Logo Hercules Hercules

Informace o značce

Motocyklová značka Hercules se zrodila v Německém Norinberku již v devatenáctém století – 1886. Prvotním artiklem se stala jízdní kola a protože start měla firma opravdu úspěšný, mohla zastínit ostatní výrobce například tím, že si všechny součástky bicyklů vyráběla kompletně sama. V prvních letech se dostalo na cesty více než šest milionů jízdních kol a tento úspěch pomohl firmě v investicích do nového druhu výroby – výroby motocyklů.

Historie značky

Rok 1905 rozechvěly detonace motorů prvních motocyklů Hercules. Firma mohla být nadále vzorem perfektního byznysu a její růst pokračoval prakticky až do padesátých let.
Hercules byl historicky prvním výrobcem s vlastním profesionálním silničním závodním týmem nasazeným v 53. Roce. Bohužel i tento tým dohnal propad prodejů v motocyklové branži a tak jeho trvání dosáhlo pouhopouhé dvě sezóny.

V krizovém roce 1955 se Hercules rozhodl ukousnout si větší podíl na trhu soustředěním se na výrobu mopedů. Chyběl jen nový model, který by upoutal veřejnost a spustil prodejní boom.
Problémy se vlekly a firma nutně potřebovala ozdravit svoje výrobní procesy, aby mohla zůstat ve hře. Podařilo se to až po odkoupení Sachs-em a sloučení do Zweirad union. Značka Hercules ale dále pokračovala, ačkoli výroba probíhala pod vedením Sachs a s použitím jeho motorů. Mopedy, malé motocykly a skútry si stále nesly svou historickou značku.
Bavíme-li se o motocyklech Hercules, najdeme v jejich výrobní historii několik opravdu zajímavých modelů. Jedním z nevšedních strojů se stal K 125 Military – dvoutaktní jednoválec s chlazením vzduchem a jednoduchým karburátorem, velice robustní stavbou s přídavnými nosiči a padacími rámy. Jeho třináct koní v khaki nátěru vykračovalo pěkně do rytmu vojenských bubnů a bubnové byly i obě brzdy. Co, že je na něm zvláštního? Armády tento prostý model odebíraly ještě v roce 1996!

motory Wankel

Píše se rok 1974 a na výstavě West Cologne Fall Motorcycle Show se tísní dav kolem nového modelu Hercules,osazeného Wankelovým motorem s rotačním pístem a připraveným k prodeji a do běžného provozu – W-2000.
Jeho motor používal jednopístovou komoru 294ccm, chlazenou rozměrným větrákem na svojí čelní partii (tak, aby využíval i nápor vzduchu během jízdy). Použitelný výkon dával dobrých 23 koní a po pozdější modernizaci dokonce 32 koní. Mazání motoru probíhalo stejně, jako tomu bylo u dvoutaktů – přidávání oleje do benzínu.
Dva roky po představení byl model inovován na W-2000 Injection. Hlavní změnou se stalo automatické mazání olejovou pumpou z oddělené nádržky. Podvozek dostal obě kola osmnáctipalcová, dopředu moderní kotoučovou brzdu, vzadu zůstal buben. Dobový tisk sice chválil báječnou ovladatelnost, ovšem jeho nízká světlá výška určovala limity motocyklu při naklápění v zatáčkách. Celkové vyznění recenze určuje W-2000 spíše jako stroj pro denní službu, než jako sportovní náčiní.

V květnu 1975 se objevil také nevšední terénní Hercules s Wankelem (KC-30 GS Enduro), nicméně jeho kariéru značně zkrátila nadsazená cena (2 900 dolarů).
Zbývá ještě dodat fakt,že ve Velké Británii se Herculesy prodávaly pod obchodní značkou DKW.
V Hercules-u byl použit společností Fichtel & Sachs vyvinutý rotační motor s objemem 300ccm – jediný dostupný Wankel té doby. Tento motor se stal základem projektu inženýrů BSA v sedmdesátých letech, kdy zkonstruovali dvourotorový agregát 600ccm – později známý jako pohon sportovního Norton Classic.
Historie Hercules-u se uzavírá po sto deseti letech od založení. Posledním modelem v nabídce byla již zmíněná třináctikoňová armádní 125ccm.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist