PROFIL MOTORKY

Jawa 300 CL (2020)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník malýKostík
Vloženo 25.10.2020
Aktualizováno 8.10.2021
Zobrazeno 9 553x
HODNOCENÍ PROFILU OD 60 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.9


Vloženo: 11.10.2021, Uskutečněno: 10.10.2021, Stav tachometru: 15500 km, Zhlédnuto: 95x


Spokojený majitel ojeté Jawy

Na nové Jawě 300 CL mám po prvním roce najeto 15 000 km, takže si dovolím zhodnocení už nikoliv z pohledu čerstvého majitele , ale řekněme častějšího uživatele.

Motorka je nádherná a dělá mi radost. Určitě lze koupit lépe vyrobené, praktičtější a zejména levnější motorky, ale už to nebude nová Kývačka. Jestli vás přesto zajímá více, pokračujte dále.

Doporučím neporovnávat tuto Jawu s originální předlohou. Současná motorka totiž jede s provozem i do kopce, v noci použitelně svítí, dobře brzdí včetně nezbytností jako ABS. Veterány si nechte na krátké vyjížďky kolem komína a na srazy, nicméně do běžného provozu dávno nepatří. Normálním provozem myslím třeba pětipruhovou výpadovku z centra Varšavy v pátečním odpoledni.

Objem 300 ccm a 17 kW není královská kategorie, ale od třístovky nelze očekávat, že pojede jako litrový stroj. Za mě je to použitelná kombinace. Do rychlosti 100 km/h je výkon výborný a zážitek parádní, ale o moc více se tomu nechce. Maximální rychlost s mými 100 kg je 115 km/h podle navigace. Kromě dálnic to tedy s přehledem zvládá všechny legální rychlostní limity bez kamionu v zádech. Zrychlení z 80 na 100 netrvá věčnost. Dodávám, že maximální rychlost není teoretická, jel jsem po silnici pro motorová vozidla na plný plyn se zařazenou šestkou asi hodinu a rychlost neklesala pod 110 km/h.

Motor je jednoválec a téměř nevibruje. I po 6 hodinách jsem měl ruce klidné bez třepotání. Dejte si hodinku na Konopnici a budete vědět co myslím. Změna převodového stupně na této Jawě je věc dotknutí se řadičky – půjčili mi novou Jawu 350 2T, na které se k přeřazení musí udělat "dřep".

Teď si dáme hejt zónu: Kvalita výroby je použitelná (řekněme socialistická) nikoliv však prémiová. Viditelné sváry na rámu jsou hezké, pod sedlem je to maras. Podívejte se prosím sami a ideálně se na to přestaňte furt ptát. Mohlo by to být udělané lépe, ale nějak mě to nerozrušuje. Co stojí za zmínku u mě je nerovnoměrně napnutý řetěz. Dostalo se mi odpovědi, že by to mohl být křivý rám. Ničemu to asi nevadí, akorát je na to potřeba dávat pozor při štelování.

Co mě opravdu štve je spotřeba oleje. Dělá to možná jenom můj kus (nemám ověřeno), ale bere si 0,1L oleje 10W50 na 1000 km, což je při objemu vany 1,5 litru docela hodně. Na motoru je vpravo krásný olejoznak, ale určit správnou hladinu mezi ryskami je otravné. Musí se startovat a čekat až se olej vrátí do okénka, přičemž záleží na vyrovnání motocyklu. V sadě nářadí chybí trubkový klíč, kterým se dá k dolévacímu otvoru dostat.

Tragické je řešení zrcátek. Na levé jsem si dal prodloužení, což výhled za mě trochu zlepšilo. Pravé zrcátko má levý závit a jak jsem ho jednou povolil, už se mi ho nepodařilo dotáhnout. Dá se říct, že nějak sice vidím provoz za sebou, ale kvůli vibracím už bez detailů. Kamarády na vyjížďce rozeznávám podle barvy světla.

Na budík je a není vidět. Ručičku rychloměru vidím, čísla ne, ale tak ty vím, kde jsou. Já mám navíc trvalou navigaci, takže rychlost a trip distance beru z ní. Potřebuji akorát palivoměr. Kontrolka neutrálu není zrovna zřetelná, ale cvaknutí jedničky je jiné, takže se dá neutrál najít i po slepu.

Pojďme zpátky na pozitivní věci. Zážitky za řídítky jsou parádní zejména při jízdě na "kochačku". Motorka je docela malá, tedy lehká – manipulace či parkování je snadné. Boční stojan je specifický, hlavní by se mohl více zhoupnout, ale celkově je to v pořádku.

Jezdím sám (mám 190 cm). Se spolujezdcem se dá zvládnout tak 30 minut, protože to pro dva neindicky velké lidi není dělané. Na výlety s manželkou na této moto zapomeňte. Každý říká, že bych měl cítit, že je mi motorka malá. Přiznám se, že mi to samotnému nepřijde. Sedí se na tom dostatečně pohodlně a překvapivě trochu odlišně od jiných současných Jaw. Akorát z fotek s batohem jsem měl blbý pocit, protože sedlo je objektivně nízko. Nicméně třeba na RVM 500 mám nohy poskládané podstatně více při přímější pozici zad.

Po projetí louže jsou chromy – zejména výfuky – zaprskané. Čistím je prakticky pořád, taky vzhledem k tomu, že si moto chce neustále někdo fotit. Tuhle Jawu poznají snad všude. V Česku je to až otravné – kdekoliv člověk zastaví, tak se seběhne skupinka chtějící diskutovat nebo vzpomínat. Stalo se mi to ovšem i na zapadlé litevské benzínce nebo mezi parkovištěm plným GéeSek v Norsku. Tohle moto má neskutečně silný design.

Je to naháč a café racer, proto při jízdě fouká či prší odevšud. Držím se klasického vzhledu a nechci použít plexi ani vyhřívané hefty. Má to i výhodu – aerodynamický hluk dělá jen moje přilba. Už mám taky vyhřívané rukavice, protože při teplotách pod 10 °C jsou potřeba.

Sedlo je na omak tvrdé, nicméně najel jsem na něm za den i přes 500 km za 8 hodin a nějak zvlášť jsem rozlámaný nebyl. Při výletu 10 dní v kuse byly 3,5 hodiny v sedle tak akorát na delší pauzu. Kratší projížďky jsou v úplně pohodě. Najel jsem i pár stovek kilometrů po šotolině a musím konstatovat, že tahle Jawa se chová nečekaně dobře na nezpevněných cestách.

Při běžném náklonu nedochází ke kontaktu s vozovkou, nicméně oblouky doleva na některých kruhových objezdech už škrábou stojánkem o asfalt. Jsem si toho vědomý, takže mě to nikdy nepřekvapilo i když by celkem snadno mohlo. Ve dvou to škrábe o asfalt i doprava, ale to mi dělají všechny motorky.

V recenzi se píše, že zvuk má být podobný originálu, což po nastartování na volnoběh nikdo neslyší – já taky ne. Kde se to podobá více, je při rychlejší jízdě pod plynem, tam tu Javu lehce poznám. Všechno je na 300CL automatické od rozsvícení světla z parkovačky na potkávací po nastartování tlačítkem, po benzínový kohout či "sytič". Přesně tak, jak to má dneska být.

Úžasné na Jawách je komunita lidí okolo. Byl jsem na několika srazech a všude je velmi milo. Taktéž dealerská síť je příjemná, ceny rozumné. Servisní interval po 6000 km je třeba akceptovat (letos jsem měnil olej 3x).

Značka Jawa motorku podporuje, odletující kámen mi rozbil sklo světlometu a za pár týdnů jsem měl za 150 € lampu novou. Celkově mě ale přístup značky moc netěší. Že nevyrábí nové motorky mi nevadí, ale nevyrábí ani příslušenství, takže je třeba si všechno dodělat doma.

Opravdu mi chyběl a stále chybí zavazadlový systém. Z nouze jsem nakonec na indickou "ochranu výplatu" (tu jedinou lze dokoupit i když exportní kusy ji měly automaticky) připevnil cyklistickou brašnu a na nádrž přidal tanvak. Dám království za pořádný nosič kufrů.

Mám nainstalováno tažné zařízení na vozík PAV od Mototechnik.cz, ale neměl jsem odvahu za něj nic připojovat. Mechanicky to na mě nepůsobí dostatečně pevně (v originálním provedení zakrývalo RZ) a navíc už nestojím o heblo za motorkou. Nic z toho není v ČR schválené k silničnímu provozu.

Ostatní věci jsou spolehlivé. Spotřebu mám od 3,5 litru do 4,1 l / 100 km + nějaký olej. Nádrž má 13,2 litru benzínu po špunt. Plochá nádrž se tankuje pomalu, ale když se naplní fest, tak lze ujet až 350 km. Startování a vůbec celková funkčnost pro mě byla bez problému v zimě, teple za deště i v prachu. Po delší odstávce motor chytnul na třetí pokus.

Pár lidem nová motorka zhasínala z volnoběhu na křižovatkách. Toto se mi stane za studena na jaře či na podzim možná jednou v pár metrech po vyjetí z garáže a pak už ne. Beru normální i prémiový benzín s E10 či E5. Původní indická zadní pneumatika 120/80-17 mi vydržela sezónu, kdy po 15 000 kilometrech zmizela drážka v hlavní stopě.

Stojí to za ty prachy? To si musí odpovědět každý sám. Je možné si koupit i levnější motorky se stejným logem, pakliže to má být dopravní prostředek. Jestli to má být víkendovka na projížďky a na účtu máte peníze, pak asi není co řešit. Renovace starého motocyklu vám nemůže zajistit dobré svezení a podle mé zkušenosti to nebude ani levnější. Jestli chcete cestovat ve dvou, tak berte RVM Adventure.

Kývačku, 42 nebo Péráka? Pérák má větší objem motoru, žádná z motorek není dvoumístná, takže je to čistě o vizuálních preferencí. Spolehlivost bude zřejmě velice podobná. Já jsem i přes některé popsané detaily vlastně hlavně spokojený.

Na závěr doporučení: svůj motocykl jsem si pořídil od Petra Miroše z JawaPaskov.cz. Prodej byl příjemný a garanční servisy rychlé.

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
SLAY (837) napsal 11.10.2021 v 22:33

veliké uznání za to jsi na tomhle stroji projel

DejvGSR (52) napsal 11.10.2021 v 20:39

Začal jsem číst a musel dočíst. Super recenze. A jak už jsem říkal, tahle Jawička se mi moc líbí.

Petr_TA (29) napsal 11.10.2021 v 19:57

Parádní recenze


Nejnovější záznamy v deníku
  • Dvacet tisíc ujetých kilometrů na Jawa 300 CL

    Jaká je Jawa 300 CL po druhé sezóně a 20 000 najetých kilometrech? Stále super! I letos tento dědkolap nezastavitelně přitahoval pozornost desítek kolemjdoucích, kteří se nezdráhali začít se mnou rozprávět o svých vzpom

    Typ: Reportáž
    Vloženo: 30.10.2022
    Uskutečněno: 30.10.2022
    Tachometr: 20500km
    Komentářů: 1x
  • Čerstvý majitel nové Jawy

    První dojmy z podzimu 2020? Tato motorka je prostě nádherná se spousty detailů. Při jízdě překvapivě jemná bez "zbytečných" vibrací. Technických recenzí tohoto motocyklu již zde bylo mnoho, jak ale vypadá můj pohled čers

    Typ: Koupě
    Vloženo: 07.10.2021
    Uskutečněno: 24.12.2020
    Tachometr: 888km
    Komentářů: 1x


TOPlist