yamaha_mt09




Vespa GTS 300ie Super

Nejsilnější a nejrychlejší - to je GTS 300ie Super ABS/ASR. Přesně toto je úvodní slogan na oficiálních stránkách dovozce Vespy do České republiky a já jsem měl možnost si tato slova ověřit během klasického redakčního testu.

Kapitoly článku

To, čím legendární skútry italské značky Vespa bodují u zákazníků, je téměř dokonale namíchaný poměr oblíbeného a klasického vzhledu, s moderní a přitom jednoduchou technikou. A právě takový je i model GTS 300ie Super ABS/ASR. Asi největší novinku – plnění emisní normy EURO 4 jen stěží někdo u modelu GTS 300ie na první pohled odhalí. To spíše novou barevnou paletu – zájemci o Vespu GTS 300ie Super mohou vybírat ze čtyř barevných variant – bílá Bianco Innocenza, černá Nero Lucido, červená Rosso Passione a zelená Verde Speranza.

K redakčnímu testu jsem převzal stroj v zelené „Verde“ metalíze, která skútru opravdu moc sluší. Při pohledu na tuto zelenou krásku oceníte její ladné tvary a nadčasový design, každá část je dotažená do detailu a to vše vytváří atmosféru, která se vymyká dnešnímu uspěchanému životu.

Pokaždé když usednu za řídítka jakéhokoli testovaného motocyklu či skútru, během prvních okamžiků mi jdou hlavou nejrůznější myšlenky, které více či méně charakterizují právě testovaný stroj. První, co mě napadlo po prvních ujetých metrech na modelu Vespa GTS 300ie Super – „tak tohle musím mít doma v garáži“. A jak na počítadle ujeté vzdálenost naskakovaly další a další kilometry, tenhle prvotní pocit ve mně po celou dobu jen sílil.

Necelé dva metry dlouhý skútr působí dojmem menšího motocyklu, než jakým ve skutečnosti je. Vzhledem ke kompaktním rozměrům skútru mě mile překvapila velká prostornost, kterou Vespa nabízí. Při mé výšce 193 cm jsem neměl jediný problém se na stroj poskládat. Uvolněný posez, dostatek místa pro nohy a dobrá ergonomie jsou jen malým důkazem dlouholetého vývoje a existence značky Vespa. Všechny ovladače jsou přesně tam, kde mají být, a kde je každý očekává. Nově tvarované sedlo přináší jezdci větší pohodlí, jen svou velikostí příliš neláká k výletům ve dvou – je dimenzované spíše pro štíhlé Italy než pro statné slovanské typy.

Zadní stupačky pro spolujezdce jsou jednoduše vysouvací. Pod sedlem se nachází plnící hrdlo nádrže o objemu 8,5 l. V době snahy každého výrobce o snižování nákladů potěší přítomnost jak centrálního stojanu, tak i bočního pohotovostního stojanu. Za povšimnutí stojí lehkost, s jakou lze Vespu postavit na centrální stojan – díky tomu nebude mít problém „hodit“ skútr na stojan ani štíhlá slečna. Také vyklopení bočního stojanu je chytře vymyšlené, stojan je umístěn poměrně hodně vepředu tak, aby se co nejsnáze nechal v sedě levou nohou snadno sklopit do pohotovostní polohy.

Přístrojový panel se nese v duchu jednoduchosti, a kombinuje analogový ukazatel rychlosti se stupnicí cejchovanou do 140 km/h s LCD displayem zobrazujícím další potřebné údaje – ukazatel stavu paliva, celkových kilometrů, hodiny a dvě denní počítadla. Grafika a čitelnost analogového rychloměru a dalších údajů je příkladná za všech okolností, ani za silného slunečního svitu se nijak nezrcadlí. Jak se sluší a patří v lepší společnosti, údaje se na LCD ukazateli přepínají tlačítkem na řídítkách poblíž plynové rukojeti. Dále jsou na přístrojovém panelu umístěny kontrolky motoru, dálkových světel, funkce ABS či nízkého stavu paliva v nádrži. Celý panel je orámován chromovaným rámečkem a podsvícen červenou barvou. 

Další ovládací prvky jsou pak soustředěné na obou stranách řídítek, tak jak jsme zvyklí – vlevo přepínač dálkových a tlumených světel, ovladač směrových světel, a tlačítko klaksonu. Vpravo pak spínač protiprokluzového systému ASR, pod ním tlačítka spouštěče motoru a přepínání údajů na přístrojovém panelu. Potěší detail - nápis „Vespa“ na rukojetích řídítek – to aby každý majitel neustále věděl, že sedlá legendární stroj.  Velká pochromovaná praktická kulatá zrcátka zajišťují dobrý výhled vzad, přičemž za jízdy nijak nevibrují. 

Správný skútr musí být především praktický, a v této disciplíně Vespa GTS 300ie Super rozhodně má co nabídnout. Hlavní úložný prostor se nachází pod sedlem, které se otevírá stiskem tlačítka na kapotáži mezi koleny jezdce. Prostor je deklarovaný na dvě otevřené JET přilby, což se mi v praxi nepodařilo, a tak jsem se musel spokojit alespoň pouze s jednou uloženou JETkou. Avšak pro běžný nákup je podsedlový prostor zcela dostačující. Pokud bych chtěl najít nějaké mouchy, tak snad jen že by mohl by být podsedlový prostor osvětlený. Další úložný prostor se nachází před koleny jezdce v zakryté přihrádce, jejíž součástí je zdířka na USB konektor pro mobilní telefon. A nakonec nezbytný a užitečný háček mezi koleny. Potřebuje tady někdo něco více….?

Pochválit musím standardně dodávané LED osvětlení, jak vpředu, tak vzadu. Během testování jsem se každý večer vracel domů pozdě večer, a tak jsem mohl důkladně prověřit funkčnost hlavního světlometu. Byl jsem opravdu mile překvapen, jak si výkonný LED světlomet poradil s nočním provozem.

O pohon testovaného skútru se stará čtyřtaktní čtyřventilový jednoválcový motor s katalyzátorem a vstřikováním o objemu 278 cm3, jehož maximální výkon je nijak závratných 15,6 kW při 7500 ot./min.  Maximální točivý moment 22 Nm pak přichází při 5000 ot./min. Přesto že udávaný maximální výkon není nikterak oslňující a konkurence dokáže vydolovat z daného objemu výrazně více, není třeba se ničeho obávat.  Motor má velice slušný zátah, a jeho reakce na otočení heftu je příkladná – okamžitá bez jakékoli prodlevy, přičemž výkon motoru je velmi dobře dávkovatelný.

Pochválit také musím bezchybné sladění tandemu motor – variátor. Nejen díky všem těmto uvedeným vlastnostem je Vespa GTS královnou startů od semaforů. Do nějakých 50ti km/h jen těžko bude hledat přemožitele. A i po překročení této rychlosti skútr s pohotovostní hmotností 158 kg velice čiperně zrychluje, až do nějakých 100km/h. Pak už je samozřejmě znát limit daný kubaturou skútru. To však neznamená, že se Vespa GTS 300ie Super zalekne výletů mimo město, ba naopak, jízdu po okresních silnicích zvládá levou zadní, a nerozhodí ji ani kratší dálniční přesun, kde si hladce drží rychlost 110km/h a pokud je třeba, nechá se rozjet až k dálničnímu limitu 130 km/h. Nejlépe se však cítí do rychlosti 100km/h, kdy si motor jen tak přede a já si mohu užívat  pocity a pohodu, při které zapomínám na starosti všedních dní. Vespa je totiž legenda, která si na nic nehraje, nepotřebuje se zviditelňovat oslnivou maximální rychlostí, ani jinými sportovními výkony, na to nemá ambice, a především to nemá zapotřebí. 

Zvláštní kapitolou Vespy GTS 300ie Super je podvozek. Kdo se nesveze, neuvěří, jak plavná, a  přitom dostatečně jistá jízda je možná na malých 12ti palcových litých kolech. Samozřejmě nelze očekávat kdovíjaké sportovní svezení, ale od toho tu Vespa není. Kdo chce „závodní speciál“, poohlédne se u konkurence. Tady u Vespy je to o klidu a pohodě. Velkou měrou k velmi dobrým vlastnostem podvozku přispívá zavěšení předního kola pomocí modernizovaného systému s použitím monovzpěry, což umožňuje účinné tlumení nerovností vozovky. Na běžném povrchu je jízda s Vespou naprosto bez problémů, nebojí se ani dlážděných povrchů a jediné, kdy se mi ji podařilo rozhodit a dostat na limit, bylo při rychlém průjezdu většího množství rychle po sobě jdoucích nerovností.

Zadní zavěšení pomocí hydraulických twin shocků nabízí nastavitelné předpětí ve čtyřech stupních. Dobrý podvozek doplňují účinné brzdy se dvěma brzdovými kotouči o průměru 220 mm s dvoukanálovým protiblokovacím systémem ABS, které zpomalují a zastavují skútr bez problémů.

Zajímavostí ve světě skútrů je použitý systém kontroly trakce ASR. Přiznám se, že než jsem na Vespu GTS 300ie Super sednul, moc jsem nechápal užití tohoto systému u daného objemu motoru. Samozřejmě jsem zkoušel na různých typech povrchu zadní kolo Vespy protočit, ale za suchých podmínek se mi to nikdy nepodařilo. Avšak po ujetí zkušebních kilometrů mi to došlo - pokud tuhle Vespu budu vlastnit, budu mít potřebu na ní jezdit neustále, tedy celoročně i za nepříznivých povětrnostních podmínek, a pak už dává použití systému ASR smysl.  A pokud by snad někoho přítomnost tohoto systému opravdu hodně obtěžovala, lze ji jednoduše vypnout pouhým stiskem tlačítka vpravo na řídítkách.

Celkem jsem na GTSku najel téměř 600km s podílem snad všech možných druhů provozu – okresní silnice, město i dálnice. Vzhledem k tomu, že stroj byl téměř nový s třemi sty kilometrů na počítadle, nebylo možné v rámci záběhu naplno využívat plného výkonu motoru. Neříkám však, že bych se během testování nějak loudal. Jak po městě, tak i mimo něj jsem se s Vespou pohyboval velice svižně. Přes to se nepodařilo spotřebu dostat přes 3,5l/100km a za celý test si Vespa řekla o průměrných 3,2l/100 km, čímž nijak spotřebou nevybočuje z kategorie třístovkových skútrů.

Vzhledem vyšším rychlostem, kterých Vespa dosahuje, bych uvítal příplatkový ochranný přední štít. Tím se dostávám k originálnímu příslušenství, které lze k tomuto stroji dodatečně dokoupit. Nabídka je opravdu široká, od nejrůznějších typů plexištítů, ochranných lišt a rámů, přes nosiče přední či zadní až po různé typy výfuků a variátorů. V nabídce originálního příslušenství neschází velké množství krytek, samolepek a ozdobných lišt, pomocí kterých si každý zájemce může tu svoji Vespu individuálně přizpůsobit k obrazu svému.

Ještě musím zmínit jednu věc, kterou Vespa nabízí, a tou je příprava na VMP (Vespa multimediální platforma APP), kdy lze za pomocí aplikace po připojení chytrého telefonu získat z řídící jednotky informace o rychlosti, otáčkách, okamžitém výkonu i kroutícím momentu motoru, okamžitou i průměrnou spotřebu, průměrnou rychlost, napětí baterie, trasy a stavu pneumatik. Bohužel jsem během testu neměl možnost tuto bezpochyby zajímavou věcičku vyzkoušet.

Pokud bych měl najít na Vespě GTS 300ie Super ABS/ASR nějaké zásadní chyby, tak si dokážu představit například podsvětlené ovládací prvky na řídítkách (Piaggio X10 je má) či osvětlený podsedlový prostor, popř. protivětrný štít v základní výbavě. Ale nic víc ke kritice mě vážně nenapadá. Snad jen vysoká cena, která se vyšplhala až na cca 145.000 Kč. Nesmím ale zapomenout, že v ceně je započítána tradiční značka.

Informace o redaktorovi

František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ LED osvětlení
+ Výborný podvozek
+ Výkonný a úsporný motor
+ Pohodlí


- malá zadní sedačka
- vysoká cena


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 5 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
ZdenalH přispěl 1 Kč
kopetr přispěl 1 Kč
crhy1 přispěl 1 Kč
Jiroos přispěl 1 Kč
masi přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):
Motokatalog.cz



TOPlist