renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 350/639 Chopper (1996)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Icezz
Vloženo 18.1.2011
Aktualizováno 1.5.2013
Zobrazeno 6 935x
HODNOCENÍ PROFILU OD 9 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.8


Vloženo: 16.05.2012, Uskutečněno: 16.05.2012, Zhlédnuto: 66x


Jednoho dne rozhodl sem se vyměnit regulátor dobíjení. Důvodů hned několik.

1. Původní se skládá ze tří vzájemně propojených částí - propojených drátky, takže to vypadá jako slušná elektrárna, když rozděláte pravý kastlík. VAPE A-R04 se skládá pouze z jednoho kusu a zabere podstatně méně místa.
2. Původní - konkrétně část usměrňovací -se mnohokráte rozbíjí. Mě se to tedy za 10tis. km ještě nestalo, ale je na to moc negativních ohlasů. Prý se stává to, že se přeruší kontakty u diod. Musí se znovu proletovat a pak to šlape.
3. Koupil jsem novou baterii, která je větší a musel jsem vybourat část kastlíku, kde zrovna byla regulační jednotka alternátoru, tudíž mi ubylo místo.
4. Navíc když pojedu na delší cestu povezu sebou pouze jednu součástku a ne tři.

Výhod tedy mnoho. VAPE nabízí mnoho regulátorů a je potřeba vybrat ten správný podle alternátoru. Já mám na 350/638 původní alternátor 200W s buzeným vinutím na rotoru, takže mi tam pasuje typ A-R04. Objednáno a do tří dnů byl doma. Jaké to nadšení. Hned jak to přišlo, pustil jsem se do díla. Vyházel elektrárnu a jal se zapojovati dle přiloženého schématu zaslaného společně s regulátorem. Po zapojení mi zbyly dva volné dráty - s tím jsem si hlavu nelámal...postupoval jsem podle schématu ne, tak co? Prolítlo mi hlavou. Musel jsem trošku laborovat protože napájený konektor byl moc krátký a nevešel se mi do kastlíku podle mého požadavku na umístnění. Ucvakl jsem ho a napájel kablíky přímo na něj. Po asi dvouhodinové instalaci - díky tomu pájení - jsem zapnul klíček a...nic. Nerozsvítila se kontrolka dobíjení, která je zapojená přímo na kablík vedoucí na živý uhlík buzení rotoru. Znovu koukám do schématu, měřím napájení, jednotlivé kabely a nic. Zkusil jsem tedy nastartovat a změřit napětí na baterii...stále nic. Když jsem si pak pročítal co k tomu bylo napsané v papírech tak mě zaujala poznámka, že je velmi důležité nepřepolovat regulátor a zapojit velmi spolehlivě minus pol - nejlépe přímo na baterii, jinak regulátor odpálíte. Zdálo se mi, že všechno jsem udělal správně. Jediný co mě napadlo, že jsem ho odpálil nějakou součástku uvnitř, buď teplem z pájky nebo nějakým el. výbojem - vzpomněl jsem si na školní léta na střední škole, kdy jsme pájeli C-MOS obvody, kteréžto byli na tyto věci velmi citlivé. Trochu naštvaný jsem to celé zabalil a druhý den po domluvě odeslal do VAPE na přezkoušení.
Za tři dny mi přišel regulátor zpět. Úžasný jak to šlo rychle. Volal jsem do VAPE a chvilku si povídal s p. Ing. o správnosti zapojení a zkoušce funkčnosti. Dostal jsem pár typů a celej nedočkavej jsem se těšil až to doma zase skuzím.
Tentokráte bylo zapojování mnohem rychlejší. P. Ing. mi tam napájel nový konektor s delšími kablíky, takže jsem to již mohl použív na FAST-ON konektory, které jsem předtím pracně ustřihal :). Naletoval jsem tam ale stejně jiné, u kterých nehrozí to, že se znich stahne izolace a bude hrozit, že se dotknou jednotlivé kontakty. Spokojený jsem zapojil konektory do regulátoru a...nic. Stejný problém jako předtím - nejde buzení alternátor tudíž to prostě nedobíjí a žárovka se nerozsvítila. To už je divné - něco jsem musel přehlédnout. S touto myšlenkou šel jsem lovit na internet moudra.
Po hodině prohledávání diskusí jsem přišel konečně na možný problém. Je jinak zapojená kontr. žárovka. Buzení jde přes ní. Trochu udiven jsem přemýšlel nad tím jak to může fungovat, hlavně tedy jak může ta žárovka zhasnout, je-li stále napájena přímo ze spínací skříňky a druhým koncem na živý uhlík...pak jsem si vzpomněl ze školy na děliče napětí apod. a začal jsem věřit, že by to mohlo jít. Rozebral jsem spínačku a přezapojil žárovku, ze které jsem vyhodil zemnění. Trochu se strachem jsem pak zapl klíček...žárovka svítí...dobrá zpráva...změřil jsem budící napětí na alt. a naměřil 1.5V, přesně jak povídal technik z VAPE. Zkusil jsem nastartovat...žárovička po chvilince zhasla - změřil jsem napětí na baterii a ...heuréééka...dobíjí...dokonce skvěle. Tedy dobíjí to lépe než původní regulátor. Při otáčkách 1000ot/min. je tam již 13.5V a při 1200ot. již 14.5V - tedy plné dobíjecí napětí. Původní reg. to měl trošku jinak přesně už si to nepamatuji, ale těch 14.5 tram bylo až někdy kolem 3000 tuším. Tohle je super při pojíždění po městě - baterie se tak nevybíjí. Pak už jen zbývalo upravit kablíky tak aby to vypadalo kulturně a dalo se v tom orientovat při případných opravách a zaizolovat jeden co zbyl od alternátoru - č. 56 tuším - jedná se o bod, kde jsou spojeny cívky statoru - to sloužilo jako ovládací napětí pro rozpínací relé kontrolní žárovčičky. Dále jsem ustřihl kablík co vedl ke spínači zadní brzdy. Nevím upřímně k čemu tam byl, protože to normálně chodí - ani jsem to raději nezkoumal.

Několik poznatků, které by mohli případným laborantům pomoci.

1. Při použití fast-on konektorů použijte takové, které nemají jako izolaci takovou tu bužírku na volno. Hrozí, že se svléknou a dojde později ke zkratu. V konektoru regulátoru je málo místa. Já osobně použil fast on konektory, které mají plastový obal hranatý, který je zajištěn tak, aby konektor nevypadl. Bohužel nevím kde je koupit, já to měl z elektriky jiné motorky, kterou jsem měl.
Nechá se to řešit přes Vape. To nabízí i kabeláž s konektory samostatně k prodeji, bohužel ale to stojí dost peněz - cca 350Kč, což mi přijde moc. Je třeba na toto myslet při koupi ať se s tím nemordujete jako já.
2. Při zapojování je nejprve potřeba regulátor uzemnit. A ne někam na rám, kde může vzniknout přechodový odpor, ale přímo na - pol baterie. Minusový kablík má naletované očko, takže není problém to na baterii zapojit. Pak teprve zapojte + pól. Při opačném postupu prý podle technika VAPE regulátor spolehlivě odpálíte. Má sice nějakou ochranu uvnitř, ale tato je nedostačující.
3. Pozor na přepolování. Nesplést + a -. To také znamená vraždu pro regulátor a VAPE v tomto případě je schopna zjistit příčinu a nemusí uznat reklamaci.
4. Při zapojení vám zbydou dva káble, oba můžete odstřihnout a nemusíte mít strach, že jste na něco zapomněli
5. Nezapomeňte - stejné jako já - přepojit i kontrolní žárovku. Tedy zapojením regulátoru do obvodu to nekončí. Jinak nebudete mít napětí nutné pro buzení rotoru alternátoru. Kontrolní žárovka je původně zapojena na rozpínací relé a má dva kontakty - plus vedené přímo z relátka, a minus propojený s ostatními žárovičkami na kostru. Tady je důležité tedy vyndat mínus pol a buď ho zaizolovat a nebo ustřihnout a žárovku zapojit na kontakt č. 15 ve spínací skříňce a druhým koncem na DF regulátoru a současně na DF uhlík na rotoru, jak je vyznačeno ve schématu. Napětí je pak upraveno regulátorem a na svorkách uhlíků můžeme po zapnutí klíčku naměřit 1.5V - 2V cca.

Celkově když shrnu práci VAPE, tak myslím, že je opravdovým přínosem pro všecky Jawaře, jinak bysme všichni měli doma nějaký více, či méně funkční bastly, kterýma bychom chtěli problémy s regulací napětí řešit, protože zahraniční výrobci těchto součástek jsou dost drazí. Přístup pracovníků VAPE je velmi chválihodný jak jsem se přesvědčil a jejich profesionalita a rychlost při řešení různých situací je příkladná.

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Icezz (8) napsal 03.04.2018 v 11:24

rádo se stalo

Deyva (3) napsal 02.04.2018 v 21:52

Díky moc, ta záludnost s kontrolkou dobíjení a taky bezpodmínečný připojení nejprv na kostru a - baterky mi pomohlo


Nejnovější záznamy v deníku
  • Nutná repase po bouračce v Rakousích

    Milý deníčku... :-) No nic nebudu se sáhodlouze rozepisovat, takže krátce. Po bouračce v Rakousku, kdy jsem se svojí Jawkou zhotovil pár salt, jsem byl nucen udělat pár nutných oprav, neboť Jawka šla krapet nakřivo. J

    Typ: Oprava
    Vloženo: 19.08.2021
    Uskutečněno: 19.08.2021
    Komentářů: 1x
  • Ještě poslední nezrenovovaná část... krk řízení...

    Milý deníčku :-) - tak dnes jsem dokončil repasi poslední části motorky na kterou jsem ještě nesáhl a to je krk řízení. Nyní mám nakrouceno skoro 50000 a udělal jsem už všechno. Vlastně bych to ani nedělal nebýt zásadn

    Typ: Oprava
    Vloženo: 14.05.2017
    Uskutečněno: 14.05.2017
    Tachometr: 485000km
    Komentářů: 1x
  • Nový motor...

    Dlouho jsem do deníku nepsal a stalo se toho hodně :-). Tedy milý deníčku... loni jsem zadřel motor. Stalo se tak zadřením ložisek na středu klikové hřídele. Proč? Nevím, ještě jsem to nerozebral. Každopádně je to čas

    Typ: Oprava
    Vloženo: 13.10.2014
    Uskutečněno: 01.10.2014
    Tachometr: 40200km
    Komentářů: 3x


TOPlist