Nedávno jsem byl řešit problém u nové motorky.
Fígl byl v tom, že po otočení klíčku šel startér bez možnosti ho vypnout.
S touto závadou jsem se setkal už několikrát, a nikdy nebyl tak nějak čas řešit příčinu - bylo možné jenom odstranění závady - odpojení části elektroinstalace mezi jednotkou a relátky.
Naše elektroinstalace v 660 funguje tak, že aby spustila startér, tak musí být splněny jisté podmínky - například neutrál, zmáčknutá spojka, sklopený boční stojan a podobně. To zajišťuje diodová logika společně s relátky a jednotkou. Aby to nebylo tak jednoduché, tak paralelně k této "tvrdé logice" je připojena jednotka, která jedním směrem zjišťuje, jestli náhodou nemáme zmáčknutý čudl startéru, a na druhou stranu se zajmá o to, jestli je sepnuto relé čerpadla. K tomu dalšímý výstupy ovládá relé čerpadla a navíc ještě kecá do spínání samotného relé startéru paralelně k této logice.
U motocyklů s problémem se tedy odpojil vodič snímání od relé ovládajícího startér a bylo po ptákách, jednotka to nijak výrazně neřešila a všechno jelo. Pokud se to ale opakovalo u několikátého stroje, rozhodl sem se tomu jak říkám hrábnnout do špón.
Odpojil jsem tedy oenn slavný drát a jal se měřit - u tohoto stroje byla už novější verze svazku, takže mi to bylo divné - původní myšlenka byla, že se někde drát prodere na kostru a způsobuje onen problém. Prdlačku.. začal sem pomalu párat svazek, a nikde nic. Šel sem na to tedy z druhé strany - vymontoval sem jednotku a jal se měřit oba konce kabelu na všechny způsoby - nic.
Podezřelé, hodně podezřelé.
Šel sem tedy opačným směrem - rozhodil sem konektor kabeláže k jednotce - nikde žádný na první pohled viditelný problém. Takže poslední možnost, jednotka - po zběžném změření bylo jasno - vstup jednotky je opravdu ve zkratu. Vnitřní zapojení nikdo nezná, ale na vstupech bývá diodový totem, malinká zenerka, nebo něco v tom stylu co při problému odejde samo dobrovolně, než aby bouchlo všechno za tím. Takže sem namontoval jednotku nazpátek, a měřil znova. Zase špatně - respektive teď už to bylo správně. Pro větší jistotu sem druhý konec kabelu cvaknul za konektorem jednotky, abych mohl měřit všechny tři konce za běhu - a závada se opravdu potvrdila. Tím pádem už máme kompletní důsledek - vstup jednotky v prdeli. Jenomže proč.
To se mi nakonec rozleželo až dvouhodinovou cestou domů. K odpálení vstupu může dojít v podstatě jenom jedním způsobem - vyšším napětím, než je zdrávo. O to jednoduššejí napětím opačné polarity. Posléze mi to v hlavě bliknulo - elektroinstalace 660 NEMÁ na relátkách rekuperační diody. Nikde sem totiž žádnou nepotkal, a to sem už rozpáral těch kabeláží různých variant na 660 vícero. Příčina byla na světě. Jakákoli indukčnost funguje v podstatě stejně jako naše oblíbená indukční cívka z kývačky :) Po sepnutí tlačítka startéru se přivede na tuto cívku proud, dojde ke změně magnetického indukčního toku a relé sepne.. po sem je to všechno v pořádku, jenomže ejha. Po puštění tlačítka cívka relé funguje jako generátor, to znamená, že z cívky najednou jde napětí o opačné polaritě a výši i 10x takové, jako původní napětí. To dokáže spolehlivě odrovnat citlivou elektroniku - za normálních okolností k relé startéru potažmo blokovacímu obvodu nebývá nic připojeno, takže se napětí nikde neuplatní, zde máme ale stopadesát "zbytečných" drátů do jednotky, které si na dráždění takovým napětím rozhodně nepotrpí. Stejně to funguje i u klasických relé pro blokování startu a spol, ale ty jsou rozměrově menší, indukčnost také není taková a je tam riziko o něco menší.
Jaký je tedy závěr ? Chybí ochrany na vstupech jednotky, to znamená, že pro spolehlivou funkci je třeba doplnit rekupereční diody k malým relátkům a rekuperačí diodu v antisériovém zapojení k relé startéru.
Proč takové složitosti s relé startéru, když by tam někdo dal diody ze starého gramofonu ? To byste rádi věděli.. Je to skoro prosté. Naše diody opravdu fungují jako rekuperační, to znamená, že jakoby vracejí "zpětnou šlehu" zpátky do cívek, tzn rekuperují - podobně jako v lokomotivách při jízdě z kopce, ale to by jistě rád osvětlil Jura Bizón :) Výsledkem toho je, že se rozpínání relé o nějaký čas zpomalí - okem možná nepostřehnutelný, ale pro relé spínající proud v desítkách až stovce ampér do zkratu je to problém - při pomalém odpadu kotvy paů může mezi kontakty zbytečně dlouho hořet oblouk a tyto opalovat víc, než je zdrávo. Transil na správně napětí zajistí, že se do určité malé hodnoty nebude nic dít a pak teprve ochrana zasáhne.
Postupně dám dohrady návod, jak elektroinstalaci doma upravit - večkeré toto haraburdí se vleze do padesátikoruny a bude klid. A když se podaří, tak to snad vyjde v JawaBulletinu.
Tož tak :)
Vlastník | hrnous | |
---|---|---|
Vloženo | 13.9.2015 | |
Aktualizováno | 29.3.2018 | |
Zobrazeno | 7 034x |
Haha . Po osmi letech strojařiny jsem zavzpomínal na elektrotechnickou průmku. Hezký, seš borec