husqvarna_svartpilen_801_2




Redakční test Indian Scout: Pořád ve formě

Průzkumník, zvěd, špeh, to jsou nejčastější překlady slova, které jinak zdomácnělo po celém světě díky hnutí, které má přes 50 milionů členů a více než stoletou tradici. Je Indian Scout po sedmi letech své existence více průzkumníkem, anebo jezdcovým pomocníkem při poznávání tří principů skautingu, jimiž jsou, ve zkratce řečeno, odpovědnost za sebe, za ostatní a hledání duchovních hodnot?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Model Scout byl vždycky pro značku Indian důležitý, ať už šlo o původní verzi, jež debutovala v říjnu roku 1919, anebo o tuhle moderní u značky znovuzrozené pod křídly koncernu Polaris. Tento Scout měl svou premiéru na podzim roku 2014 a dá se říci, že nebýt něj, vypadal by dnes Indian úplně jinak. Reinkarnace značky, jež ve své původní podobě zanikla v roce 1953, proběhla hned několikrát, nicméně až do roku 2011, kdy ji koupil Polaris, šlo vždy o pokusy s jepičím životem. A prakticky vždy jste si mohli koupit akorát nějaký „velký“ model. Nejinak tomu bylo u Polarisu, jako první přišly na řadu modely Chief a Chieftain, vybavené vzduchem chlazenými OHV agregáty Thunder Stroke, jež měly premiéru na konci léta 2013. Jestli se vám Softaily a Touringy od H-D zdály drahé, co teprve Indiany?

Scout debutoval na podzim roku 1919. V roce 2013 představil Polaris nové modely Indian

Ovšem premiéra to byla úspěšná, nové Indiany se povedly, zázemí Polarisu slibovalo jistou budoucnost a již po roce (zvláštní, řekl bych, že to trvalo roky aspoň tři) tak mohl přijít Scout. Tedy po mnoha letech sportovně laděný „malý“ cruiser, který rázem přiblížil značku mnohem širším masám, byť proti Sportsterům od H-D, což byli od začátku ti nejdůležitější konkurenti, jste za něj pořád zaplatili o nějakou tu kačku víc. Ale nebylo to nic vražedného, a přitom Scout byl vždycky neporovnatelně modernější motorkou s hliníkovým rámem a kapalinou chlazeným DOHC motorem. A od té doby se nezměnil. Tedy takhle, nějaké ty drobnosti samozřejmě probíhaly a poměrně často, tamhle tlumiče, tady brzdy, do toho úpravy motoru na novější emisní normy, ale v zásadě je Scout už sedm sezón pořád stejný. A my novináři bychom měli tendence na něj zapomínat, protože jsou tady jiní, kterým však dal základ právě Scout. Vzpomněli byste, že to byly právě Rolandem Sandsem upravené Scouty, které se účastnily flattrackového Super Hooligan závodu, a to mnohem dříve, než Indian udělal závodní speciál FTR 750, potažmo sportovního naháče FTR 1200, jenž se Scoutem dokonce sdílí motor? A když už v současné době mluvíme o Scoutu, často to bývá o nějaké jeho verzi, třeba Bobberu, ten je takový módní. Zkrátka na Scout jako takový, sportovní cruiser s chromy a tradičním vzhledem i jízdní pozicí, při diskusích o Indianu ani nevzdechneme. Po tomhle testu vím, že to je velká chyba.

První i druhý dojem

U Scoutu mi přijde důležité, že vypadá pořád hodně lákavě, i když už je tady sedm sezón. Do určité míry to bude dané tím, že se jedná o cruiser, tedy motorku, která ze své podstaty vypadá silně retro, moderní sci-fi tvarovaný naháč to má v tomto ohledu složitější. A pozitivní pro Scout je i to, že je čisté retro, žádné to moderní, kde je to samé LED světlo. To má Scout pouze vzadu (a moc pěkné), jinak všude najdete poctivé žárovky. Vlastně celý je takový klasický, bez nějakých módních výstřelků, což mi přijde jako velká deviza.

A je svůj. Pro mě je Scout první cruiser, který má vodou chlazený motor, jenž se nesnaží tvářit jako vzducháč, a zároveň dokáže být až hříšně krásný. Fakt jo, tohle není sportovní motor násilně nacpaný do cruiseru, tohle je prostě cruiser 21. století. Znám plno typických žebrovaných agregátů, které nejsou ani zdaleka tak hezké jako tenhle vodník. A nenapadá mě vodník, který by se mu vyrovnal – Ducati i Harley jsou samý plastový dekl a řaďák z Africa Twin v Hondě Rebel je sice odhalený, ale krásy moc nepobral. Tohle je fešák. Proč to Indian umí a ostatní ne?

Celá motorka je úplně klasický cruiser, samý chrom, krásná kapkovitá indiánská nádrž, a pak to lakování! To je klasa, není vůbec cítit linky, lak je hluboký, prostě kvalita. Tohle dvoubarevné provedení Icon vás sice vyjde o nějakých 22 tisíc dráž než jednobarevný základ, ale za ty peníze to určitě stojí. Díky tvaru nádrže s nakresleným logem a charakteristickému motoru jednoznačně vždy poznáte, že vás minul Scout, tuhle motorku si nespletete. Což se u spousty zejména japonských cruiserů říct nikdy nedalo, tam tápete často. Přitom u Scoutu je to taková nenásilná elegance detailů, není tady žádný extra wow-efekt. Musíte se zakoukat. Ale to je taky plus, zejména pokud nejste zrovna extroverti.

Už od pohledu je Scout šmrncnutý sportem, není to ten rozložitý cruiser opulentních rozměrů, naopak docela střízlík. Náš testovaný kousek dostal navíc spoustu příplatkových prvků, z těch nejviditelnějších brašny a opěrku, které trochu obrušují sportovní dojem, ale on se zcela bezpečně objeví, když člověk vykrouží první zákrutu... Když už jsme u těch doplňků, tak svary u opěrky byly asi jedinou věcí, která se mi po stránce zpracován na Scoutu nelíbila, protože jinak je to fakt hezky udělaná motorka. Starý Sportster se vzducháčem je proti němu některými detaily jak Jawa 350. Tady všechno působí skoro až italsky, jak je to vyhezkané, ale se spoustou „masa“, zkrátka hezky americky. Jinak brašny jsou plastové s koženým potahem, docela i něco pojmou a hlavně se jednoduše sundávají – tady je vidět, že si Indian dává s doplňky záležet. Do výčtu nadstandardní výbavy přidáme ještě masivní chromované padáky a dva doplňky, které mi pro jízdu přišly naprosto klíčové – zadní tlumiče Fox a výfuky Jekill & Hyde.

Jak se na něm sedí

Po nasednutí cítíte jako první, že Scout je malý cruiser. Jenomže on je také dlouhý a nízký, a to fakt dost, takže dokáže vyhovět všem postavám a ani dlouháni se na něm nebudou cítit špatně. Ale překvapuje mě, že navzdory tomu nízkému sezení (649 mm) si připadám, jako bych seděl na motorce nahoře, nejsem zamáčknutý do sedla a utopený, jak jsem podvědomě čekal. Není to moc, rozhodně ne jako na sportovní nahaté motorce, ale při jízdě poznám, že to není ta cruiserovská klasika s řídítky nahoře. Tady jsou řídítka spíš níž a je třeba se k nim trochu předklonit, nejsou to vlaštovky dozadu. Ale tahle pozice ke sportovně laděnému Scoutu pasuje.

Z čeho jsem měl před testem obavy, byly stupačky. Na promo fotkách mi přišly dost daleko, všichni měli dost propnutá kolena, ale asi se fotili hodně malí lidé. Protože pro mých 174 cm jsou úplně akorát. Co pro menší postavy? Ty už by mohly mít trochu problém, nicméně Indian na tohle myslel a nabízí jak set na posun stupaček dozadu pro malé, tak dopředu pro velké. Sedlo je sice spíše sportovní, docela malé a úzké, to je cítit, ale taky je cítit, že je dobře polstrované a zbytek udělají tlumiče. Spolujezdec moc prostoru teda nemá, opěrka mi přijde jako nutnost, jinak nazdar na prvních světlech. Scout není koráb, nýbrž sportovec především pro jednoho.

Líbí se mi, že to je „stará škola“. Klíček je na motoru mezi válci, otočím jím a nečeká mě žádná barevná hudba. Prostě se jen rozsvítí displej, kde je kvalt, hodiny a proměnné údaje (kilometry, jeden trip, otáčky, napětí baterky), umístěný v krásném tachometru. Ten má do 120 velké rozestupy, potom už jsou údaje hodně nahusto a vůbec ničemu to nevadí, neboť to je přesně ten limit, kdy je jízda ještě příjemná. V techničáku uvedená maximálka 193 km/h mi přijde jako zajímavý údaj, který v reálu vyzkoušíte možná tak jednou za život při nějaké vyhrocené akci, odpor vzduchu už bude obrovský. Kdo je pozorný, tomu neunikne, že těleso tachometru má na boku USB zdířku na nabíjení. Ovladače na řídítkách jsou jednoduché, ale hezké a funkční, páčky nenastavitelný, ale hezké a funkční, gripy taky pěkné a dobře se drží. Stačí zmáčknout startér...

Kouzlo čtyř ventilů

…a můžou se udát dvě věci. Buď si řeknete, jak hezky to véčko zní, nebo jak parádně štěká. To podle toho, jak máte přepnuté výfuky. Jak už jsem zmínil, byl náš testovací Scout vybaven příplatkovými laufy Dr. Jekill & Mr. Hyde, kde se jednoduchým zmáčknutím malého tlačítka na levém řídítku přepíná mezi homologovanými tichošlápky a sytě znějícími otevřenými koncovkami. Co ale každopádně nejde neslyšet, že je volnoběh docela vysoký, žádné nizoučké bublání kolem tisícovky, a naprosto to odpovídá charakteru tohohle motoru. Zapomeňte na kadle-kadle na patnáct stovek, to vás zabije, tady je potřeba tak dva tisíce. Zmáčknete docela ztuha jdoucí spojku, kterou ale na cruiseru podvědomě čekáte, cvaknete jedničku a jde se na to!

Výfuky dělají motorku a s těmi Jekilly to dovozce teda trefil. Za mě ideální stav, nemám rád uřvané výfuky, ale tomuhle rozumím. Do vesnice, anebo když za mnou jel Zajoch na svém pankáčském Monsteru, jsem si dával tiché, a když jsem se kochal sám po okreskách, tak zvučné. Ne hlučné, zvučné. To je rozdíl. Jekilly nejsou žádné uříznuté lešenářské trubky, nýbrž výfuky s vyladěným zvukem. A taky bych řekl, že s tím otevřením zmizelo lehké zaváhání v nízkých otáčkách – ne že by reakce na plyn byla pomalá, ale je tam dole prostě taková malá dírka ve výkonové křivce, která s hlučnějším projevem zmizí. Nebo ji přebijí emoce, to je jedno.

Každopádně reakce na plyn je zejména v nízkých otáčkách opravdu výborná, se Scoutem se skvěle jezdí po městě, žádné nervózní škubání apod., fakt radost. Na dojíždění do práce ve městě to bude naprosto v pohodě – který jiný sportovní cruiser to o sobě může říct, aniž by k tomu potřeboval motorové mapy? Scout má jedinou a velmi dobrou, takhle to podle mě má vypadat. Řazení fajn, žádná kovadlina, prostě takový málem až japonsky působící projev. Ale není, je v tom cítit ta americká paličatost a trochu jiný charakter.

Když se se Scoutem seznamujete, mějte na paměti, že hlavně nesmíte udělat jednu věc – přidat plný plyn a vytočit motor. Protože v tu ránu máte po cruiserování. Já se těšil na krásnou projížďku, podzim jak malovaný, teplíčko, barevné listí, a místo toho jsem lítal jak pomatený a bylo to jenom kvůli motoru. Takový je to pokušitel. Jemný, neuvěřitelně lehce se vytáčející, snadno řadící a ještě příjemně výkonný... Nemá v sobě naléhavost Diavelu nebo nového Sportsteru, to jsou prostě rakety, na které musíte mít náladu. Scout je prostě silný sportovní cruiser, který ale neděsí, když máte něco najeto. Takový rozumný sportovec. Má silné střední pásmo, ale na rozdíl od ostatních cruiserů, když ho začnete točit, tak nejenže neumře, ale naopak ještě víc ožije a omezovač vás utne až za osmičkou. Přitom to ale nikdy není s pocitem, že sem ty vysoké otáčky nepatří. Pořád je to cruiser. Skvělý motor.

Sólo pro lišky

Podvozek je další oblastí, v níž Indian Scout vždycky Sportstery od H-D převyšoval. Minimálně tedy svou konstrukcí, protože rámj i kyvka jsou z hliníku, přední vidlice je klasická. Ač Scout vypadá jako nekonečně dlouhý, rozvor 1575 mm není až tak dramatický a stejně tak údaje o geometrii vypadají poměrně obratně, řízení 29° a závlek 120 mm. Stejný údaj najdeme také u zdvihu přední vidlice, zadní kolo má k dispozici dráhu podstatně kratší, pouze 76 mm – ačkoli co by za to kdejaký Sportster dal, že… Charakteristickým prvkem jsou 16“ baculatá kola, která známe především z různých bobberů, o šíři 130 mm vpředu a 150 mm vzadu. Když k tomu přidáme na cruiser opravdu hodně nízkou hmotnost pouze 256 kg s plnou 12,5litrovou bandaskou, vychází Scout jako poměrně agilní stroj. Je taková i realita?

Hodnocení podvozku je složité, protože tenhle konkrétní Scout zásadně podvádí. Zadní příplatkové Foxy s nastavitelným předpětím a odskokem jsou totiž hlavní hvězdou celého představení. Nejdřív mi to nedošlo, ale pak jsem v jednom složitém úseku vymetl pár kanálů rychle po sobě a zjistil, že je podvozek nasál jako houba a nepustil ke mně. Co to sakra bylo? Tak jsem začal schválně najíždět do rigolů a kanálů a hrbolů a jen víc a víc zíral. Ještě jsem s těmito tlumiči neměl tu čest a nechápu, jak je možné, udělat cruiser s krátkými zdvihy takhle pohodlný. Žádná houpačka, jen prostě neuvěřitelně citlivé na začátku. Předek byl standard, tam si nic nenastavíte, nicméně se zadkem si rozuměl velice dobře a výsledek je jediný: na takhle pohodlném a zároveň sportovně přesném cruiseru jsem ještě nejel. Proti sérii to bude ale obrovská změna, co jsme v redakci měli jiné Scouty (Sixty, Bobber i původní základní Scout), tak kolegové vždycky vrčeli, že to je prostě vzadu prkno. Ty Foxy ale fungují neskutečně. Naprostá nutnost!

Za jízdy cítíte, že Scout je hodně dlouhá motorka, taky otáčení na užší silnici není jeho silná disciplína, ale jinak pro něj mám v oblasti podvozku jen samé pochvaly. Motorky s těmito pneumatikami většinou o předek jako by zakopávají, já to mám sice rád, ale je to hodně o zvyku a ne každý to skousne. Tady si nezvykáte na nic, řízení je naprosto intuitivní, přesné, jisté. Vůbec bych vepředu malou baculatou šestnáctku nehledal. Kvůli dlouhému rozvoru jsou táhlé vingly logicky ta největší lábuž, ovšem Scout má rád i normální krátké zatáčky a klidně překlápěčky. Tam poznáte, že váží pouze čtvrt tuny, to je taky slovo do pranice a vy si můžete dovolit leccos. Těžiště najdete tradičně cruiserově nízko, ale jak tu není vzadu žádná macatá bambule, nemusíte stroj v zákrutách nijak extra klopit. Světlá výška je navíc velice rozumná, stupačky s dobře udělanými hlásiči drhnou, až když jedu pasáže, kde jsem si zcela jistý. Slušné jsou i brzdy, při vyhroceném sportovním stylu člověk sice pozná, že je vepředu jenom jeden kotouč, ale ten se snaží, co mu síly stačí, zadek maká také dobře a je příjemně citlivý, prostě brzdová soustava tak akorát.

Starý, ale pořád dobrý?

Jednoznačně. Sice je takové diskutabilní, říkat o Indianu Scout, že je starý, ale ono těch sedm let prakticky beze změn je na moderní motorku již docela dlouhá doba. Otázkou je, jak dlouho ještě Scout zůstane takovým, jaký byl, protože nový H-D Sportster S si od Indianu určitě vyslouží nějakou protiakci, nějaký Super Scout. Nicméně myslím, že pro Scout jako takový tady pořád bude prostor. Je to lehký cruiser pro ty, kdo chtějí příjemnou motorku, ať už začínají, nebo třeba přesedají z nějakého Drag Staru apod. Nabízí výrazný sportovní akcent, neoddiskutovatelný sex-appeal značky Indian, parádní zpracování i detaily a feeling propracovanosti a dobrého strojírenství. Za základní provedení dáte bez pár drobných 400 000 Kč, s barvami a doplňky to vyleze ještě podstatně výš, takže to není zrovna láce, nicméně myslím si, že kvalitám Scoutu ta cenovka odpovídá. A jestli je to víc průzkumník, nebo skaut? Když o tom tak přemýšlím, splňuje vlastně všechny charakteristiky.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ image a zpracování
+ motor
+ ovladatelnost
+ příplatkové tlumiče a výfuky


- vyšší cena
- v zrcátkách vidíte hlavně ruce


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 70 Kč od 7 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
vitik přispěl 10 Kč
jardusking přispěl 10 Kč
Zdenek54 přispěl 10 Kč
LazyFrog přispěl 10 Kč
Freddy_X přispěl 10 Kč
skopuzzi přispěl 10 Kč
tirreus přispěl 10 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist