renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 660 Sportard/Adenium (2020)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník hrnous
Vloženo 13.9.2015
Aktualizováno 29.3.2018
Zobrazeno 7 020x
HODNOCENÍ PROFILU OD 34 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9


Vloženo: 02.04.2018, Uskutečněno: 02.04.2018, Zhlédnuto: 58x


Pomalu se blíží sezóna a většina lidi zvažuje zdalipak měnit olej. Existují však ti, kteří olej úmyslně přejíždí s tím, že si na jeho výměnu netroufají, či ti, kteří zase motorku nechtějí vést do motoservisu, aby jim onu výměnu provedli. Dneska si teda popíšeme jak nám funguje celý okruh mazání a také jak onen olej vyměnit tak, aby nám to motor posléze nespočítal.
Začněme tedy vývojovým diagramem - jak nám to všechno funguje teoreticky a posléze přejdeme na praktické provedení.
Začněme tedy od začátku.
Olej mám tedy samospádem stéká z nádrže do čerpadla. Zde již nejsou dvě samosttané čerpadla, nicméně jedno s dvěma rotory potažmo dvěma samostatnými tlakovými částmi. Odtud je olej odváděn přes kuličkový ventil do olejového filtru. Zde je třeba se malinko pozastavit - kuličkový ventil zde neslouží jenom pro hrubou regulaci tlaku, ale hlavně jako jednosměrný ventil. Který by měl zabránit tomu, aby olej ztékal samospádem zejména z trubky vedoucí k hlavě a k mazání vačky Regulovaný tlak oleje je u tohoto motoru +0,4 - 0,8ATM měřený na odvzdušňovacím šroubu. Po startu by zde potom byla zbytečná prodleva, kdy by byla vačka mazaná jenom tím, co na ní ulpělo z minula. Důležité tedy je, aby jsme při každé výměně oleje taktéž provedli odvzdušnění. Bez něj sice bude systém mazání funkční, ale prodleva kdy vačky pojedou nasucho, dokud se systém neprotáhne rozhodně motoru neprospěje.
Dále Je tedy rozváděno na jednu hřídel převodovky, čepem do klikového hřídele a ojnicií nahoru k pístnímu čepu a spol. to vše nám potom teče samospádem potažmo ostřikem dolů, kde jest sbíráno sosákem podobným, jako býval ve stodvacítkách a nasávín druhým čerpadlem, potažmo jeho druhým rotorem a vysáván nazpět do olejové nádrže. Jako bonus je zde mazána výstupní hřídel převodovky :)
Takže teď omalovánky pro dospělé



Když už víme jak to funguje, tak by bylo rozumné dozvědět se, jak se olej měří a jak se vyměňuje :)

Jak už jsme zjistili před chvílí, tak máme motor s takzvaně suchou skříní, tj zásoba oleje není primárně v olejové vaně, ale v samostatné nádrži, umístěné gravitačně NAD motorem. Některé motocykly ji mají umístěnou v rámu, i zde s tím původně byly experimenty, ale nakonec bylo použito samostatné olejové nádrže, jakožto svařence dvou skořepin. Celý tento systém pro nás znamená, že padají veškeré zažité systémy s klasickým měřením oleje ve stylu přijdu k tomu ráno, vytáhnu měrku, nebo tam strčím kus svařovacého drátu, a když tam něco je tak je to dobré - ne to se zde opravdu nekoná.

Postup při měření oleje je tedy následující. Nastartujeme motorku, necháme ji běžet dokud se motor neohřeje - já doporučuju spíše variantu projedeme motorku :) Posléze zajedeme do garáže, motorku necháme dvě tři minuty stát. Vyšroubujeme měrku oleje umístěnou na vrcholu nádrže - zde je dost široká drážka na šroubovák, která byla pravděpodobně vzhledem ke své šířce konstruována pro otevírání špicí vrtacího kladiva. Takže použijeme starý klíč ode dvěří v kleštích, nebo velkou podložku - zbytečně si úzkým nástrojem neodrbáváme hrany matky, Vytáhneme měrku, očistíme a posléze zase zašroubujeme, vyšroubujeme a v momentě, kdy je hladina oleje na úrovni konce zploštělé části - jsme na maximu. Při převzetí nové motorky důrazně doporučuju tuto hladinu kontrolovat. Stává se, že ve fabrice přelijí olej i o litr a více a trpí potom veškeré těsnění, gufera a jiné části zatěžované nadměrným tlakem oleje.

Důležité tedy je měřit olej po projetí v nádrži a né ráno, kdy olej či jeho část může natéct nazpět do motoru přes jednosměrný ventil a měření bude zkreslené.

Osobně doporučuju olej Motorex Cross Power 10W50. Sice je drahý jako kráva, ale při ceně motoru v 660 je to prostě investice. Jako základní olej pro tento motor bych doporučil Motul 5100 Ester 10W40. Je nutné pořídit 3L oleje.

Olejový filt poté HifloFiltro HF 145, alternativa KN145 od KN, nebo taky MANN MH67


Postup výměny oleje je tedy takový.

1. Projedeme motorku - zahřátou dovezeme do garáže.
2. Pod motor umístíme sběrnou nádobu.
3. Vyšroubujeme spodní vypouštěcí šroub a vypustíme olej, který zůstal ve vaně
4. Zde jsou dvě možnosti!
4A. Vyšroubujeme šroub M6 a vytáhneme přívodní hadici z motoru - vyteče celý obsah olejové nádže a necháme vykapat. Zde je těsnění pouze styčnými plochami a o-kroužkem, je třeba dotahovat na moment. Při přetáhnutí se napojení zdeformuje a pak poteče.
4B. Koupíme v lékárně stříkačku Yanette a s kusem hadičky prostě otrocky vytaháme všechen olej z olejové nádrže vrchem. Doporučuju pro amatéry. Není co zkazit a ta deci oleje, která zůstane v hadici přívodu nic nezkazí. Zůstává nám i ve zpátečce.
5. Demontujeme víčko filtru a vytáhneme jej - zde nám zase vyteče všechen olej okolo. Těsníme o-kroužkem, oparně na dotahování matek - 10Nm stačí.
6. Zde můžeme nechat přes oběd odstát, aby vyteklo všechno, co vytéct přirozeně může.
7. Namontujeme olejový filtr a vyšroubujeme odvzdušňovací šroubek na vrchnolu filtrové komory. Namontujeme zpět i matku vespod motoru!
8. Do nádrže nalejeme dva a půl litru oleje. Necháme pár minut odstát a s vyšroubovaným šroubkem odvzdušnění nastartujeme - ihned poté co začne z otvoru odvzdušnění vytékat olej nasadíme šroubek a s citem jej dotáhneme.
9. Necháme motorku minutu brblat na místě, vypneme motor a provedeme kontrolu množství oleje - podle hladiny pak dolejeme na vrchol "rysky"

Tím je celá estráda u konce.

Olej měníme KAŽDOU SEZÓNU! Tribometrické zkoušky oleje dokazují, že olej a zejména jeho pH trpí s jednotkou času, ne jenom s najetými kilometry a o to více ti platí při dnešních vysoce aditivovaných olejích. Lepší a dražší olej rozhodně neznamená, že musí najet potažmo vydržet v motoru víc. Nehraje tedy roli to, jestli jsme za sezónu najeli 100km a nechce se nám investovat peníze do oleje.
Co do intervalů výměny doporučuju provést toto
První výměna po 500km, druhá výměna po 1500 od nuly a posléze měnit co sezónu případně co 8000km. Dřívější výměna ničemu neuškodí. Olej provozovaný za letních veder a vysoké zátěže vydrží míň - zde pak klidně 5-6000km.

To je pro začíátek fšecko, tak hurá do toho.

Hodnocení (1x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
AlešT. (3) napsal 18.07.2018 v 14:08

mawr: o olejích i diskusích jsem pročetl mnoho, ale o existenci dvou barikád, nevím. Mění se, když v motoru naběhá, při běžném provozu, stanovený počet km, (či motohodin), zcela bez ohledu na ročním období. Popřípadě, když uplyne stanovená doba použití, což je obvykle 5 let... Tady prostě není co vymýšlet. Leda že by doba výměny vyšla na poslední jízdu na konci sezóny je teoreticky výhodnější po jízdě olej vypustit a nalít nový. Motoru to je ale jedno i s vyjetým olejem přečká zimu bez úhony.

mavr (10) napsal 23.05.2018 v 11:08

A aby jsi to neměl tak jednoduché, na kterou stranu barikády se přidáš.
Měnit olej na podzim po sezoně, nebo na jaře?

milan1963 (272) napsal 03.04.2018 v 10:47

Výborně, já ještě olej nikdy neměnil, tak už vím, co a jak.

RostaB12 (0) napsal 02.04.2018 v 20:41

super článek, díky


Nejnovější záznamy v deníku
  • Setkání majitelů 2018

    Tento víkend proběhlo už tradiční setkání majitelů motocyklů Jawa 650/660. Podle mých počtů zde bylo 49 motorek a 57 lidí, což je aktuální rekord. Akce byla celkem úspěšná, jediná vada na kráse bylo sobotní počasí, kdy a

    Typ: Reportáž
    Vloženo: 20.05.2018
    Uskutečněno: 20.05.2018
    Komentářů: 4x
  • Děs číslo 158 ze 160

    Dneska jedna malá přehlídka děsu běsu. Motorka už při předání výrobcem nestartovala bez pomoci startovacích kabelů z auta. Kousek tuším 158 ze 160. Na první pohled to vypadá, jako přebastlený nějaký starý svazek ze Sport

    Typ: Odborný servis
    Vloženo: 29.03.2018
    Uskutečněno: 29.03.2018
    Komentářů: 4x
  • Stopčudlík, aneb ano, či ne ?

    V tématu Jawabláznů se rozeběhla diskuze na téma stoptlačítka na motorkách. Což by nebylo až tak špatné. Nicméně zrovna na našich 650/660 má jeho použití jisté specifika. Takže pěkně od začátku. //img.motofotky.cz/uploa

    Typ: Odborný servis
    Vloženo: 18.03.2018
    Uskutečněno: 18.03.2018
    Komentářů: 4x


TOPlist