezdce na vše perfektně připravit , aby věděli, kde a kdy mají být. I z toho důvodu vybíráme profi jezdce, nejen dovedností, ale i smyslem pro disciplínu.

Kdy vypuknou přípravy ve vysočanské Aréně a kolik na to máte času?

Hala se přebírá ze čtvrtka na pátek o půlnoci a tréninky začínají v pátek kolem druhé hodiny odpolední, takže je jasné, že času není moc. Je tedy docela náročné postavit skoky, dopady a vše připravit na první výjezd na trať. Stejné je to také s hlavním pódiem a kulisami. Máme na to vlastně maximálně nějakých čtrnáct hodin a je to poměrně časový nápor. Celý den tedy řeším dění se stavbou a zároveň jdu trénovat na motorce. Musím ale říct, že mě to dost baví a jsem rád, že jsem se díky této akci naučil pracovat ve stresovém prostředí. Nejdůležitější je mít do toho chuť a pak se dá zvládnout vše.

Na co se letos můžeme těšit a jaké novinky Gladiátoři přinesou?

Letos jsme gladiátorské hry pojali ve jménu „doubles“, nebo-li synchro, kdy dva jezdci jedou vedle sebe a dávají stejný trik, což je moc hezkou podívanou. Připravujeme také perličky v podobě double backflipu, frontflipu, frontflipu s trikem a to díky systému doubles uvidí diváci rovnou dvakrát. Letos budeme mít dva nafukovací dopady a to z důvodu, že FMX je v dnešní době tak strašně nebezpečný, že se snažíme riziko minimalizovat a jezdcům poskytnout maximální možné bezpečí. Přeci jen si chceme všichni užít afterparty a také to, aby si lidé z Gladiátorů odnesli skvělý zážitek.

Jak intenzivně před akcí trénuješ?

Léto nabízí nejlepší podmínky pro trénink a to se dá říci i o letošním nádherném podzimu. Jakékoliv pěkné počasí se snažím využít pro trénink doma a s rukama jdu potrénovat. V zimě se spakujeme a jedeme trénovat do Itálie nebo Španělska. Letos je fakt štěstí, že není ošklivý podzim a před Gladiátory můžeme trénovat doma a nikam není třeba cestovat. Takové podzimy byly a my před akcí museli na pár týdnů pryč za teplem. Každopádně, čím více se akce blíží, tím více atmosféra houstne a ve vzduchu je cítit nervozita. Prostě člověk se chce předvést a ladí detaily. Na druhou stranu, pokud člověk umí, tak umí a pokud ne, tak už nic nestihne.

Je něco, co by jsi rád našim čtenářům vzkázal?

Věřím tomu, že vám letošní Gladiator Games vyrazí dech. Je to adrenalinová extrémní show pro všechny a navíc jde to sport, kterému člověk nemusí rozumět, aby se mu zalíbil a užil si triky, které ve vzduchu děláme. Ty jsou proti všem fyzikálním zákonům!   

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist