Když byla sundaná nádrž (důvod viz. předchozí zápis), tak jsem toho využil pro další činnosti, které byly v plánu přes zimu udělat. Hlavním úkolem bylo zkontrolovat vůli ventilů.
Kontrola je výrobcem předepsaná na každých 8000 km. Nicméně z dosavadní zkušenosti jsme si s chladnou hlavou dovolili interval protáhnout na cca 14000 km . Vůle se totiž prakticky stále stejná, přitom celá operace obnáší rozebrání půl motorky , což zabere samozřejmě nemálo času .
Pro seřízení sacího ventilu stačí sundat nádrž, víčko z hlavy motoru a natočit motor do správné polohy (přes řetězové kolečko na 6. převodový stupeň). To tedy není nic složitého. S výfukovým je to ale podstatně komplikovanější, jelikož nad víčkem na hlavě motoru překáží skříňka s elektroinstalací (je tam asi 1,5cm místa což samozřejmě nestačí) . Při minulých dvou kontrolách jsme to řešili tak, že jsme demontovali přední úchyty motoru, motor podložili plechem a částečně vysunuli 2 šrouby držící motor vzadu, což dovolí motor vytočit v rámu o pár stupňů doprava a umožní přístup pro seřízení. Letos jsem se ale rozhodl pro trochu větší rozborku , při které zároveň zkontrolujeme stav uložení kyvky a další věci.
Demontovat jsem řetěz, výfuk, airbox, brzdovou pumpu, čep (šroub) z horního oka tlumiče a nakonec spolu s tátou jsme vyrazili čep kyvné vidlice (šlo to dost ztuha, protože chytl lehkou rez, ale povedlo se). Kyvka i s kolem a brzdovou pumpou byla tímto demontována a s motorem šlo manipulovat. Kontrola ventilové vůle ukázala, že vůle je v toleranci (naměřeno 0,12 - 0,15 mm, což by mělo být OK). Od posledka se vůle v podstatě nezměnila. takže celá operace byla "zbytečná" .
Při zpětné montáži se nám podařila udělat pořádná blbost. Totiž, namontovali jsme krycí víčko na hlavě obráceně a zjistili to až, když jsme měli motor upevněný zpět v rámu . To by snad ani největší blbec na zeměkouli nedokázal . Nezbývalo nic jiného, než motor opět vymontovat a víčko dát do správné polohy, což už naštěstí díky tréningu zabralo jen asi 15 minut . Při montáži jsem všechny šrouby, čep kyvky a další spoje důkladně očistil a namazal, aby příště nebyl problém něco povolit .
Jinak, na sacího ventilu byla vůle přibližně 0,16 mm, tak jsme ji zmenšili na cca 0,12 mm. Ale i tak se vůle moc nezměnila. Myslím že příští kontrola může klidně proběhnout až za dalších 15000 km nebo i víc .
Dodatek: Ten interval 15000km je orientační hodnota pro mě a pro mojí motorku, kterou dobře znám a příliš motor nezatěžuji. Proto nikdo neberte tuto hodnotu jako všeobecně platnou a nenesu žádnou zodpovědnost za poškození motoru, pokud se podle ní budete řídit vy
-
moto bez výfuku, airboxu a kyvky
-
moto bez výfuku, airboxu a kyvky
-
kyvka s kolem a brzdou
-
čep kyvky s lehkou korozí
-
uvolněný a pootočený motor
-
hlava motoru
-
pohled k výfukovému ventilu a vahadlu
-
blbost roku - otočené víčko na hlavě :-)
-
seřizování vůle sacího ventilu