639 Chopper má jednu nevýhodu/ výhodu? To je relativní. Posuďte sami. Originál převod je do síly tozn. rozjedete, dáte 4 a už se jen vezete, bez extra řazení. Problém ale je, že rychlost při 3500 (podle mě optimum pro tenhle motor - úsporné a největší krouťák) - je pouhých 75 km/h - měřeno GPS. Což není mnoho :).
Celé je to způsobeno tím, že v Jawě tam nechali origo motor 638 vč. převodovky a 18ti zubé hnací kolečko na sekundárním řetězu, ale dali menší zadní kolo - klasika 638 - 640 má 18", ale chopper má vzadu jen 16" - čímžto nejen že byly změněny jízdní vlastnosti stroje, ale také vám - možná na klasice kalibrovaný - tachometr lže v tom, že jedete nějakých téměř 90km/za hod. při 3500, ale ve skutečnosti vlastně pouze 75km/h a i to jinak počítá km, takže vlastně ani nevíte kolik jste skutečně ujeli za sezonu, rozhodně víc, než říká tacho! Tacho je totiž kalibrováno pro stroje s 18" koly. Pokud by to někdo chtěl nechat jak to je a současný převod mu vyhovoval, tak ten tachometr lze kalibrovat v příslušné k tomu určené firmě.
Slyšel jsem i četl mnoho fámů, čím to celé je, dokonce i o jiných převodovkách v chopper stroji atd., ale po diskusi s technikem z Jawy, či poradou s odborníkem, který se zabývá motocykly Jawa/ČZ už desítky let a nakonec i z vlastního ověření, jsem došel právě k tomuhle jednoduchému závěru, že celý problém je ve velikosti zadního kola.
Napravit a zajistit to, abyste jezdlili podobně nebo stejně jako lidi na klasice 350 to lze jednoduše. Buďto jinou rozetou, nebo jiným hnacím kolečkem na sekundáru (větším - menším byste způsobili opačný efekt), či celým jiným zadním kolem. Já zvolil hnací kolečko - zdálo se mi to nejjednodušší. Pokud máte 18z jako já, tak na výběr je pouze jedno - 19z. Větší se už nedělá. Směrem dolů - tozn. větší síla to jde o více zubů. Vyzkoušel jsem dokonce 14cti zubé kolečko z ČZ, které má stejné usazení :). S tímhle motorem by se na to dalo rozjíždět i na 4 . Po zakoupení 19z za 165Kč - dá se sehnat levněji za 100 na eShopu - jsem vyndal staré a namontoval nové. Výměna jednoduchá, není třeba rozpojovat řetěz. Pouze vyndat poloautomat spojky, krytku řetězu a pak už jenom povolit matici č. klíče 32 a sundat zajišťovací podložku. Je třeba povolit napínáky řetězu a tudíž povolit kolo a rozetu aby se povolil řetěz - pokud ho teda nemáte vytahanej . Výměna jednoduchá, v podstatě vysunete staré i s řetězem a dáte nové. Já teda měl to nové kolečko velmi přesně / nepřesně :) vyrobené, takže jsem ho tam nemohl dostat a musel vzít kulatej pilníček a trošku ten tvrdokov strhnout . Pak už jsem ho tam narazil celkem snadno. Pak jen zkompletovat, dotáhnout řetez, vycentrovat zadní kolo a všechno poutahovat.
Jel jsem to ihned vyzkoušet cca 30km. S výsledkem jsem celkem spokojen. GPS mi při 3500 ot. / min. ukazuje 83km/hod. Rozdíl tedy 8km/hod. - předtím 75km/h což mi už vyhovuje mnohem více . Trochu se to blíží i ukazateli na tachometru, který ukazuje něco malinko pod 90. Tudíž by to i mohlo lépe počítat ujeté km. Mínusem samozřejmě je, že klesne síla motorky a musí se více řadit. Není to vůbec hrozné a zatím to tak nechám.
Vlastník | Icezz | |
---|---|---|
Vloženo | 18.1.2011 | |
Aktualizováno | 1.5.2013 | |
Zobrazeno | 6 948x |