SIX Days

ISDE čtyři písmenka, která jsou snem snad každého příznivce vyznávajícího jednu stopu v terénu. Pět dní v terénu a šestý den závěrečný motokros, necelý týden, který prověří sílu, vytrvalost, odhodlání, teamovou soudržnost nejen jezdců, ale i připravenost a výdrž motocyklů.

Než dostala dnešní motocyklová olympiáda, jak se Six days říká, podobu prošla několika výraznými změnami. Původní závod se zrodil ve Velké Británii v roce 1902 pod názvem Reliabity Trial a trvala dokonce 10 dnů a měřila 1000 mil. O rok později se snížil počet dní na šest s tradičním startem v pondělí a cílem v sobotu, tak aby byla zachována anglická neděle a závod dostal nový název SIX DAYS TRIAL, takto se závod jel až do roku 1912. První šestidenní pod názvem ISDE měla premiéru v roce 1913 jako závod o Mezinárodní trofej a vítězným teamem byli Britové, kteří podle tehdejších pravidel museli složit team ze dvou motocyklů a jedné sidecar. V roce 1914 až 1919 musela nastat nucená pauza z důvodů 1.světové války a tak se druhý ročník uskutečnil až v roce 1920. Soutěž však zanechala v lidech takový dojem a dobrodružství, že ani válečný čas ji nezatratil a podle hesla „Co tě nezabije, to tě posílí“ rostla obliba stále víc. V období 2. světové války nastala druhá pauza tohoto offroadového fenoménu. Rok 1939 se zapsal černým písmem do historie, v tento rok nebyly schváleny výsledky z důvodů předčasného odjezdu některých teamů domů pro počátek bojů a nástup Hitlera k moci..
Na slavnou historii navázala soutěž v roce 1947 dva roky po konci války a hned byla pro bývalé Československo nadmíru úspěšná, naši závodníci o Mezinárodní trofej a Stříbrnou vázu získali ty nejcennější ocenění jakých mohli dosáhnout ano, premiérovém ročníku putovaly obě trofeje do Československa. Rok čtyřicet sedm byla i derniéra pro sajdkáry a počet závodníků solo vzrostl na tři. V letech 1948 – 1955 měl team pět jezdců a následující ročník již získal podobu dnešního Trophy teamu tedy šest jezdců solo rozdělených do tří kubatur a podmínkou byl jeden čtyřdobý motocykl.





Roku 1969 se jelo ve Španělsku a pro soutěž to byl rok zlomový. FIM povýšila soutěž na Mistrovství světa družstev, Mezinárodní trofej byla přejmenována na Světovou trofej, ale největší změnou byla možnost startovat na motocyklech vyrobených v kterékoli zemi a ne jen v zemi za kterou národní team jel. Celá soutěž nesla název International Six Days Enduro (ISDE). Od roku 1924 mohli jezdci bojovat ve tříčlenných teamech o takzvanou Stříbrnou vázu, zde nebyla podmínka mít motocykl vyráběný v zemi za kterou jezdci startovali, v padesátém sedmém se team rozšířil na čtyři jezdce. Teprve roku 1985 se změnila pravidla a Stříbrná váza se jela jako Světová trofej juniorů s věkovým omezením 23 let. Český team patří k jedním z nejúspěšnějších v celé historii takzvaný double se povedl až do dnešní doby celkem 9x což zatím nikdo nedokázal. Trofej Trophy teamu vyhráli naši celkem 15x a Stříbrnou vázu 17x. Klubovou soutěž vyhráli naši celkem 22x přičemž v nedávné minulosti se povedlo klubu KBS, kterému dělal managera Ladislav Krupička, získat vítězství v Jablonci a pak toto vítězství zopakovat v Brazílii – toto se povedlo za celou historii jen jednomu teamu.
Naposledy přivezli naši reprezentanti nejvyšší ocenění v roce 1982 a vítězství v klubové soutěži v roce 2006 z Nového Zélandu Jiřetínskému klubu pod vedením Ladislava Michálka..






Po roční odmlce byl postaven opět Trophy a Juniorský team a tak jsme se zeptali managera státní reprezentace Ladislava Michálka na několik otázek:


Jaký je rozpočet letošní výpravy?
Rozpočet výpravy 4,2mil, rozpočet je hrazen z 90% sponzorskými penězi od našich partnerů. Kdo se nejvíce podílel na financování?
BATEX Česká Lípa, TOPSERVIS, PFANER, K Servis, DHL, MITAS, Continental, Hasped, Goldfren, ČZ, Multi air, Q8 motorové oleje a mnoho dalších. Složení Trophy teamu?
E1 Zdeněk Gottvald Husqvarna, E2 Michal Kadleček KTM, Jan Zaremba KTM, Roman Michalík Beta, E3 Víťa Kukík KTM, David Čadek KTM O juniorce se neuvažovalo, proč sjste ji nakonec postavil?
Protože v minulosti se nestalo aby Trophy team jel bez Juniorů, dal jsem příležitost na úkor úspěchu klubového družstava příležitost juniorům. Složení juniorky?
E1 Loukota Tomáš KTM, Dokoupil Tomáš Yamaha, Jakub Horák KTM a ve třídě E2 Martin Kuklík KTM V Trophy teamu jsou tři motokrosaři, proč tato volby?
Myslím, že budou rozhodovat cross testy tak jako to bylo v Brazílii v roce 2004, a současný trend Šestidenní je ten, že o výsledku se rozhoduje na měřených úsecích proto tato volba. Pokud si pamatujeme Stefan Everts byl v Brazílii na své první Six days a vyhrál nejen třídu, ale i absolutně. V dnešní době všichni přední jezdci endura jezdí i motokrosové závody právě pro to aby chytli rychlost na měřené testy. Chystá se i jiná účast, třeba na klubové úrovni?
Ano. Motoklub Jiřetín bude mít jeden team a to Martin Gottvald, Bohumil Poslední a Luboš Klimeš. Jezdci budou zastoupeny v jednotlivých třídách E1 Martin na Husqvarně, E2 Lukáš na Betě 450 a E3 Luboš KTM 530. Jak bude probíhat příprava na SIX DAYS?
Příprava jezdců bude na závodech jelikož nás čeká ještě jedna republika, za posledních několik týdnů se odjel i poslední svět a evropa, takže je to dost našlapané, mezitím musí jezdci absolovat tiskové konference a setkání se sponzory a další důležité věci pro odlet.

S jakým cílem odjíždí výprava do La Sereny?
Chtěl bych, aby Váza i Trophy byli do sedmého místa, lepší umístění bude jenom úspěchem.

Tip na vítěze?
Italové, Finové je to, ale těžký šestidenní se rozhoduje až šestý den.

Informace o redaktorovi

Martin Pichl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist