Yamaha X-max 400

Sehnat u Yamahy skútra, který by měl dost výkonu na dlouhé štreky ve dvou a zároveň se vešel do každé skuliny v ranní dopravní špičce, bylo až donedávna prakticky nemožné. Sportovnímu TMAXu ani luxusnímu Majesty nelze upřít skvělý výkonový potenciál pro rychlé přesuny po dálnici, ale nároky pro pohyb v přeplněných centrech měst nesplňuje kvůli rozměrům úplně na sto procent žádný z nich. Teď je ale všechno jinak: seznamte se s novým X-MAXem 400!

Yamaha X-max 400

Kapitoly článku

Model X-MAX samozřejmě není v nabídce řadě skútrů Yamaha žádnou novinkou. Japonská značka slaví úspěchy s jeho dvěma slabšími verzemi už od roku 2006 a na tomto místě jste už možná zaregistrovali jejich redakční testy (X-MAX 125, X-MAX 250). Na obou z nich se nám hodně líbilo, jak výrobce dokázal skloubit sportovní charakter s elegantním designem a jízdním komfortem. Jinými slovy se X-MAX dá obecně zařadit mezi skútry, který se neomezuje na pouhé splnění praktických povinností, ale přinese svému majiteli také náležitý požitek z jízdy.
Další jeho velkou výhodou je ideální poměr venkovních a vnitřních rozměrů. Na palubu se pohodlně poskládá i dvoumetrový čahoun, ale při proplétání mezi kolonami aut se X-MAX pořád chová jako ryba ve vodě. Stopětadvacítka - a především dvěstěpadesátka - přitom dokážou svým výkonem dopravně obsloužit mnohem větší rádius, než území velkoměsta. S maximální rychlostí hodně přes 100 km/h není problém urazit ani delší vzdálenost, a majitel některého z menších X-MAXů se může se svým skútrem směle pustit i na dálnici.
 
Poptávka po výkonnějších maxiskútrech ale pořád roste - což si Yamaha může snadno ověřit na prodejních výsledcích svojí vlajkové lodi s půllitrovým motorem - a tak se v Japonskou rozhodli  zařadit do nabídky také silnější variantu X-MAXe. Důvod je celkem patrný: pětistovka TMAX má i přes svoje nezpochybnitelně skvělé jízdní vlastnosti přeci jen určité rezervy v městském provozu, a ani cestovním komfortem nepatří mezi úplnou špičku. Nový X-MAX 400 je tedy určen hlavně těm zákazníkům, kteří před sportovním duchem dávají přednost pohodlí, a zároveň nechtějí obětovat nic z obratnosti a štíhlých proporcí. Důležitou roli tady hrají také finance - nová čtyřstovka je proti TMAXu zhruba o sto tisíc levnější (stojí 156 tis. Kč).
Na začátku projektu X-MAX 400 byl základ prakticky daný - čtyřstovkový motor Yamaha už pár let montuje do modelu Majesty, a všechno ostatní se dalo naklonovat z dvěstěpadesátky., která prošla modernizací teprve nedávno. Přesto se novince se dostalo mnohem víc pozornosti designérů. Základní tvary, včetně charakteristických bočních panelů ve tvaru bumerangu zůstaly zachovány, ale v detailech najdeme celou řadu nových prvků. Jinak jsou řešené kapoty a blinkry přední světlo dostalo moderní pozičky z LED diod a partie za sedlem výrazně zeštíhlely. Efektním LEDkám musely ustoupit žárovky také v zadním světle. Nově řešené je i sedlo, kde se gravírovaná hliníková ozdoba přestěhovala k opěrce řidiče. Celkovému pohledu na skútr je těžko co vytknout, pokud se dokážete povznést nad podobu a velikost výfukové koncovky. Osobně bych jí při první příležitosti vyměnil za laděný Akrapovič z nabídky originálního příslušenství, protože sériový výfuk mi se zbytkem skútru moc neladí. Dojem luxusu ještě trochu kazí hliníkové stupačky spolujezdce, které by se jistě daly vymyslet lépe. 
Samostatnou kapitolou jsou pak budíky, kterým byste spíš hádali, že se díváte na přístrojovku Yamahy TMAX. Vedle analogového tachometru nechybí stejně velký otáčkoměr a prostor mezi nimi vyplňuje displej, který přehledně zobrazuje téměř všechny představitelné jízdní údaje. Počitadla ujetých kilometrů včetně dvou denních tripů doplňuje stupnice teploměru chladící kapaliny, palivoměr, hodiny a praktický ukazatel teploty vzduchu. Dodržování servisních intervalů hlídá samostatná kontrolka na displeji, která blikáním upozorní na každou potřebnou výměnu oleje. Ostatní barevná světýlka zasazená do ciferníků jsou standardní, stejně jako ovladače na řidítkách. Za příjemný nadstandard by se možná ještě pořád dal považovat vypínač výstražných světel, přestože i tato funkce se začíná objevovat v dané kategorii čím dál častěji.
Samotná řídítka svojí polohou diktují jezdci příjemně uvolněný vzpřímený posez, a k relaxu vybízí také sedadlo a prostor pro nohy. Dlouhé stupňovité dvousedlo rozhodně netrpí nedostatkem prostoru, což platí i o místě, kam si jezdec schovává nohy do závětří. S necelými 190 centimetry výšky jsem měl pořád ještě rezervu, a moje kolena se neopřela do tvrdého plastu ani při prudším zabrzdění. Příjemný sklon mají i šikmé plotny, kam se dají natáhnout nohy a pocit komfortu je pak naprosto dokonalý. Na jezdce ukrytého za kapotami ani při jejich subtilních rozměrech nefouká, a dobře funguje také vysoký plexištít. Menší efekt už vykazují symbolické deflektory na ruce, které nestíhají odklánět nápor větru mimo rukojeti.
Před kolena se díky hospodárnému využití prostoru vešly dvě odkládací přihrádky, z nichž zamykací je ta menší vlevo. Na mobil a peněženku stačí, napravo poskládáte třeba náhradní rukavice. Hlavní úložný prostor je ale tradičně pod sedlem, a ani na jeho adresu nemohu šetřit chválou. Dvě integrální přilby se do něj pohodlně poskládají stejně pohodlně jako třeba batoh s patnáctipalcovým notebookem - tak velký kufr se běžně vidí jenom u mohutných maxiskútrů.
Kompaktní rozměry, vysoká úroveň pohodlí a velký úložný prostor - to jsou vlastnosti, které X-MAXe charakterizovaly už před příchodem nové čtyřstovky. S výkonnějším motorem se z něj ale stává skutečný maxiskútr, schopný uspokojit i hodně náročného zákazníka, který se potřebuje rychle zdolávat delší vzdálenosti. Však také v jeho motoru přibylo oproti dvěstěpadesátce víc než padesát procent výkonu (31 koní) a ještě více točivého momentu (33 Nm). Hmotnost naopak narostla jenom minimálně na celkových 211 kg, takže posílení pohonné jednotky je na dynamice jízdy citelně poznat. Při rozjezdu z místa stačí motoru mnohem menší otáčky, takže skútr zareaguje na otočení plynové rukojeti ve zlomku vteřiny razantním startem. Na padesátce je ručička tachometru jenom o pár sekund později a pokud vaší práci s plynem zrovna neomezují dopravní předpisy, atakuje stovku s jen nepatrně menší razancí.
Za stovkou už X-MAX akceleruje o poznání pomaleji, ale pořád má v zásobě dalších 65 km/h, než přestane zrychlovat nadobro. I s odchylkou tachometru tak máte k dispozici reálnou maximálku daleko za legálním limitem českých dálnic, což dává skútru na autostrádě velkou výhodu nejenom při samotné jízdě, ale hlavně při předjíždění. Hutný zátah odspodu se zase náramně hodí při pohybu po městě - ať už na odjezdu ze semaforu, nebo při manévrech mezi jízdnímu pruhy. Motor dobře slouží i jako brzdný činitel, takže se jízdní tempo dá  poměrně úspěšně regulovat jenom pohybem pravého zápěstí. a v situacích, kdy brzdná síla motoru nestačí, se můžete stoprocentně spolehnout na hydraulické kotoučovky - dvě přední a jednu zadní. Všechny tři mají shodně průměr disku 267 mm, a hlavně přední dvoupístkové třmeny si zaslouží velkou pochvalu. Při popojíždění po městě je k nezaplacení jejich plynulý a čitelný nástup, ve vysokých rychlostech pak přijde ke slovu i perfekrní účinek, který zezadu ještě jistí jednopístkový třmen.
Podvozek, postavený na silném a pevném trubkovém rámu, je zdařilým kompromisem mezi komfortem, jízdní stabilitou a přesným řízením. Tužší odpružení s chutí pohlcuje nerovnosti aniž by je pustilo dál do rámu, a zároveň se stará o to, aby skútr dobře držel stopu. Skútry s větším předním kolem mají v tomto ohledu vždycky výhodu, a Yamaha proto zvolila patnáctipalcový ráfek. Třináctka použitá vzadu nemá na skvělou ovladatelnost žádný negativní vliv, a skútr se i přes svůj poměrně dlouhý rozvor vede hodně lehce. Limitujícím faktorem v zatáčkách se spíš stane malá světlá výška hlavního stojanu, než vlastnosti podvozku.  K dobré ovladatelnosti přispívá nízko položené těžiště, ale současně je znát i větší váha na zadním kole, která se při rychlostech blížících se maximálce projeví horší stabilitou předku.
Udržet pravačku a tachometr na uzdě může koneckonců přinést nemalé úspory, a to nejen na pokutách. Při plném plynu, kdy se X-MAX dokáže řítit v levém pruhu skutečně impozantním tempem, totiž mizí benzín ze čtrnáctilitrové nádrže o dost rychleji, než když při jízdě předpisovým tempem. Pak se dá dostat kombinovaná spotřeba (dálnice-okreska-město) na přijatelných 4,2 litru. Při svižnější jízdě ale s chutí spolkne až o litr víc.  
I tak jsou provozní náklady srovnatelné s podobnými maxiskútry, a  pořád o dost nižší než u osobních aut. Pořizovací cena 155 990 korun je ale v poměru ke kvalitě zpracování, jízdním vlastnostem a užitné hodnotě hodně zajímavá.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - Výška redaktora: 186 cm

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.17
Známkováno: 6x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist