renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 660 Sportard/Adenium (2020)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník hrnous
Vloženo 13.9.2015
Aktualizováno 29.3.2018
Zobrazeno 7 023x
HODNOCENÍ PROFILU OD 34 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9


Vloženo: 20.06.2016, Uskutečněno: 20.06.2016, Zhlédnuto: 14x


V sobotu jsme pořádali soukromý klubový sraz našeho motoklubu Horní lideč.
Na tom by nebylo nic až tak neobvyklého, akce se koná každý rok a vždycky se ji snažíme dotáhnout k dokonalosti. To se ale tento rok malinko zkomplikovalo.
Kamarád Vašek, který má taktéž 660 / prakticky poslední zatím vyrobenou / měl jet tento týden na motodovolenou po Evropě.. ale v Jawě mu tak špatně nahohýbali nosiče kufrů na motorku, že na ně žádné kufry nasadit nešly.. proto musel dovolenou zrušit a přijal pozvání na náš sraz. Což byla zprvu výobrná zpráva..

To ale nikdo nevěděl, jak to všechno nakonec dopadne...

V sobotu ráno jsem se jako jeden z těch nejakčnějších domotal na sraz a začal chystat stany, výčep, ozvučeníé a vše ostatní.. okolo oběda se domotal domů a posléze vrátil na akci. Sotva jsem sesednul z motorky drnčel telefon a volal Vašek z nějaké telefonní budky, že dojel na jeden vrch asi 70km od místa srazu a motorka chcípla. No to potěší.. v jednu měla být vyjžďka, posléze soutěže a jiné akce, kde jsem nesměl chybět. K tomu shánět dodávku pro převezení motorky a další serepetičky. Nakonec jsem se dodávkou přesunul ku garáži do VK a tam přeskočil do svojí Fábie. Přecijenom tahat 200Kg vážící motorku do tranzita na nějakých deskách.. no moc se mi to nezamlouvalo. Po hodině a něco jsem tedy dojel na místo vaškovy příhody a začal omakávat motorku, na firmě jsem sebral náhradní baterku a další drobnější nářadí.. Nakonec jsem měřil do zblbnutí, všechno vycházelo sice na spodní hranici fungování, ale přesto ještě použitelně. Motorku se tedy podařilo nastartovat, pár minut vrčela..tak říkám no zkusíme uvidíme..
Vašek sednul na motorku a jal se ji shodit ze stojanu.. a ejha.. chcípnula a víc ani prd.. takže nemělo smysl s tímto vybavením dělat nějaké další experimenty. Nabral jsem ho do auta a na sraz sme dojeli po čtyřech kolech. Současně kontaktoval dealera a taktéž i fabriku.. čas měl jenom dealer.. současně došla zpráva, že by ve fabrice byli rádi, kdybych odhalil příčinu.. což byla po mém dráždění fabrické kobry bosou nohou z minulých týdnů opravdová výzva.
Nicméně jsme pořád řešili, jak dostat nefunkční motorku a Vaška domů.
Po nějaké době volal dealer, že tedy bere dodávku a vyjíždí směrem k nám.. no měl to dobré čtyři hodiny cesty... o to pikantnější bylo, když po nějaké době volal, že je někde u olomouce a rozpadnula se mu převodovka.. takže mu dodávka jede jenom na pětku. Že musíme motorku někde schovat a dořeší se to posléze přímo s fabrikou.. no začínalo to být napínavé.. Na srazu byla zábava v plném proudu a my se rozhodli, že ten Jawí Everest pokoříme. Roztočili jsme tedy auto, zajeli ke mě do dílny, kde jsem vzal diagnostiku, nářadí, že bych si nezadal ani s pojízdnou dílnou Svazarmu a hurá k motorce. Dalších 70km :)
Na místě jsme teda motorku zhruba rozpreparovali, protáhnuli diagnostikou a po chvilce bádání jsem našel vypálený konektor, vedoucí ze spínací skříňky. Takový, u kterého bych to nečekal. Protože jsem na svém stroji rozpreparoval svazek na prvočinitele, řešil průřezy kabelů vs fastonů.. ale nikdy by mňa nenapadlo, že v jednom domečku konektoru může být na jedné straně - spínačkové - velý faston a v druhé půlce domečku zase MENŠÍ faston. Problém tedy byl takový, že když se kabely nakroutily tak, že byly šikmo, tak se uvnitř té "velké díry" dotknul "malý pléšek" její stěny a jakýsi kontakt byl.. vydržel dokonce celé 3000km... jeho přechodový odpor nicméně byl takový, že mosazný fasston hýřil barvama přes modrou do fialova. Pokud se s kabely pohnulo, tak se plastový romešek snažil držet je proti sobe souose, tj malý pléšek byl uprostřed velké díry, ale nikde se jí nedotýkal..
Tento problém se dal celkem jednoduše opravit. Nicméně mám podezření, že se týká všech motorek. Tím spíše tomu nasvědčuje to, že jsem měl závěry z měření, že jsou velké ztráty na trase hlavní pojistka, spínačka, další pojistky..
Taktéž tento problém dokazuje Janův fígl se spojením + pólu baterie a pojistek, kdy se celé problematické místo pro start motorky přemostí a ta nastartuje. Jinak je napětí někdy pod kritickiou mezí 11V a jednotka záměrně zablokuje zapalování a vstřiky.
Tento konektor tak může vést k tomu, že se napěťovými špičkami zničí dost drahá jednotka, případně další elektronika..
Řešení jsou dvě
Prvním jest řešení malinko spartánské, nicméně funkční - jednoduše zmáčknout zajišťovací plíšky na fastonech, vytáhnout je ven a prostě je zmáčknoutv kleštích. Takto to bude fungovat relativně bez problému dalších deset let.
Nebo řešení adekvátní profesní cti a to instalovat fastony nové, stejného typu a rozměrů. V ideálním případě nahratit celý konektor nějakým těsněným provedením, jelikož jde právě o pár netěsněných konektorů, do kterých při každém dešti a umývání valí voda.
To, že takový problémový konektor při zalití vodou funguje jako ponorný ohřívač nevyjímaje.

Posléze jsme tedy motorku opravili, protáhli diagnistikou, která mimo jiné zjistila chybu,. že byl motor přetočený do kritických otáček - nad příčinou těžko bazírovat, kdokoli mohl šprajcnout plynové lanko, nebo podobná příčina.
Chyby jsme tedy smazali a dojeli navečer zpátky na sraz, kde jsme se sráželi až do půlnoci.

Ráno jsme motorku dovezli do mojí garáže a jali se řešit další problémy.
Jedním z klasických problémů byla tekoucí nádrž s olejem.
Na tento problém Vašek motorku reklamoval, prohlásili, že to opravili, ale předpokládám, že na to ani nešáhli, jelikož to rozumně bez demontáže půl motorky není možné.
Museli jsme tedy zdemontovat masku, světla, budíky, nádrž, sedačku a kastlíky,. Poté odpojit hadici dole od motorku a celou nádrž vymontovat ven.
Mé řešení spočívá v tom,. že se všechno odpojí, oškrábe se vyhřátý a opraskaný komaxit z dosedacích ploch, který tam nikdy neměl být a měděné podložky se poprvé za jejich život vyžíhají :) Poséze se všechno odmastí, aplikuje speciální lepidlo a řádně dotáhne. Před demontáží je třeba zakreslit polohu vývodu.. pozor na to :) Pak následuje demontáž všeho v obráceném pořadí. Spodní část hadice se na přírubě taktéž projistotu zalepí a vše se nechá alespoň hodinku odstát. Dolejeme olej a hurá na zkušební jízdu. Ta dopadla jak už jsem předpokládal na jedničku.

Nakonec bych si dovolil jedni zajmavost. Na motorce instalovali palubní zásuvku. Pro tu je na hlavním svazku vývod i s značkovým konektorem superseal. vodotěsným - i když teda při nezapojené zásuvce na něm není záslepka a teče do něj voda. I tak ale vývody od zásivky připojili na VÝVOD JEDNÉ ŽÁROVKY z hlavního světlometu. Proč je mi záhadou.. že by snad neměli protikusy k supersealům za 50kč, nebo snad speciální kleště ? Těžko říct..

Mrkněte pak na fotky dolů..

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
callan (0) napsal 21.06.2016 v 13:32

co kousek, to original.

ghrohe (3) napsal 20.06.2016 v 19:56

náčelníku--šikula

soccer (480) napsal 20.06.2016 v 17:58

Ještěže Vašek neodjel na dovču a ještěže máme v republice lidi se šikovnejma rukama

Bohužel po tom co píšeš, si to o těch šikovných rukou nemůžem myslet ve spojení s fabrikou...

milan1963 (272) napsal 20.06.2016 v 17:51

Co dodat - Tobě a Týneckým, ač nerad, ale bohužel

SonyLee (5) napsal 20.06.2016 v 17:26

Hluboce smekám Každá i drobná ochota natož pak pomoc je v dnešní době nevídanej luxus a nádherně jsi to sepsal, BRAVO

Shark660 (8) napsal 20.06.2016 v 16:05

Ufff, děkuji za nepřímé upozornění. Podívám se, jak to mám u své 660 uděláno já. Možná to bude trochu jinak, mám ještě elektriku alá Yamaha... A díky za tip s tekoucí nádržkou. Také mi trochu sákne. Zatím jsem to řešil při kontrole ventilů jen větším dotažením.

elvis78 (133) napsal 20.06.2016 v 15:06

Jsi šikula
Ale Jawa mě teda stále překvapuje takovými drobnostmi, dost zásadními...
takže Jawa u mě klesá ještě níž.


Nejnovější záznamy v deníku
  • Setkání majitelů 2018

    Tento víkend proběhlo už tradiční setkání majitelů motocyklů Jawa 650/660. Podle mých počtů zde bylo 49 motorek a 57 lidí, což je aktuální rekord. Akce byla celkem úspěšná, jediná vada na kráse bylo sobotní počasí, kdy a

    Typ: Reportáž
    Vloženo: 20.05.2018
    Uskutečněno: 20.05.2018
    Komentářů: 4x
  • Olej

    Pomalu se blíží sezóna a většina lidi zvažuje zdalipak měnit olej. Existují však ti, kteří olej úmyslně přejíždí s tím, že si na jeho výměnu netroufají, či ti, kteří zase motorku nechtějí vést do motoservisu, aby jim onu

    Typ: Odborný servis
    Vloženo: 02.04.2018
    Uskutečněno: 02.04.2018
    Komentářů: 4x
  • Děs číslo 158 ze 160

    Dneska jedna malá přehlídka děsu běsu. Motorka už při předání výrobcem nestartovala bez pomoci startovacích kabelů z auta. Kousek tuším 158 ze 160. Na první pohled to vypadá, jako přebastlený nějaký starý svazek ze Sport

    Typ: Odborný servis
    Vloženo: 29.03.2018
    Uskutečněno: 29.03.2018
    Komentářů: 4x


TOPlist