yamaha_demo_tour




Vespa 300 GTS SuperTech: Pořádně nabroušená vosa

Vespa nikdy neměla ambice sportovního skútru a na city zákazníků útočila především svým stylem a jednoduchou technikou. To se však nyní mění s příchodem modernizované modelové řady GTS s novým třístovkovým motorem 300hpe.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Klasické líbivé retro tvary a nezaměnitelný italský styl u GTS zůstávají, jedinými na první pohled viditelnými změnami jsou mřížky chlazení na bocích kapotáže a nový design ozdobné lišty na přídi. Výběr barvy modelu 300 GTS SuperTech je velice jednoduchý, v nabídce je pouze černá „Nero Vulcano“ a šedá barva „Grigio Materia“. Právě druhý jmenovaný barevný odstín jsme měli k dispozici a popravdě, mě příliš nenadchl, ale co naplat, v dnešní době se tato "šedá základní" barva prostě nosí a je o ni velký zájem.

Vespa ale stále zůstává silnou osobností a tím klasickým pravým skútrem v dobrém slova smyslu. Krásné tvary v kombinaci s elegantními chromovými doplňky navozují tu správnou atmosféru. Bytelná ocelová karoserie nabízí dostatek místa především pro řidiče. K cestování spíše v singl obsazení nabádá i hodně malé sedlo. Podvozek na tradičních 12“ kolech nabízí pohodlí, které by od takto malých koleček nikdo moc neočekával, i když fyzikální zákony přelstít nelze. Svůj podíl na pohodlné jízdě má určitě systém s hydraulickým tlumičem s vinutou pružinou vpředu i vzadu. Na pohodu naladěnému podvozku sekundují brzdy vpředu i vzadu vybavené kotoučem o průměru 220 mm, ve standardní výbavě má skútr protiprokluzový systém ASR a protiblokovací systém ABS. Obutí Vespa svěřila značce Michelin, přední kolo osadila stodvacítkou, a zadní stotřicítkou CityGrip.

Označení SuperTech v názvu skútru neznamená nic jiného než speciální chytrou přístrojovku v základní výbavě motocyklu. Za všech podmínek skvěle čitelný barevný 4,3“ TFT panel zobrazuje všechny důležité informace – rychlost, stav paliva, aktuální i průměrnou spotřebu, počítadlo celkových kilometrů, hodiny, dvě denní počítadla, venkovní teplotu či napětí baterie. Nově se údaje přepínají malým všesměrovým tlačítkem na řídítkách. Pro „hračičky“ je pak možnost propojení s chytrým telefonem díky systému Vespa Mia. Stačí si do telefonu nainstalovat bezplatnou aplikací Vespa App pro platformu Android či Apple.

Po připojení pak lze za jízdy telefonovat, přehrávat hudbu či zobrazit a využívat funkce navigace. To vše pohodlně multifunkčním tlačítkem, přičemž se veškeré zvolené funkce a pokyny zobrazují na displeji. Aplikace nabízí také nejrůznější přehledy s podrobnými provozními údaji, informace o stavu vozidla, ujetých kilometrech spotřebě či aktuální poloze, vše závisí na tom, jak si systém nastavíte. Během provozu TFT panel mění barvy na základě intenzity světla na režim denní a noční. Ovládání je intuitivní a rychle jsem se v něm zorientoval. Škoda jen, že systém nekomunikuje česky. Samozřejmě že pro využití možností, které systém nabízí, je nutné mít přilbu vybavenou interkomem s mikrofonem a sluchátky.

Nová generace kapalinou chlazeného třístovkového, čtyřventilového jednoválce nese označení hpe (high performance engine) a jedná se o nejvýkonnější motor, co kdy ve skútrech Vespa byl. Nejvyšší výkon 17,5 kW (23,8 k) v porovnání s předchůdcem povyrostl o 12 % a točivý moment dokonce o 18 %, nová Vespa tak rozhodně v hojné konkurenci nezastává roli chudobky. Změn dostál i variátor, jenž má nyní nový řemen, novou geometrii a je vyroben z jiných materiálů.

V nabídce úložných míst není Vespa žádným velkým rekordmanem a v podstatě nabízí dvě možnosti. Hlavní úložný prostor pod sedlem se otevírá stiskem tlačítka na kapotáži mezi koleny jezdce a nepatří mezi největší. Pojme stěží jednu otevřenou přilbu Jet, integrálku či vyklápěčku nikoli. Navíc je stále bez osvětlení, což už se v téhle cenové kategorii zase tak často nevídá. Po odklopení sedla se zároveň nabídne přístup k otvoru osmilitrové nádrže. Toto řešení má z mého pohledu malý nedostatek – při tankování a následném vyjmutí tankovací pistole se dá při troše nešikovnosti lehce „nacintat“ benzín na uschované věci.

Druhým a také menším úschovným místem je schránka před koleny řidiče se zdířkou na USB konektor, která se otevírá stlačením klíčku ve spínací skříňce. Schránka v pohodě schová peněženku, mobil či doklady. Díky rovné podlaze je pak možné nákup převézt díky klasickému a užitečnému háčku mezi koleny. Stěhovacím přeborníkem se tedy Vespa nestane, ale menší  víkendový nákup převeze s přehledem. Co potěší, že se konečně i Vespa dočkala LED osvětlení vepředu i vzadu v základní výbavě, k němuž přidává centrální i boční stojan.

Samotná jízda je velice příjemnou záležitostí, jak je u Vespy již dobrým a zažitým zvykem. Skutečným zdrojem zábavy je výkonnější motor hpe. Papírový výkon 17,5 kW sice nevypadá nijak závratně, ale dva kilowaty navíc oproti původní verzi jsou opravdu hodně znát. Motor si s necelými sto šedesát kilogramů vážícím strojem hravě poradí a z klidu vystřelí jako raketa. Na semaforech rozhodně bude v této kategorii jen těžko hledat přemožitele. Od nějakých 40 km/h máte pocit, že motor pokropily další kapky živé vody, jednoválec ještě zatáhne mohutněji a skútr žene kupředu. Je to až k nevíře, jak může člověka pobavit pouhých 24 koníků.

Tato Vespa (vlastně jako kterákoli jiná) je doslova předurčena pro městský život, a to nejen zásluhou skvělého motoru, ale také díky výborné ovladatelnosti. Na centrální stojan se dává tak lehce, že to zvládne i hodně drobná dívčina. Svými rozměry navíc nebude vadit při parkování před kanceláří či supermarketem.

Do komfortna naladěný podvozek tlumí a pobírá s přehledem většinu nerovností, které mu přijdou do cesty. Velké městské kanály se mu samozřejmě nelíbí a je lepší se jim vyhýbat, ale běžné nerovnosti žehlí velice slušně, a i přes malá 12palcová kola nabízí nečekaně plavnou jízdu. Zcela bez výhrad jsou kotoučové brzdy vpředu i vzadu, které fungují přesně tak, jak mají správné brzdy fungovat. Ovladatelné jedním prstem, přitom jemně dávkovatelné a dostatečně účinné. Při jízdě za deště nebo na kluzkém povrchu svou práci skvěle odvádí vypínatelný systém prokluzu ASR.

Díky zvýšenému výkonu si nyní zábavu s Vespou užijete nejen ve městě, ale i mimo něj. Například při dojíždění do práce ze vzdálenějších obcí, brzdou provozu určitě nebudete. Běžná cestovní rychlost se pohybuje někde kolem 100 až 110 km/h, a když „vosu“ trošku přiškrtíte, odmění se vám tachometrovou stočtyřicítkou. Ale bez plexi v základní výbavě se musíte smířit s horším „větrným“ komfortem.

Ale abychom jen nechválili, Vespa ztrácí body v jízdě se spolujezdcem. Malá sedačka nenabízí právě moc místa a pohodlí a jízdu ve dvou je lepší brát spíše jako nouzové řešení. Naopak pochvalu zaslouží dynamika jízdy, která se s obsazením dvěma osobami nijak zásadně nezhoršuje. Při obsazení sólo bych se určitě nebál užít si s Vespičkou alpskou dovolenou či pár dní u moře. 

Spotřeba se během testu pohybovala kolem hodnoty 3,5 l/100 km, což je o něco více, než udává výrobce, ale vzhledem k tomu, že jsme většinu testovacích kilometrů užívali plnými doušky dynamických možností, co nové tříkilo nabízí, není hodnota spotřeby nikterak špatná a při „normální jízdě nebude problém dostat se na tabulkových 3,2 l/100 km.    

Skútry Vespa zrají jako dobré víno a model 300 GTS SuperTech jakožto vrchol v nabídce této italské klasiky je toho jasným důkazem. I v aktuálním modernizovaném provedení si uchovává všechny hlavní vlastnosti, kvůli kterým lidé Vespu milují. Příjemně se řídí a přidává nový třístovkový motor, jenž posouvá jízdu o další úroveň výše. Proto si nyní Vespa hravě poradí i s cestováním na delší vzdálenosti. Škoda jen, že stále zůstává menší sedlo a nepříliš objemný a neosvětlený podsedlový prostor. To jsou hlavní dva nedostatky, které jsem na tomto skútru našel. Po prvním svezení na ně však během chviličky snadno zapomenete. V Itálii vědí, že za styl a líbivé tvary jsou lidé ochotni slušně zaplatit, a tak asi nikoho nepřekvapí cena 165 900 Kč. Současná prodejní čísla ukazují, že navzdory vyšší cenové politice Vespy se tato značka u nás těší stále větší oblibě.

Informace o redaktorovi

František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ Výkonný a úsporný motor
+ LED osvětlení
+ Pohodlný podvozek


- Malé sedlo, horší komfort při cestování ve dvou
- Menší a neosvětlený podsedlový prostor
- Vyšší cena


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 64.5 Kč od 11 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
KingMarty přispěl -1.5 Kč
callowsick přispěl 9 Kč
Ondros přispěl 9 Kč
Bogodar přispěl 9 Kč
Durand přispěl 9 Kč
Zuza79 přispěla 3 Kč
Petr7474 přispěl 9 Kč
Šárka99 přispěla 3 Kč
Paulo přispěl 9 Kč
Kočka100 přispěla 3 Kč
zdenal77 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist