husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha WR450F

Kapitoly článku

Nové WR450F jsme si proklepli jak ve volném enduro terénu, tak na dvou různých motokrosových tratích . Posed se nijak zásadně neliší od ostatních ostrých endur. Pocitově se sedí níže a řidítka jsou výše. Každopádně mi posed od první chvíle sedí a k obrazu svému si přenastavuji pouze řidítka. Sedlo je tak akorát tvrdé a svou štíhlostí nevybočuje z řady. Jak se později při jízdě ukazuje, mohlo by být ještě o pár čísel delší, a to jak k nádrži, tak zadnímu blatníku. Slova chvály zaslouží neklouzavý povrch sedla, ale i široké stupačky.
Wéerko převážně startuji elektrickým startérem, ovšem zvědavost mi nedovoluje nevyzkoušet si kick start. Funguje stejně spolehlivě jako elektrický startér a studená i zahřátá mašina chytá na první prošlápnutí. Zvukový projev neřadí nové WR mezi neuřvanější soutěžáky. Ba naopak, při ostřejší jízdě na motokrosové trati sklízí obdiv za tichý chod. To je velké plus zejména ve volném terénu, kde na sebe zbytečně neupozorňuje a nestaví do pozoru veřejné činitele. Jemný a příjemně dávkovatelný výkon přichází vhod těžšímu terénu, kdy je potřeba využívat nejnižší otáčky a želvím tempem projíždět nejrůznější zapeklitosti.
Pro takový terén je velice použitelný první rychlostní stupeň, zpřevodovaný do síly. Motorka je klidná a při nízkých otáčkách nejeví známky nervózního ucukaného projevu. Druhý rychlostní stupeň je naladěn také do síly a vychází vstříc především prudkým výjezdům. Výkon stačí dávkovat plynem a sem tak si pomoci lehčím zaspojkováním. Mimochodem mechanická spojka funguje poměrně jemně a ani po delším lítání nedává zabrat levému předloktí. Příjemné je níže položené sedlo, díky kterému mám šanci lépe došlápnout a v krkolomném terénu udržet rovnováhu. V rychlejších pasážích se o slovo hlásí trojka-čtyřka a střední pásmo otáček. Na pětku pak dojde hlavně při přejezdech a hodně rychlých pasážích. Mašina je velice příjemně ovladatelná, a proto je radost projíždět táhlé vingly pěkně pod plynem. Díky použitelnému střednímu pásmu otáček není problém prolítnout rozbitou rovinku s předním kolem ve vzduchu a pošetřit tak předloktí.
Stačí si mírně vrknou plynem, vzít za řidítka a pak už jen nechat přední kolo lízat nerovnosti rozbitých lesních cest. Velice dobře se jeví pérování nastavené v továrním set-upu. Nerovnosti filtruje až nečekaně dobře a do rukou nejdou žádné nepříjemné štosy. Zejména díky krátkému rozvoru jsme měl obavy, zda bude WR klidné ve vyšších rychlostech na nerovnostech v přímém směru. Tyto obavy se naštěstí nepotvrdily. Soutěžák tří ladiček je klidný a v přímém směru pěkně drží stopu.
Popravdě, před testem jsem byl zvědavý na chování nového wéerka na motokrosové trati, kde jsem mu dával velké šance, a to především díky jeho rámu pocházejícímu z motokrosové dvěpade, slušnému pérování a zadní stodvacítkové pneumatice. Už první kola na zahřátí napovídají, že si to na motokrosové trati parádně užijeme. Mašina se velice ochotně pouští do zatáček, s přehledem létá vzduchem a s ledovým klidem drtí rolety. Ze začátku si říkám, jestli sériová mapa není pro motokrosovou trať jemná až moc… jenže po několika rundách měním názor a jsem za neagresivní projev pětiventilového jednoválce vděčný. Jednak mě tolik nepotahá, a pak vydržím v sedle o dost déle, než na vzteklé motokrosové potvoře. Jízda je pocitově hodně klidná, ovšem podle časů na kolo relativně rychlá. Pokud by ale člověk chtěl ostřejší reakci na plynovou rukojeť, byla by dravější mapa nezbytností.
Na motokrosové trati využívám především třetí a čtvrtý rychlostní stupeň. V pomalých zatáčkách kolem nohy však dochází na dvojku. Wéerko pak vyráží z vinglů jak z praku. Ochota zatáčet je opravdu parádní a v mnohém se dost podobá lehkému motokrosu. Příjemné jsou také průjezdy ve vyjeté koleji, stejně tak průjezdy rychlých toboganů a problém nenastává ani v táhlých zatáčkách. Drobná stavba hraje do not skokům a zejména průlet přes lavice jde jak po másle. Motorka se hezky řídí tělem a ve vzduchu nemá tendence se výrazně převažovat na předek či zadek. Pérování v továrním set-upu zvládá motokrosové lítání velice dobře a nemám větších potřeb nastavovat na tvrdosti. Jediným, kdo mi na tvrdé vyschlé trati dělá starosti, je zadní pneumatika určená hlavně na měkčí terén... Každopádně mě WR450F na trati dost bavila a stoprocentně potvrdila své papírové předpoklady.
Celkově mi nezbývá, než konstatovat, že je nové WR450F velice podařeným endurem, které může v klidu přebrat štafetu od svých úspěšných předchůdců. Líbí se mi jeho drobná stavba, ze které pramení skvělá ovladatelnost a výborné jízdní vlastnosti jak na klasickém enduro terénu, tak na motokrosových tratích. Po stránce motoru se wéero řadí mezi příjemná, velice čitelná a nezáludná endura. Proto si hravě poradí i s náročným terénem, kde je neucukaný a jemný projev motoru v nízkých otáčkách k nezaplacení. Pokud bych měl najít nějakou slabší stránku, bude to nádrž, která by klidně mohla pobrat o jeden až dva litry oktanového moku více a možná sedlo, kterému by slušelo pár centimetrů do délky. Základní cena WR450F je stanovena na 209 990 korun a pokud zatoužíte po „ostré“ verzi se závodním kitem, budete muset ještě desítku přihodit.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):
Motokatalog.cz



TOPlist